Jak na meziplyny?

Ať už se chcete stát lepším řidičem, nebo poradit ostatním, jak se zlepšit.
Odpovědět
Japa
Autoškolák
Příspěvky: 53
Registrován: pon 13 kvě 18:09
Bydliště: Karviná

Re: Jak na meziplyny?

Příspěvek od Japa »

Jelikož jsem začínal jezdit s Fiatem 500 (vlastně přesně před 25 lety), který neměl synchronizovanou převodovku, nebyla ani jiná možnost řazení, pochopitelně včetně dvojího mačkání spojky při řazení nahoru. Jinak dodnes na tu převodovku vzpomínám a kdyby byla jako příplatková výbava u nějakého dnešního auta, hned bych ji chtěl. :) Řadilo se zubovou spojkou s krátkou dráhou, ovládací síla byla naprosto minimální a řazení přesné. Ale ve dvacítce dát jedničku bez škrtnutí, to bylo jen pro mistry.
No a protože pětistovka s 25 koňmi nebyla žádné žihadlo, tak holt při předjíždění bylo nutno rychle podřadit, vlastně téměř bez spojky a předjíždět na brzdy. Takže jsem řazení s meziplynem dopiloval k dokonalosti a naprosto automaticky ho používám dodnes.

Teď k vlastnímu řazení – podle práce s plynem ho ještě rozděluji na podřazení za účelem předjetí a podřazení zpomalovací.
Při předjíždění – protože plyn, spojka a řazení probíhá současně a většinou je podřazeno již v první polovině zdvihu spojky, snad se mi to podaří srozumitelně vysvětlit.

Při podřazování, např. ze 4 na 3 nepatrně a na zlomek sekundy uberu plyn, tím odlehčím převodovce (ozub. kola nejsou v tahu, na okamžik se nepřenáší kr. moment) zároveň začnu přeřazovat a mačkat spojku. Plyn ihned přidávám na téměř plný, rychlost je ještě před rozpojením spojky vyřazená. Jakmile řadící páka prochází neutrálem, spojka ještě není rozpojená, takže se roztočí vstupní hřídel převodovky, otáčky motoru jsou v tom okamžiku synchronní s výstupem z převodovky, takže je možno plynule dořadit. Vše proběhne časově do půl vteřiny a zhruba v půlce zdvihu spojky, není žádná časová prodleva způsobená ubráním plynu a dvojím mačkáním spojky, řazení je naprosto plynulé bez škubání a vlastně s absolutně minimálním namáháním spojky a řadících spojek (synchronů).

Když jsem ve třiadvaceti dělal řidičák na náklaďák a jezdil s Pragou V3S, pochopitelně jsem řadil stejně, no a učitel v autoškole možná dodnes nepochopil, jak jsem mohl řadit , podotýkám, že bez jediného škrtnutí jen na jedno zmáčknutí spojky. Závěrečné jsem dělal s Ifou, která měla osmistupňovou plně synchronizovanou převodovku a tam mě málem komisař vyhodil s tím, že to co dělám, není řazení s meziplynem, tak jsem mu potom pomalu dvakrát mačkal spojku a na neutrál pořádně vrknul po plynu, aby byl spokojený. :)
Panda
BRZ
Allspace
Anndy
Adept autoškoly
Příspěvky: 13
Registrován: stř 20 úno 16:32

Re: Jak na meziplyny?

Příspěvek od Anndy »

Mna by zaujimala jedna otazka, resp. mam v hlave polemiku. Predstavte si nasledovnu situaciu:

1. rovna cesta - rychlost moze stupat, alebo mozem ist plynule napr. na 5 prev. stupni rychlostou napr. 140+ km/h
2. v dialke zatacka - viem, ze sa bude dat prejst rychlostou cca 50 +/- km/h. To je v mojom aute moznost prejst na 3, alebo este lepsie 2-hy prev. stupen - vtedy budu idealne otacky z hladiska vykonu.

V zasade to mozem, z hladiska medziplynu a brzdenia, prejst dvoma sposobmi.
A. zacnem brzdit a zaroven s medziplynom odradim 5 - 4 - 3 - 2
B. zacnem brzdit a zaroven s medziplynom odradim pri vhodnej rychlosti 5 - 2
V oboch pripadoch (ak sa trafim samo :D) sa to snazim nacasovat tak, aby som mal pri preradeni do 2-ky rovnaku rychlost, cize aj rovnake otacky.

Ktory postup je "spravnejsi"?

V zasade mi pride efektivnejsi sposob B. Ale tam "hrozi", ze stratim trochu (uz pridaneho) plynu pri preradovani z 5 na 2 - kedze je to predsa len dlhsia a zlozitejsia draha radiacej paky.
Uživatelský avatar
Snowman000
Letec
Příspěvky: 5661
Registrován: čtv 17 bře 09:36
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak na meziplyny?

Příspěvek od Snowman000 »

Tak ja osobne by som v tomto pripade volil moznost C ;)

Tipujem, ze spominane auto pri tej rychlosti cca 140 km/h sa motor na 5.st nepohybuje v maximalnych otackach motora... a prave z toho dovodu by moj postup bol - 5-3-2...kedy do 3-ky podradim v momente zacatia brzdenia aby mi motor pri brzdeni co najviac pomahal ako mohol a ja nestracal cas so 4-kou, ktoru da sa povedat nijak nevyuzijem.

Takto riesim podobne situacie ja ci je to spravne?! :P
Konzerva od sardiniek s LSD
Multak se vsim vsudy
...tbd...
Anndy
Adept autoškoly
Příspěvky: 13
Registrován: stř 20 úno 16:32

Re: Jak na meziplyny?

Příspěvek od Anndy »

Tak ono asi zalezi, co uvazujeme, ze? :D V zasade by som mohol ist aj 100km/h na tej 5-ke. Lebo sa ani nesnazim popisovat sportovu jazdu. Isteze, potom naco pisem, ze radit za 2 pred zatackou, vsak? Ked 3 by bolo idealne.

Ja som to skor myslel ako debatu k podradovaniu s medziplynom - ze ak viem dopredu aku asi rychlost potrebujem v nasledujucom spomaleni (co nie vzdy viem), tak ci si odradovat po jednom pri brzdeni, alebo proste brzdit a potom naraz podradit o x prev. stupnov podla potreby?

Viem, tiez ze asi to bude zalezat, co chcem - ci co najkratsiu brzdnu drahu a potom idealne do zataciek a tak...

Avsak skusime to brat tak, ze clovek sa ide na beznu cestu zabavit jazdenim (co najviac bezpecnym) - cize mozeme chciet mozno co najviac sportovu jazdu, ale taku len akoze. T.j. najviac sa jej priblizit pri prechadzani zatackami - cize nehnat to do maximalky na rovine, ani nebrzdit uplne na krv, len proste ostrejsie brzdit a urobit si radost s co najvacsou akceleraciou v naslednej zatacke / ci zrychleni - ale zase to nehnat do maxima - so sucasnou snahou o co najlepsi prechod zatackou, atd..
Uživatelský avatar
d1.8t
Letec
Příspěvky: 1438
Registrován: čtv 17 úno 10:38

Re: Jak na meziplyny?

Příspěvek od d1.8t »

Za mě taky 5-3-2.
RWD
Uživatelský avatar
Snowman000
Letec
Příspěvky: 5661
Registrován: čtv 17 bře 09:36
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak na meziplyny?

Příspěvek od Snowman000 »

Myslim, ze aj za tych popisovanych okolnosti kedy nejdem na krv by som sa drzal postupu 5-3-2...aj z dovodu ak neviem ci do tej konkretnej zakruty bude treba 2-ka tak tam stale mam sancu ponechat za 3 a nie cakat stale na 5-ke co sa z toho vyklube a budem to nuteny podradzovat v zakrute (co napr. na snehu s RWD, si vyzaduje sakra presny medziplyn) a aj tak si tym urcitym sposobom destabilizujem auto...
Kazdopadne by do uvahy isla aj moznost 5-4-3-2, ale len z dovodu trenovania a pilovania medziplynov nie len do max ot. ale aj do nizsich a strednych ot. co pri jazde na pohodu je prijemne rozptylenie :)
Konzerva od sardiniek s LSD
Multak se vsim vsudy
...tbd...
Uživatelský avatar
pavproch
Letec
Příspěvky: 16736
Registrován: pon 14 bře 20:41
Bydliště: m4Zlik + 3er = 2x N52B30

Re: Jak na meziplyny?

Příspěvek od pavproch »

já teda nevím jak ostatním, ale mně jakýkoli "nenormální" pohyb (např. vynechání jednoho stupně v sekvenci 5-4-3-2) činí nepřekonatelný problém, bo tělo to má nacvičené ze 5 na 4 ze 4 na tři atd... jak se pokusím z pětky rovnou na trojku, nedopadne to dobře, cukatura, šaltr tam prostě nedám napoprvé atd....
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Anndy
Adept autoškoly
Příspěvky: 13
Registrován: stř 20 úno 16:32

Re: Jak na meziplyny?

Příspěvek od Anndy »

Tak mne nerobi problem preskakovat stupne. Zalezi od auta a situacie - ale obcas ak potrebujem napr. na kratkom privadzaci zrychlit v hustej premvke - kludne mam 2 na zrychelnie a potom sup do 4, casto do 5 na kludnu jazdu v hustej premavke.
Ak idem zase manzelkynim chrochtakom dlhsiu trasu, unavuje ma radit a kludne radim 2-4-6.
Naopak pri predbieani - najma na mojom benzine - radim 5-3 -5 - obvykle.

Ale spat k teme. Moje auto je focus benzinovy. Tam idu medziplyn pekne (ak sa podari :D, trenujem to uz vyse roka+). Ale stale mam proste problem - brzda a zaroven medziplyn. Problem je najma v tom, ze (aj ked mam sportove pedale - orig. ford) ak mam dobre topanky na soferovanie (mokasiny, ci take akoze soferske tenisky) tak sirka topanky je asi iba o 5mm sirsia ako je medzera medzi plynovym a brzdovym pedalom. Proste noha mi skor zapadne medzi tie dva pedale, tak sa mi len veelmi tazko skusa technika spicka-spicka. Jedine co trochu ide je lavym klbom pri palci tlacit na brzdovy pedal a druhou stranou ledva-ledva posteklit plyn.
Lenze toto mi prinasa problem, ze minimalne pocitovo mam zly pocit z brzdenia, ze je to len tesne a obavam sa, ze ak by som si tak zvykol moze sa mi v krizovom brzdeni proste stat, ze noha sa mi z brzdy zosmykne a prepadne medzi pedalmi.
S tymto si neviem nijako zatial poradit.
Technika spicka - pata mi pride krkolomna a nepouzitelna vzhldom na to, ze vsetky pedale su male - v jednej urovni a zvrchu prichytene (plyn "nevychadza" odspodu).
Uživatelský avatar
pavproch
Letec
Příspěvky: 16736
Registrován: pon 14 bře 20:41
Bydliště: m4Zlik + 3er = 2x N52B30

Re: Jak na meziplyny?

Příspěvek od pavproch »

už sem to tu kdysi psal, že sem svým způsobem trotl... :D
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Uživatelský avatar
d1.8t
Letec
Příspěvky: 1438
Registrován: čtv 17 úno 10:38

Re: Jak na meziplyny?

Příspěvek od d1.8t »

Anndy: Zkus Crocsy.

pavproch: U mě bez problémů. Jen u 3-1 jsem měl trochu blok. :D
RWD
Odpovědět