Dobrý den,
chci se zeptat, jestli někdo neví jak se přibližně volí výkon motoru pro vozidlo. Chci postavit model vozítka 8x8 (váha asi 2t). Když jsem počítal poměr výkon/váha [kW/t] z reálného měřítka. Vyšel mi poměr 16kW/t. V tom případé by model měl mít výkon 32kW, což se mi zdá opravdu málo. Napadlo mě se podívat na podobně veliké čtyřkolky. U nich mi vyšel poměr více jak 100kW/t. Což by pak znamenalo více jak 200kW. Což už se blíží k originálu který má 21t a 335kW. Když se podívám na jízdní vlastnosti, odpovídají mím požadavkům. Omlouvám se za moje nevědomosti, nejsem motorista. Jsem vedoucí projektu a budu se specializovat na elektrické zařízení ve vozidle. Uvítal bych co nejvíce dokumentace. Předem děkuji za odpověď.
Volba výkonu motoru pro vozidlo
Re: Volba výkonu motoru pro vozidlo
Nejsem motorář, ale selským rozumem:
Podíval bych se na kroutící moment a vyšel z něj. Protože v poměru kW x N.m. bývá u osobních a nákladních aut velký rozdíl. Pokud si vezmu třeba 3.0TDI z Audi A6 B6 (což je ta dvoutunová čtyřkolka), má parametry 171kW a 450 N.M. Cca 2,6násobek.
Pokud si proti tomu postavím nějaký tahač (třeba Scanii R 730 8x8) google napoví, že má 537kW a 3500 N.m., cca 6,5 násobek.
Od toho tahače totiž nikdo nečeká, že bude lítat 250km/h po německé dálnici a naopak od Audi nikdo nechce, aby utáhlo několikanásobek své váhy na tažné kouli. Což se odrazí v nalazení obou motorů, ikdyž to na první pohled nemusí být znatelné jenom z hodnot kroutícího momentu a výkonu.
Proto Vám při porovnání údajů z osobních a nákladních aut vyšel logický nesmysl. Do celkové dynamiky vozu dále promluví i nalazení převodovky, zejména převodové poměry.
Předpokládám, že vzorem bude nějaké nákladní vozidlo a cílem modelu bude prezentace originálu, nikoliv vlastní práce. Takže na to popojíždění po výstavní hale bude stačit prakticky cokoliv. Jenom je potřeba to napojit na správnou převodovku.
Doufám, že si tohle nikdy nepřečtou jerry, pp a Honza42. Mohli by mě chtít zbít za prznění jejich oboru
Podíval bych se na kroutící moment a vyšel z něj. Protože v poměru kW x N.m. bývá u osobních a nákladních aut velký rozdíl. Pokud si vezmu třeba 3.0TDI z Audi A6 B6 (což je ta dvoutunová čtyřkolka), má parametry 171kW a 450 N.M. Cca 2,6násobek.
Pokud si proti tomu postavím nějaký tahač (třeba Scanii R 730 8x8) google napoví, že má 537kW a 3500 N.m., cca 6,5 násobek.
Od toho tahače totiž nikdo nečeká, že bude lítat 250km/h po německé dálnici a naopak od Audi nikdo nechce, aby utáhlo několikanásobek své váhy na tažné kouli. Což se odrazí v nalazení obou motorů, ikdyž to na první pohled nemusí být znatelné jenom z hodnot kroutícího momentu a výkonu.
Proto Vám při porovnání údajů z osobních a nákladních aut vyšel logický nesmysl. Do celkové dynamiky vozu dále promluví i nalazení převodovky, zejména převodové poměry.
Předpokládám, že vzorem bude nějaké nákladní vozidlo a cílem modelu bude prezentace originálu, nikoliv vlastní práce. Takže na to popojíždění po výstavní hale bude stačit prakticky cokoliv. Jenom je potřeba to napojit na správnou převodovku.
Doufám, že si tohle nikdy nepřečtou jerry, pp a Honza42. Mohli by mě chtít zbít za prznění jejich oboru
2.5T, 2x2.0TDI, 2,8DC incoming))
Re: Volba výkonu motoru pro vozidlo
i pačemu? napsals to celkem dobře. Jenom ještě podotýkám, že požadavek výkonu je závislý zejména na požadovaném použití - rychlosti vozidla. Třeba traktory mají 50-80 kW na 4 tuny hmotnosti a hrabou všema čtyřma na asfaltě, když je potřeba, ovšem při rychlosti třeba 2km/h a maximálku mají 40km/h.
Prostě u strojů a pomalosamohybů spíše vycházet z požadované tažné síly a výkony tam vycházejí velmi malé. Pokud ovšem ty 2 tuny mají upalovat po dálnici do stoupání stotřicítkou, bude to zcela něco jiného.
Připomínám naprosto triviální vzoreček, že výkon = síla * rychlost, neboli P(kW) = F(kN) * v(m/s)
Takže například tento velmi schopný traktor
http://www.belarustraktor.cz/html/leve_ ... 922-5.html
má stejný výkon jako atmosférická 1,4 70kW pohánějící třeba toto přibližovátko: https://www.prodejauto.eu/bazar/inzerat ... a-14i-16v/
Prostě u strojů a pomalosamohybů spíše vycházet z požadované tažné síly a výkony tam vycházejí velmi malé. Pokud ovšem ty 2 tuny mají upalovat po dálnici do stoupání stotřicítkou, bude to zcela něco jiného.
Připomínám naprosto triviální vzoreček, že výkon = síla * rychlost, neboli P(kW) = F(kN) * v(m/s)
Takže například tento velmi schopný traktor
http://www.belarustraktor.cz/html/leve_ ... 922-5.html
má stejný výkon jako atmosférická 1,4 70kW pohánějící třeba toto přibližovátko: https://www.prodejauto.eu/bazar/inzerat ... a-14i-16v/
Re: Volba výkonu motoru pro vozidlo
R6 8900 ccm
335 kW / 2000 rpm
1630 Nm / 1300 rpm
Vmax 105 kmh
---
335 kW / 2000 rpm
1630 Nm / 1300 rpm
Vmax 105 kmh
---
„Simplify, then add lightness.“ /Colin Chapman/