Jak snižovat spotřebu
Re: Jak snižovat spotřebu
Já to prostě Vano jen shrnu. Abych nebyl urážlivý. Jsi fatálně na omylu.
Zákon o zachování energie existuje a existuje, jak jsi podotknul, ale existuje i pro opotřebený tlumič.
Průběh tlumení je frekvence, a čím je tlumič opotřebovanější tím je amplituda nižší a prodlužuje se čas... To laicky znamená, že to co nepobere tlumič hned, se přenese zpátky do pružiny a pořád dokola.... Na spotřebu to má pořád stejný vliv.
Tak to prostě u podvozku funguje a proto se s tím raději smiř a neřeš tady kolik wattů se spálí v teplo. Ono se to do toho tlumiče stejně dříve či později absorbuje.
(pokud chceš rozebrat do detailů, proveď si simulaci v ADAMS, kdy zjistíš, že energie, kterou tlumiče nepoberou hned, neboť terén stále klade odpor, ovlivňuje těžiště a nepříznive se rozmisťuje do celého vozu.... Tím chci říct, že v ideálních podmínkách by jsi měl pravdu, ovšem stačí jemný větříček a schopnost neabsorce tlumičů začne pracovat proti směru jízdy a zvýší spotřebu daleko víc...." Je mi to líto a nerad ti to říkám, ale špatné tlumiče škodí nejen spotřebě ale i ...... A už zase zbytečně moc věci pitvám... jestli tě to zajímá, rád tě odkážu na zajímavou literaturu,
Pokud tohle nechápeš, tak to prosím dostuduj neboť je to ostuda.
Zákon o zachování energie existuje a existuje, jak jsi podotknul, ale existuje i pro opotřebený tlumič.
Průběh tlumení je frekvence, a čím je tlumič opotřebovanější tím je amplituda nižší a prodlužuje se čas... To laicky znamená, že to co nepobere tlumič hned, se přenese zpátky do pružiny a pořád dokola.... Na spotřebu to má pořád stejný vliv.
Tak to prostě u podvozku funguje a proto se s tím raději smiř a neřeš tady kolik wattů se spálí v teplo. Ono se to do toho tlumiče stejně dříve či později absorbuje.
(pokud chceš rozebrat do detailů, proveď si simulaci v ADAMS, kdy zjistíš, že energie, kterou tlumiče nepoberou hned, neboť terén stále klade odpor, ovlivňuje těžiště a nepříznive se rozmisťuje do celého vozu.... Tím chci říct, že v ideálních podmínkách by jsi měl pravdu, ovšem stačí jemný větříček a schopnost neabsorce tlumičů začne pracovat proti směru jízdy a zvýší spotřebu daleko víc...." Je mi to líto a nerad ti to říkám, ale špatné tlumiče škodí nejen spotřebě ale i ...... A už zase zbytečně moc věci pitvám... jestli tě to zajímá, rád tě odkážu na zajímavou literaturu,
Pokud tohle nechápeš, tak to prosím dostuduj neboť je to ostuda.
Naposledy upravil(a) Jakub.K dne pát 09 bře 11:53, celkem upraveno 1 x.
Re: Jak snižovat spotřebu
Milý Jakube, tvůj hlavní problém je že neumíš číst a pokud ano, neumíš porozumět napsanému textu a vymýšlíš si co není pravda.
Pokud nesouhlasíš, ocituj laskavě příspěvek ve kterém uvádím že jsem se dočetl o přetváření energie na teplo v časopisech, že opotřebený tlumič je lepší a že se to dá (běžně) měřit na spotřebě.
Ale když chceš i něco konkrétnějšího a nesouhlasíš ani třeba s výzkumy MIT
http://www.renewableenergyworld.com/rea ... ageGallery
tak můžeme energetickou ztrátu odhadnout sami.
Budu předpokládat standartní rozbitou dálnici s nerovností mezi panely 2 cm, délku panelu 5 m, rychlost jízdy 35 m/s (tj. průměrná rychlost kola ve svislém směru v inerciální soustavě spojené s karosérií auta je cca 0,28 m/s) a průměrnou útlumovou sílu 500N na každé kolo.
Snadno spočítáme že výkonová ztráta v takovém případě činí 560 W, tj. cca půl kilowattu.
Pokud odhadnu že pro rychlost 35 m/s musí motor produkovat cca 30-40 kW, jedná se o cca 1,5 % ztrátového výkonu
Zároveň si dovolím kvalifikovaně odhadnout, že na více nerovné cestě, byť projížděné pomaleji může být tato ztráta i několikanásobně vyšší.
Takže ztráta výkonu přeměněného na teplo je poměrně malá, ale přesnějšími metodami bude nepochybně měřitelná. V případě nákladních aut se již bude jednat o kilowatty.
Pokud nesouhlasíš, ocituj laskavě příspěvek ve kterém uvádím že jsem se dočetl o přetváření energie na teplo v časopisech, že opotřebený tlumič je lepší a že se to dá (běžně) měřit na spotřebě.
Ale když chceš i něco konkrétnějšího a nesouhlasíš ani třeba s výzkumy MIT
http://www.renewableenergyworld.com/rea ... ageGallery
tak můžeme energetickou ztrátu odhadnout sami.
Budu předpokládat standartní rozbitou dálnici s nerovností mezi panely 2 cm, délku panelu 5 m, rychlost jízdy 35 m/s (tj. průměrná rychlost kola ve svislém směru v inerciální soustavě spojené s karosérií auta je cca 0,28 m/s) a průměrnou útlumovou sílu 500N na každé kolo.
Snadno spočítáme že výkonová ztráta v takovém případě činí 560 W, tj. cca půl kilowattu.
Pokud odhadnu že pro rychlost 35 m/s musí motor produkovat cca 30-40 kW, jedná se o cca 1,5 % ztrátového výkonu
Zároveň si dovolím kvalifikovaně odhadnout, že na více nerovné cestě, byť projížděné pomaleji může být tato ztráta i několikanásobně vyšší.
Takže ztráta výkonu přeměněného na teplo je poměrně malá, ale přesnějšími metodami bude nepochybně měřitelná. V případě nákladních aut se již bude jednat o kilowatty.
Re: Jak snižovat spotřebu
Já bych Jakubovi doporučil ověřit své teorie v praxi, pro začátek by stačilo nahradit odpružení jeho vozu něčím nepružným, však ony to pneumatiky z 90% odfiltrují
Ain´t nobody got time for that
Re: Jak snižovat spotřebu
opravdu jsi přesvědčený že opotřebovaný tlumič zmenší amplitudu kmitů ?Jakub.K píše:...Průběh tlumení je frekvence, a čím je tlumič opotřebovanější tím je amplituda nižší a prodlužuje se čas... ...
no to se pak opravdu nemáme o čem bavit
Re: Jak snižovat spotřebu
Tlumič je zařízení na přeměnu mechanické energie v teplo a Jakub je technicky nevzdělaný kecka. To se projevuje mino jiné tím, že normální technik vůbec není s to porozumět, o čem vlastně mluví. Takže diskuze je vlastně zbytečná, ba přímo nemožná.
Re: Jak snižovat spotřebu
re Vana: Aha, takže pokud chceme jezdit na spotřebu a ušetřit palivo, musíme zvolit letadlo, rozumím ti správně?
pořád jsi nevysvětlil princip pružení a jeho vliv na spotřebu. Pořád popisuješ "statiku" a základní výpočet... To je jako počítání měrného výkonu při návrhu spalovacího motoru. to ale na okraj, čekám na lepší pokus.
PS: netahej se za slovíčka, já si schválně z tebe dělám srandu, neboť ty jsi ten, kdo tvrdil, že špatný tlumiče jsou prvkem zvyšující spotřebu a nepřímo jsi tím řekl, že opotřebené tlumiče jsou vlastně lepší.
pořád jsi nevysvětlil princip pružení a jeho vliv na spotřebu. Pořád popisuješ "statiku" a základní výpočet... To je jako počítání měrného výkonu při návrhu spalovacího motoru. to ale na okraj, čekám na lepší pokus.
PS: netahej se za slovíčka, já si schválně z tebe dělám srandu, neboť ty jsi ten, kdo tvrdil, že špatný tlumiče jsou prvkem zvyšující spotřebu a nepřímo jsi tím řekl, že opotřebené tlumiče jsou vlastně lepší.
Re: Jak snižovat spotřebu
Jakub.K: tak za slovíčka tě tahat musím, protože když napíšeš že já jsem ten "...kdo tvrdil, že špatný tlumiče jsou prvkem zvyšující spotřebu..." tak musím kategoricky nesouhlasit. Pokud na tom trváš, žádám tě opět o citaci.
a proces ztráty energie jsem vysvětlil hned na úvodní stránce - pokud jsi líný tam kliknout tak se ocituji znova:
Pro lepší představu - při najetí kola na krátkou nerovnost se kolo zatlačí do podběhu a na to se spotřebuje trocha kinetické energie auta. Pokud by tlumiče netlumily, celá energie by se zase vrátila při pohybu kola zpátky při opuštění nerovnosti. Protože tlumí, vrátí se té energie míň a zbytek pro udržení rychlosti se dodá z paliva.
pochopitelně že v praxi je tam vlivů více, ale tohle platí pořád
P.S.: a o letadle nebyla vůbec řeč. Jak jsi na to přišel ?
celkově bych řekl že tvůj psaný projev nemá moc hlavu ani patu. Matláš pojmy, matláš významy vět ...
a proces ztráty energie jsem vysvětlil hned na úvodní stránce - pokud jsi líný tam kliknout tak se ocituji znova:
Pro lepší představu - při najetí kola na krátkou nerovnost se kolo zatlačí do podběhu a na to se spotřebuje trocha kinetické energie auta. Pokud by tlumiče netlumily, celá energie by se zase vrátila při pohybu kola zpátky při opuštění nerovnosti. Protože tlumí, vrátí se té energie míň a zbytek pro udržení rychlosti se dodá z paliva.
pochopitelně že v praxi je tam vlivů více, ale tohle platí pořád
P.S.: a o letadle nebyla vůbec řeč. Jak jsi na to přišel ?
celkově bych řekl že tvůj psaný projev nemá moc hlavu ani patu. Matláš pojmy, matláš významy vět ...
Re: Jak snižovat spotřebu
Takže konstruktivně a popořádku:Vana píše:Jakub.K: tak za slovíčka tě tahat musím, protože když napíšeš že já jsem ten "...kdo tvrdil, že špatný tlumiče jsou prvkem zvyšující spotřebu..." tak musím kategoricky nesouhlasit. Pokud na tom trváš, žádám tě opět o citaci.
a proces ztráty energie jsem vysvětlil hned na úvodní stránce - pokud jsi líný tam kliknout tak se ocituji znova:
Pro lepší představu - při najetí kola na krátkou nerovnost se kolo zatlačí do podběhu a na to se spotřebuje trocha kinetické energie auta. Pokud by tlumiče netlumily, celá energie by se zase vrátila při pohybu kola zpátky při opuštění nerovnosti. Protože tlumí, vrátí se té energie míň a zbytek pro udržení rychlosti se dodá z paliva.
pochopitelně že v praxi je tam vlivů více, ale tohle platí pořád
P.S.: a o letadle nebyla vůbec řeč. Jak jsi na to přišel ?
celkově bych řekl že tvůj psaný projev nemá moc hlavu ani patu. Matláš pojmy, matláš významy vět ...
Toto je projev tlumení nerovnosti....http://www.352.vsb.cz/uc_texty/AutoRizM ... p21133.gif , amplituda úvodního kmitu je to tvé zhoupnutí do podběhu (pro představu) neb se jedná o sílu, které se děje v nějakém čase a pružina tomu dodává frekvenci, tedy ty další kopečky(amplitudy) pokrácene o tlumení, které je spočitatelné, respektive hlavně měřitelné. Vše vznikna na základě udané energie od terénu (která tam je a nic s ní nenaděláme zvláště na D1- jedině jet jinudy nebo leťet letadlem - toto k té tvé otázce). Pokud tlumič netlumí, je síla menší, a jelikož ji nedokáže absorbovat jen přenést, přenese jí do pružiny a zvyšuje čas. Zachování energie se vždy musí nějak projevit. Tudíž v závislosti na navrženém podvozku se buď zvýší počet propružení a celkové tlumení je plynulé, nebo se zvýší rozdíl amplitud ale stejně se to promítne v delším časovém intervalu. Variant je několik...
Děj je to tak i tak nevyvratitelný a je udávaný terénem, se kterýms e musí tažná síla vždy poprat. Jestli rázově nebo plynuleji tím, že se mění těžiště vozu a přesouvají se hmotnosti, to už je fuk... To druhé se akorát zdá být na rovinc víc "komfortnější.....
btw, mohl bys také vědět, že tlumiče nemají konstatní tlumící schopnosti ale špíše geometrického průběhu. Tudíž zpočátku téměř netlumí až v při určité rychlosti zdvihu a výšce zdvihu, začne nabírát jiný odpor. Je to dáno proto, aby byla zachována zdravá frekvence pružení, aby ti neodešly orgány, klouby a aby ti nebylo blivno. Tím chci říct, žešpatné tlumiče se né vždy musí na rovince na měkkých gumách projevovat výrazně jinak než ty zdravé, a taky tomu tak je, neboť by si toho pak skoro snadno kde kdo všiml, což se neděje..
už hledám testy čtvrtinového modelu nápravy, měřené i simulované... Nemám teď ale přístup k disku.
moc dobře chápu, jaký fakt jsi chtěl zvýraznit, tedy terén, ale to je věc, co řidič neovlivní. Pokud se nehodláš bavit o kličkování mezi dírami atpd Z mé strany je to demagogie, opravdu si nenesu všechny podklady v hlavě každý den, proto nepřesnosti. Na netu je možno najít dost prací, dizertačních materiálů, proč se na ně nekouknete... člověk je všeobecně věc, co si v autě něco "myslí, že mu něco tak připadá, ale auto je navrženo tak aby si to myslel, neboť by v něm nevydržel."
prostě promiň, bohužel není reálně možné toto dokázat v reálném terénu, vždy jen na zkušebnách... nikdy nezaručíš na dálnici stejné podmínky pro dva vozy, pokusy už byly. Tímto prostě stále apeluji na fakt, že na rovince prostě horší tlumiče nižší spotřebu autu neudělí. Auto není statický objekt. Tak promiň že nemám koule na diskuzním fóru řešit dynamiku.