Haldex a jemu podobné systémy, jak fungují

Když se chcete ponořit do nitra...
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody

Příspěvek od Vana »

nejspíš u audi podlehli psychóze
Uživatelský avatar
mmira
Moderátor
Příspěvky: 5088
Registrován: pon 07 úno 22:51

Re: FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody

Příspěvek od mmira »

vana: samozrejme, neumi, to nikde netvrdim. ale jde na to z druhe strany, to jsem mel na mysli, kdyz jsem mluvil o AWD s prevazujicim prenosem na zad.

nerikam, ze diferak je kuzelovy prevod. jen rikam, ze uzamknuty diferak, neni nic jineho, nez kuzelovy prevod.

jinak jsem rad, ze jsme nasli spolecnou rec. #:-s :ymapplause:

aha, nenasli :(. to uz se bavime o tom, ktere kolo ci naprava je co schopno prenest. v tom pripade je haldex jen diferakem na druhou. je to otevreny system, takze pokud ho nekde mechanicky nepribrzdis, nejvice momentu se prenese do kola s nejmensi trakci.

merlin: a mluvil jsem nekde o tom, ze touzim o aute s rozlozenim 60/40? ale i tak je prevazujici pohon zade vyhodou. lze totiz vice ovladat auto plynem.
Autoforum.cz
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
Uživatelský avatar
mmira
Moderátor
Příspěvky: 5088
Registrován: pon 07 úno 22:51

Re: FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody

Příspěvek od mmira »

mmira píše:to uz se bavime o tom, ktere kolo ci naprava je co schopno prenest. v tom pripade je haldex jen diferakem na druhou. je to otevreny system, takze pokud ho nekde mechanicky nepribrzdis, nejvice momentu se prenese do kola s nejmensi trakci.
to jsem spatne formuloval, neni to zcela otevreny system, to by tam vazne musel byt ten diferak. musim si to poradne promyslet.
Autoforum.cz
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody

Příspěvek od Vana »

mmira píše:nerikam, ze diferak je kuzelovy prevod. jen rikam, ze uzamknuty diferak, neni nic jineho, nez kuzelovy prevod.
tady ti moc nerozumím, uzamknutý diferák je v podstatě tuhá hřídel
nezaměňuj diferák se stálým kuželovým převodem, který bývá montovaný často ve stejné skříni
diferák je diferák a převod je převod
u předokolky s motorem napříč je taky diferák a žádný kuželový převod tam přitom nenajdeš.
to jen ať se domluvíme
mmira píše:aha, nenasli :(. to uz se bavime o tom, ktere kolo ci naprava je co schopno prenest. v tom pripade je haldex jen diferakem na druhou. je to otevreny system, takze pokud ho nekde mechanicky nepribrzdis, nejvice momentu se prenese do kola s nejmensi trakci....
ne, na každé kolo se přenese jen tolik momentu, kolik dovolí jeho trakce
pokud na kolo přeneseš víc, jen se roztočí na vyšší otáčky (začne klouzat) ale po ustálení otáček už víc momentu stejně nepobere
Uživatelský avatar
goes
Elektro Expert
Příspěvky: 2687
Registrován: stř 16 úno 10:55

Re: FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody

Příspěvek od goes »

merlin píše:Ak mas rozdelenie hmotnosti 60/40, tak nerozumiem naco je dobre v zaklade prenasat vecsiu silu na zadnu napravu?
60/40 rozlozeni hmotnosti nema zadne auto od audi co ma quattro. Pri rozjezdu pusobi sily, ktere zmeni rozlozeni hmotnosti a to az o 5% na zadni napravu. v ramci toho, ez kazde auto je prioritne nedotacive, tak u neaktivnich a neproaktivnich systemu, kde se meni rozlozeni zakladniho pomeru sil na kola az kdyz se jedno protaci, je vhodynejsi pro prujezdy zatacek preferovat zadni pohon. pusobi to na neutralitu.
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Haldex a jemu podobné systémy, jak fungují

Příspěvek od Vana »

pravdu máš myslím jen částečně, odstředivá síla v rychle projížděné zatáčce zatěžuje pnumatiky velkými bočními silami, takže obvykle nezbývá dostatek adheze k intenzívní akceleraci a nemůže proto dojít k výraznějšímu nárůstu zatížení zadních kol.
Jednoduše řečeno, v zatáčce nemůžeš naložit tolik plynu jako v přímém směru, páč by ti to ulítlo


EDIT: a o změnu rozložení hmotnosti tady nejde, je to jen výsledek působení setrvačných sil
Naposledy upravil(a) Vana dne pon 14 bře 07:48, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
goes
Elektro Expert
Příspěvky: 2687
Registrován: stř 16 úno 10:55

Re: Haldex a jemu podobné systémy, jak fungují

Příspěvek od goes »

no to je samozrejme pravda, ze v zatacce tak rychle jako po rovine jet nemuzes, resp. nepreneses tolik. Jde ovsem o to chovani auta, kdy diky silam na zadnich kolech se auto "pretaci kolem osy" a tim proste eliminuje "klouzani" predku ven. V extremu budou maximalni rychlosti stejneho auta se stejnym rozlozenim hmnotnosti apod. pokud by bylo AWD, fWD a RWD v zatacce velmi podobne.
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Haldex a jemu podobné systémy, jak fungují

Příspěvek od Vana »

pak je ještě otázka jak bereme tu maximální rychlost,
jestli bez plynu volným plachtěním, tak to může být podobné
pokud ale některá kola pohánějí, ubere jim to adhezi pro záchyt odstředivé síly a hnaná náprava se bude v extrému sunout ven přednostně
Uživatelský avatar
goes
Elektro Expert
Příspěvky: 2687
Registrován: stř 16 úno 10:55

Re: Haldex a jemu podobné systémy, jak fungují

Příspěvek od goes »

asi by to slo zpocitat na nejakem telese s nejakym povrchem apod. v praxi na konkretnich autech se na to prijit proste neda.
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: Haldex a jemu podobné systémy, jak fungují

Příspěvek od pjanda »

Mensi upresneni k tomu co umi Subaru s DCCD:
With the control wheel moved all the way forward, lock-up is 100 percent with torque distribution at 50 percent front/50 percent rear. The percentage of lock-up from the top “LOCK” stage to the bottom is:
100 percent (50% front/50% rear)
85 percent
65 percent
35 percent
15 percent
0 percent (35% front/65% rear)
Zdroj: snad jediny rozumny popis fungovani celeho systemu na http://www.driveperformance.subaru.com/ ... eprint.asp
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Odpovědět