Jaký motor do Alfy 159?

Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Maserati ad.
Odpovědět
Uživatelský avatar
pavproch
Letec
Příspěvky: 16738
Registrován: pon 14 bře 20:41
Bydliště: m4Zlik + 3er = 2x N52B30

Re: Jaký motor do Alfy 159?

Příspěvek od pavproch »

@koza: v posledních dvou příspěvcích si silně protiřečíš

@KDB: správně.... moment setrvačnosti (stručně a zjedodušeně) = hmotnost x poloměr na druhou ...ve skutečnosti je ovšem třeba zohlednit rozdělení hmotnosti od středu otáčení po obvod!
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Uživatelský avatar
goes
Elektro Expert
Příspěvky: 2687
Registrován: stř 16 úno 10:55

Re: Jaký motor do Alfy 159?

Příspěvek od goes »

Jeste k te pry urban legend spolehlivosti Alfy... takze par statistik...

1. TUV sjem tu uz dal

2. pocet vyjezdu asistencni sluzby k nepojizdnym vozum co zustaly viset na silnici v prepoctu na pocet registrovanych vozu k dane asistencni sluzbe. Je to pocet vyjezdu za rok prepocteno na 1000 vozu

Celkove 276 vozu

244. AR giulietta - 103
256. AR 159 - 114
263. AR Mito - 126

3. V takovem reliability indexu obsadila AR 36. misto z 39. znacek. V segmentu stredni tridy 11. a 12. misto z 12 vozu. V nizsi stredni obsadila alfa 40. misto ze 41. modelu.

Takze resume - Alfy si kupuje sorta lidi, kteri nejsou schopni si pred STK zajit do servisu, aby prosli. Zaroven k nim asistencni sluzby musi jezdit skoro nejvice ze vsech vozu. Zaroven dle pojistoven, ktere resi ze sveho pohledu pravedpobonost zavady u nich hlasi velmi vysokou pravdepodobnost. A ano, vsechno to jsou nahody, urban legends a mezinarodni spiknuti.

Jak rikam, at se podivame na jakekoli reporty, ktere se jakkoli otiraji - blizko i vzdalene o spolehlivost, konci Alfa na poslednich mistech a jedno zda se bavime o modelech z dob 147/156/166 nebo ze soucasnych. Ale beru, ze fanousci to vzdy nejak obkecaji.
Honza42
Letec
Příspěvky: 1540
Registrován: pát 27 kvě 11:47

Re: Jaký motor do Alfy 159?

Příspěvek od Honza42 »

Vezměme 205/50-16, ráfek má poloměr 203mm, guma má výšku 205*0,5 = 102,5mm, kdyby byla celá hmotnost někde uprostřed gumy (v ose anuloidu), tak máme poloměr pro výpočet momentu setrvačnosti nějakých r=203+51,25 = 254mm a uvažujme hmotnost kola 20kg, Potom moment setrvačnosti J = 20 * 0,254**2 = 1,29 kgm2, pro 4 kola dohromady Jcelku = 5,16 kgm2.
Teď uvažme ze budem zrychlovat z 0-100km/h za 8 sekund. Kolo má obvod cca O = PI * 0,305*2 = 1,92m. Otáčky kola při 100 km/h budou n = 100000/3600/1,92=14,4 s-1 a v radiánech omega = 90,5 rad/s.
Úhlové zrychlení kola eps = omega/t = 90,5/8 = 11,3 s-2
Hnací moment pro roztočení kola: M = J * eps = 5,16 * 11.3 = 58,4 Nm

Při zrychlování auta dejme tomu na dvojku bude mít při té stovce na otáčkoměru 6.000 min-1, takže 100 otáček/s a celkový převodový poměr bude 100/14,4 = 6,95. Hnací moment na kolech tedy bude u dvoulitrového auta v oblasti maximálního momentu nějakých 200Nm * 6,95= 1389 Nm.
Na roztáčení kol v tu chvíli jde tedy 4,2% z hnacího momentu. A teď si představte, že vyměníte kola za lehčí o 20% .... a pomůžete si ve finále o nějaké 1%.
Pavproch tvrdí, že si pomohl o 15 HP, což u jeho 1500HP auta plně odpovídá. :D

(Podstatně jednoduší by bylo to vzít přes energie, ale já mám rád okliky)
Ek 1300kg těžkého auta jedoucího 100km/h je 1/2 * 1300 * 27,8**=502346 J
Ek rotujících kol při téže rychlosti Ek = 1/2 *J * omega**2 = 5,16 * 90,5 = 21 131 J
Takže opět nějakých 4,2%

Co říci závěrem? Když kola z auta zcela zdemontujete, dynamické parametry se zlepší o 4%. :))
Naposledy upravil(a) Honza42 dne úte 03 úno 13:30, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
goes
Elektro Expert
Příspěvky: 2687
Registrován: stř 16 úno 10:55

Re: Jaký motor do Alfy 159?

Příspěvek od goes »

Honza: dekuji za vysvetleni, nicmene nekterym to nevysvetlis. Jim proste 4 kg dolu pridalo 20 koni. Kdyz to napisu ja, tak se budou hadat, kdyz nekdo jiny, tak to vezmou.
Uživatelský avatar
Pe2ek
Autoškolák
Příspěvky: 54
Registrován: sob 14 pro 11:35

Re: Jaký motor do Alfy 159?

Příspěvek od Pe2ek »

Poprvé mi Alfa (156 2,4JTD) neprošla STK protože jsem měl folie bez atestu se kterými jsem jí koupil. O dva roky později neprošla kvůli vůlím v kostech stabilizátoru na zadní nápravě. Opravdu velká závada mě potkala dvakrát, jednou lehlo turbo v cca 260 tkm, a podruhé se roztrhl klínový řemen v cca 300tkm a namotal se do alternétoru. Ano, mají své mouchy, ale je dobré si uvědomit za co se při STK vyhazuje ;) Vůbec nejlepší je Alfu rok provozovat než o ní deset let číst na internetu
Uživatelský avatar
goes
Elektro Expert
Příspěvky: 2687
Registrován: stř 16 úno 10:55

Re: Jaký motor do Alfy 159?

Příspěvek od goes »

Pe2ek: znovu opakuji, pridal jsem i jine statistiky, ktere vubec STK neresi - vsude je alfa na chvostu. Je taky otazkou, proc ty Alfy jsou na rozdil od jinych aut na tu STK nepripravene. Ze by to byl typ majitele, ze je takovy xxxx, nebo to bude vazne tim, ze to auto to nevydrzi a neprojde, protoze ma proste stav, ktery to neumozni.

Navic opravdu ty resis sebe. Mluvis o tom, jak ti funguje jeden kus. Ta statistika pracuje s desitkami/stovkami tisic vozu ruznych majitelu. Od stare duchodkyne, pres nejakeho strelce apod. A urcite vzorek tisicu kusu dokaze o kvalite rici vice, nez ty a pet fandu z AR fora.
Honza42
Letec
Příspěvky: 1540
Registrován: pát 27 kvě 11:47

Re: Jaký motor do Alfy 159?

Příspěvek od Honza42 »

Každé auto připravené na STK musí projít. To je neoddiskutovatelný fakt.
A že si Alfy a BMW3 kupuje specifická sorta lidí, je taky fakt. Dědové v klobouku s diářem otevřeným na příštím termínu STK to nebudou.
Uživatelský avatar
goes
Elektro Expert
Příspěvky: 2687
Registrován: stř 16 úno 10:55

Re: Jaký motor do Alfy 159?

Příspěvek od goes »

Presne tak, proc majitele 3er, A4, Superbu, Mazdy6, Avensise, Passatu a jinych zastupcu stredni tridy tou STK projdou a proc ty Alfy ne. A to stejne se muzeme ptat, proc majitele Golfu, Octavii, Leonu, P307, P308, C4 apod. se na tu STK pripravi a proc majitele Fiata Bravo ne.

Bud jsou vazne majitele Alfy/Fiatu tak jini, nezodpovedni, hloupi a nevim co, nebo jsou ty auta vazne nejake divne, nebo je mozna kombinace obojiho.
Honza42
Letec
Příspěvky: 1540
Registrován: pát 27 kvě 11:47

Re: Jaký motor do Alfy 159?

Příspěvek od Honza42 »

Majitel Golfu, Octavii, Leonu, P307, P308, C4 apod.....malej tlustej upocenej s brejličkama, tři děti na krku , ...co se furt bojí jestli má zaplaceno za odpady, psa .......

Majitel Alfy - elegán v naleštěných botách, značkovým italským vohozu co je free a nad věcí. V kavárně právě sedí s hezkou blondýnou a ani neví co to STK je.

:D :D :D :D :D :D :D

Do prčic. Proč vlastně nemám Alfu ? :ymsick:
Naposledy upravil(a) Honza42 dne úte 03 úno 15:03, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
pavproch
Letec
Příspěvky: 16738
Registrován: pon 14 bře 20:41
Bydliště: m4Zlik + 3er = 2x N52B30

Re: Jaký motor do Alfy 159?

Příspěvek od pavproch »

@honza42: dík za donucení starého inženýra k zopakování si základů kinematiky těles... :ymhug:

Jo, dopočítal sem se podobných čísel, energetický rozbor opravdu ukazuje že pouze zanedbatelná část energie "se spálí" na roztočení kol, zatímco převážná většina se přemění na kinetickou energii dopředného přímočarého pohybu...

Na druhou stranu sem se aspoň donutil navážno spočítat rozdíl v setrvačných vlastnostech OEM kol s RFT gumou a OZ Ultraleggera s non-RFT téhož rozměru (255/30 R19)... a došel jsem k následujícím číslům:

J(OEM+RFT) = 1,66kg.m2 (při celkové hmotnosti kolo+guma = 25,14 kg)
J(OZ+nonRFT)= 1,35 kg.m2 (při celkové hmotnosti kolo+guma = 19.35 kg)

Rozdíl momentu setrvačnosti je tedy přesně 22% (víc než pětina!).... až pocuto sou teda moje pocity správné, akorát potom došlo v hlavě ke zkrartu a násobení (nesprávnou) bulharskou konstantou... :D
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Odpovědět