rychlost vs otacky vs spotreba

Když se chcete ponořit do nitra...
Odpovědět
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od pjanda »

Odvolavam co jsem odvolal, slibuji co jsem slibil :) Clanek bude, jen bude vypadat trochu jinak. Bude resit jen neco... No vlastne nebude resit nic ;), ale snad neco rekne... Mimo jine konretneji naznaci to co se tu probira - jak na nejvetsi efektivitu jizdy (tedy nejlepsi pomer spotreba/cas) i jak na dosazeni co nejnizsi spotreby pri danem case (prumerne rychlosti). K nejake definici nejnizsi spotreby absolutne uz bude mt dale...
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Uživatelský avatar
goes
Elektro Expert
Příspěvky: 2687
Registrován: stř 16 úno 10:55

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od goes »

a jeste jedan uvaha, zatim se resily stejne otacky a ruzna rychlost, ale...

jedu-li napr. 100 kmh na 5 a 6 stupen. vzdy jedu stejnou rychlosti, potrebuji pro jeji udrzeni stejnou energii. Jednou tocim X a podrzehu X+Y. Teoreticky bych mel mit na oba kvatly na stejnem miste spotrebu stejnou, kdyz potrebuji stejnou porci energie ne?
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od Vana »

ne, z dodaného paliva musíš krýt i vnitřní ztráty v motoru
ale ty nejsou konstantní při různých provozních režimech
Uživatelský avatar
goes
Elektro Expert
Příspěvky: 2687
Registrován: stř 16 úno 10:55

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od goes »

ale ty ztraty konci za prevodovkou, ze ktere vystupuji jiz stejne otacky. nicmene toto mne nenapadlo, pak ale ty ztraty musi byt docela brutalni...
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od Vana »

jj, jspu dělejí přes polovinu z celkově dodané energie
Uživatelský avatar
KoPP
Letec
Příspěvky: 1008
Registrován: sob 12 bře 14:14

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od KoPP »

goes píše:a jeste jedan uvaha, zatim se resily stejne otacky a ruzna rychlost, ale...

jedu-li napr. 100 kmh na 5 a 6 stupen. vzdy jedu stejnou rychlosti, potrebuji pro jeji udrzeni stejnou energii. Jednou tocim X a podrzehu X+Y. Teoreticky bych mel mit na oba kvatly na stejnem miste spotrebu stejnou, kdyz potrebuji stejnou porci energie ne?
ne a ne a ne, čím míňkrát se motor otočí, tím méně ztrát v něm vznikne... do určité meze, kterou nazvěme dušení motoru - spalování zbytečně bohaté směsi.
Slow and serious
Uživatelský avatar
mager
Pan Řidič
Příspěvky: 389
Registrován: stř 16 úno 15:36

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od mager »

este je tu jeden faktor, co mi vrta hlavou - teplota.
vsimol som si, ze pri teplotach okolo nuly je spotreba vyssia ako napriklad pri 15 stupnoch, pri cca tom istom style jazdy je rozdiel mozno aj 1 liter na 100 km.
predpokladam spravne, ze pri teplotach okolo 30-40 stupnov bude spotreba opat vyssia ako pri 15 stupnoch?
Uživatelský avatar
goes
Elektro Expert
Příspěvky: 2687
Registrován: stř 16 úno 10:55

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od goes »

teplota a vlhkost taky ovlivnuji spotrebu, kazdy motor ma pasmo teploty a vlhkosti, kde ziska lepsi ucinnost, proti jinym teplotam a vlhkosti.
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od Vana »

i taková zdánlivá maličkost jako změna hustoty vzduchu s teplotou může hrát roli. Nejenže motoru chutná každý vzduch jinak, pokles teploty o 30°C znamená zvýšení aerodynamického odporu kvůli hustějšímu vzduchu o cca 10% !
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od pjanda »

Je to dalsi pekna ukazka, kolik tech faktoru je. Tento totiz muze hrat na dve strany a zalezi na aute a stylu jizdy, ktera prevazi. Pokles teploty zvysi hustotu vzduchu, coz na jednu stranu zvysi aerodynamicky odpor, ale na druhou stranu hustsi vzduch obsahuje vice kysliku a dokaze zvysit ucinnost samotneho spalovani. Navic studeny vzduchu muze zlepsit ucinnost chlazeni, coz dale zlepsi efektivitu chodi motoru.

Takze opet se z toho neda vyvodit nic jednoznacneho a zalezi jak jedete a cim jedete. Auto s velkym odporem vzduchu to spise pri vyssi rychlosti ztresta, naopak bud auto s malym odporem vzduchu, nebo pri pomale jizde vas to muze zvyhodnit. Take zalezi na atmosfericky vs. preplnovany motor - atmosfera na teplotu vzduchu az tak nereaguje, turbo velmi.

Opet lepsi empirie: ja dosahuji mnohem lepsich vysledku v zime, trebaze pri vysoke rychlosti. V 30 a vice stupnich nad nulou ma kazdy motor problemy a ty preplnovane obzvlast. Pamatuji to hlavne z Audi S3, kde byla ztrata vykonu/dynamiky/efektivity pri vysokych teplotach enormni.

Nejefektivneji dle mych zkusenosti auto jede za vlaheho letniho vecera. Zrejme kombinace vyssi teploty a vyssi vlhkosti vzduchu vytvari tu spravnou kombinaci :)
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Odpovědět