rychlost vs otacky vs spotreba

Když se chcete ponořit do nitra...
Odpovědět
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od Vana »

pjanda píše:... Zde spotreba nebude dana otackami, ale tim, ze na petku pojedete mnohem rychleji, tj. budete prekonavat mnohem vetsi odpor vzduchu, tj energeticka narocnost takoveho presunu bude vyssi...
energetická náročnost při přesunu vyšší rychlostí je samozřejmě větší, na druhé straně se při větší zátěži motoru efektivněji využije dodané palivo a motor bude pracovat s podstatně vyšší účinností.
Protože při jízdě na jedničku po rovině ustálenou rychlostí motor produkuje navenek minimální užitečný výkon a většina paliva se spotřebuje na jeho vnitřní ztráty.

Takže já bych si vsadil spíše na tu pětku
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od pjanda »

Vana: Vynechal jste moji podstatnou navazujici vetu ;)
Muzeme se bavit o tom, jaka bude spotreba vzhledem k case a jaka vzhledem k ujete vzdalenosti, ale to uz tu vubec nechci otevirat.
Ta naznacuje to same, co jste rekl Vy. Pokud jde o efektivitu celeho presunu (tj. spotrebu vzhledem casu jizdy nebo prumerne rychlosti, chcete-li), urcite nebude vitezem jizda pomala. Pokud jde ale o absolutne spotrebu (tj. co nejnizsi spotrebu vzhledem k ujete vzdalenosti), tak urcite bude vitezem jizda velmi pomala.

Ale takto se mager snad ani neptal, myslim, ze resil jen okamzitou spotrebu.

Na kazdy pad, u faktoru spotreby vzhledem k casu jizdy a spotreby vzhledem k ujete vzdalenosti resim, zda jej vubec do clanku nejak promitnout, nebot to cele dale velmi komplikuje. Radeji setrvam v situaci "potrebuji ujet z A do B za 30 minut a jak to bude nejefektivnejsi?" Cilem meho clanku neni dat navod k co nejuspornejsi jizde, ale "vyresit" pouze to, v jakych otackach se pri potrrebe vyuziti urciteho vykonu za urcity cas pohybovat, aby to bylo co nejefektivnejsi. A to nema nic spolecneho ani s absolutne nejnizsi spotrebou, ani s absolutne nejvyssi efektivitou, oba extremy budou jeste jinde a clanek by nafoukly tak na dvojnasobek...
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Uživatelský avatar
mager
Pan Řidič
Příspěvky: 389
Registrován: stř 16 úno 15:36

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od mager »

tak ja ten prvy bod este upresnim:
nezaujima ma rychlost ani cas.
ide len o to, ze ak prejdem 100km nonstop na jednotke pri 2000rpm a potom prejdem 100km nonstop na sestke pri 2000rpm, v ktorom pripade spotrebujem viac paliva. podla toho co som pochopil, viac to bude pri sestke kvoli odporu vzduchu, ziadne ine faktory tam nehraju nejaku rolu.
Uživatelský avatar
glider
Pan Řidič
Příspěvky: 266
Registrován: ned 20 úno 00:08

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od glider »

podla mna to bude na 6ke uspornejsie

ved uz aj PP aktualnu na 1ke ukazuje zverstva a na 6ke je to ovela menej
TomasK
Autoškolák
Příspěvky: 49
Registrován: pon 07 bře 15:01
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od TomasK »

mager: po prejdeni 100km na 1. prevodovom stupni (1. PS) motor zakonite spotrebuje viac paliva. Mozem sa mylit, ale podla mojich poctov na 1. PS - 2000rpm auto ide rychlostou cca 30km/h a teda danych 100km prejde za 3:20. Na druhej strane, na 6. PS to uz bude rychlost okolo 100km/h a cas potrebny na prejdenie 100km sa skrati na 1hodinu. Aj po uvazeni faktorov, ako odpor vzduchu a ine, motor za trojnasobok doby behu v rovnakych otackach urobi trojnasobny pocet vstreknuti(za idealnych podmienok) a teda spotrebuje o mnoho viac paliva.
www.tomaskroner.com
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od pjanda »

To jsou mi argumenty... :) Proc strilet od boku, vsak se to da snadno spocitat.

Rekneme, ze autem bude treba BMW 330i E90, to na jednicku na 2 000 ot./min jede 20 km/h, na sestku na 2 000 ot./min 100 km/h. Auto pojede vzdy stejnou trasu, tj. pominu polohovou energii (rekneme tedy 0), pohybovou uz muzu vzit v potaz, i kdyz neni vyznamna:
- pri 1450 kg hmotnosti auta potrebujeme na zrychleni na 100 km/h 0,1554 kWh, na 20 km/h 0,0062 kWh. Valivy odpor vynecham, to je jeste vetsi prkotina.

Podstatnejsi je aerodynamicky odpor. Potrebujeme hustotu vzduchu r, soucinitel odporu Cx, celni plochu A a rychlost v. Hustotu vzduchu dame na obvyklych 1,3 kg/m3, Cx je u E90 0,3 a celni plochu nevim, dame 2 m2, rychlost mame.

Vypocet odporu vzduchu F = 0,5*r*Cx*A*v^2 pak vyjde pri 100 km/h (27,8 m/s) 301 N, pri 20 km/h (5,55 m/s) 12,03 N.

Dale zjistime, jakou praci musi auto pri prekonavani odporu vzduchu vykonat, tedy z Newtonu udelame Jouly. (J = N*m) - tento odpor musi prekonavat na draze 100 000 metru, tj. vykonat praci v prvnim pripade 30 100 000 J, v druhem 1 203 000 J.

Zrychlim to a posunu rovnou ke kWh, tady plati, ze 1 J = 2,778 * 10–7 kWh, tzn. 1 kWh = 3 600 000 J

V prvnim pripade tedy spotrebuje auto na prekonani odporu vzduchu 8,36 kWh, v druhem 0,334 kWh. To je rozdil tak ohromny, az se muze zdat, ze jsem nekde udelal chybu, spotreba by musela byt na jednicku zlomkova, coz v praxi neni. V tomto pripade ale do hry vstupuje faktor, ktery si dovolim oznacit jako "bazalni metabolismus motoru" ;), proste motor neco spotrebovava k tomu, aby sam bezel. Kdyz se k tomu prida, ze doba jizdy je odlisna, v prvem pripade je to jedna hodina (vezmu 100 km/h prumer), v druhem pripade pet hodin (20 km/h prumer), pak jsou to navic ctyri hodiny "bazalniho metabolismu". Tady presne cislo nemam, ale bezny motor spotrebuje kolem 0,8 litru paliva za hodinu jenom na to, aby sam bezel. To jest 3,2 litru benzinu, coz pri vyhrevnosti 2,58 kWh na litr znamena dalsich 8,256 kWh na celou jizdu.

Ted to cele sectu s energii potrebnou pro zrychleni, pripocitam jeste energii potrebnou na jednu hodinu behu samotneho motoru pro oba rezimy a jsem na:

10,5794 kWh pro jizdu na sestku a
10,6602 kWh pro jizdu na jednicku

Je to tedy hodne zjednodusene, ale myslim si, ze neni faktor, ktery by cele srovnani posunul do zasadne jinych sfer. Uz tohoto je patrne, ze spotreba pri jizde na jednicku bude vyssi, navic jsou zde dalsi faktory, ktere efektivitu prace celeho mechanismu pri jizde na prvni prevodovy dale snizi. Takze to jednicka nejspis prohraje.

Zajimave, necekal jsem, ze motor sam pro sebe spotrebuje tolik, ale vysledek to bude priblizne spravny - ostatne asi poznatky z praxe nebudou jine. Samozrejme, situaci mohou zmenit faktory, ktere vstupuji do hry (jina hustota vzduchu, jiny Cx nebo celni plocha atp.).

Priznavam tedy svuj omyl, precenil jsem vliv odporu vzduchu a nedocenil energii spotrebovavanou samotnym motorem (muzeme tomu rikat i neefektivita prace pri nizke zatezi). Nizka rychlost by zvitezila az o neco vyse, kdy by odpor vzduchu jeste nebyl tak vysoky a pritom by motor byl vice zatizeny. To uz si s pouzitim stejneho postupu muze kazdy priblizne spocitat sam...
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Smrťák
Letec
Příspěvky: 2818
Registrován: stř 16 úno 20:51

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od Smrťák »

A nestačí napsat ,že je nejlepší jezdit v otáčkách max. točivého momentu? :D
Sbohem. Už tady nejsem. Mám dost všech for.
Uživatelský avatar
charger
Mistr volantu
Příspěvky: 805
Registrován: úte 08 bře 10:03
Bydliště: ČR

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od charger »

Smrťák píše:A nestačí napsat ,že je nejlepší jezdit v otáčkách max. točivého momentu? :D
Jako v 7500 ot. u Hondy S2000?
Ain´t nobody got time for that
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od Vana »

pjanda píše:... Pokud jde o efektivitu celeho presunu (tj. spotrebu vzhledem casu jizdy nebo prumerne rychlosti, chcete-li), urcite nebude vitezem jizda pomala. Pokud jde ale o absolutne spotrebu (tj. co nejnizsi spotrebu vzhledem k ujete vzdalenosti), tak urcite bude vitezem jizda velmi pomala....
právě na tohle mám názor opačný a proto jsem to psal. Jsem přesvědčený, že na vysoký kvalt bude mít auto spotřebu menší i vzhledem k ujete vzdalenosti. Právě kvůli vysokým ztrátám v nezatíženém motoru při provozu na nízké kvalty
EDIT: koukám že jste tuhle problematiku už taky nakousl

Je ale potřeba vzít v úvahu i rychlost kterou se bude auto pohybovat na ten poslední stupeň :

- tj. jedno zkoušené auto například dosáhne při zvolených otáčkách na jedničku 30 km/h a na poslední stupeň 90 km/h. Při 90km/h nebudou aerodynamicé odpory ještě příliš vysoké takže jsem přesvědčený že ten nejvyšší kvalt bude určitě úspornější

- Jiné auto ale může díky odlišnému zpřevodování jet na jedničku při stejných otáčkách třeba 50 km/h a na poslední stupeň klidně i 190 km/h a v takovém případě bych to na vítězství posledního stupně už tak jednoznačně neviděl.
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: rychlost vs otacky vs spotreba

Příspěvek od Vana »

Smrťák píše:A nestačí napsat ,že je nejlepší jezdit v otáčkách max. točivého momentu? :D
pravděpodobně by to stačilo, ale jak je zjistíš pro částečné zatížení ?
Výrobce ti je neprozradí takže stejně zbývá jen cit a odhad
Naposledy upravil(a) Vana dne sob 12 bře 15:28, celkem upraveno 1 x.
Odpovědět