Když je vyloženě šetříš, tak víc... Ale kamarádovi vydržely při ostré jízdě na kombinaci šotolina/bahno/asfalt asi půl hodiny (ok, to je extrém) a druhý kamarád je koupil v lednu a teď jsou na sračky... na asfaltu je to mizérieSmrťák píše:To jsi přehnal. Po pár tisících
FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody
Re: FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody
Ain´t nobody got time for that
Re: FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody
Proti Vašemu protestu nic nenamítám, vždyť jsem psal že pohled na věc je individuálnípjanda píše:Vznasim totalni protest
Z pohledu jezdeni autem me zajima pocet dnu, po ktere je na silnici +/- souvisla vrstva snehu, nebo alespon poradna brecka (ne strafek snehu na care), snezne koleje, cokoli podobneho, nebo led. Ze je minus pet, nebo snezi, ale silnice je mokra, nebo je vsude kolem snih, ale silnice jsou osetrene a a suche nebo mokre uz me nezajima. A pri nejakem obecnem pohledu na vec musim brat v potaz silnice prvni tridy a dalnice, kde se uskutecni naprosta vetsina prepravniho vykonu.
...
Ovšem zároveň i trvám na svém názoru a nezajímá mě že většina přepravního výkonu se děje po uklizené dálnici. Já řeším své potřeby. V onu zimu jsem opravdu pět měsíců prakticky každý den jel po sněhu - oblast Ostrava - FM - Frenštát - ValMez apod. Souhlasím že to byl extrém, ale i v jiných zimách jedu minimálně 20x - 30 x po sněhu. Opakuji po sněhu, ne po nasolené mokré silnici.
Petr to bere z pohledu důchodce který svou cestu klidně odloží, já to beru z pozice člověka který nechce být v 21.století omezovaný rozmary přírody (vím, je to troufalost) ani při cestách pracovních, ani za zábavou.
Když už tady sníh je, chci si ho naopak užít. Pro mě má AWD význam a příští auto bude zase takové
Re: FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody
Teraz som docital celu diskusiu a uplne sa stotoznujem s prispevkami co tu napisal Vana
Spaste svet od ľudí ktorý ho chcú spasiť
Re: FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody
mnohem příjemnější je mi na řízení zadohrabátor. Projíždění zatáčky a zkoušení max možného plynu, co se "ještě na cestu vejde" je mi mnohem příjemnější v zadohrabu - lehké kontra vs zkoušení, kdy to přestane zatáčet.
jenže takových to jízd provozuji 1% a sic bych chtěl a poohlížím se všemi směry, zatím jsem pro sebe v přijatelné hladině nenašel auto, o které bych zakopnul.
ideál by byl třeba základní elise... ale ten je nesmyslně drahý, to auto nemůže být výrobně dražší než fabie a dostupnost ojetin u nás je tristní. Nehodlám provokovat bohy hledáním limitu ve 200km/h na to mám moc sevřené půlky, ale pořádně kroucenou cestu si rád projedu i mírně za limitem jen proto, aby se auto rozevlálo.
a na denní ježdění je mi to v zásadě jedno, všechno se umí rozjet. všechno je schopné jet po dálnici 160km/h v pohodě a na větší pokuty si netroufám (chybí adekvátní výbava a taky dostatečně velké koule) v zimě je 4x4 bezva, ale víc to žere, horší zrychlení (vyšší ztráty ve vyšších rychlostech) a výhledově dražší servis.
tedy ideál vidím 4x4 fulltime s nějakýma uzávěrama (abych nezůstal viset s jedním točícím se kolem) a lehkou zabávnou zadokolku.
Jinak souhlas, že přetáčivost/nedotáčivost bez plynu ani nemá jak souviset s koncepcí vozu.
jenže takových to jízd provozuji 1% a sic bych chtěl a poohlížím se všemi směry, zatím jsem pro sebe v přijatelné hladině nenašel auto, o které bych zakopnul.
ideál by byl třeba základní elise... ale ten je nesmyslně drahý, to auto nemůže být výrobně dražší než fabie a dostupnost ojetin u nás je tristní. Nehodlám provokovat bohy hledáním limitu ve 200km/h na to mám moc sevřené půlky, ale pořádně kroucenou cestu si rád projedu i mírně za limitem jen proto, aby se auto rozevlálo.
a na denní ježdění je mi to v zásadě jedno, všechno se umí rozjet. všechno je schopné jet po dálnici 160km/h v pohodě a na větší pokuty si netroufám (chybí adekvátní výbava a taky dostatečně velké koule) v zimě je 4x4 bezva, ale víc to žere, horší zrychlení (vyšší ztráty ve vyšších rychlostech) a výhledově dražší servis.
tedy ideál vidím 4x4 fulltime s nějakýma uzávěrama (abych nezůstal viset s jedním točícím se kolem) a lehkou zabávnou zadokolku.
Jinak souhlas, že přetáčivost/nedotáčivost bez plynu ani nemá jak souviset s koncepcí vozu.
Slow and serious
Re: FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody
S těma ztrátama to až tak hrozné nebude, pokud má auto motor podélně. Pak je totož celkem jedno jestli jde celý výkon z prostředku auta (za převodovkou) jen na jednu nápravu, nebo se ve stejném místě výkon rozpůlí a na každou nápravu jde jen jeho část. Myslím že součet polovičních ztrát z polovin rozděleného výkonu nebude o moc větší než celé ztráty z výkonu posílaného jen jednou cestou.KoPP píše:... zimě je 4x4 bezva, ale víc to žere, horší zrychlení (vyšší ztráty ve vyšších rychlostech) a výhledově dražší servis..
Re: FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody
výjdu li z toho, že 4x4 má nějaký středový diferenciál a pak diferenciál na každé ose, klouby na každé ose... tak mi příjde, že je tam logicky více tření a tedy i ztrát.
co potvrzuje mou domněnku? Když vezmu v úvahu 4x4, které bych zvažoval, tak je při stejné jizdě vždy čtyřkolka o cca litr užranější a to se prostě někde ztratit musí. (torsen)
a rovnou se přiznám, že potom, co jsem si dopřál haldex a DSG tak už ani jednu z těch věcí nechci ani vidět
no a pokud budeme probirat haldex tak se stejne dostaneme k tomu, ze ikdyby byl nakrasne rozdelenej, tak zadnima kolama pujde ve vzduchu pootocit pouzitim vyssi sily nez u dvoukolky.
co potvrzuje mou domněnku? Když vezmu v úvahu 4x4, které bych zvažoval, tak je při stejné jizdě vždy čtyřkolka o cca litr užranější a to se prostě někde ztratit musí. (torsen)
a rovnou se přiznám, že potom, co jsem si dopřál haldex a DSG tak už ani jednu z těch věcí nechci ani vidět
no a pokud budeme probirat haldex tak se stejne dostaneme k tomu, ze ikdyby byl nakrasne rozdelenej, tak zadnima kolama pujde ve vzduchu pootocit pouzitim vyssi sily nez u dvoukolky.
Slow and serious
Re: FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody
King: diferenciál nemá žádný odpor, odpory mají hlavně převody ozubenými koly, a nejvíc pravoúhlé převody. Ovšem tření jak známo závisí lineárně na působící síle a kde síla nepůsobí není ani tření. V praxi to úplně ideální samozřejmě není, ovšem závislost ztrát na přenášeném výkonu v převodech je známý a ověřený jev. Třecí ztráty nejsou konstatní, to snad jen u gufer.
Pochopitelně že když budeš točit nezatíženou hřídelí a převody, odpor ucítíš taky. Ale opravdové ztráty přicházejí až s opravdovou zátěží
EDIT: u mojeho auta údaje výrobce psal spotřebu větší o 0,6 ltr proti dvoukolce. Část z toho jde na úkor váhy, takže samotné odpory AWD nebudou nijak markantní
Pochopitelně že když budeš točit nezatíženou hřídelí a převody, odpor ucítíš taky. Ale opravdové ztráty přicházejí až s opravdovou zátěží
EDIT: u mojeho auta údaje výrobce psal spotřebu větší o 0,6 ltr proti dvoukolce. Část z toho jde na úkor váhy, takže samotné odpory AWD nebudou nijak markantní
Re: FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody
Vana diferenciál nemá ztráty? Samozřejmě, že má. (ostatně jako všechno)
jinak kdyby to bylo všechno tak ideální tak by třeba 4x2 B5,5 žral to samé, co 4x4 a tak tomu skutečně není. I výrobce udává u TDI cca 5,5 vs 6,5L/100km a já se ptám kde se těch skoro 20% nafty (můžeme rovnou říct výkonu) ztrácí?
no to s tím odlehčeným kolem bylo uvedeno pro rozpojený haldex, kdyby tam žádný nebyl, tak s tím kolem půjde točit za použití menší síly... a i motor při jízdě musí vydávat více sily aby s tou odpojenou zadní nápravou zatočil. To že se soudobé haldexy neodpojují zcela nechme stranou.
pujčím si malý citát z wikipedie (sic to nepovažuji za vědeckou knihovnu tak pro ilustraci)
Mechanická nevýhoda
" V diferenciálu dochází ke tření ozubení, což má za následek buď vyšší spotřebu při stejném podávaném výkonu automobilu, nebo stejnou spotřebu, ale nižší výkon. To je často důvodem neochoty výrobců sportovních automobilů používat pohon na všechna 4 kola. V případě pohonu všech 4 kol se totiž používají diferenciály dva nebo 3 (na každé nápravě jeden a často ještě jeden mezi oběma nápravami). V nepříznivých případech mohou, podle některých zdrojů, ztráty dosáhnout až 20%. "
čtyřkolky mívají nižší maximálku, mají horší pružné zrychlení (tam kde už dvojkolka nehrabe)... tvrdit, že tam ztráty nejsou je divoké.
jinak kdyby to bylo všechno tak ideální tak by třeba 4x2 B5,5 žral to samé, co 4x4 a tak tomu skutečně není. I výrobce udává u TDI cca 5,5 vs 6,5L/100km a já se ptám kde se těch skoro 20% nafty (můžeme rovnou říct výkonu) ztrácí?
no to s tím odlehčeným kolem bylo uvedeno pro rozpojený haldex, kdyby tam žádný nebyl, tak s tím kolem půjde točit za použití menší síly... a i motor při jízdě musí vydávat více sily aby s tou odpojenou zadní nápravou zatočil. To že se soudobé haldexy neodpojují zcela nechme stranou.
pujčím si malý citát z wikipedie (sic to nepovažuji za vědeckou knihovnu tak pro ilustraci)
Mechanická nevýhoda
" V diferenciálu dochází ke tření ozubení, což má za následek buď vyšší spotřebu při stejném podávaném výkonu automobilu, nebo stejnou spotřebu, ale nižší výkon. To je často důvodem neochoty výrobců sportovních automobilů používat pohon na všechna 4 kola. V případě pohonu všech 4 kol se totiž používají diferenciály dva nebo 3 (na každé nápravě jeden a často ještě jeden mezi oběma nápravami). V nepříznivých případech mohou, podle některých zdrojů, ztráty dosáhnout až 20%. "
čtyřkolky mívají nižší maximálku, mají horší pružné zrychlení (tam kde už dvojkolka nehrabe)... tvrdit, že tam ztráty nejsou je divoké.
Slow and serious
Re: FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody
King: ten článek ve Wikipedii psal nejaký blb
možná si plete stálý převod s diferenciálem
ale diferenciál, pokud není samosvorný a neřeší zrovna velké rozdíly otáček tak se chová v podstatě jako pevná hřídel a žádný odpor neklade
u mého auta dle údajů výrobce je rozdíl 0,6 ltr
tuším to bylo 6,6 proti 6,0 ltr, tj. 10% navíc
a nevím jeslti tam není navíc i nějaký rozdíl v převodech
možná si plete stálý převod s diferenciálem
ale diferenciál, pokud není samosvorný a neřeší zrovna velké rozdíly otáček tak se chová v podstatě jako pevná hřídel a žádný odpor neklade
u mého auta dle údajů výrobce je rozdíl 0,6 ltr
tuším to bylo 6,6 proti 6,0 ltr, tj. 10% navíc
a nevím jeslti tam není navíc i nějaký rozdíl v převodech
Re: FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody
Je to ako v zivote, za komfort sa vzdy plati. Kludne by si nemusel pouzivat klimatizaciu, da sa bez nej zit (rovnako ako bez 4x4) a podobne usetris. Je to otazka priorit, ak ti ide v prvom rade o ekonomiku tak urcite ani neuvazuj o 4x4
Spaste svet od ľudí ktorý ho chcú spasiť