rychlost vs otacky vs spotreba

Když se chcete ponořit do nitra...
Odpovědět
Smrťák
Letec
Příspěvky: 2818
Registrován: stř 16 úno 20:51

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od Smrťák »

při malém zatížení,třeba po rovině můžu jezdit klidně na pětku 50. a pořád
Naposledy upravil(a) Smrťák dne sob 12 bře 15:35, celkem upraveno 1 x.
Sbohem. Už tady nejsem. Mám dost všech for.
TomasK
Autoškolák
Příspěvky: 49
Registrován: pon 07 bře 15:01
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od TomasK »

pjanda: Priklad ako vystrihnuty z vysokoskolskej fyziky :) Kiez by sme aj my pocitali svojho casu energie sedanov od BMW :D
Neviem si ale uplne predstavit spojitost potrebnej energie k prekonaniu vzdialenosti s logikou riadiacej jednotky. Ale je mozne, ze to za par hodin vstrebem uplne a bude mi vsetko nad slnko jasne ;)
Naposledy upravil(a) TomasK dne sob 12 bře 15:42, celkem upraveno 1 x.
www.tomaskroner.com
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od pjanda »

Vana píše: koukám že jste tuhle problematiku už taky nakousl

Je ale potřeba vzít v úvahu i rychlost kterou se bude auto pohybovat na ten poslední stupeň :

- tj. jedno zkoušené auto například dosáhne při zvolených otáčkách na jedničku 30 km/h a na poslední stupeň 90 km/h. Při 90km/h nebudou aerodynamicé odpory ještě příliš vysoké takže jsem přesvědčený že ten nejvyšší kvalt bude určitě úspornější

- Jiné auto ale může díky odlišnému zpřevodování jet na jedničku při stejných otáčkách třeba 50 km/h a na poslední stupeň klidně i 190 km/h a v takovém případě bych to na vítězství posledního stupně už tak jednoznačně neviděl.
Ja jsem to nenakousl, uz jsem to rozkousal ;) Myslim, ze muj vypocet je pouzitelny - v danem konkretnim pripade zvitezila vyssi rychlost :)

Vana píše:
Smrťák píše:A nestačí napsat ,že je nejlepší jezdit v otáčkách max. točivého momentu? :D
pravděpodobně by to stačilo, ale jak je zjistíš pro částečné zatížení ?
Výrobce ti je neprozradí takže stejně zbývá jen cit a odhad
Ani v prvnim pripade by to nebylo uplne presne, v druhem to pak neresi vubec nic. Presne o tom ale bude pojednavat muj clanek :) Objevny neni, ale Smrtakuv omyl resi ;)
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Smrťák
Letec
Příspěvky: 2818
Registrován: stř 16 úno 20:51

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od Smrťák »

Smrt se nikdy nemýlí =)) =)) =)) Bude nějaký test na éčka? Biosračky? Konverzní sady? :D Nabízím k testu svoje auto 8-x OK . Dost OT :-bd
Sbohem. Už tady nejsem. Mám dost všech for.
Uživatelský avatar
mager
Pan Řidič
Příspěvky: 389
Registrován: stř 16 úno 15:36

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od mager »

pjanda píše:
Ted to cele sectu s energii potrebnou pro zrychleni, pripocitam jeste energii potrebnou na jednu hodinu behu samotneho motoru pro oba rezimy a jsem na:

10,5794 kWh pro jizdu na sestku a
10,6602 kWh pro jizdu na jednicku

Je to tedy hodne zjednodusene, ale myslim si, ze neni faktor, ktery by cele srovnani posunul do zasadne jinych sfer. Uz tohoto je patrne, ze spotreba pri jizde na jednicku bude vyssi, navic jsou zde dalsi faktory, ktere efektivitu prace celeho mechanismu pri jizde na prvni prevodovy dale snizi. Takze to jednicka nejspis prohraje.
ak su tie vypocty spravne a vezmeme do uvahy, ze pri rychlosti 20 vs 100 km/h danu vzdialenost prejdem pri pomalsom tempe 5krat pomalsie (potrebujem 5krat viac energie), tie rozdiely su dost markantne.
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od Vana »

pjanda píše:... do hry vstupuje faktor, ktery si dovolim oznacit jako "bazalni metabolismus motoru" ;), proste motor neco spotrebovava k tomu, aby sam bezel.... presne cislo nemam, ale bezny motor spotrebuje kolem 0,8 litru paliva za hodinu jenom na to, aby sam bezel. ...
myslím si že těch 0,8 ltr/hod. je docela málo, tahle hodnota se týká volnoběhu. My ale potřebujeme aby se točil zvýšenými otáčkami abychom dosáhli 20km/h (tj. například cca dvojnásobek volnoběžných otáček).
Takže bych tipnul že spotřeba na krytí vnitřních ztrát bude citelně větší (a to motor ještě stále neprodukuje žádný užitečný výkon)
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od pjanda »

mager píše: ak su tie vypocty spravne a vezmeme do uvahy, ze pri rychlosti 20 vs 100 km/h danu vzdialenost prejdem pri pomalsom tempe 5krat pomalsie (potrebujem 5krat viac energie), tie rozdiely su dost markantne.
Casovy faktor uz je zohlednen, jde o celkovou potrebnou energii.

Je to tedy tak, ze to vychazi +/- stejne, nejaky kus na tu ci onu stranu to posunou faktory, ktere jsem zanedbal a ktere opravdu nechci pocitat. Treba Vana se toho muze zhostit :)
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od Vana »

pjanda píše:...Je to tedy tak, ze to vychazi +/- stejne, nejaky kus na tu ci onu stranu to posunou faktory, ktere jsem zanedbal a ktere opravdu nechci pocitat. Treba Vana se toho muze zhostit :)
Jaj to né, tak fundovaně se v tom nevyznám. Ale případné korekce rád poradím :)

Například by bylo asi pro komplexnost dobré nezanedbávat valivé odpory + odpory převodů. Sice jsou zhruba lineární takže by energie na jejich pokrytí neměla záviset na rychlosti projetí dané vzdálenosti, ale může to také trochu ovlivnit režim práce motoru.
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od pjanda »

Spocitejte ;) Pro me osobne je to pruzkum bojem, zaver jsem predem neznal, takze za jakekoli upresneni budu jedine rad. Radeji bych si o tom neco precetl, nez to vymyslel, ale minimalne v CR se o takovych vecech nikde nepise. Pokud je tu nejaky faktor, ktery to zasadne ovlivnuje, sem s nim...

Zanedbano je toho obecne dost, je to jen bleskovy pripsevek do fora posunujici diskusi za uroven "na palubnim pocitaci jsem videl 40", coz me prilis neuspokojovalo :) Faktoru majicich vliv je jinak moc, ale podle me uz tu neni zadny, ktery by pomer zasadne zmenil. S rychlosti bude urcite rust odpor vseho co se toci s koly, treba take diferencial, coz by nemuselo byt uplne bezvyznamne, proti tomu ale budou stat vyssi ztraty v prevodovce... Myslim, ze to nic uz nikam zasadne neposune. Ale rad se necham prekvapit, sam uz nemam sily ani chuti se v tom dale vrtat, protoze efektivita dalsiho zkoumani uz je bidna - prilis mnoho obetovaneho casu prilis malemu zpresneni...
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od pjanda »

Odchylku od uplnosti lze vzit i z druhe strany - vysledne kWh by vzhledem k tomu, ze to bylo na trase 100 km, znamenaly spotrebu neco pres 4 litry na 100 km, coz je jiste nerealne, takova 330i pri konstatntni 100 km/h na rovine jede za nejakych 5,5-6 l. Takze tu mame prostor pro nejake 3,5-4 kWh na dalsi ztraty. Myslim, ze tohle uz slozi spise rada drobnosti a zpresneni nez nejaky velky faktor. Neco da valivy odpor (ten se zrovna da spocitat celkem snadno), neco ztraty v prevodovce a prenosu vykonu obecne, neco vetsi ztraty samotneho motoru... Na tohle uz jsem vazne lenivy :)
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Odpovědět