rychlost vs otacky vs spotreba
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
Docela mě pobavila první odpověď, že na pětku musí být při 2000ot/min vyšší spotřeba než na trojku.
na trojku pojedu 50km/h při spotřebě třeba 4L za hodinu - máme z toho 8L/100km
na pětku pojedu třebe 100km/h při spotřebě 7L za hodnu - máme z toho 7L/100km
je to jen o tom najít ideál, mezi rychlostí, odporem vzduchu a spotřebou v daný okamžik. Vypozoroval jsem, že ideál mezi rychlosti x spotřebou (rozuměj nízké otáčky, dobrá učinnost motoru a ještě malý odpor vzduchu leží někde mezi 60-80kmh) když pojedu rychleji auto bere víc, pomaleji taktéž.
tedy jen taková malá úvaha.
Nechám se klidně vyvézt z omylu.
ale pokud by výpočty opravdu cca seděly na reálný příklad z praxe, tak by to bylo tuze zajímavé počteníčko a trochu větší rozsáhlost či zabřednutí do odbornosti by vůbec nevadilo.
na trojku pojedu 50km/h při spotřebě třeba 4L za hodinu - máme z toho 8L/100km
na pětku pojedu třebe 100km/h při spotřebě 7L za hodnu - máme z toho 7L/100km
je to jen o tom najít ideál, mezi rychlostí, odporem vzduchu a spotřebou v daný okamžik. Vypozoroval jsem, že ideál mezi rychlosti x spotřebou (rozuměj nízké otáčky, dobrá učinnost motoru a ještě malý odpor vzduchu leží někde mezi 60-80kmh) když pojedu rychleji auto bere víc, pomaleji taktéž.
tedy jen taková malá úvaha.
Nechám se klidně vyvézt z omylu.
ale pokud by výpočty opravdu cca seděly na reálný příklad z praxe, tak by to bylo tuze zajímavé počteníčko a trochu větší rozsáhlost či zabřednutí do odbornosti by vůbec nevadilo.
Naposledy upravil(a) KoPP dne ned 13 bře 14:08, celkem upraveno 1 x.
Slow and serious
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
Teorie je teorie.V běžném provozu stačí rozum a lehká noha. A nepřetáčet a nepodtáčet A jezdit s ohledem na motor a převodovku a druh motoru.
Sbohem. Už tady nejsem. Mám dost všech for.
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
Uvaha je spravna, ale presto nemuzete dat takto pausalni odpoved. Muze to byt tak i onak, je to treba vzdy spocitat pro konkretni auto a motor.KoPP píše:Docela mě pobavila první odpověď, že na pětku musí být při 2000ot/min vyšší spotřeba než na trojku.
na trojku pojedu 50km/h při spotřebě třeba 4L za hodinu - máme z toho 8L/100km
na pětku pojedu třebe 100km/h při spotřebě 7L za hodnu - máme z toho 7L/100km
je to jen o tom najít ideál, mezi rychlostí, odporem vzduchu a spotřebou v daný okamžik. Vypozoroval jsem, že ideál mezi rychlosti x spotřebou (rozuměj nízké otáčky, dobrá učinnost motoru a ještě malý odpor vzduchu leží někde mezi 60-80kmh) když pojedu rychleji auto bere víc, pomaleji taktéž.
tedy jen taková malá úvaha.
Vzhledem k tomu, co jsme zde orientacne spocitali, zalezi hlavne na tom, jake bude mit jedno auto aerodynamicky odpor a jak "velky" bude mit to druhe motor.
Kdyz vezmeme auto s velmi malym motorem, jehoz vlastni beh neni prilis energeticky narocny (tj. treba nejaky Fiat TwinAir, dvouvalec 0,8 litru tusim - edit: je to 0,9, body pro smrtaka), je pravdepodobne, ze s nim bude uspornejsi bude i velmi pomala jizda.
Pokud naopak budete mit auto s velmi nizkym aerodnamickym odporem, je pravdepodobne, ze uspornejsi s nim bude jizda rychlejsi.
Ale tohle povazuji v zasade za "vyresene", ty hlavni faktory jsou proti sobe dva - aerodynamicky odpor a vnitrni ztraty motoru, hranice vyhodnosti pomale jizdy se bude lamat u kazdeho auta trochu jinde a uplne presne kde, to nespocitame, i kdybychom se rozkrajeli. V pripade, ktery jsme tu resili, to snad komplikoval jen pro me absurdni faktor jizdy na jednicku, coz to cele posouva jinam (jizda je kvuli vnitrnim ztratam motoru a malemu produkovanemu vykonu velmi neefektivni), kdyby slo vzdy o jizdu na co nejvyssi rychlostni stupen, byla by vyhodna relativne pomala jizda.
Chtel jsem ale clankem resit neco jednodussiho, zato to udelat poradne - vztah mezi otackami a spotrebou a to se s ohledem na dalsi faktory ukazalo byt tak komplikovane, ze jsem to alespon pro tuto chvili vzdal.
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Skanz3n
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
s tímhle plně souhlasím, spočítat to prakticky nepůjde, resp. chybí k tomu základní údajepjanda píše:...Ale tohle povazuji v zasade za "vyresene", ty hlavni faktory jsou proti sobe dva - aerodynamicky odpor a vnitrni ztraty motoru, hranice vyhodnosti pomale jizdy se bude lamat u kazdeho auta trochu jinde a uplne presne kde, to nespocitame, i kdybychom se rozkrajeli....
Naštěstí ale máme k dispozici rovnou empirické stanovení výsledku, a to v podobě palubního počítače.
Pokud budeme téhle fičuře aspoň trochu důveřovat, můžeme ji kdykoliv využít pro porovnání různých jízdních režimů a výsledek dostaneme promptně v reálném čase
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
Palubnim pristrojum bohuzel neduveruji od doby, kdy ukazatel stavu paliva v nadrzi udava mnozstvi podle toho, jakou mate spotrebu - abyste se pri rychle jizde vydesil. Obavam se, ze s ostatnimi udaji to bude podobne...
Ale treba BMW jeste maji servisni menu s realnymi udaji, tam by to slo. Pokud realne jsou opravdu realne a ne jen jinak lzive
Ale treba BMW jeste maji servisni menu s realnymi udaji, tam by to slo. Pokud realne jsou opravdu realne a ne jen jinak lzive
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Skanz3n
-
- Spolujezdec
- Příspěvky: 9
- Registrován: pát 11 bře 20:45
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
Dříve se u aut uváděla tzv. "cestovní rychlost", rychlost, kdy je jízda nejekonomičtější? ...počtám, že u nových aut se už neuvádí?
PS: Pokud se nepletu a je to u většiny aut opravdu mezi 60-80km/h byl bych pro snížení maximální povolené rychlosti mimo obec na 77km/h ...bude to pak jistě bezpečnější .
PS: Pokud se nepletu a je to u většiny aut opravdu mezi 60-80km/h byl bych pro snížení maximální povolené rychlosti mimo obec na 77km/h ...bude to pak jistě bezpečnější .
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
diky Bohu za to, ze to tam jiz neni, protoze mam za to, ze by 99% naroda jela presne tou rychlosti. Nicmene kdy pracuje motor s nejlepsi ucinnosti? v bode maxima momentu? vykonu?Robert píše:Dříve se u aut uváděla tzv. "cestovní rychlost", rychlost, kdy je jízda nejekonomičtější? ...počtám, že u nových aut se už neuvádí?
PS: Pokud se nepletu a je to u většiny aut opravdu mezi 60-80km/h byl bych pro snížení maximální povolené rychlosti mimo obec na 77km/h ...bude to pak jistě bezpečnější .
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
při maximu výkonu určitě ne
to spíše kolem vrcholu momentu
a při částečném zatížení ještě níže
to spíše kolem vrcholu momentu
a při částečném zatížení ještě níže
-
- Spolujezdec
- Příspěvky: 9
- Registrován: pát 11 bře 20:45
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
Myslím si, že jde zejména o to, jaké "mapy" jsou v RJ motoru... podle toho se většina paramertů může zásadně měnit...
PS: Smekám klobouk před tím podrobným výpočtem pjandy... Jen škoda, že se nepočítala i nějaká "střední varianta" třeba jízda na trojku...
PS: Smekám klobouk před tím podrobným výpočtem pjandy... Jen škoda, že se nepočítala i nějaká "střední varianta" třeba jízda na trojku...