E85 - ethanol

Když se chcete ponořit do nitra...
Uživatelský avatar
Arkis
Letec
Příspěvky: 1353
Registrován: stř 15 srp 20:58

E85 - ethanol

Příspěvek od Arkis »

Co si o tomto palivu myslíte? Prý to rozežírá palivovou soustavu, ale někde jsem četl, že to není pravda (stránky výrobce, ale to může být reklamní trik).
Šli byste do toho?
Pro jaké vozidla si myslíte, že je to vhodné?
Přestavěli byste si vozidlo u odborní nebo si namontovali tu krabičku doma nebo byste tankovali bez přestavby?
Obrázek
1. Líh obsažený v pohonné směsi je korozivní, a proto může poškodit nádrž, palivovou soustavu i motor.
NENÍ PRAVDA!
Biolíh používaný v E85 je ethanol a ten nepůsobí na kovy o nic korozivněji než jiné druhy alkoholů. Jediné kovy, se kterými ethanol ochotně reaguje, jsou sodík a draslík, ale z těch rozhodně nádrž, palivovou soustavu ani motor sestavené nemáte. Takže jak to s tou korozívností vlastně je? Ethanol sám o sobě korozivní není. To, co by mohlo být v E85 korozivní, je voda, která by v něm mohla být v určitém nepatrném procentu obsažena.
Vodu na dně benzínové nádrže budete spíše mít, pokud jezdíte na benzín. Dostala se tam s palivem či se vysrážela ze vzduchu na vnitřních stěnách nádrže a její kapky stekly na dno pod benzín a to jí zabraňuje se znovu odpařit. Protože se voda s benzínem nemísí a benzín jako výrazně lehčí kapalina na hladině vody plave, můžete mít na dně nádrže malou korozivní loužičku. Ale nebojte se, nádrž vám stejně neprorezne – jednoduše proto, že nádrže moderních automobilů jsou většinou vyráběny z plastu. Jsou tak bezpečnější, houževnatější, NEKORODUJÍCÍ a hlavně levnější. Jak se té vody ze dna nádrže zbavit, abyste nádrž nemuseli vypouštět, aby vám třeba nezamrzla v některé níže položené části palivové soustavy? Inu, stačí do nádrže nalít přípravek, který vodu naváže (ale třeba jen litr denaturovaného lihu) a v motoru se pak voda ve směsi s lihem docela pohodlně spálí. Takže paradoxně vám E85 vodu ze dna nádrže s největší pravděpodobností odstraní, protože ji pojme a ta se poté neškodně odpaří v motoru. Motoru tohle nic neudělá, ostatně byly doby, kdy se experimentovalo i ve Formuli 1 s přidáváním vody do směsi spalované ve válcích benzínových motorů ke zvyšováním výkonu motorů.
2. Spalování E85 motoru škodí
NENÍ PRAVDA!
Opak je pravdou! To je způsobeno hlavně tím, že ethanol hoří pomaleji a „chladněji“ (dalo by se říci kultivovaněji) než benzín. Pokud byste si zkusili nalít na jednu misku líh a na druhou benzín a zapálit, tak byste viděli, že benzín hoří úplně jinak než líh. Mnohem bouřlivěji, ale to byste možná po výbuchu benzínových par už ani vidět nemuseli. Takže důrazně varuji! Raději pokus s porovnáním hoření benzínu a lihu ani nezkoušejte! Můžete mi věřit, že podobný rozdíl v hoření se odehrává i ve válcích vašeho motoru. Kultivovanější hoření směsi E85 zvyšuje životnost motoru – ventily, hlava, písty, olej a ostatní části jsou vystaveny nižšímu teplotnímu namáhání, méně se rozehřívají, tvoří méně karbonu a usazenin. Navíc díky čistícím schopnostem ethanolu jsou vstřikovací prvky – trysky, pumpa, vedení – udržovány ve stále čistém stavu.
Základní podmínkou toho všeho je, že motor musí být pro spalování E85 uzpůsoben, protože E85 má jinou hmotnost, směšovací poměr i parametry hoření než benzín. Pokud budete jezdit na E85 bez potřebné úpravy zajišťující správné fungování vstřikování paliva do motoru, může se vám stát, že směs ve válcích bude nesprávně spalována, protože řídicí jednotka motoru uzpůsobená pro spalování benzínu se neumí bez úpravy s tímto druhem paliva vyrovnat a šetření na nesprávném místě se nemusí vyplatit. Dalo by se to srovnat s „šetřením“ pomocí jízdy na chudou směs. Když budete jezdit dlouhodobě na chudou směs, budete ničit motor. Je to způsobeno tím, že palivová mlhovina vstřikovaná (nebo nasávaná) do válců se při styku s rozžhaveným povrchem prudce odpařuje (přechází do plynného skupenství), a tím výrazně ochlazuje spalovací prostor v hlavě válců, kde pak není takové nebezpečí lokálního přehřívání a konstrukce motoru s tímto ochlazováním počítá. Proto se delší „úsporná“ jízda na velmi chudou směs může paradoxně dost prodražit, protože nedostatečný podíl paliva v nasávané směsi motoru nesvědčí a může dojít k podpalování ventilů a jejich sedel. Něco jste sice ušetřili na nižší spotřebě dané chudší směsí, ale mnohem víc peněz jste vyhodili oknem, protože se vám povede zničit motor mnohem rychleji, než při jeho běžném opotřebení. Podobně poškodit motor může i jízda na E85 bez potřebné úpravy vedoucí k přizpůsobení signálů řídící jednotky parametrům paliva.
Kec nebo pravda?
jack daniels
Pan Řidič
Příspěvky: 241
Registrován: sob 12 led 13:37

Re: E85 - ethanol

Příspěvek od jack daniels »

E 85 se hodí spíše pro větší objemy. Rozhodně ne pro 1,2 HTP a podobné travní sekačky.Tankovat bez úpravy také jde,ale efekt je nulový. A startovatelnost na nižší teploty špatná. Pokud bych měl ameriku 5 litrů tak jdu do toho.E 85 rozhodně životnost motoru nezvyšuje. Méně se karbonuje motor,více se opotřebovává olej(oxiduje)
Naposledy upravil(a) jack daniels dne pon 27 kvě 14:22, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Arkis
Letec
Příspěvky: 1353
Registrován: stř 15 srp 20:58

Re: E85 - ethanol

Příspěvek od Arkis »

Já jsem se díval, že hodně majitelé třeba Voyagerů s benzínama do toho jde. No já bych se asi bál brzké poruchy.
retron
Letec
Příspěvky: 1412
Registrován: pát 13 dub 10:44

Re: E85 - ethanol

Příspěvek od retron »

Petivalce Volvo to maj i v serii, Saaby taky na severu bezna vec. Videl jsem i pyč na 2.0T Audi.
U novejsich auto to na palivovou soustavu vliv nema akorat ma znacne cistici schopnosti a doporucuje se pote vymenit palivovy filtr.
Uživatelský avatar
Arkis
Letec
Příspěvky: 1353
Registrován: stř 15 srp 20:58

Re: E85 - ethanol

Příspěvek od Arkis »

Jo, to sem taky četl, že po měsíci normální jízdy by se měl pro jistotu měnit palivový filtr. Ale jak je to u starších aut? Tam to škodí ne?
jack daniels
Pan Řidič
Příspěvky: 241
Registrován: sob 12 led 13:37

Re: E85 - ethanol

Příspěvek od jack daniels »

Arkis : Jaké poruchy? Je tam větší opotřebení,ale v mezích normy. (jak oleje,tak palivového čerpadla,vstřikovačů,válců) ale zbytečné to řešit.Starší auto je co? Neškodí to ani u Favoritu BMM
Uživatelský avatar
Arkis
Letec
Příspěvky: 1353
Registrován: stř 15 srp 20:58

Re: E85 - ethanol

Příspěvek od Arkis »

Prožírání trubek/nádrže? Nebo je to jen kec?
Starší auta jsou třeba 1999Grand Voyager kde je to tak hodně oblíbené a podobně.
jack daniels
Pan Řidič
Příspěvky: 241
Registrován: sob 12 led 13:37

Re: E85 - ethanol

Příspěvek od jack daniels »

Etanol nic neprožírá. Už š Favorit má nádrž z PP a i hadice jsou v pohodě. Možná tak š 120 by ztvrdla ta gumová spojka mezi nádržemi a pryžové díly v palivové pumpě.Horší je to u starých aut co mají nádrž kovovou.
Uživatelský avatar
řidičBOB
Antiradar FAN
Příspěvky: 27911
Registrován: stř 16 úno 20:26
Bydliště: furt rovně a pak druhý barák vpravo
Kontaktovat uživatele:

Re: E85 - ethanol

Příspěvek od řidičBOB »

já nevím, zda někdo z těch chytráků, co rozšiřují pohádky o rozežírání gumového toho nebo onoho, někdy viděli rozebraný stojan na čerpačce... Mohu všechny ujistit, že stojan na E85 používá stejné těsnící (pryžové) materiály, jako stojany na Natural ;-)
No pain, no gain.
Vespa time \m/
Uživatelský avatar
Arkis
Letec
Příspěvky: 1353
Registrován: stř 15 srp 20:58

Re: E85 - ethanol

Příspěvek od Arkis »

Takže na životnost dílů to nemá skoro/vůbec žádný vliv? Jen je s tím problém v zimě a má to větší spotřebu?
Odpovědět