rychlost vs otacky vs spotreba
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
Odvolavam co jsem odvolal, slibuji co jsem slibil Clanek bude, jen bude vypadat trochu jinak. Bude resit jen neco... No vlastne nebude resit nic , ale snad neco rekne... Mimo jine konretneji naznaci to co se tu probira - jak na nejvetsi efektivitu jizdy (tedy nejlepsi pomer spotreba/cas) i jak na dosazeni co nejnizsi spotreby pri danem case (prumerne rychlosti). K nejake definici nejnizsi spotreby absolutne uz bude mt dale...
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Skanz3n
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
a jeste jedan uvaha, zatim se resily stejne otacky a ruzna rychlost, ale...
jedu-li napr. 100 kmh na 5 a 6 stupen. vzdy jedu stejnou rychlosti, potrebuji pro jeji udrzeni stejnou energii. Jednou tocim X a podrzehu X+Y. Teoreticky bych mel mit na oba kvatly na stejnem miste spotrebu stejnou, kdyz potrebuji stejnou porci energie ne?
jedu-li napr. 100 kmh na 5 a 6 stupen. vzdy jedu stejnou rychlosti, potrebuji pro jeji udrzeni stejnou energii. Jednou tocim X a podrzehu X+Y. Teoreticky bych mel mit na oba kvatly na stejnem miste spotrebu stejnou, kdyz potrebuji stejnou porci energie ne?
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
ne, z dodaného paliva musíš krýt i vnitřní ztráty v motoru
ale ty nejsou konstantní při různých provozních režimech
ale ty nejsou konstantní při různých provozních režimech
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
ale ty ztraty konci za prevodovkou, ze ktere vystupuji jiz stejne otacky. nicmene toto mne nenapadlo, pak ale ty ztraty musi byt docela brutalni...
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
jj, jspu dělejí přes polovinu z celkově dodané energie
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
ne a ne a ne, čím míňkrát se motor otočí, tím méně ztrát v něm vznikne... do určité meze, kterou nazvěme dušení motoru - spalování zbytečně bohaté směsi.goes píše:a jeste jedan uvaha, zatim se resily stejne otacky a ruzna rychlost, ale...
jedu-li napr. 100 kmh na 5 a 6 stupen. vzdy jedu stejnou rychlosti, potrebuji pro jeji udrzeni stejnou energii. Jednou tocim X a podrzehu X+Y. Teoreticky bych mel mit na oba kvatly na stejnem miste spotrebu stejnou, kdyz potrebuji stejnou porci energie ne?
Slow and serious
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
este je tu jeden faktor, co mi vrta hlavou - teplota.
vsimol som si, ze pri teplotach okolo nuly je spotreba vyssia ako napriklad pri 15 stupnoch, pri cca tom istom style jazdy je rozdiel mozno aj 1 liter na 100 km.
predpokladam spravne, ze pri teplotach okolo 30-40 stupnov bude spotreba opat vyssia ako pri 15 stupnoch?
vsimol som si, ze pri teplotach okolo nuly je spotreba vyssia ako napriklad pri 15 stupnoch, pri cca tom istom style jazdy je rozdiel mozno aj 1 liter na 100 km.
predpokladam spravne, ze pri teplotach okolo 30-40 stupnov bude spotreba opat vyssia ako pri 15 stupnoch?
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
teplota a vlhkost taky ovlivnuji spotrebu, kazdy motor ma pasmo teploty a vlhkosti, kde ziska lepsi ucinnost, proti jinym teplotam a vlhkosti.
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
i taková zdánlivá maličkost jako změna hustoty vzduchu s teplotou může hrát roli. Nejenže motoru chutná každý vzduch jinak, pokles teploty o 30°C znamená zvýšení aerodynamického odporu kvůli hustějšímu vzduchu o cca 10% !
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
Je to dalsi pekna ukazka, kolik tech faktoru je. Tento totiz muze hrat na dve strany a zalezi na aute a stylu jizdy, ktera prevazi. Pokles teploty zvysi hustotu vzduchu, coz na jednu stranu zvysi aerodynamicky odpor, ale na druhou stranu hustsi vzduch obsahuje vice kysliku a dokaze zvysit ucinnost samotneho spalovani. Navic studeny vzduchu muze zlepsit ucinnost chlazeni, coz dale zlepsi efektivitu chodi motoru.
Takze opet se z toho neda vyvodit nic jednoznacneho a zalezi jak jedete a cim jedete. Auto s velkym odporem vzduchu to spise pri vyssi rychlosti ztresta, naopak bud auto s malym odporem vzduchu, nebo pri pomale jizde vas to muze zvyhodnit. Take zalezi na atmosfericky vs. preplnovany motor - atmosfera na teplotu vzduchu az tak nereaguje, turbo velmi.
Opet lepsi empirie: ja dosahuji mnohem lepsich vysledku v zime, trebaze pri vysoke rychlosti. V 30 a vice stupnich nad nulou ma kazdy motor problemy a ty preplnovane obzvlast. Pamatuji to hlavne z Audi S3, kde byla ztrata vykonu/dynamiky/efektivity pri vysokych teplotach enormni.
Nejefektivneji dle mych zkusenosti auto jede za vlaheho letniho vecera. Zrejme kombinace vyssi teploty a vyssi vlhkosti vzduchu vytvari tu spravnou kombinaci
Takze opet se z toho neda vyvodit nic jednoznacneho a zalezi jak jedete a cim jedete. Auto s velkym odporem vzduchu to spise pri vyssi rychlosti ztresta, naopak bud auto s malym odporem vzduchu, nebo pri pomale jizde vas to muze zvyhodnit. Take zalezi na atmosfericky vs. preplnovany motor - atmosfera na teplotu vzduchu az tak nereaguje, turbo velmi.
Opet lepsi empirie: ja dosahuji mnohem lepsich vysledku v zime, trebaze pri vysoke rychlosti. V 30 a vice stupnich nad nulou ma kazdy motor problemy a ty preplnovane obzvlast. Pamatuji to hlavne z Audi S3, kde byla ztrata vykonu/dynamiky/efektivity pri vysokych teplotach enormni.
Nejefektivneji dle mych zkusenosti auto jede za vlaheho letniho vecera. Zrejme kombinace vyssi teploty a vyssi vlhkosti vzduchu vytvari tu spravnou kombinaci
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Skanz3n