Cyklistické vlákno
Moderátor: řidičBOB
Re: Cyklistické vlákno
Pokud postačí něco "obyčejnějšího", ale přesto by byla touha po individuální stavbě nebo geometrii, tak bych kouknul ještě na RB.
http://www.rb-bike.cz/ Pokud jsem se správně koukal, tak jsou teď levnější než Duratec
http://www.rb-bike.cz/ Pokud jsem se správně koukal, tak jsou teď levnější než Duratec
Re: Cyklistické vlákno
ufff, škoda slov.... hele, než něco napíšeš, měl bys tym něco vědět... a to do hloubky... mně aplikované materiálové inženýrství už asi 15 let živí.... ve své hatmatilce si pomíchal jabka, hrušky a třešně dohromady, zatímco já psal o meruňkách...ExFun píše:buď PP nerozumím, co píše (což by vzhledem k jeho hatmatilce by nebylo nic divného), nebo jeho infa vzít, otočit je o 180st. a bude to pravda.
Takže:
ocel pruží VÍC než hliník. Ocel pochytá mnohem víc vibrací než hliník, takže je komfortnější.
Některé AL rámy umí být celkem komfortní, pokud jsou zprohýbány na zadních vzpěrách.
Titan je tvrdší a vibrací pohltí méně než ocel. U titanu vznikají mikropraskliny. Blbě se opravuje.
Karbon umi být pohodlný i tvrdý, záleží na směru pletení vláken v daných místech. Osobně mám u karbonu strach ze stárnutí pryskyřice. UV je svině...
tož tolik k materiálovým vlastnostem.... o těch prasklinách v titanových slitinách to taky není pravda... souhlas s opravitelností titanu... o kabroňu teho moc nevím, tak nebudu komentovat... snad jen obecně, že nehomogenní struktura kabroňu dává předpoklady pro vysoké meruňky....
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Re: Cyklistické vlákno
Jak jsem psal. Tobě rozumět je pro mě hodně problém, protože často nepíšeš česky. Co tě živí je mi jedno. Možná to myslíš dobře, ale to co z tebe leze je pro materiálového laika mimo.
Za tím co jsem napsal si stojím - to jsou poznatky z praxe (a btw Vrooom ti taky naznačil že jsi mimo). Pokud jsem použil blbé termíny, může se stát, ale běžný člověk tak rámy popisuje a chápe co se tím myslí (jaký projev rámu). Jestli si tady chceš honit ramena, že to je termínově blbě, tak jsi kokot a jdi do řiti.
Za tím co jsem napsal si stojím - to jsou poznatky z praxe (a btw Vrooom ti taky naznačil že jsi mimo). Pokud jsem použil blbé termíny, může se stát, ale běžný člověk tak rámy popisuje a chápe co se tím myslí (jaký projev rámu). Jestli si tady chceš honit ramena, že to je termínově blbě, tak jsi kokot a jdi do řiti.
Back to basics.
Příčina -> následek
Příčina -> následek
Re: Cyklistické vlákno
RB má mé sympatie, ale 445mm zadní stavba je móóc
Back to basics.
Příčina -> následek
Příčina -> následek
Re: Cyklistické vlákno
aleno, tak! nač ta silná slova?
prosím, přečti si ještě jednou, co jsem napsal a zkus se nad tím zamyslet, jestli jsem se tam někde zmiňoval o geometrii, stavbě či provedení rámů.... já totiž psal o materiálových vlastnostech ne o geometrii či tuhosti rámu.... protože tomu zjevně nerozumíš, zkusím to vysvětlit znova (a doufám, že líp): jde o to, že některé materiály (např. vysokopevnostní mikrolegovaná uhlíková ocel, tepelně zpracovaná) vedou ve své hmotě vibrace/chvění velmi dobře (viz např. ladička pro hudebníky), zatímco jiné materiály (obecně popsáno: více nehomogenní, např. legované slitiny hliníku - obzvláště s přídavkem křemíku a mj. také titanové slitiny nebo nerez oceli) toto chvění při přenosu více utlumují, takže nerezonují vůbec nebo jen velmi málo..... (detailní vysvětlení z fyzikálního a materiálového hlediska je v tom odkazu na meruňky)
tožtak o tom, co jsem svým příspěvkem myslel...
prosím, přečti si ještě jednou, co jsem napsal a zkus se nad tím zamyslet, jestli jsem se tam někde zmiňoval o geometrii, stavbě či provedení rámů.... já totiž psal o materiálových vlastnostech ne o geometrii či tuhosti rámu.... protože tomu zjevně nerozumíš, zkusím to vysvětlit znova (a doufám, že líp): jde o to, že některé materiály (např. vysokopevnostní mikrolegovaná uhlíková ocel, tepelně zpracovaná) vedou ve své hmotě vibrace/chvění velmi dobře (viz např. ladička pro hudebníky), zatímco jiné materiály (obecně popsáno: více nehomogenní, např. legované slitiny hliníku - obzvláště s přídavkem křemíku a mj. také titanové slitiny nebo nerez oceli) toto chvění při přenosu více utlumují, takže nerezonují vůbec nebo jen velmi málo..... (detailní vysvětlení z fyzikálního a materiálového hlediska je v tom odkazu na meruňky)
tožtak o tom, co jsem svým příspěvkem myslel...
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Re: Cyklistické vlákno
Tak ja ty materialy shrnu, at v tom neni gulas, jezdil jsem vsechny od ritchey cr-mo trubek po karbon:
Ocel:
+ pohodlna, dobre tlumi vibrace
+ snadna opravitelnost
- vaha
- nedostatecna tuhost ramu jako celku, na 29" se bude kroutit
Hlinik:
+ tuhost
+ cena
+ vaha u lepsich
+ relativne snadna stavba na miru
- netlumi vibrace
- vaha u levnejsich
- praskani vlivem unavy materialu, ale i dobrej hlinikovej ram stoji malo, tak bych to neresil
Karbon:
+ tuhost
+ dobre tlumeni vibraci (pri spravne konstrukci)
+ vaha
+ ruzny zpusob vrstveni a smeru vlaken umoznuje rozdilne vlastnosti v ruznych castech ramu
- cena
- opravitelnost
- stavba na miru
- vzhled
Ocel:
+ pohodlna, dobre tlumi vibrace
+ snadna opravitelnost
- vaha
- nedostatecna tuhost ramu jako celku, na 29" se bude kroutit
Hlinik:
+ tuhost
+ cena
+ vaha u lepsich
+ relativne snadna stavba na miru
- netlumi vibrace
- vaha u levnejsich
- praskani vlivem unavy materialu, ale i dobrej hlinikovej ram stoji malo, tak bych to neresil
Karbon:
+ tuhost
+ dobre tlumeni vibraci (pri spravne konstrukci)
+ vaha
+ ruzny zpusob vrstveni a smeru vlaken umoznuje rozdilne vlastnosti v ruznych castech ramu
- cena
- opravitelnost
- stavba na miru
- vzhled
R4...258k
R3...261k
EV...264k
R3...261k
EV...264k
Re: Cyklistické vlákno
@honziss s těma vibracema u Cr-Mo a hliníku to máš naopak, hliník tlumí líp než ocel (jednak kvůli tomu, na co jsem odkazoval dříve a jednat taky kvůli tloušťce stěny trubky - útlum je mj. i funkcí tloušky stěny
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Re: Cyklistické vlákno
a ještě pár dodplnění k honzissovo souhrnu:
Cr-Mo
malá tuhost rámu jako takového je daná tím, že se nepoužívají trubky extrémních průměrů (kvuli pevnosti stěny musí mít aspoň 0.6mm stenu a díky tomu při nadměrných průměrech trubek roste váha neúměrně nárustu pevnosti)
naopak, při rozumných průměrech trubek a tenké stěně lze dosáhnout velmi zajímavé váhy srovnatelné či dokonce i lehčí než špičkový hliník)
dále ocel má velmi vysoké nároky na přesnost při dělení a tvarování spojů pro pájení resp. svařování (bavíme se o tolerancích 0.05mm), zatímco - když to přeženu - hliník můžu doma pižlat pilkou
Hliník
- praská pouze pokud je rám svařen (blbě) z Alu 7xxx a není tepelně zpracován následně (což u Alu7xxx nelze, tepelné zpracování po svařování se používá hlavně u Alu6061(T) - T jako tempered . Takové rámy potom nepraskají, resp. jsou výrobně drahé a proto je dělají jen špičkoví výrobci, kteří se nebojí na ně dát doživotní záruku
tuhost Alu rámů není daná materiálovými vlastnosti hliníku (má modul pružnosti menší než Cr-Mo) ale díky jeho nízké měrné hmotnosti se mohou používat (a taky používají) trubky (exrémně) velkým průměrů s relativně tlustou stěnou a proto jsou ty rámy tak tuhé (ref druhá a třetí mocnina průměru)
Cr-Mo
malá tuhost rámu jako takového je daná tím, že se nepoužívají trubky extrémních průměrů (kvuli pevnosti stěny musí mít aspoň 0.6mm stenu a díky tomu při nadměrných průměrech trubek roste váha neúměrně nárustu pevnosti)
naopak, při rozumných průměrech trubek a tenké stěně lze dosáhnout velmi zajímavé váhy srovnatelné či dokonce i lehčí než špičkový hliník)
dále ocel má velmi vysoké nároky na přesnost při dělení a tvarování spojů pro pájení resp. svařování (bavíme se o tolerancích 0.05mm), zatímco - když to přeženu - hliník můžu doma pižlat pilkou
Hliník
- praská pouze pokud je rám svařen (blbě) z Alu 7xxx a není tepelně zpracován následně (což u Alu7xxx nelze, tepelné zpracování po svařování se používá hlavně u Alu6061(T) - T jako tempered . Takové rámy potom nepraskají, resp. jsou výrobně drahé a proto je dělají jen špičkoví výrobci, kteří se nebojí na ně dát doživotní záruku
tuhost Alu rámů není daná materiálovými vlastnosti hliníku (má modul pružnosti menší než Cr-Mo) ale díky jeho nízké měrné hmotnosti se mohou používat (a taky používají) trubky (exrémně) velkým průměrů s relativně tlustou stěnou a proto jsou ty rámy tak tuhé (ref druhá a třetí mocnina průměru)
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Re: Cyklistické vlákno
Zrovna opravitelnost je docela +, praskne - zalepsi se zaplatou a muzes frcet dalhonziss píše:
Karbon:
+ tuhost
+ dobre tlumeni vibraci (pri spravne konstrukci)
+ vaha
+ ruzny zpusob vrstveni a smeru vlaken umoznuje rozdilne vlastnosti v ruznych castech ramu
- cena
- opravitelnost
- stavba na miru
- vzhled
Re: Cyklistické vlákno
s karbonovým bajkem jaxem psal zkušenosti nemám, ale měl bych trochu obavy z křehkého lomu po např. úderu kamenem do "příhodného" místa rámu.... ocel, hliník ani titan za běžných teplot náchylné na křehké lomy nejsou, u kabroňu bych (po páru zkušenostech se zlomenýma kabroňovýma lyžařskýma hůlkama,a ro vždy kkřehkým lomem v situaci, kdy bych hliníkovou hůlku pouze ohnul) bych se bál....
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.