Závislost kroutícího momentu na množství přidaného plynu

Zážitky, zkušenosti, srazy, upozornění na nebezpečná místa i dotěrnou policii.

Moderátor: řidičBOB

Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Závislost kroutícího momentu na množství přidaného plynu

Příspěvek od Vana »

Takže ještě jednou, od jakých otáček se dá tabulce věřit ? A dá se jí vůbec věřit ?
bitmap
Řidič začátečník
Příspěvky: 174
Registrován: stř 16 bře 11:12

Re: Závislost kroutícího momentu na množství přidaného plynu

Příspěvek od bitmap »

Dobre, tak jen pro Vas: tabulce muzete verit od 1000 ot. do 40% seslapnuti plynu. Mimo tuto oblast nemusi pozadavek vzdy odpovidat skutecnosti.

Tady si muzete nastudovat nejake zaklady jak to cele funguje: https://sites.google.com/site/vagecumap ... ne-control
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Závislost kroutícího momentu na množství přidaného plynu

Příspěvek od Vana »

Tabulce nelze věřit ani v rozsahu od 1000 ot. do 40% seslapnuti plynu. I v tomto rozsahu chybně tvrdí, že největší krouťák je při 1000 ot./mi a s vyššími otáčkami už jen klesá. Myslím že pro naše účely je tahle tabulka úplně k ničemu

Osobně bych si tipnul že by závislost krouťáku na procentu sešlápnutí plynu při konstantních otáčkách mohla vypadat třeba takhle:
graf momentu.pdf
(27.67 KiB) Staženo 235 x
Honza42
Letec
Příspěvky: 1540
Registrován: pát 27 kvě 11:47

Re: Závislost kroutícího momentu na množství přidaného plynu

Příspěvek od Honza42 »

Pečlivě jsem po dvojím výkladu znovu prostudoval tabulku a usoudil, že je vlastně ouplně nahouno.
Pokud jde o Vanův graf, tak taky. Dnes nejde totiž % zatížení k ničemu vztáhnout. Dřív to byla dejme tomu poloha škrtící klapky, potažmo úhel sešlápnutí plynu, protože vazba byla pevná. Podobně u dieselu to mohla být poloha regulační tyče. Dnes tyto věci ztratily zcela smysl, takže záleží jak si nadefinuješ co to je to zatížení. Pokud procento z maximálního momentu při daných otáčkách, pak bude závislost lineární, prostě proto, že to tak definuješ.
Prostě když bude mít motor maximální moment při 1500min-1 třeba 100Nm, tak 50% zatížení znamená, že z něj taháš 50Nm a podle toho nastavíš regulační tyč,pedál, knoflík......
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Závislost kroutícího momentu na množství přidaného plynu

Příspěvek od Vana »

Honza: Já nakreslil graf závislosti krouticího momentu na poloze plynu při konstantních otáčkách. Graf je samozřejmě orientační, pro různé otáčky bude vypadat jinak (ale podobně) a stejně tak bude vypadat různě pro různé motory a různé mapy jejich ŘJ. Ale celkem trvám na tom, že minimálně ve středních otáčkách ten graf vyjadřuje skutečný projev motoru - tj. při nulovém nebo malém plynu je moment záporný a motor proto brzdí, s dalším přidáním plynu moment protne nulu - tj ani nebrzdí ani netáhne, a další přidávání plynu moment zvětšuje až do maxima příslušného daným konstantním otáčkám. Netuším co na tom chceš zpochybňovat
Honza42
Letec
Příspěvky: 1540
Registrován: pát 27 kvě 11:47

Re: Závislost kroutícího momentu na množství přidaného plynu

Příspěvek od Honza42 »

Tvar, průběh... je dán tím jak to programátor udělá. Může udělat počátek zdvihu plynu citlivější a konec ve stylu kickdown, nebo taky ne.
A na záporné hodnoty se už vykašli. Opravdu se to takhle nikde neuvádí a ani to nemá smysl.
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Závislost kroutícího momentu na množství přidaného plynu

Příspěvek od Vana »

Velmi správně, tvar a průběh je dán tím jak to programátor udělá. Píšu snad něco jiného ?
Honza42 píše:A na záporné hodnoty se už vykašli. Opravdu se to takhle nikde neuvádí a ani to nemá smysl.
A on to vůbec někdo někde uvádí ? Závislost krouťáku na poloze plynu při konstantních otáčkách ? Dej link, já to nenašel nikde.
Honza42
Letec
Příspěvky: 1540
Registrován: pát 27 kvě 11:47

Re: Závislost kroutícího momentu na množství přidaného plynu

Příspěvek od Honza42 »

Dá se to vynést do úplné charakteristiky spalovacího motoru, stejně jako spotřeba a cokoliv jiného.
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Závislost kroutícího momentu na množství přidaného plynu

Příspěvek od Vana »

Dá se udělat leccos, ale opravdu to někdo dělá ?
Já se ptal jestli takový graf opravdu někdo někde uvedl když ty říkáš že to mám blbě. Klidně dej příklad jak to má vypadat podle tebe správně
Odpovědět