Zimní "sportovnější" pneu

Když se chcete ponořit do nitra...
Odpovědět
borekb
Autoškolák
Příspěvky: 24
Registrován: ned 19 srp 17:13

Re: Zimní "sportovnější" pneu

Příspěvek od borekb »

Dík za potvrzení. Nakonec jsem objednal Blizzaky LM-32, které jako jedny z mála dokáží v požadovaném rozměru nabídnout správné kombinace ostatních parametrů (třeba Michelin Pilot Alpin nabízí z mého pohledu trochu nesmyslně kombinace 88 H nebo 84 V, zatímco já bych potřeboval 88 V, apod.). Jsou i dobře hodnocené v letošní ADAC tabulce, tak snad s nima budu spokojený.

Díky za rady.
borekb
Autoškolák
Příspěvky: 24
Registrován: ned 19 srp 17:13

Re: Zimní "sportovnější" pneu

Příspěvek od borekb »

Ještě k diskům: origo disk vypadá vzhledem k pneu moc široký, jako by se pneu směrem od běhounu k ráfku nepřirozeně roztahovala. Přitom je šířka disku 190mm (7,5Jx17), zatímco pneu je 205/45atd.. Jak je možné, že disk působí na tuto pneu příliš široký? Ptám se proto, že možná bych na zimu mohl koupit o něco užší disk (7Jx17), což by mi rozšířilo výběr, ale znovu typicky: netuším, co všechno lze oproti předepsaným velikostem změnit a co to způsobí. Bude 7Jx17 namísto 7,5Jx17 v pořádku? Bude to mít nějaké výhody / nevýhody?
Uživatelský avatar
jarka
Letec
Příspěvky: 2831
Registrován: stř 16 úno 10:46
Kontaktovat uživatele:

Re: Zimní "sportovnější" pneu

Příspěvek od jarka »

Ač se to nezdá, tak výrobci gum nás trochu tahají za fusekle a každý má trochu jinou reálnou šířku pneu ve stejném rozměru. Já sháněl info o 215/40R17 a reálná celková šířka pneumatik co jsem našel byla v intervalu 213-224mm a to se už může bohužel projevit na tom jak padne na disk. Jinak ctr používá oem gumy 205/45R17 a má jako OEM 7" disk, ale těch 7.5" palců bych se nebál a většina pneu v rozměru 205/45 by měla na 7.5" disk v pohodě vlézt (vyšší profil tomu dyžtak pomůže). Jestli chceš jistotu tak klíďo jdi do 7", jen zvol vhodně ET ať to máš stejný jako OEM, ideálně i s technickým listem pro tvoje auto, aby jsi je mohl zapsat do TP (ale na to bych se vyprdnul).
"Auto s pohonem předních kol je jako řízená havárie." - Walter Röhrl (Speed, 04-2017). :D
borekb
Autoškolák
Příspěvky: 24
Registrován: ned 19 srp 17:13

Re: Zimní "sportovnější" pneu

Příspěvek od borekb »

Tovární kolo je 7,5Jx17 ET55 a takové se prakticky ani nedá sehnat (jen s nižším ET, což jsem pochopil, že způsobí, že to kolo bude jakoby víc vylezlé z podběhu). Pokud bych kupoval 7Jx17, dá se vypočítat, o kolik jiné má být ET? Myslel bych si, že o půl palce jiný rozměr znamená čtvrtpalcové zúžení disku na každé straně a tedy ET by mělo být o 6 mm (=1/4 palce) menší. Je to tak?

(Proč tohle všechno musí být taková věda... :) )
borekb
Autoškolák
Příspěvky: 24
Registrován: ned 19 srp 17:13

Re: Zimní "sportovnější" pneu

Příspěvek od borekb »

Mimochodem, panuje nebo nepanuje tady nějaká shoda na tom, zda o něco nižší váha disku nějak zásadně promlouvá do jízdních vlastností? Tj. jestli investice do drahého ale o něco lehčího kola je investicí účelnou.
Uživatelský avatar
jarka
Letec
Příspěvky: 2831
Registrován: stř 16 úno 10:46
Kontaktovat uživatele:

Re: Zimní "sportovnější" pneu

Příspěvek od jarka »

Je to přesně jak píšeš, takže jestli 7.5" OEM má ET55, tak 7" disk by měl mít ET49. Ale neber to jako dogma a klidně kup i o 5mm širší (menší ET). Já mám OEM 7" s ET55 a jezdil jsem bez úprav geometrie 7.5" disk s ET35 (jen menší pneu 215/40). Ideálně aby k tomu měl prodejce typový list na tvoje auto.

Ad. hmotnost: mám dvě úplně rozměrově stejný sady disků, který se liší jen hmotností disků (těžký speedline více jak 11kg a relativně lehký evocorse s 9kg) a když ty kola přehodím tak nepoznám ani prd. Radši bych spíš koupil rozumnou značku (třeba Ronal) a na hmotnost bych se vykašlal. Je potřeba si uvědomit, že vemeš disk a na jeho obvod dáš gumu co váží taky cca 10kg, a odstředivý zrychlení roste s mocninou průměru... Známí to doknce i měřil (zrychlení 0-200kmh) a na těžkých měl dokonce o malinko lepší čas.
"Auto s pohonem předních kol je jako řízená havárie." - Walter Röhrl (Speed, 04-2017). :D
Uživatelský avatar
Zajda
Letec
Příspěvky: 1921
Registrován: ned 04 lis 03:01

Re: Zimní "sportovnější" pneu

Příspěvek od Zajda »

Vykašlat se na hmotnost disků, to je teda rada nad zlato #-o Já zplakal nad výdělkem už jen když jsem namontoval podstatně těžší kotouče Mintex, skoro 2x těžší než Brembo MAX ve stejném rozměru, bylo to myslím 3,5 vs 6 kg jeden nebo tak nějak. Rozdíl byl propastný ve všem, co auto dělá, otupené zrychlení, větší odpor ve volantu a vůbec pocitově menší ochota v nájezdech do zatáček, nejhorší ale byla ztráta komfortu, který byl na pováženou už předtím, o to více jsem vnímal zhoršení. Auto byl 900kg těžký hothatch bez posilovače, takže každá změna jízdních vlastností byla znát v nefiltrované podobě. Jinak zlepšený komfort a vůbec fungování podvozku na nerovnosech s keramickýma brzdama zmiňují vě většině testů takto vybavených Porsche.

Je jasné, že rotující hmota má větší efekt čím dál je od středu otáčení, ale to pro mě znamená jen to, že kromě kotoučů a disků je opravdu potřeba zaměřit se i na váhu pneu. Třeba na tirerack.com jsou váhy k dohledání.
《》1.5 dCi & 0.9 TCe
Uživatelský avatar
jarka
Letec
Příspěvky: 2831
Registrován: stř 16 úno 10:46
Kontaktovat uživatele:

Re: Zimní "sportovnější" pneu

Příspěvek od jarka »

Jedna věc je teorie a druhá praxe. Takže i když jsou internetový diskuze plný zaručených rad ohledně koupě superlehkých a drahých disků, kvůli bůhví čemu, tak prakticky máš velmi malou šanci to poznat. Otázka na jakým autě jsi poznal těch 2.5kg na kotouči a s jak velkýma diskama (kolik % představovalo těch 2.5kg z celkové soustavy). Možná něco s malýma kolama, tam se to asi projeví víc. Ale v 17" na ctr má lehký kompletní disk kolem 18kg, těžký cca 21kg a poznáš úplný prd. Samo lehký kolo autu neublíží, ale daleko lepší je dát průměrnou sadu disků s normální hmotností a za ušetřený peníz koupit lepší gumy. Ale každý ať kupuje co uzná za vhodný je to jeho věc...
Naposledy upravil(a) jarka dne pon 21 říj 07:46, celkem upraveno 1 x.
"Auto s pohonem předních kol je jako řízená havárie." - Walter Röhrl (Speed, 04-2017). :D
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Zimní "sportovnější" pneu

Příspěvek od Vana »

Jo taky by mě zajímalo jak je to opravdu s tou dynamikou. Rozdíl 2,5 kg na kotouči je 10 kg na celém autě, kdybych přidal 50% kvůli rotační setrvačnosti tak to dělá virtuálních 15 kg. Patnáct kilo poznám na motorce, ale v autě nikdy
Markantně otupené zrychlení kvůli patnácti kilům navíc ? To abych začal držet řádnou dietu.
Uživatelský avatar
Zajda
Letec
Příspěvky: 1921
Registrován: ned 04 lis 03:01

Re: Zimní "sportovnější" pneu

Příspěvek od Zajda »

Vano víš on je podstatný rozdíl jestli těch pár kilo ušetříš na karoserii, na neodpružené hmotě (zavěšení), nebo dokonce na neodpružené rotující hmotě (kotouč, disk, pneu). Ta roztočená hmota je setrvačník, který v sobě akumuluje obrovskou energii a také je těžší ho vychýlit z osy otáčeníí čím rychleji se točí. Roztočené kolo je mimochodem důvod, proč motorka (nebo kolo) nespadne, když jede. Pokudy bys na ní nepoznal rozdíl v řádech kil mezi koly, muselo by s tvým vnímáním být něco hodně špatně. Na mysli mi vytanul rozhovor s bikovým rekordmanem na ringu, když už jsme u těch motorek (pokud bude potřeba přeožím):
http://bridgetogantry.com/2/index.php/h ... ing-really
"The next single biggest modification are the wheels. BST carbon wheels have helped everywhere. Acceleration is increased, stopping is quicker, turning requires less effort and suspension has an easier time. Even tyre life is marginally better. There are some downsides. The performance increased enough that gearing, setup, and track knowledge had to be re-thought as it was possible to accelerate that much quicker. Corners would arrive in different gears, and questions would be raised over just which sprocket should I really use? "

Tím absolutním rozdílem co jsem navážil už si nejsem jistý, vím jen že to byl skoro dvojnásobek, lehčí kotouče byly Brembo MAX, těžké Mintex...a ty Bremba jak se dívám by měly mít kolem 5 kilo, takže to asi bylo spíše 4-5kg rozdílu, omlouvám se za mystifikaci. Rozměr kotoučů 236*20 chlazené a průměr kol kol 14", auto: http://community.evo.co.uk/users/Zajda/ ... to/page/0/
《》1.5 dCi & 0.9 TCe
Odpovědět