rychlost vs otacky vs spotreba
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
myslím že výpočet odporů kromě aerodynamických nejde fundovaně provést. Aerodynamický odpor je funkcí součinitele odporu, čelní plochy (a rychlosti) kteréžto údaje výrobci semtam i zveřejní. Ale pro ostatní odpory - pneumatik, převodů apod. zcela chybí vstupní hodnoty, které lze zjistit nejspíše jen empiricky. Vzorce pro jejich výpočet nejsou složité, ale bez znalosti koeficientů zahrnujících technické vlastnosti jednotlivých komponent - které jsou samozřejmě odlišné dle auta, provdení převodů, rozměrů a materiálu pneumatik atd. - se nedá hnout dále. Vše se dá snad zhruba odhadout ale jednoznačně počítat ne.
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
najjednoduchsie by asi bolo vyskusat si to v praxi
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
vana: presne to si myslim od zacatku. lze sestavit jisty model, kde bude spousta techto stupnu volnosti zanedbana, ale dle meho nazoru to natolik zvysi vyslednou nejistotu vypoctu, ze to prestane davat smysl.
prikladem je ona zminena aerodynamika. dle meho nazoru nelze pouzit zjednoduseny lineani model, protoze pri urcite rychlosti dojde ke zmene z laminarniho na turbulentni proudeni obtekajiciho vzduchu, coz vyvola dodatecne odpory. a ty jsou opravdu vyrazne.
dalsi otazkou je to chovani motoru a jeho efektivita pri ruznych stupnich zateze. atd atd.
mager: dle meho nazoru bude takovy experiment velmi tezko proveditelny. pokud by si tedy clovek nezaplatil testovaci okruh v Nardu, tam by to asi slo. stejne by se ale muselo, aby to melo nejakou vypovidaci hodnotu, provest nekolik opakovani.
vidim to tak, ze az se nekdy priste dostanu za motorari z kvasin, tak se jich zeptam. treba to budou mit nejak zpracovane.
prikladem je ona zminena aerodynamika. dle meho nazoru nelze pouzit zjednoduseny lineani model, protoze pri urcite rychlosti dojde ke zmene z laminarniho na turbulentni proudeni obtekajiciho vzduchu, coz vyvola dodatecne odpory. a ty jsou opravdu vyrazne.
dalsi otazkou je to chovani motoru a jeho efektivita pri ruznych stupnich zateze. atd atd.
mager: dle meho nazoru bude takovy experiment velmi tezko proveditelny. pokud by si tedy clovek nezaplatil testovaci okruh v Nardu, tam by to asi slo. stejne by se ale muselo, aby to melo nejakou vypovidaci hodnotu, provest nekolik opakovani.
vidim to tak, ze az se nekdy priste dostanu za motorari z kvasin, tak se jich zeptam. treba to budou mit nejak zpracovane.
Autoforum.cz
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
mmira: co se týká turbulentního proudění, vzorec co tu uváděl p.Janda podle mě s turbulencemi už počítá protože odpor dle něj roste se čtvercem rychlosti
u dokonalého laminárního proudění je závislost odporu na rychlosti tuším pouze lineární
viz třeba http://cs.wikipedia.org/wiki/Odpor_vzduchu
u dokonalého laminárního proudění je závislost odporu na rychlosti tuším pouze lineární
viz třeba http://cs.wikipedia.org/wiki/Odpor_vzduchu
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
když jsme u téhle konkrétní součástky tak si myslím že zrovna odpor diferenciálu je prakticky zcela zanedbatelný. Ledaže bychom meli na mysli samosvorný diferenciál který se právě nachází v režimu brzdění prokluzupjanda píše:... S rychlosti bude urcite rust odpor vseho co se toci s koly, treba take diferencial, coz by nemuselo byt uplne bezvyznamne...
Z převodů se nejvíc na ztrátách podílí pravoúhlý hypoidní převod a jemu podobné. Samozřejmě pokud je v autě použit. V předokolkách s motorem napříč není.
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
Dovolim si to posunout trochu jinam a nahraji ekologum drive, nez to sami vytahnou Kdyby to pomalu jedouci auto bylo elektromobilem, jehoz motor nespotrebovava prakticky zadnou energii, aby pohanel sebe sama, bude energie potrebna pro zrychleni a udrzeni 20 km/h zlomkova oproti te, kterou potrebuje konvencni auto pri stovce.
Cas obratit to z technickeho hlediska na politicke - teprve rozmach elektromobilu by dal novy rozmer rychlostnim limitum Takovych 20 km/h na okreskach by prineslo opravdu velkou usporu
Cas obratit to z technickeho hlediska na politicke - teprve rozmach elektromobilu by dal novy rozmer rychlostnim limitum Takovych 20 km/h na okreskach by prineslo opravdu velkou usporu
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Skanz3n
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
navíc tímhle elektromobilům významně naroste dojezd
a taky kolik životů to ušetří
a taky kolik životů to ušetří
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
pravda, mel bych lepe cist, na co reaguji. PJ pouzil spravny vzorec.Vana píše:mmira: co se týká turbulentního proudění, vzorec co tu uváděl p.Janda podle mě s turbulencemi už počítá protože odpor dle něj roste se čtvercem rychlosti
u dokonalého laminárního proudění je závislost odporu na rychlosti tuším pouze lineární
viz třeba http://cs.wikipedia.org/wiki/Odpor_vzduchu
Autoforum.cz
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
inac je vidiet ze vas tieto veci okolo aut bavia, nechyba vam nadsenie, napady, aj sa vyznate atd. ja vam drzim palce nech ten projekt autoforum vyjde podla vasich predstav a mali ste z toho nieco aj vy
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
Musim se verejne priznat, ze clanek na tema otacky vs. spotreba asi vzdam. Stravil jsem nad tim uz spoustu casu, spoustu veci jsem se sam naucil, ale je to cele tak komplikovane, ze uz se to dstava za hranici rozumne popsatelnosti, tedy i pochopitelnosti a tedy i smyslu pro normalniho ridice. Bylo by to strasne zajimave tema, ale prave ted jsem na hranici, kdy se musim rozhodnout, zda to bud zjednodusit natolik, ze to bude sice pochopitelne, ale bude to zavanet diletantstvim, nebo to nedelat vubec, nebot za touto hranici to kvuli sve slozitosti ztraci smysl pro motoristicky magazin. A vypada to, ze zvolim druhou moznost...
Jeste nad tim popremyslim, ale do samotneho popsani stavu za danych okolnosti vstupuje velmi mnoho promennych (to by jeste slo), ale kdyz bych pak chte nechtel musel rici, co to znamena pro ruzne jizdni styly, jsem na urovni knihy. Navic zde zustava faktor nepresnych vstupu, nemam jedinou kompletni sadu udaju pro jakekoli auto, natoz pak novejsi, natoz pak vice aut, aby to bylo mozne srovnat mezi ruznymi koncepcemi motoru.
Stve me to, ale aktualne ztracim pudu pod nohama a opravdu nevim, jak to pojmout presne a pritom pochopitelne...
Jeste nad tim popremyslim, ale do samotneho popsani stavu za danych okolnosti vstupuje velmi mnoho promennych (to by jeste slo), ale kdyz bych pak chte nechtel musel rici, co to znamena pro ruzne jizdni styly, jsem na urovni knihy. Navic zde zustava faktor nepresnych vstupu, nemam jedinou kompletni sadu udaju pro jakekoli auto, natoz pak novejsi, natoz pak vice aut, aby to bylo mozne srovnat mezi ruznymi koncepcemi motoru.
Stve me to, ale aktualne ztracim pudu pod nohama a opravdu nevim, jak to pojmout presne a pritom pochopitelne...
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Skanz3n