Vyrazeni vs Zarazeni

Ať už se chcete stát lepším řidičem, nebo poradit ostatním, jak se zlepšit.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Vyrazeni vs Zarazeni

Příspěvek od Vana »

taky netuším, snad nějaká matematická funkce ? :)


Jinak i otevřený diferenciál má určitou svornost vhledem ke svému vnitřnímu tření a mezinápravové bývají rovnou samosvorné takže do určité míry ty jednotné otáčky fakt drží. Mezi nápravami to bude markantní, na nápravě asi už míň ale z logiky věci i ten jeden samosvorný mezinápravový už může blokování citelně omezit
Pro mě je důležité že to je poznat v praxi
Uživatelský avatar
PalaS
Řidič začátečník
Příspěvky: 132
Registrován: pon 04 dub 16:44

Re: Vyrazeni vs Zarazeni

Příspěvek od PalaS »

Možno tomu pomáha aj to, že motor brzdí kontinuálne, kým ABS prerušovane.
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Vyrazeni vs Zarazeni

Příspěvek od Vana »

jj. souhlas
Uživatelský avatar
Andrew Handerson
Adept autoškoly
Příspěvky: 14
Registrován: pát 15 úno 10:07

Re: Vyrazeni vs Zarazeni

Příspěvek od Andrew Handerson »

Pokusím se vaši debatu posunout o kousek dál několika fakty.

Napřed si ale neodpustím tuto technickou poznámku: ABS nebrzdí a kdo si to myslí, tak prosím raději v zimě nikam nejezděte. Jsou situace, a rozhodně se nejedná o žádné vzácné vyjímky, kdy auto s ABS zastaví za delší vzdálenost než to bez něj. Smysl ABS je především v tom, aby auto při brzdění zůstalo ovladatelné! Přesněji řečeno, abyste mohli brzdit a zároveň zatáčet - což se zablokovanými koly nejde. Obecně platí, že nejlépe zabrzdíte, když ABS není potřeba. To se totiž spíná v okamžiku, kdy mají kola problém s trakcí. Prodkluzující kolo brzdí výrazně hůře než kolo, které neprokluzuje (ostatně stejně je to i se zrychlováním, můžete si to vyzkoušet). Jinými slovy je lepší brzdit méně, s citem k limitům svých pneumatik, než skočit na brzdu a čekat, až ABS udělajá svojí práci. Zastavíte tak na kratší dráze.

Normální auta zastavují pouze pneumatiky (Veyron a podobné s aerodynamickou brzdou a podobnými srandičkami teď uvažovat nebudeme). Proto je tedy limitním faktorem, při zastavování auta, jejich trakce. Sám pocitově vnímám brzdění motorem jako "bezpečnější" volbu, ale racionálně to neumím zdůvodnit. Naopak, argumenty jsou proti tomu a jasně ve prospěch brzd samotných. Motor totiž brzdí jen přední kola zatímco brzdy všechny čtyři. Mají tedy k dispozici zhruba o třetinu větší trakci (jen o třetinu a ne o polovinu proto, že většina aut s pohodem přední nápravy s motorem vepředu má více zatížená přední kola a ty mají proto více trakce). Pro permanentní čtyřkolky tento rozdíl pak neplatí. Kombinované brzdění motorem i brzdami mi také příjde horší a to z toho důvodu, že o trakci předních kol se dělí brzdy i motor. Takže když brzdám pomáhá motor, můžete méně používat brzy, abyste nepřekročili hranici přilnavosti předních kol. A když používáte méně brzdy, tak nevyužíváte plně přilnavosti zadních kol, tedy se připravujete o část trakce vozu. Z toho důvodu pak logicky nemůžete zastavovat efektivněji. Jediný rozdíl mě napadá ve způsobu přenosu brzdné síly, kdy brzdy na kolo působí jiným způsobem než motor. Jak velký (jestli vůbec nějaký) vliv toto může mít na trakci pneumatik si netroufám odhadovat, tady už bych se pouštěl vyloženě do spekulací a odhadů, což přenechám jiným. Ostatně spekulantů je na každém fóru dost a dost, tak se toho jistě někdo chytne :-)
jack daniels
Pan Řidič
Příspěvky: 241
Registrován: sob 12 led 13:37

Re: Vyrazeni vs Zarazeni

Příspěvek od jack daniels »

teď jsi nám to vysvětlil,hned budu lépe spát :D
Bond007
Economy Run Master
Příspěvky: 2470
Registrován: pon 07 úno 18:18

Re: Vyrazeni vs Zarazeni

Příspěvek od Bond007 »

Andrew Handerson píše:Pokusím se vaši debatu posunout o kousek dál několika fakty.

Napřed si ale neodpustím tuto technickou poznámku: ABS nebrzdí a kdo si to myslí, tak prosím raději v zimě nikam nejezděte. Jsou situace, a rozhodně se nejedná o žádné vzácné vyjímky, kdy auto s ABS zastaví za delší vzdálenost než to bez něj. Smysl ABS je především v tom, aby auto při brzdění zůstalo ovladatelné! Přesněji řečeno, abyste mohli brzdit a zároveň zatáčet - což se zablokovanými koly nejde. Obecně platí, že nejlépe zabrzdíte, když ABS není potřeba. To se totiž spíná v okamžiku, kdy mají kola problém s trakcí. Prodkluzující kolo brzdí výrazně hůře než kolo, které neprokluzuje (ostatně stejně je to i se zrychlováním, můžete si to vyzkoušet). Jinými slovy je lepší brzdit méně, s citem k limitům svých pneumatik, než skočit na brzdu a čekat, až ABS udělajá svojí práci. Zastavíte tak na kratší dráze.

Normální auta zastavují pouze pneumatiky (Veyron a podobné s aerodynamickou brzdou a podobnými srandičkami teď uvažovat nebudeme). Proto je tedy limitním faktorem, při zastavování auta, jejich trakce. Sám pocitově vnímám brzdění motorem jako "bezpečnější" volbu, ale racionálně to neumím zdůvodnit. Naopak, argumenty jsou proti tomu a jasně ve prospěch brzd samotných. Motor totiž brzdí jen přední kola zatímco brzdy všechny čtyři. Mají tedy k dispozici zhruba o třetinu větší trakci (jen o třetinu a ne o polovinu proto, že většina aut s pohodem přední nápravy s motorem vepředu má více zatížená přední kola a ty mají proto více trakce). Pro permanentní čtyřkolky tento rozdíl pak neplatí. Kombinované brzdění motorem i brzdami mi také příjde horší a to z toho důvodu, že o trakci předních kol se dělí brzdy i motor. Takže když brzdám pomáhá motor, můžete méně používat brzy, abyste nepřekročili hranici přilnavosti předních kol. A když používáte méně brzdy, tak nevyužíváte plně přilnavosti zadních kol, tedy se připravujete o část trakce vozu. Z toho důvodu pak logicky nemůžete zastavovat efektivněji. Jediný rozdíl mě napadá ve způsobu přenosu brzdné síly, kdy brzdy na kolo působí jiným způsobem než motor. Jak velký (jestli vůbec nějaký) vliv toto může mít na trakci pneumatik si netroufám odhadovat, tady už bych se pouštěl vyloženě do spekulací a odhadů, což přenechám jiným. Ostatně spekulantů je na každém fóru dost a dost, tak se toho jistě někdo chytne :-)
nejsi nahodou technickym alteregem osobneho alias ultimi alias miliardy jinych aliasu?
BMW ///M3 competition
Mini Cooper JCW
Uživatelský avatar
Andrew Handerson
Adept autoškoly
Příspěvky: 14
Registrován: pát 15 úno 10:07

Re: Vyrazeni vs Zarazeni

Příspěvek od Andrew Handerson »

Bond007 píše:nejsi nahodou technickym alteregem osobneho alias ultimi alias miliardy jinych aliasu?
Nevím jaké konspirační teorie tady rozvíjíte, ale toto je moje mainego, abych tedy použil jazyk vašho kmene, pane Bonde.
jack daniels
Pan Řidič
Příspěvky: 241
Registrován: sob 12 led 13:37

Re: Vyrazeni vs Zarazeni

Příspěvek od jack daniels »

KOMANČOVÉ to je kmen :D
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Vyrazeni vs Zarazeni

Příspěvek od Vana »

Andrew Handerson píše:... Prodkluzující kolo brzdí výrazně hůře než kolo, které neprokluzuje (ostatně stejně je to i se zrychlováním, můžete si to vyzkoušet). Jinými slovy je lepší brzdit méně, s citem k limitům svých pneumatik, než skočit na brzdu a čekat, až ABS udělajá svojí práci. Zastavíte tak na kratší dráze....
Ale to se hluboce mýlíš. Je obecně známým faktem, že nejvyšší adhezi má pneumatika pokud při svém odvalování zároveň dosahuje cca 15% skluzu (a na tento skluz je ABS naprogramováno). Kdyby to tak nebylo, nikdo by nedokázal udělat drift ale při prvním utržení by auto letělo ven z cesty. Platí to sice na suchém podkladu ale podobně třeba na sněhu také často dosáhneš úplným zablokováním kol lepšího účinku protože kola se začnou do sněhu víc zarývat a hrnou před sebou klín.

Navíc intenzívně brzdit přesně pod limitem prokluzu je velmi náročné zvláště v náhlých krizových situacích. Abs tohle většinou zvládne mnohem líp.
jack daniels
Pan Řidič
Příspěvky: 241
Registrován: sob 12 led 13:37

Re: Vyrazeni vs Zarazeni

Příspěvek od jack daniels »

Auto se nemá brzdit,ale řídit.Proto se také občan jedoucí v autě za volantem nazývá řidič a ne brzdič O:-)
Odpovědět