co se s tím olejem stane ?StreetPro píše:Bmw má na zadní nápravě lamelový samosvor ...spec olej značně změní vlastnosti díky extra tlaku ....
Samosvorné diferenciály pro BMW
Re: Samosvorné diferenciály pro BMW
Re: Samosvorné diferenciály pro BMW
To je parádní video!!!StreetPro píše:......
výborné video jak vzniknul diferenciál a jak vlastně funguje, pomůže to pochopit co vlastně dělají ty lamely...
....
Power is nothing without control
Re: Samosvorné diferenciály pro BMW
Spickove video a info, diky!
- StreetPro
- Spolujezdec
- Příspěvky: 5
- Registrován: úte 22 úno 21:24
- Bydliště: Praha 6
- Kontaktovat uživatele:
Variabilní M diff
Vana píše:co se s tím olejem stane ?StreetPro píše:spec olej značně změní vlastnosti díky extra tlaku ....
The Variable M Differential Lock functions according to a simple principle: The difference in rotational speed that builds up between the two drive wheels whenever one of the drive wheels loses grip, either because it has become unloaded or hit a slippery surface, generates pressure spontaneously in an integrated shear pump. This pressure is then conveyed via a piston to a multiple-plate clutch, thereby channeling power to the wheel with better grip. In an extreme case, the entire drive power of the engine may be transmitted to the wheel with better grip (provided that enough grip exists). Once the difference in wheel rotation speed between the two wheels becomes smaller, pump pressure is reduced accordingly and locking action decreases. This self-controlled pump system is maintenance free and is filled with highly viscous silicon oil. The big advantage for the driver of the BMW M3 is the ability to accelerate far better on surfaces with dramatically different levels of grip between the two drive wheels, since there is now more traction available. In addition the Variable M Differential Lock noticeably improves both handling and driving stability, thus elevating safety and driving pleasure to a new, unprecedented level of excellence.
M3 e46 dif NEMÁ žádnou elektronickou uzávěrku, jak je často psáno, 100% zavírací efekt je způsobován tímto:
při prokluzu kola dojde k relativnimu pohybu unašečů vůči sobě (při jízdě rovně nebo při stejném prokluzu obou kol-obě kola se točí stejně rychle, se oba unašeče otáčí vůči sobě s 0 rozdílem rychlosti, viz video jak funguje dif), na jednom unašeči je něco jako stator a na druhém rotor zubové pumpy, která začne čerpat olej mezi lamely, ten díky vlastnostem při změně tlaku (a teploty) mění hustotu (viscozitu, proto se jim říká visco spojky) nebo jen působí tlakem jako médium (M dif), důsledku se zvýší svornost tím více, čím větší je rozdíl otáček, není potřeba elektronika, vše funguje na mechanice.
Proto je tohle řešení lepší než DSC, co se týče protiprokluzu.
Funguje ihned, zatímco elektronika řeší až následek, navíc je zatížena hysterezí celého systému.
Re: Samosvorné diferenciály pro BMW
StreetPro: V tvém a obou anglických popisech vidím rozpor.
V anglických textech se jasně píše, že tlak oleje působí na lamely prostřednictvím pístu (tj. píst stlačuje lamely).
Ty ale píšeš že že olej se tlakuje mezi lamely a tím se má zahřát a změnit viskozitu
Myslím si že pouhým zvýšením tlaku oleje nezvýšíš ani jeho teplotu, ani viskozitu a proto bych spíše věřil anglickému popisu
a na rozdíl od tebe jsem také přesvědčený, že v daném případě by elektronicky řízená závěrka byla mnohem lepší než mechnika využívající rozdílu otáček k aktivaci čerpadel nebo viskospojky. Nevím jak je to u zadních diferenciálů u BMW, ale v třeba u středových diferenciálů 4x4 se obdobné mechanické systémy sice ještě občas používají u levnějších řešení, výrobci je však vesměs opouštějí hlavně pro jejich nekonzistentní chování v čase (neřízená aktivace až po načerpání tlaku nebo po zahřátí viskokapaliny).
V anglických textech se jasně píše, že tlak oleje působí na lamely prostřednictvím pístu (tj. píst stlačuje lamely).
Ty ale píšeš že že olej se tlakuje mezi lamely a tím se má zahřát a změnit viskozitu
Myslím si že pouhým zvýšením tlaku oleje nezvýšíš ani jeho teplotu, ani viskozitu a proto bych spíše věřil anglickému popisu
a na rozdíl od tebe jsem také přesvědčený, že v daném případě by elektronicky řízená závěrka byla mnohem lepší než mechnika využívající rozdílu otáček k aktivaci čerpadel nebo viskospojky. Nevím jak je to u zadních diferenciálů u BMW, ale v třeba u středových diferenciálů 4x4 se obdobné mechanické systémy sice ještě občas používají u levnějších řešení, výrobci je však vesměs opouštějí hlavně pro jejich nekonzistentní chování v čase (neřízená aktivace až po načerpání tlaku nebo po zahřátí viskokapaliny).
- StreetPro
- Spolujezdec
- Příspěvky: 5
- Registrován: úte 22 úno 21:24
- Bydliště: Praha 6
- Kontaktovat uživatele:
Re: Samosvorné diferenciály pro BMW
souhlas, není to doslovný překlad, ani to nebylo snahou, popisuju 2 různé věci, pokud to je zmatecne, omlouvam se...
M variabilní dif není totéž jako visco spojka (hlavní efekt změna viskozity oleje), ale ani obyčejný lamelový dif, kde je také efekt tlaku na lamely (vychylováním os satelitu po nabezných hranách protikusu lamel)... M vaiabilni dif je mix obou zarizeni, olej meni vlastnosti, ale ne tolik jako u visco spojky (proto je take jiny, "obycejnejsi"), a svirani krome tlaku od os satelitu pomaha ten efekt pumpy...
Stlacovanim cehokoliv se zvysuje teplota, u viskozity je to slozitejsi.
Přesvědčení je hezká věc, ale praxe druhá, elektronické systémy jsou vždy zatíženy prodlevou-hysterezí systému, v krajním důsledku si to člověk může ověřit na stabilizačním systému Okty I v dešti na D1, kdy lze zažít něco mezi hadím tancem a hnědnutím sedačky. Tahle mechanická závislost je geniální právě v plynulosti a samoregulovatelnosti. Přímé srovnání např. ASC+T (antihrab s imitací samosvoru) v e36 po liftu versus stejné auto se samosvorem mluví jednoznačně.
Stabilizace je bez konkurence na srovnání auta, ale na průjezd zatáčkou nebo rozjezd useless, umí jen přibrzdit.
Všechna závodní auta mají samosvor, včt F1, třeba by jim stačilo jen ABS a stabilizace...
U 4x4 a visco spojek vidlácké konstrukce s externím čerpáním tlaku s prodlevou souhlas, navíc je pro tohle mnohem vhodnější Torsen, který je robustnější a taky dražší.
edit link s ucelenějším výkladem: http://en.wikipedia.org/wiki/Limited_slip_differential
M variabilní dif není totéž jako visco spojka (hlavní efekt změna viskozity oleje), ale ani obyčejný lamelový dif, kde je také efekt tlaku na lamely (vychylováním os satelitu po nabezných hranách protikusu lamel)... M vaiabilni dif je mix obou zarizeni, olej meni vlastnosti, ale ne tolik jako u visco spojky (proto je take jiny, "obycejnejsi"), a svirani krome tlaku od os satelitu pomaha ten efekt pumpy...
Stlacovanim cehokoliv se zvysuje teplota, u viskozity je to slozitejsi.
Přesvědčení je hezká věc, ale praxe druhá, elektronické systémy jsou vždy zatíženy prodlevou-hysterezí systému, v krajním důsledku si to člověk může ověřit na stabilizačním systému Okty I v dešti na D1, kdy lze zažít něco mezi hadím tancem a hnědnutím sedačky. Tahle mechanická závislost je geniální právě v plynulosti a samoregulovatelnosti. Přímé srovnání např. ASC+T (antihrab s imitací samosvoru) v e36 po liftu versus stejné auto se samosvorem mluví jednoznačně.
Stabilizace je bez konkurence na srovnání auta, ale na průjezd zatáčkou nebo rozjezd useless, umí jen přibrzdit.
Všechna závodní auta mají samosvor, včt F1, třeba by jim stačilo jen ABS a stabilizace...
U 4x4 a visco spojek vidlácké konstrukce s externím čerpáním tlaku s prodlevou souhlas, navíc je pro tohle mnohem vhodnější Torsen, který je robustnější a taky dražší.
edit link s ucelenějším výkladem: http://en.wikipedia.org/wiki/Limited_slip_differential
Naposledy upravil(a) StreetPro dne čtv 24 úno 13:23, celkem upraveno 1 x.
Re: Samosvorné diferenciály pro BMW
To je sice pravda, ale platí to jen pro stlačitelné látky. Olej je jako asi všechny kapaliny nestlačitelný (resp. jen nepatrně). Takže můžeš zvyšovat tlak oleje jak chceš, ale jeho teplota se nijak využitelně nezměníStreetPro píše:...Stlacovanim cehokoliv se zvysuje teplota...
A co se týká menší prodlevy elektroniky, měl jsem na mysli přece srovnání s aktivací viskospojky nebo čerpadlové závěrky
Pochopitelně že jsou i jiné mechanické systémy (např. třecí závěrka, torsen apod), které naopak svou reakční dobou elektroniku jednoznačně převálcujou
- StreetPro
- Spolujezdec
- Příspěvky: 5
- Registrován: úte 22 úno 21:24
- Bydliště: Praha 6
- Kontaktovat uživatele:
Re: Samosvorné diferenciály pro BMW
tohle je olej na bázi silikonu (s křemíkem), ne minerální (s uhlíkem)
Re: Samosvorné diferenciály pro BMW
i když se u silikonového oleje uvádí větší stlačitelnost oproti minerálním olejům, k jeho významnému zahřátí samotné zvýšení tlaku určitě nepovede. Ve viskózních spojkách se náplň zahřeje až produkcí ztrátového tepla při prokluzu
Ale viskozita silikonového oleje se opravdu mění i s tlakem, což jsem nevěděl a našel jsem to až teď viz citace:
"u silikonových olejů LUKOSIOL M dochází při působení vyšších tlaků ke zvýšení viskozity."
http://www.lucebni.cz/main.php?action=d ... e49d25b1a1
akorát jsem nenašel nakolik je ta změna významná, kdybys to věděl nebo našel odkaz, dej ho prosím tě sem
Ale viskozita silikonového oleje se opravdu mění i s tlakem, což jsem nevěděl a našel jsem to až teď viz citace:
"u silikonových olejů LUKOSIOL M dochází při působení vyšších tlaků ke zvýšení viskozity."
http://www.lucebni.cz/main.php?action=d ... e49d25b1a1
akorát jsem nenašel nakolik je ta změna významná, kdybys to věděl nebo našel odkaz, dej ho prosím tě sem
Re: Samosvorné diferenciály pro BMW
měl jsem možnost najet pár desítek tisic km s elektronickym difem i s M samosvorem a rozdil je propastny, ve prospech M. Elektronickej dif funguje jakoby na binarnims ystemu..bud je otevrenej nebo zavrenej a chovani auta je potom absolutne necitelny a na povrchu se snizenou adhezi clovek vubec netusi co to auto udela...pro driftovani na parkovisti dobry, ale v realu uplne na hovnoVana píše:StreetPro: V tvém a obou anglických popisech vidím rozpor.
V anglických textech se jasně píše, že tlak oleje působí na lamely prostřednictvím pístu (tj. píst stlačuje lamely).
Ty ale píšeš že že olej se tlakuje mezi lamely a tím se má zahřát a změnit viskozitu
Myslím si že pouhým zvýšením tlaku oleje nezvýšíš ani jeho teplotu, ani viskozitu a proto bych spíše věřil anglickému popisu
a na rozdíl od tebe jsem také přesvědčený, že v daném případě by elektronicky řízená závěrka byla mnohem lepší než mechnika využívající rozdílu otáček k aktivaci čerpadel nebo viskospojky. Nevím jak je to u zadních diferenciálů u BMW, ale v třeba u středových diferenciálů 4x4 se obdobné mechanické systémy sice ještě občas používají u levnějších řešení, výrobci je však vesměs opouštějí hlavně pro jejich nekonzistentní chování v čase (neřízená aktivace až po načerpání tlaku nebo po zahřátí viskokapaliny).
BMW ///M3 competition
Mini Cooper JCW
Mini Cooper JCW