Vyrazeni vs Zarazeni
- Andrew Handerson
- Adept autoškoly
- Příspěvky: 14
- Registrován: pát 15 úno 10:07
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
Já odpovídal na úvodní dotaz, který byl (nebo jsem to alespoň tak já pochopil) zaměřený na spotřebu v těchto dvou režimech. Nicméně to, co píšeš, nemusí být vždy úplná pravda. Představ si situaci, kdy máš malé auto s litrovým motorem a jedeš relativně malou rychlostí (třeba kolem 50 km/h). Pak motor se zařazenou nejvyšší rychlostí s otáčkoměrem těsně nad volnoběhem a s tak malým objemem auto téměř nezpomalí (rozhodně ho bude zpomalovat méně než valivý odpor nebo odpor vzduchu) a přitom nebude papat žádné palivo. To je ale jen taková teoretická odbočka, normální člověk prostě pojede na neutrál a nebude nad tím mudrovat, protože (jak už jsem psal výše) jsou v tom jen zanedbatelné rozdíly. Já bych jel taky na ten neutrál :-)
-
- Pan Řidič
- Příspěvky: 241
- Registrován: sob 12 led 13:37
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
Ukončím to tím,že někdy jedu na nuetrál a někdy s kvaltem.Podle potřeby
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
Ja teda jezdim i z kopce pod plynem, na neutral mi to zrychluje mnohem min ...
BMW ///M3 competition
Mini Cooper JCW
Mini Cooper JCW
-
- Pan Řidič
- Příspěvky: 241
- Registrován: sob 12 led 13:37
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
Protože na to máš. A nejsi žádná socsračka a zbabělec
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
jack daniels píše:Protože na to máš. A nejsi žádná socsračka a zbabělec
BMW ///M3 competition
Mini Cooper JCW
Mini Cooper JCW
-
- Pan Řidič
- Příspěvky: 241
- Registrován: sob 12 led 13:37
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
Místo sledování spotřeby se kocháš krajinou.
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
Přesně o tom jsem psal. Jeste se to umocni pokud je semafor na dole na "upati" nejakeho vetsiho kopce, kde se predtim jede klidne i 80. A to presne dela ten kamos a ja se muzu pos*at.glider píše: preco by to mala byt blbost? je citit ked brzdi motor+brzdy ako ked len brzdy a cim viac je auto nalozene tak je to viac postrehnutelne
staci obycajne dobrzdanie do krizovatky, brzdenie motorom plus brzdy, skus si vyslapnut spojku a budes citit v tej chvili ako auto prestane tolko spomalovat
mozno pri plnych brzdach, ked clovek nato dupne to tak nepostrehne, ale ako casto v beznej premavke davas plne brzdy? kdezto pri klasickom dobrzdani je to citit
Krizovy brzdeni se neda predvidat, proto bych ho sem vubec netahal. Ale v tom momente je taky lepsi mit zarazeno. Mas tak vic moznosti co s tou situaci delat (treba pridat plnej plyn a ujet).hb11 píše:Brzdit to bude hur mozna pri jizde s vyrazenou rychlosti z delsiho kopce - brzdy se zacnou prehrivat. Pri prudkem brzdeni zadny rozdil neni - kdyz pojedes na petku 90km/h a a vbehne ti do cesty srnka, tak budes podrazovat, nebo jak? Pri krizovem brzdeni je vzdycky potreba zmacknou zaroven s brzdou spojku, to je trochu v rozporu s tim, co pises..
Ja samozrejme kdyz to necekam, tak proste dam plny (nebo uhnu, pokud to jde - to je lepsi) brzdy se spojkou, to je jasny. Nejsem mistr jak treba tenhle: (i kdyz na okruhu plny brzdeni vetsinou ocekavas)
http://www.youtube.com/watch?v=qdWSyrqEnE4
https://www.youtube.com/watch?v=i6iSAwLsApM
Moje kolo s Imprezou
Moje kolo s Imprezou
- GeneHawkins
- Letec
- Příspěvky: 2139
- Registrován: čtv 09 srp 22:26
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
Protože auta bez zařazený rychlosti prostě brzdí.glider píše:preco by to mala byt blbost?GeneHawkins píše:Pěkná blbost.karelpipa píše:Auta bez zarazeny rychlosti proste nebrzdi! Respektive daleko hur od urcite rychlosti.
- Andrew Handerson
- Adept autoškoly
- Příspěvky: 14
- Registrován: pát 15 úno 10:07
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
Pokud autu nedodáváte energii, brzdí ji odpor vzduchu, valivý odpor pneumatik a v neposlední řadě také gravitace (skládání sil, fyzika základní školy). Gravitace je pořád stejná, ale má vliv jestli jedete z kopce nebo pod kopec. Odpor vzduchu ovlivňuje jak rychle jedete a jak hodně a jakým směrem fouká. Valivý odpor ovlivňuje typ pneumatik a typ povrchu vozovky.
Pokud k tomu zařadíte rychlost, auto bude brzdit ještě více. Jak jsem psal výše, moderní motory bez plynu nespotřebovávají žádné palivo. Z toho plyne, že aby se udržely v chodu, musí jim dodávat energii něco jiného. To něco jiného je dopředný pohyb auta, který skrze kola a převodovku točí motorem. Motor samotný této síle klade odpor, protože na písty opět působí gravitace a v neposlední řadě také v motoru existuje tření (proto se do něj lije olej). Těmito dvěma způsoby tak motor působí točivým momentem na kola - podobně jako při zrychlování - v tomto případě však opačným. Místo zrychlování je zpomaluje. Jakou silou se však může výrazně lišit na několika dalších kritériích.
Zejména je to převod mezi motorem a koly, čili v podstatě rychlost auta (nepřímo), poté otáčky motoru a pak objem motoru (jeho hmotnost, setrvačné síly atd., ale tyto veličiny víceméně vychází z objemu). Obecně platí, že čím větší otáčky, tím více motor brzdí. Čím nižší převod (nižší rychlost auta), tím více motor brzdí. Čím větší objem motoru (hmotnost, která klade odpor točení motoru), tím lépe motor brzdí. V neposlední řadě hraje roli také hmotnost celého auta - čím lehčí, tím lépe bude motor brzdit, protože musí překonávat menší setrvačné síly auta. Takže pokud budete mít objemný motor v lehkém autě, zařazený 1. rychlostní stupeň a 5k otáček, pustíte plyn, tak zastavíte na fleku až si vyrazíte zuby o volant (a to myslím vážně, ne jako nadsázku). Opačně, když budete mít těžké auto s malým motorem (třeba typicky benzínové turbo, protože turbo brzdění motorem nijak neovlivňuje, narozdíl od jeho výkonu), pojedete na nejvyšší rychlostní stupeň při 1,5k otáčkách, tak vám bude motor brzdit tak zanedbatelnou silou, že to ani nepoznáte když sundáte nohu z plynu.
Čili nelze to brát paušálně a vždy záleží na okolnostech. Ty se mohou výrazně lišit a podle toho se může také výrazně lišit jak účinně lze motorem brzdit.
Pokud k tomu zařadíte rychlost, auto bude brzdit ještě více. Jak jsem psal výše, moderní motory bez plynu nespotřebovávají žádné palivo. Z toho plyne, že aby se udržely v chodu, musí jim dodávat energii něco jiného. To něco jiného je dopředný pohyb auta, který skrze kola a převodovku točí motorem. Motor samotný této síle klade odpor, protože na písty opět působí gravitace a v neposlední řadě také v motoru existuje tření (proto se do něj lije olej). Těmito dvěma způsoby tak motor působí točivým momentem na kola - podobně jako při zrychlování - v tomto případě však opačným. Místo zrychlování je zpomaluje. Jakou silou se však může výrazně lišit na několika dalších kritériích.
Zejména je to převod mezi motorem a koly, čili v podstatě rychlost auta (nepřímo), poté otáčky motoru a pak objem motoru (jeho hmotnost, setrvačné síly atd., ale tyto veličiny víceméně vychází z objemu). Obecně platí, že čím větší otáčky, tím více motor brzdí. Čím nižší převod (nižší rychlost auta), tím více motor brzdí. Čím větší objem motoru (hmotnost, která klade odpor točení motoru), tím lépe motor brzdí. V neposlední řadě hraje roli také hmotnost celého auta - čím lehčí, tím lépe bude motor brzdit, protože musí překonávat menší setrvačné síly auta. Takže pokud budete mít objemný motor v lehkém autě, zařazený 1. rychlostní stupeň a 5k otáček, pustíte plyn, tak zastavíte na fleku až si vyrazíte zuby o volant (a to myslím vážně, ne jako nadsázku). Opačně, když budete mít těžké auto s malým motorem (třeba typicky benzínové turbo, protože turbo brzdění motorem nijak neovlivňuje, narozdíl od jeho výkonu), pojedete na nejvyšší rychlostní stupeň při 1,5k otáčkách, tak vám bude motor brzdit tak zanedbatelnou silou, že to ani nepoznáte když sundáte nohu z plynu.
Čili nelze to brát paušálně a vždy záleží na okolnostech. Ty se mohou výrazně lišit a podle toho se může také výrazně lišit jak účinně lze motorem brzdit.
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
Samozřejmě, že auto s N brzdí ježišmarjá Jen otáčky motoru v tom momentě brzdění nepomáhají. A o tom to je.
Bereš to asi moc doslova, GeneHawkins
Naprostý souhlas s andrewem.
Bereš to asi moc doslova, GeneHawkins
Naprostý souhlas s andrewem.
https://www.youtube.com/watch?v=i6iSAwLsApM
Moje kolo s Imprezou
Moje kolo s Imprezou