Vyrazeni vs Zarazeni
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
taky netuším, snad nějaká matematická funkce ?
Jinak i otevřený diferenciál má určitou svornost vhledem ke svému vnitřnímu tření a mezinápravové bývají rovnou samosvorné takže do určité míry ty jednotné otáčky fakt drží. Mezi nápravami to bude markantní, na nápravě asi už míň ale z logiky věci i ten jeden samosvorný mezinápravový už může blokování citelně omezit
Pro mě je důležité že to je poznat v praxi
Jinak i otevřený diferenciál má určitou svornost vhledem ke svému vnitřnímu tření a mezinápravové bývají rovnou samosvorné takže do určité míry ty jednotné otáčky fakt drží. Mezi nápravami to bude markantní, na nápravě asi už míň ale z logiky věci i ten jeden samosvorný mezinápravový už může blokování citelně omezit
Pro mě je důležité že to je poznat v praxi
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
Možno tomu pomáha aj to, že motor brzdí kontinuálne, kým ABS prerušovane.
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
jj. souhlas
- Andrew Handerson
- Adept autoškoly
- Příspěvky: 14
- Registrován: pát 15 úno 10:07
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
Pokusím se vaši debatu posunout o kousek dál několika fakty.
Napřed si ale neodpustím tuto technickou poznámku: ABS nebrzdí a kdo si to myslí, tak prosím raději v zimě nikam nejezděte. Jsou situace, a rozhodně se nejedná o žádné vzácné vyjímky, kdy auto s ABS zastaví za delší vzdálenost než to bez něj. Smysl ABS je především v tom, aby auto při brzdění zůstalo ovladatelné! Přesněji řečeno, abyste mohli brzdit a zároveň zatáčet - což se zablokovanými koly nejde. Obecně platí, že nejlépe zabrzdíte, když ABS není potřeba. To se totiž spíná v okamžiku, kdy mají kola problém s trakcí. Prodkluzující kolo brzdí výrazně hůře než kolo, které neprokluzuje (ostatně stejně je to i se zrychlováním, můžete si to vyzkoušet). Jinými slovy je lepší brzdit méně, s citem k limitům svých pneumatik, než skočit na brzdu a čekat, až ABS udělajá svojí práci. Zastavíte tak na kratší dráze.
Normální auta zastavují pouze pneumatiky (Veyron a podobné s aerodynamickou brzdou a podobnými srandičkami teď uvažovat nebudeme). Proto je tedy limitním faktorem, při zastavování auta, jejich trakce. Sám pocitově vnímám brzdění motorem jako "bezpečnější" volbu, ale racionálně to neumím zdůvodnit. Naopak, argumenty jsou proti tomu a jasně ve prospěch brzd samotných. Motor totiž brzdí jen přední kola zatímco brzdy všechny čtyři. Mají tedy k dispozici zhruba o třetinu větší trakci (jen o třetinu a ne o polovinu proto, že většina aut s pohodem přední nápravy s motorem vepředu má více zatížená přední kola a ty mají proto více trakce). Pro permanentní čtyřkolky tento rozdíl pak neplatí. Kombinované brzdění motorem i brzdami mi také příjde horší a to z toho důvodu, že o trakci předních kol se dělí brzdy i motor. Takže když brzdám pomáhá motor, můžete méně používat brzy, abyste nepřekročili hranici přilnavosti předních kol. A když používáte méně brzdy, tak nevyužíváte plně přilnavosti zadních kol, tedy se připravujete o část trakce vozu. Z toho důvodu pak logicky nemůžete zastavovat efektivněji. Jediný rozdíl mě napadá ve způsobu přenosu brzdné síly, kdy brzdy na kolo působí jiným způsobem než motor. Jak velký (jestli vůbec nějaký) vliv toto může mít na trakci pneumatik si netroufám odhadovat, tady už bych se pouštěl vyloženě do spekulací a odhadů, což přenechám jiným. Ostatně spekulantů je na každém fóru dost a dost, tak se toho jistě někdo chytne :-)
Napřed si ale neodpustím tuto technickou poznámku: ABS nebrzdí a kdo si to myslí, tak prosím raději v zimě nikam nejezděte. Jsou situace, a rozhodně se nejedná o žádné vzácné vyjímky, kdy auto s ABS zastaví za delší vzdálenost než to bez něj. Smysl ABS je především v tom, aby auto při brzdění zůstalo ovladatelné! Přesněji řečeno, abyste mohli brzdit a zároveň zatáčet - což se zablokovanými koly nejde. Obecně platí, že nejlépe zabrzdíte, když ABS není potřeba. To se totiž spíná v okamžiku, kdy mají kola problém s trakcí. Prodkluzující kolo brzdí výrazně hůře než kolo, které neprokluzuje (ostatně stejně je to i se zrychlováním, můžete si to vyzkoušet). Jinými slovy je lepší brzdit méně, s citem k limitům svých pneumatik, než skočit na brzdu a čekat, až ABS udělajá svojí práci. Zastavíte tak na kratší dráze.
Normální auta zastavují pouze pneumatiky (Veyron a podobné s aerodynamickou brzdou a podobnými srandičkami teď uvažovat nebudeme). Proto je tedy limitním faktorem, při zastavování auta, jejich trakce. Sám pocitově vnímám brzdění motorem jako "bezpečnější" volbu, ale racionálně to neumím zdůvodnit. Naopak, argumenty jsou proti tomu a jasně ve prospěch brzd samotných. Motor totiž brzdí jen přední kola zatímco brzdy všechny čtyři. Mají tedy k dispozici zhruba o třetinu větší trakci (jen o třetinu a ne o polovinu proto, že většina aut s pohodem přední nápravy s motorem vepředu má více zatížená přední kola a ty mají proto více trakce). Pro permanentní čtyřkolky tento rozdíl pak neplatí. Kombinované brzdění motorem i brzdami mi také příjde horší a to z toho důvodu, že o trakci předních kol se dělí brzdy i motor. Takže když brzdám pomáhá motor, můžete méně používat brzy, abyste nepřekročili hranici přilnavosti předních kol. A když používáte méně brzdy, tak nevyužíváte plně přilnavosti zadních kol, tedy se připravujete o část trakce vozu. Z toho důvodu pak logicky nemůžete zastavovat efektivněji. Jediný rozdíl mě napadá ve způsobu přenosu brzdné síly, kdy brzdy na kolo působí jiným způsobem než motor. Jak velký (jestli vůbec nějaký) vliv toto může mít na trakci pneumatik si netroufám odhadovat, tady už bych se pouštěl vyloženě do spekulací a odhadů, což přenechám jiným. Ostatně spekulantů je na každém fóru dost a dost, tak se toho jistě někdo chytne :-)
-
- Pan Řidič
- Příspěvky: 241
- Registrován: sob 12 led 13:37
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
teď jsi nám to vysvětlil,hned budu lépe spát
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
nejsi nahodou technickym alteregem osobneho alias ultimi alias miliardy jinych aliasu?Andrew Handerson píše:Pokusím se vaši debatu posunout o kousek dál několika fakty.
Napřed si ale neodpustím tuto technickou poznámku: ABS nebrzdí a kdo si to myslí, tak prosím raději v zimě nikam nejezděte. Jsou situace, a rozhodně se nejedná o žádné vzácné vyjímky, kdy auto s ABS zastaví za delší vzdálenost než to bez něj. Smysl ABS je především v tom, aby auto při brzdění zůstalo ovladatelné! Přesněji řečeno, abyste mohli brzdit a zároveň zatáčet - což se zablokovanými koly nejde. Obecně platí, že nejlépe zabrzdíte, když ABS není potřeba. To se totiž spíná v okamžiku, kdy mají kola problém s trakcí. Prodkluzující kolo brzdí výrazně hůře než kolo, které neprokluzuje (ostatně stejně je to i se zrychlováním, můžete si to vyzkoušet). Jinými slovy je lepší brzdit méně, s citem k limitům svých pneumatik, než skočit na brzdu a čekat, až ABS udělajá svojí práci. Zastavíte tak na kratší dráze.
Normální auta zastavují pouze pneumatiky (Veyron a podobné s aerodynamickou brzdou a podobnými srandičkami teď uvažovat nebudeme). Proto je tedy limitním faktorem, při zastavování auta, jejich trakce. Sám pocitově vnímám brzdění motorem jako "bezpečnější" volbu, ale racionálně to neumím zdůvodnit. Naopak, argumenty jsou proti tomu a jasně ve prospěch brzd samotných. Motor totiž brzdí jen přední kola zatímco brzdy všechny čtyři. Mají tedy k dispozici zhruba o třetinu větší trakci (jen o třetinu a ne o polovinu proto, že většina aut s pohodem přední nápravy s motorem vepředu má více zatížená přední kola a ty mají proto více trakce). Pro permanentní čtyřkolky tento rozdíl pak neplatí. Kombinované brzdění motorem i brzdami mi také příjde horší a to z toho důvodu, že o trakci předních kol se dělí brzdy i motor. Takže když brzdám pomáhá motor, můžete méně používat brzy, abyste nepřekročili hranici přilnavosti předních kol. A když používáte méně brzdy, tak nevyužíváte plně přilnavosti zadních kol, tedy se připravujete o část trakce vozu. Z toho důvodu pak logicky nemůžete zastavovat efektivněji. Jediný rozdíl mě napadá ve způsobu přenosu brzdné síly, kdy brzdy na kolo působí jiným způsobem než motor. Jak velký (jestli vůbec nějaký) vliv toto může mít na trakci pneumatik si netroufám odhadovat, tady už bych se pouštěl vyloženě do spekulací a odhadů, což přenechám jiným. Ostatně spekulantů je na každém fóru dost a dost, tak se toho jistě někdo chytne
BMW ///M3 competition
Mini Cooper JCW
Mini Cooper JCW
- Andrew Handerson
- Adept autoškoly
- Příspěvky: 14
- Registrován: pát 15 úno 10:07
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
Nevím jaké konspirační teorie tady rozvíjíte, ale toto je moje mainego, abych tedy použil jazyk vašho kmene, pane Bonde.Bond007 píše:nejsi nahodou technickym alteregem osobneho alias ultimi alias miliardy jinych aliasu?
-
- Pan Řidič
- Příspěvky: 241
- Registrován: sob 12 led 13:37
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
KOMANČOVÉ to je kmen
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
Ale to se hluboce mýlíš. Je obecně známým faktem, že nejvyšší adhezi má pneumatika pokud při svém odvalování zároveň dosahuje cca 15% skluzu (a na tento skluz je ABS naprogramováno). Kdyby to tak nebylo, nikdo by nedokázal udělat drift ale při prvním utržení by auto letělo ven z cesty. Platí to sice na suchém podkladu ale podobně třeba na sněhu také často dosáhneš úplným zablokováním kol lepšího účinku protože kola se začnou do sněhu víc zarývat a hrnou před sebou klín.Andrew Handerson píše:... Prodkluzující kolo brzdí výrazně hůře než kolo, které neprokluzuje (ostatně stejně je to i se zrychlováním, můžete si to vyzkoušet). Jinými slovy je lepší brzdit méně, s citem k limitům svých pneumatik, než skočit na brzdu a čekat, až ABS udělajá svojí práci. Zastavíte tak na kratší dráze....
Navíc intenzívně brzdit přesně pod limitem prokluzu je velmi náročné zvláště v náhlých krizových situacích. Abs tohle většinou zvládne mnohem líp.
-
- Pan Řidič
- Příspěvky: 241
- Registrován: sob 12 led 13:37
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
Auto se nemá brzdit,ale řídit.Proto se také občan jedoucí v autě za volantem nazývá řidič a ne brzdič