BMW 3 F30
Re: BMW 3 F30
@pj:
sqělý článek, terfné pojmenování hrůzostrašné současnosti....
sqělý článek, terfné pojmenování hrůzostrašné současnosti....
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Re: BMW 3 F30
ještě dvě poznámky:
a) čímdáltímvíc začínám uvažovat o pořízení si nějakého toho kousku nostalgie za starými dobrými časy automobilismu, kdy vše ještě bylo v pořádku (čti např. M3 e36, Z3M apod....)
b) neexistuje někde ve světě někdo, kdo by se na ty dnešní zázraky IT inženýrství a EURO-regulací připíchnul VAGem, na příkazový řádek napsal "format C: enter" a pak začal znovu a lépe? (čti: nenabízí někdo zcela zásadní flashe ŘJ, které by ignorovaly požadavky moderní bruselské doby a udělaly zase auto autem? Někde - snad na pokecu v garáži - o tom byl jeden výstižný thread: "EURO ECU de-tuning"... )
a) čímdáltímvíc začínám uvažovat o pořízení si nějakého toho kousku nostalgie za starými dobrými časy automobilismu, kdy vše ještě bylo v pořádku (čti např. M3 e36, Z3M apod....)
b) neexistuje někde ve světě někdo, kdo by se na ty dnešní zázraky IT inženýrství a EURO-regulací připíchnul VAGem, na příkazový řádek napsal "format C: enter" a pak začal znovu a lépe? (čti: nenabízí někdo zcela zásadní flashe ŘJ, které by ignorovaly požadavky moderní bruselské doby a udělaly zase auto autem? Někde - snad na pokecu v garáži - o tom byl jeden výstižný thread: "EURO ECU de-tuning"... )
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Re: BMW 3 F30
pochybuju o tom ze to nekdo zmakne... cim novejsi auto tim obtiznejsi sundat i takovou kravinu jako je omezovac na 250pavproch píše:ještě dvě poznámky:
a) čímdáltímvíc začínám uvažovat o pořízení si nějakého toho kousku nostalgie za starými dobrými časy automobilismu, kdy vše ještě bylo v pořádku (čti např. M3 e36, Z3M apod....)
b) neexistuje někde ve světě někdo, kdo by se na ty dnešní zázraky IT inženýrství a EURO-regulací připíchnul VAGem, na příkazový řádek napsal "format C: enter" a pak začal znovu a lépe? (čti: nenabízí někdo zcela zásadní flashe ŘJ, které by ignorovaly požadavky moderní bruselské doby a udělaly zase auto autem? Někde - snad na pokecu v garáži - o tom byl jeden výstižný thread: "EURO ECU de-tuning"... )
BMW ///M3 competition
Mini Cooper JCW
Mini Cooper JCW
Re: BMW 3 F30
Dovolím si trochu obecnější úvahu jako reakci na článek p. Jandy - a aby to nebylo úplně OT, budu jako příklad používat BMW 3er.
Věřím, že v E46 bylo možno dosáhnout na dané silnici výrazně vyšších rychlostí než v E30 nebo dokonce E21, a to jak v přímce, tak v zatáčkách. Věřím i tomu, že rozdíl E46 vs. F30 je výrazně menší, i když nějaký drobný posun bych tam očekával, když srovnáme dejme tomu nejvyšší non-M model, tj. 330i E46 vs. 335i F30. Samozřejmě pokud budeme brát 320d vs. 320d (nebo 318i vs. 318i apod.), asi ten posun bude mizivý nebo žádný, protože vyšší výkon i lepší podvozek + pneu "sežere" vyšší hmotnost a možná i tupější reakce motoru.
Ale co chci říct: i pokud by se BMW podařil postavit novou F30 tak, že by ten skok v dynamice oproti E46 byl podobně velký jako mezi E21 a E46, je otázka:
a) O kolik by to auto muselo víc stát na vývoji a o kolik by se pak muselo dráž prodávat
b) Kolik % zákazníků by to ocenilo
O a) si nedovolím příliš spekulovat, ale u b) jsem si skoro jist, že by takových bylo minimum. Rychlosti, jakých je schopná (třeba) taková 335i dosahovat, jsou plně dostačující pro (tipuji) 95% kupců. A limitu takového auta v zatáčkách dosáhne na veřejné silnici snad ještě méně než těch 5%.
Čili u "běžného" auta jako je BMW 3er se investice do výrazně lepší dynamiky (dnes už) nevyplatí. Dřív to bylo jinak - dosáhnout limitů E21 bylo dost snadné i na normální silnici pro běžného řidiče a tak zákazníci každý posun dál ocenili. Ale dnes už prostě většina kupců BMW 3er rychleji jezdit nechce resp. nemůže a nejezdila by tak, ani kdyby to auto umožnilo. Tudíž by ten potenciál beztak většinou ležel ladem.
U aut jako 911 nebo Ferrari je to taky něco jiného, ale tam to taky jinak dopadá - dnešní 458 Italia je na okruhu výrazně rychlejší než třeba F40 a nemá daleko k Enzu...
Bohužel už dnes skoro (!) neexistuje nic mezi, tj. zaplatitelné auto, ke kterému by se výrobce při vývoji stavěl jako k tomu Ferrari a snažil se o maximalizaci dynamiky a zároveň rozumnou cenovku. To by ovšem vyžadovalo výrazné úspory někde jinde - a možná by to vůbec nešlo kvůli legislativním omezením, jak o nich p. Janda často mluví. Nebo by pak takové auto muselo mít interiér a praktičnost á la Lotus Elise a to si zas ekoupí málokdo, tudíž není z čeho zaplatit vývoj atd.
A to ještě nerozpitvávám, že rychlost a zábava zdaleka nemusí být totéž. Není na klikaté okresce Suzuki Swift Sport se 136 koníky zábavnější než ta 335i? Pro někoho asi ano...
Věřím, že v E46 bylo možno dosáhnout na dané silnici výrazně vyšších rychlostí než v E30 nebo dokonce E21, a to jak v přímce, tak v zatáčkách. Věřím i tomu, že rozdíl E46 vs. F30 je výrazně menší, i když nějaký drobný posun bych tam očekával, když srovnáme dejme tomu nejvyšší non-M model, tj. 330i E46 vs. 335i F30. Samozřejmě pokud budeme brát 320d vs. 320d (nebo 318i vs. 318i apod.), asi ten posun bude mizivý nebo žádný, protože vyšší výkon i lepší podvozek + pneu "sežere" vyšší hmotnost a možná i tupější reakce motoru.
Ale co chci říct: i pokud by se BMW podařil postavit novou F30 tak, že by ten skok v dynamice oproti E46 byl podobně velký jako mezi E21 a E46, je otázka:
a) O kolik by to auto muselo víc stát na vývoji a o kolik by se pak muselo dráž prodávat
b) Kolik % zákazníků by to ocenilo
O a) si nedovolím příliš spekulovat, ale u b) jsem si skoro jist, že by takových bylo minimum. Rychlosti, jakých je schopná (třeba) taková 335i dosahovat, jsou plně dostačující pro (tipuji) 95% kupců. A limitu takového auta v zatáčkách dosáhne na veřejné silnici snad ještě méně než těch 5%.
Čili u "běžného" auta jako je BMW 3er se investice do výrazně lepší dynamiky (dnes už) nevyplatí. Dřív to bylo jinak - dosáhnout limitů E21 bylo dost snadné i na normální silnici pro běžného řidiče a tak zákazníci každý posun dál ocenili. Ale dnes už prostě většina kupců BMW 3er rychleji jezdit nechce resp. nemůže a nejezdila by tak, ani kdyby to auto umožnilo. Tudíž by ten potenciál beztak většinou ležel ladem.
U aut jako 911 nebo Ferrari je to taky něco jiného, ale tam to taky jinak dopadá - dnešní 458 Italia je na okruhu výrazně rychlejší než třeba F40 a nemá daleko k Enzu...
Bohužel už dnes skoro (!) neexistuje nic mezi, tj. zaplatitelné auto, ke kterému by se výrobce při vývoji stavěl jako k tomu Ferrari a snažil se o maximalizaci dynamiky a zároveň rozumnou cenovku. To by ovšem vyžadovalo výrazné úspory někde jinde - a možná by to vůbec nešlo kvůli legislativním omezením, jak o nich p. Janda často mluví. Nebo by pak takové auto muselo mít interiér a praktičnost á la Lotus Elise a to si zas ekoupí málokdo, tudíž není z čeho zaplatit vývoj atd.
A to ještě nerozpitvávám, že rychlost a zábava zdaleka nemusí být totéž. Není na klikaté okresce Suzuki Swift Sport se 136 koníky zábavnější než ta 335i? Pro někoho asi ano...
Italská auta jsou nespolehlivá, KSČM je demokratická strana, člověk způsobuje globální oteplování a stroje těžší vzduchu nikdy nemohou létat!
Re: BMW 3 F30
beaumont: ono to tu resime porad dokola... je jiste spousta lidi kteri takove vlastnosti vozu jako ma f30 oceni a ti at si to klidne kupuji... ale dnes neni jina moznost nez si koupit tohle... a zaroven slysim od vice a vice lidi nespokojenost s tim ze si dneska poradne neni co vybrat i v beznem segmentu jako je stredni a nizsi stredni... nabidka nejakych solidnich motoru absolutne upada, spotreba vsem roste, kvalita vyrobku klesa...
BMW ///M3 competition
Mini Cooper JCW
Mini Cooper JCW
Re: BMW 3 F30
a jeste jke kvalitam podvozku... kdyz uz i moje matka pozna po vymene 120i pre Fl na 130i poFL ze ten podvozek je divnej, vymeklej a nejistej.To uz musi byt ten rozdil vazne obrovskej..a ne ze si to vymysli nejakej automobilovej nadsenec!
BMW ///M3 competition
Mini Cooper JCW
Mini Cooper JCW
Re: BMW 3 F30
beaumont: Pardon, nedocetl jsem to ani cele, zda se mi to jako porad stejna pisnicka. Ze uz by vice nikdo neocenil, ze se na to divam skrze nejakou sportovni jizdu... To neni pravda, ani jsem nic takoveho nepsal.
Je to nakonec jen pocit - sjedte si E21 a E46 a pak E46 a F30. Jestli pri jakemkoli jizdnim rezimu (muzete jet 100 km/h na tempomat, pokud to povazujete za dostatecne "bezne") neucitite, ze mezi prvnimi dvema auty je obrovsky technicky rozdil a mezi temi poslednimi dvema skoro zadny, neco je s Vami spatne. O rychlost tu vubec nejde (ta se naopak mohla zmenit ze vseho nejvice), plati to v jakemkoli myslitelnem smeru. Pribyly jen ony elektronicke "add-ons", ktere jsem zminoval, ty samozrejme projev auta meni, ale ne ve smyslu techniky, HW.
A ze uz nikdo vice nepotrebuje, nebo ze by to neocenil? To se mi zda uplne scestne. Potreboval pred 200 lety nekdo neco vice nez kocar tazeny konmi? Vsichni porad potrebuji vice, i kdyz to nerikaji, to je prirozena podminka i nasledek jakehokoli rozvoje. Kazda predchozi generace 3er byla v dobe sveho vzniku na spici a mohl jeste rici to same. Lide jini nebyli, presto se porad nachazely cesty, jak dosahnout lepsiho vysledku a take se jich dosahovalo. Tento proces z prirozeneho hlediska nema konce, dokud neni sesnerovan treba tim, o cem jsem psal vcera. Paradoxne je "ve jmenu pokroku" realnemu pokroku braneno. Ten neni treba diktovat, dochazi k nemu prirozene. Pokud je diktovan, je akorat svaden urcitymi smery, zpravidla temi, kde omezeni nejsou. Vysledek opet viz muj vcerejsi clanek.
Je to nakonec jen pocit - sjedte si E21 a E46 a pak E46 a F30. Jestli pri jakemkoli jizdnim rezimu (muzete jet 100 km/h na tempomat, pokud to povazujete za dostatecne "bezne") neucitite, ze mezi prvnimi dvema auty je obrovsky technicky rozdil a mezi temi poslednimi dvema skoro zadny, neco je s Vami spatne. O rychlost tu vubec nejde (ta se naopak mohla zmenit ze vseho nejvice), plati to v jakemkoli myslitelnem smeru. Pribyly jen ony elektronicke "add-ons", ktere jsem zminoval, ty samozrejme projev auta meni, ale ne ve smyslu techniky, HW.
A ze uz nikdo vice nepotrebuje, nebo ze by to neocenil? To se mi zda uplne scestne. Potreboval pred 200 lety nekdo neco vice nez kocar tazeny konmi? Vsichni porad potrebuji vice, i kdyz to nerikaji, to je prirozena podminka i nasledek jakehokoli rozvoje. Kazda predchozi generace 3er byla v dobe sveho vzniku na spici a mohl jeste rici to same. Lide jini nebyli, presto se porad nachazely cesty, jak dosahnout lepsiho vysledku a take se jich dosahovalo. Tento proces z prirozeneho hlediska nema konce, dokud neni sesnerovan treba tim, o cem jsem psal vcera. Paradoxne je "ve jmenu pokroku" realnemu pokroku braneno. Ten neni treba diktovat, dochazi k nemu prirozene. Pokud je diktovan, je akorat svaden urcitymi smery, zpravidla temi, kde omezeni nejsou. Vysledek opet viz muj vcerejsi clanek.
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Skanz3n
Re: BMW 3 F30
Podle mě to zase půjde docela v pohodě. Dneska se softwarově dělá kde co - z trojkového Haldexu čtverkový, upravuje se odezva na plyn atd atd. A je plno úpravců, kteří dělají svoje řídící jednotky, často pro účely motorsportu, kde na nějaké eko nesmysly zvysoka kašlou. Jistě by se našel nějaký, který motor posune chováním 15 let zpět.Bond007 píše:pochybuju o tom ze to nekdo zmakne... cim novejsi auto tim obtiznejsi sundat i takovou kravinu jako je omezovac na 250pavproch píše:ještě dvě poznámky:
a) čímdáltímvíc začínám uvažovat o pořízení si nějakého toho kousku nostalgie za starými dobrými časy automobilismu, kdy vše ještě bylo v pořádku (čti např. M3 e36, Z3M apod....)
b) neexistuje někde ve světě někdo, kdo by se na ty dnešní zázraky IT inženýrství a EURO-regulací připíchnul VAGem, na příkazový řádek napsal "format C: enter" a pak začal znovu a lépe? (čti: nenabízí někdo zcela zásadní flashe ŘJ, které by ignorovaly požadavky moderní bruselské doby a udělaly zase auto autem? Někde - snad na pokecu v garáži - o tom byl jeden výstižný thread: "EURO ECU de-tuning"... )
Ain´t nobody got time for that
Re: BMW 3 F30
Ok,sezen mi nekoho kdo za rozumny penize,dejme tomu do 50 az 70 tisic predela veskery sw v novem aute tak aby fungovalcharger píše:Podle mě to zase půjde docela v pohodě. Dneska se softwarově dělá kde co - z trojkového Haldexu čtverkový, upravuje se odezva na plyn atd atd. A je plno úpravců, kteří dělají svoje řídící jednotky, často pro účely motorsportu, kde na nějaké eko nesmysly zvysoka kašlou. Jistě by se našel nějaký, který motor posune chováním 15 let zpět.Bond007 píše:pochybuju o tom ze to nekdo zmakne... cim novejsi auto tim obtiznejsi sundat i takovou kravinu jako je omezovac na 250pavproch píše:ještě dvě poznámky:
a) čímdáltímvíc začínám uvažovat o pořízení si nějakého toho kousku nostalgie za starými dobrými časy automobilismu, kdy vše ještě bylo v pořádku (čti např. M3 e36, Z3M apod....)
b) neexistuje někde ve světě někdo, kdo by se na ty dnešní zázraky IT inženýrství a EURO-regulací připíchnul VAGem, na příkazový řádek napsal "format C: enter" a pak začal znovu a lépe? (čti: nenabízí někdo zcela zásadní flashe ŘJ, které by ignorovaly požadavky moderní bruselské doby a udělaly zase auto autem? Někde - snad na pokecu v garáži - o tom byl jeden výstižný thread: "EURO ECU de-tuning"... )
BMW ///M3 competition
Mini Cooper JCW
Mini Cooper JCW
Re: BMW 3 F30
PJ: nedosáhla ale E46 na strop rozumně ufinancovatelných technických možností jízdy po 4 kolech? I vzhledem k tomu, že jde o mix vlastností. V čem by se dal jízdní projev od E46 vylepšit?
Pokud ji udělají stabilnější, přijde o agilitu, pokud komfortnější přijde o agilitu.
Pokud žádný výrobce od E46 nedokázal posunout laťku, nemyslím si že to lze odbýt konstatováním o neustálém zlepšování. Každá technologie má svůj strop a je tedy na místě seriózně řešit otázku, jestli současné konstrukce podvozků nedosáhly toho stropu v podobě E46 a další zlepšení je možné jen novými konstrukcemi. BMW má tu výhodu ideálního rozložení váhy, takže z konstrukce podvozků ždímá maximum pro jízdu a do mixu vlastností nemusí zahrnovat eliminaci projevu horšího rozložení.
Dal jsem si tu práci a Wiki řekla následující:
E21 - McPherson strut suspension at the front, and semi-trailing arm type independent suspension at the rear
E30 - front MacPherson struts and rear semi-trailing arm suspension
E36 - "Z-axle" multilink suspension in the rear
E46 - uvádí, že vychází z E36
E90, F30 - se k podvozku už nevyjadřuje
Je patrné, že změny jízdy byly mezigeneračně ovlivněny změnou konstrukce podvozku. V jedné generaci byla představena a v další vyladěna. Pokud je správné tvrzení, že E90 i F30 stále používají McPherson + multilink, jízdně se ani posunout nemohly, neboť to je koncepce a design náprav uvedený v E36. To největší odladění proběhlo u E46....
Otázkou je, jestli něco lepšího než McPherson + multilink dnes vůbec máme... A stejnou otázkou je, zda někdy vůbec ještě budeme mít něco lepšího při zachování koncepce 4 kol a rozvodu hnacích sil z centrálního místa - motoru. TO už se ale bavíme o inovacích 2. řádu, které nemají pravidelný časový výskyt. To jsou velké inovace.
Pokud ji udělají stabilnější, přijde o agilitu, pokud komfortnější přijde o agilitu.
Pokud žádný výrobce od E46 nedokázal posunout laťku, nemyslím si že to lze odbýt konstatováním o neustálém zlepšování. Každá technologie má svůj strop a je tedy na místě seriózně řešit otázku, jestli současné konstrukce podvozků nedosáhly toho stropu v podobě E46 a další zlepšení je možné jen novými konstrukcemi. BMW má tu výhodu ideálního rozložení váhy, takže z konstrukce podvozků ždímá maximum pro jízdu a do mixu vlastností nemusí zahrnovat eliminaci projevu horšího rozložení.
Dal jsem si tu práci a Wiki řekla následující:
E21 - McPherson strut suspension at the front, and semi-trailing arm type independent suspension at the rear
E30 - front MacPherson struts and rear semi-trailing arm suspension
E36 - "Z-axle" multilink suspension in the rear
E46 - uvádí, že vychází z E36
E90, F30 - se k podvozku už nevyjadřuje
Je patrné, že změny jízdy byly mezigeneračně ovlivněny změnou konstrukce podvozku. V jedné generaci byla představena a v další vyladěna. Pokud je správné tvrzení, že E90 i F30 stále používají McPherson + multilink, jízdně se ani posunout nemohly, neboť to je koncepce a design náprav uvedený v E36. To největší odladění proběhlo u E46....
Otázkou je, jestli něco lepšího než McPherson + multilink dnes vůbec máme... A stejnou otázkou je, zda někdy vůbec ještě budeme mít něco lepšího při zachování koncepce 4 kol a rozvodu hnacích sil z centrálního místa - motoru. TO už se ale bavíme o inovacích 2. řádu, které nemají pravidelný časový výskyt. To jsou velké inovace.
Back to basics.
Příčina -> následek
Příčina -> následek