Zimní "sportovnější" pneu
Re: Zimní "sportovnější" pneu
zajda: Jako snižování hmotnosti se hodí vždycky (a věř, že já jsem na to dost slušnej pacient ), ale lehký disky se hrozně přeceňujou (teda samo záleží na autě, čím menší auto, tím větší vliv). V těch 17" na ctr7g co jsem mohl osobně porovnat je to jedno. Vem v úvahu: cca 9kg disk, 10kg pneu, velký brzdy desky a třmeny 13kg + ložisko, náboj, tlumič, rameno, atd. a seš na 40kg jako prd a tam ty 2kg jsou fakt zanedbatelný. Navíc většinu toho ti smaže guma na obvodu, která jestli má mít rozumnou bočnici, tak zas úplný pírko být taky nemůže.
"Auto s pohonem předních kol je jako řízená havárie." - Walter Röhrl (Speed, 04-2017).
Re: Zimní "sportovnější" pneu
Jak jsem psal výš, známí porovnával na ctr8g lehký 18" disk (myslím 7,8kg) s nějakým normálním (kolem 10kg) a při měření 0-200kmh na letišti byl výsledek v chybě měření, resp. lepší čas měl s těma "těžkýma" diskama. Možná nějaký komfort v podobě odskakování a malé kontroly pneu na hrbolatých silnicích by byl poznat, ale to je strašně individuální a špatně měřitelný. A navíc čím lepší bude podvozek, tím líp si s tím bude umět poradit...Vana píše:Jo taky by mě zajímalo jak je to opravdu s tou dynamikou. Rozdíl 2,5 kg na kotouči je 10 kg na celém autě, kdybych přidal 50% kvůli rotační setrvačnosti tak to dělá virtuálních 15 kg. Patnáct kilo poznám na motorce, ale v autě nikdy
Markantně otupené zrychlení kvůli patnácti kilům navíc ? To abych začal držet řádnou dietu.
"Auto s pohonem předních kol je jako řízená havárie." - Walter Röhrl (Speed, 04-2017).
Re: Zimní "sportovnější" pneu
S tím nespadnutím motorky se hluboce mýlíš, udržuje ji v rovnováze především geometrie zavěšení předního kola, tzv. závlek neboli stopa. Stejně to funguje i u bicyklu - nebudeš doufám tvrdit že i u něj to lehoučké přední kolo už v nepatrné rychlosti zajistí, že devadesátikilový chlap nespadne.Zajda píše:Vano víš on je podstatný rozdíl jestli těch pár kilo ušetříš na karoserii, na neodpružené hmotě (zavěšení), nebo dokonce na neodpružené rotující hmotě (kotouč, disk, pneu). Ta roztočená hmota je setrvačník, který v sobě akumuluje obrovskou energii a také je těžší ho vychýlit z osy otáčeníí čím rychleji se točí. Roztočené kolo je mimochodem důvod, proč motorka (nebo kolo) nespadne, když jede. ...
Podobně se mýlíš s tou akumulací obrovské energie, jednoduchý fyzikální rozbor ti prokáže, že na dynamice se roztočené kilogramy na kolech nebo kotoučích projeví maximálně tak jedenapůlnásobkem hmotnosti.
jarka: souhlas
Re: Zimní "sportovnější" pneu
Pokud je tohle pravda, je to docela zajímavá a od zaběhlého pohledu odlišná informace - taky bych intuitivně "neodpružené hmotě" přisuzoval daleko větší význam než 1,5x. Jarka má taky dobrou pointu v tom, že se bavíme o rozdílu tří kil *ze čtyřiceti* na každém kole.Vana píše:jednoduchý fyzikální rozbor ti prokáže, že na dynamice se roztočené kilogramy na kolech nebo kotoučích projeví maximálně tak jedenapůlnásobkem hmotnosti.
Re: Zimní "sportovnější" pneu
pokud si vzpomínám správně z fyziky, tak na neodpružených hmotách se každé kilo nahoru dolů bude projevovat celým svým kilem... zatímco na moment setrvačnosti/hybnosti (tj roztočení kola) se každé kilo bude projevovat tím víc, na čím větším poloměru je (teda s druhou mocninou poloměru), ni?
čili změny hmotnosti ráfku = vliv nula nula prd
změna hmotnosti pneu = mnohem výraznější vliv na setrvačné chování celého kola/auta...
čili změny hmotnosti ráfku = vliv nula nula prd
změna hmotnosti pneu = mnohem výraznější vliv na setrvačné chování celého kola/auta...
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Re: Zimní "sportovnější" pneu
Dohledat hmotnost pneumatiky je ale prakticky mission impossible...
Re: Zimní "sportovnější" pneu
ano, taky jsem roky myslel, ze je to tim gyroskopickym efektem, ze nespadne, ale holt ta geometrie predni vidlice dela divy. Slusne vysvetleno zde: http://www.motorkari.cz/profil/?uid=170 ... ky&cid=535Vana píše:S tím nespadnutím motorky se hluboce mýlíš, udržuje ji v rovnováze především geometrie zavěšení předního kola, tzv. závlek neboli stopa. Stejně to funguje i u bicyklu - nebudeš doufám tvrdit že i u něj to lehoučké přední kolo už v nepatrné rychlosti zajistí, že devadesátikilový chlap nespadne.
a omlouvam se za OT
Re: Zimní "sportovnější" pneu
pavproch - souhlas moment setrvačnosti sice roste s mocninou poloměru, ale s narůstajícím poloměrem zase klesá úhlová rychlost kola
Re: Zimní "sportovnější" pneu
To jako když se střed kola otočí o otáčku, obvod se otočí nějak jinak? Bavíme se tady o stále stejně velkém kole s jinak rozloženou hmotností, ne o tom, že větší se bude při stejné rychlosti auta míň otáčet (čímž by stejně klesla rychlost úhlová, ale obvodová zůstala stejná)
Jinak s tím závlekem a záklonem rejdového čepu máš pravdu, bude to pro stabilitu zvlášť v nízkých rychlostech podstatnější než gyroskopický efekt.
Váhy disků http://www.wheelweights.net/
Jinak s tím závlekem a záklonem rejdového čepu máš pravdu, bude to pro stabilitu zvlášť v nízkých rychlostech podstatnější než gyroskopický efekt.
V mojem případě to střeleno od boku bylo spíš tak 22 vs 26-27 kg na náboji, ložisku, kotouči a disku s pneu. I s menším rozdílem by to bylo poznat, protože takhle se z toho stalo jiné auto. Jak říkám, bylo to lehké auto bez asistentů a posilovače řízení, podvozek prehistorický, projevilo se to nepochybně o to víc.borekb píše:Jarka má taky dobrou pointu v tom, že se bavíme o rozdílu tří kil *ze čtyřiceti* na každém kole.
Váhy pneu viz http://www.tirerack.comborekb píše:Dohledat hmotnost pneumatiky je ale prakticky mission impossible...
Váhy disků http://www.wheelweights.net/
《》1.5 dCi & 0.9 TCe
Re: Zimní "sportovnější" pneu
Jestli se bavíme o stejně velkých kolech ale s jinak rozloženou hmotností tak samozřejmě jo, to co ji má dál od středu pochopitelně bude mít setrvačnost větší a rychlost rotace je všude stejná. Ale ty rozdíly v setrvačnosti moc velké podle mě nebudou