Jak na meziplyny?

Ať už se chcete stát lepším řidičem, nebo poradit ostatním, jak se zlepšit.
Odpovědět
PzKpfw VI Tiger
Autoškolák
Příspěvky: 56
Registrován: čtv 17 úno 10:40

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od PzKpfw VI Tiger »

Když se vrátím ke dvěma druhým meziplynu. U toho ošizeny dostanu navíc akorát lepší stabilitu při brždění. Když to budu dělat poctivě, s dvojtým vyšlápnutím, dostanu jak lepší stabilitu a půjde rychlej řadit? Opravdu maj synchrony takový velký vliv? Dalo by se to přirovnat k jízdě se starým vrakem, kdy chci klasicky zařadit a rychlost nechce zapadnout?
Uživatelský avatar
charger
Mistr volantu
Příspěvky: 805
Registrován: úte 08 bře 10:03
Bydliště: ČR

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od charger »

pjanda píše:
PzKpfw VI Tiger píše: To co si popsal je "pravý" meziplyn, jak ve staré V3S. Řekl bych, že dneska stačí používat "falešný" (mám okno, nemůžu si vzpomenout, jak se tomu přesně říká), kdy brzdíš, v okamžiku, kdy chceš řadit spojka, plyn, podřadit, pustit spojku.
Já bych dotaz spíš rozved dál, má smysl používat co, co popsal goes, není to v dnešní době zbytečny?
Ne ne ne a jeste stokrat ne. Pokud to udelate pres spojku, neroztacite synchrony prevodovky, tim se polovina efektu ztraci. Synchrony se pak museji roztocit samy, coz jednak zpomaluje razeni a pak zbytecne opotrebovava prevodovku (nakonec opotrebovane synchrony budou razeni brzdit, ac by jinak mely delat opak). Na prvni pohled neni mezi obema resenimi zadny rozdil, v extremu ale je velky.

Jednu vec jsem ve sve mikrostati zapomnel - natrenovat presnost prace s plynem a prevodovkou jde take tim, ze budete radit bez spojky. Je to uz vrcholne cviceni po vypilovani vseho, co jsem zminil, ale presne tohle doklada nutnost vyslapavani spojky.

Zkuste si jet treba na 4, prestante zrychlovat i zpomalovat, at neni prevodovka zatizena. Neslapejte na spojku, proste vyradte. Na neutral pak zvyste otacky na uroven, kterou potrebuje trojka a pokud jste presny, opet bez spojky zaradite. Proc? Vsechna "kolecka" v prevodovce se toci tak rychle jako kola diky "zarazenemu" neutralu. Tohle muzete nacvicit i do docela vysoke rychlosti (samozrejme ne takove jako se spojkou) a byt tak jeste presnejsi a rychlejsi pri pouziti spojky.

Jednak to doklada nutnost vyslapavani spojky (jinak otacky vsech kolecek nesrovnate) a pak zjistite, proc jsou meziplyny, ale i vyslpavani spojky pri razeni nahoru prospesne pro co nejlepsi fungovani samotne prevodovky. Ja rikam: dobry ridic spojku pouziva v podstatne jen na rozjezdy, jinak je to jen takovy spinac - vypnuto/zapnuto. Na zadny dalsi kvalt uz nemuze pomahat rovnat otacky mezi prevodovkou a motorem, to uz muzete udelat sam.

Pokud se navic naucite presne pracovat s plynem a prevodovkou zaroven, muzete se opravdu (je to spise pro sebezdokonalovani, prakticke vyuziti to primo nema) se spojkou jen rozjet a nejmene 2-6 odradit i uplne bez spojky, aniz by prevodovka jedinkrat zaprotestovala. Kdyz se tohle presne naucite, pak kdyz tomu zacnete pouzivat spojku, je razeni maximalne rychle a pritom presne - nic neskube, nic nedostava zabrat a preradite za zlomek sekundy.

Toto je opet zrale na video.

Dotaz k meziplynům. Je mi zcela jasné, že podřazování s klasickými meziplyny je k autu ohleduplnější než falešné meziplyny, jenže... Jak říkáte, že se synchrony musí roztáčet a to zpomaluje řazení, není náhodou klasický meziplyn i tak docela podstatně pomalejší než ten falešný? A co dalšího se krom synchronů opotřebovává více než u klasickému meziplynu? Vzhledem k tomu, že ačkoliv jsem jel již v mnoha autech, tak jen jedno jediné mělo špatné synchrony (vlastně jen jeden synchron v Acuře Integře GSR), není šetřetí těchto částí auta zbytečné? Ne že bych byl nějaký barbar a nesnažil se dát autu co nejlepší péči, ale když se snažím podřadit co nejrychleji, kopnu tam falešný meziplyn. Svůj účel to splní ( je to hladké, auto se nerozhodí, kolečka zapadnou tam kam mají) a nemusím se zabývat pro mne náročnému dvojitému vyšlapavání spojky se správným pohybem řadičky a načasováním plynu...

PS: Ještě jsem neviděl někoho kdo jede na čas aby podřazoval jinak než s falešným meziplynem, tak proto se ptám.
Ain´t nobody got time for that
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od pjanda »

Tiger: Pri brzdeni neni rozdil podstatny, tam o cas opravdu nejde, cistota cele operace tady bude spise pocitova. Pri snaze rychle podradit pri zrychlovani ale ano, tady se synchrony jinak museji roztocit "nasilim" a Vy je pres neutral zvladnete roztocit rychleji.

V obou praipadech pak plati, ze ten lepsi zpusb synchrony nezamestnava, tj. neopotrebovava. Nakonec jsou opravdu u rady prevodovek - trebaze jsou nove - synchrony prekazkou rychleho razeni a nikoli pomocnikem, samozrejme pro ridice, ktery umi zachazet s prevodovkou tak, ze je nepotrebuje (promile lidi?).

Proto take sveho casu prevodovky sportovnich vozu zadne synchrony nemely, akorat zdrzuji. Ale to uz je opravdu historie (treba For GT40 pro Le Mans) a mimo tema.
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od pjanda »

charger píše: Dotaz k meziplynům. Je mi zcela jasné, že podřazování s klasickými meziplyny je k autu ohleduplnější než falešné meziplyny, jenže... Jak říkáte, že se synchrony musí roztáčet a to zpomaluje řazení, není náhodou klasický meziplyn i tak docela podstatně pomalejší než ten falešný? A co dalšího se krom synchronů opotřebovává více než u klasickému meziplynu? Vzhledem k tomu, že ačkoliv jsem jel již v mnoha autech, tak jen jedno jediné mělo špatné synchrony (vlastně jen jeden synchron v Acuře Integře GSR), není šetřetí těchto částí auta zbytečné? Ne že bych byl nějaký barbar a nesnažil se dát autu co nejlepší péči, ale když se snažím podřadit co nejrychleji, kopnu tam falešný meziplyn. Svůj účel to splní ( je to hladké, auto se nerozhodí, kolečka zapadnou tam kam mají) a nemusím se zabývat pro mne náročnému dvojitému vyšlapavání spojky se správným pohybem řadičky a načasováním plynu...

PS: Ještě jsem neviděl někoho kdo jede na čas aby podřazoval jinak než s falešným meziplynem, tak proto se ptám.
Nedelal to jen proto, ze to lepe neumel, zadny jiny duvod to nema :) Pomalejsi je to jen pro toho, kdo to s dvojim vyslapnutim spojky neni schopen udelat dostatecne rychle. Je to jen cvik, pro me osobne neni prace se spojkou a plynem limitujici. Jak jsem uz navic rikal, pri brzdeni rychlost cele operace beztak neni tim nejpodstatnejsim a pri sportovni jizde neco jako potreba preradit ze 4 na 3 pri zrychlovani vubec nemuze nastat, to je vec ryze silnicni (predjizdeni apod.).

Meziplyny bez dvojiho vyslapnuti spojky jsou pro me proste prasarna, polovina toho co je treba.
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Uživatelský avatar
charger
Mistr volantu
Příspěvky: 805
Registrován: úte 08 bře 10:03
Bydliště: ČR

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od charger »

pjanda píše:
charger píše: Dotaz k meziplynům. Je mi zcela jasné, že podřazování s klasickými meziplyny je k autu ohleduplnější než falešné meziplyny, jenže... Jak říkáte, že se synchrony musí roztáčet a to zpomaluje řazení, není náhodou klasický meziplyn i tak docela podstatně pomalejší než ten falešný? A co dalšího se krom synchronů opotřebovává více než u klasickému meziplynu? Vzhledem k tomu, že ačkoliv jsem jel již v mnoha autech, tak jen jedno jediné mělo špatné synchrony (vlastně jen jeden synchron v Acuře Integře GSR), není šetřetí těchto částí auta zbytečné? Ne že bych byl nějaký barbar a nesnažil se dát autu co nejlepší péči, ale když se snažím podřadit co nejrychleji, kopnu tam falešný meziplyn. Svůj účel to splní ( je to hladké, auto se nerozhodí, kolečka zapadnou tam kam mají) a nemusím se zabývat pro mne náročnému dvojitému vyšlapavání spojky se správným pohybem řadičky a načasováním plynu...

PS: Ještě jsem neviděl někoho kdo jede na čas aby podřazoval jinak než s falešným meziplynem, tak proto se ptám.
Nedelal to jen proto, ze to lepe neumel, zadny jiny duvod to nema :) Pomalejsi je to jen pro toho, kdo to s dvojim vyslapnutim spojky neni schopen udelat dostatecne rychle. Je to jen cvik, pro me osobne neni prace se spojkou a plynem limitujici. Jak jsem uz navic rikal, pri brzdeni rychlost cele operace beztak neni tim nejpodstatnejsim a pri sportovni jizde neco jako potreba preradit ze 4 na 3 pri zrychlovani vubec nemuze nastat, to je vec ryze silnicni (predjizdeni apod.).

Meziplyny bez dvojiho vyslapnuti spojky jsou pro me proste prasarna, polovina toho co je treba.
No jestli to je prasárna, tak co je potom normální podřazení? Navíc v některých autech ani fyzicky nejde udělat jakékoliv podřazení s meziplynem...

Samozřejmě, jde jen o cvik, já se toho mám ještě hodně co učit, jen jsem opravdu na vážkách, jestli se klasický meziplyn může rychlostí přiblížit tomu falešnému. Například pánové z Best motoring používají jen falešné.
Ain´t nobody got time for that
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od Vana »

pjanda píše:Tiger: Pri brzdeni neni rozdil podstatny, tam o cas opravdu nejde, cistota cele operace tady bude spise pocitova. Pri snaze rychle podradit pri zrychlovani ale ano, tady se synchrony jinak museji roztocit "nasilim" a Vy je pres neutral zvladnete roztocit rychleji....
i když s auty jezdím jen civilně bez závodncích ambicí, v případě potřeby co nejrychlejšího podřazení držím plyn, jen brnknu po spojce a nižší kvalt tam vklouzne bleskově. Otáčky přitom stihnout vyskočit tak akorát na správnou hodnotu a motor s minimální prodlevou táhne dál. Dvojité mačkání spojky podle mě tuhle operaci jen zdržuje
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od pjanda »

Vana: To je razeni pres plyn, psal jsem o tom na zacaku. Je to mozne, je to rychle a relativne ciste co do vnejsiho projevu, ale jinak je to prasarna nejvyssiho radu :) To dostane ranu prevodovka i spojka...

Pri vsi ucte je to opet jen projev rezignace na to delat to lepe. S meziplynem, tedy jeste cisteji a pritom ohleduplne k veskere mechanice lze preradit stejne rychle. I to jsem hned uvodem take psal - celou tu "pedalovou onanii" je mozne bez problemu zvladnout behem maximalne rychleho pohybu radici paky v kulise. Jen cvik.

Edit: Jsou auta, ktera nic lepsiho nedovoli kvuli svemu plynu, prevodovce... Pamatuji O1 Tour TDI, kde to byla nutnost, motor se pri vyrazeni a neutral ani neprobral, ale to nejsou auta, o kterych se tu bavime :) Ne podobne jezdeni si prece koupim neco, co lze ovladat (a to nutne nemusi byt nic sportovniho, treba tak precizni ovladani plynu jako Skoda Favorit dnes nenabidne prakticky nic).
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Uživatelský avatar
charger
Mistr volantu
Příspěvky: 805
Registrován: úte 08 bře 10:03
Bydliště: ČR

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od charger »

pjanda píše:Vana: To je razeni pres plyn, psal jsem o tom na zacaku. Je to mozne, je to rychle a relativne ciste co do vnejsiho projevu, ale jinak je to prasarna nejvyssiho radu :) To dostane ranu prevodovka i spojka...

Pri vsi ucte je to opet jen projev rezignace na to delat to lepe. S meziplynem, tedy jeste cisteji a pritom ohleduplne k veskere mechanice lze preradit stejne rychle. I to jsem hned uvodem take psal - celou tu "pedalovou onanii" je mozne bez problemu zvladnout behem maximalne rychleho pohybu radici paky v kulise. Jen cvik.
Rezignací bych to nenazval, spíše se mi boří ideály poté, co jsem byl celý šťastný z toho, že jsem se naučil na nějaké slušné úrovni falešný meziplyn. Takhle stojím ve svém snažení opět na začátku. A proto jsem si to chtěl vyjasnit k čemu je to vlastně dobré. Ty synchrony mě poté budou muset povinně milovat, až se tu onanii naučím
Ain´t nobody got time for that
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od pjanda »

Ja jsem urcite zvlastni clovek, nespokojim se s nicim jinym stavem nez takovym, ktery povazuji za dokonaly. Tohle jsem pred mnoha a mnoha lety piloval az do sebezniceni, dokud jsem to proste neumel tak dobre jak to jen jde. Dnes je to pro me samozrejmost.

Myslim si, ze je chybou spokojit se s urcitym stavem a rici, ze tohle uz je muj limit a dale to nepujde. Ale to je ryze muj pohled na vec, samozrejme je lepsi delat alespon neco nez vubec nic...
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Uživatelský avatar
charger
Mistr volantu
Příspěvky: 805
Registrován: úte 08 bře 10:03
Bydliště: ČR

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od charger »

Když už jsme u toho precizního ovládání plynu. Dnes jsem přesedl z Civicu Type-R, který jak se asi všichni shodneme má precizní odezvu na plyn, do Nissanu Sunny GTI jenž na tom byl k mému překvapení ještě o dvě třídy lépe. Tam jsem si vychutnával doslova každé šlápnutí na plyn, každý pohyb pedálu.
Ain´t nobody got time for that
Odpovědět