Politický koutek
Re: Politický koutek
Žádná praxe to nemůže zachránit, když je tzv. ekonomů, že by s nimi šlo dláždit a nikdo je reálně nepotřebuje. Ale mohli by dláždit....kdyby to uměli. Mohou si přitom počítat dlažební kostky, aby nepřišli o kvalifikaci.
Jakkoliv nesnáším regulace a nařízení, tak je zřejmé, že pokud má být vzdělání zadarmo, tak musí být odhadnuta alespoň přibližně skutečná potřeba těchto lidí na trhu práce a podle toho stanovit kvóty. Není možné, aby z gymnázia pokračovalo 80% dětí směrem filozofie, sociologie, archeologie, politická studia........
Jakkoliv nesnáším regulace a nařízení, tak je zřejmé, že pokud má být vzdělání zadarmo, tak musí být odhadnuta alespoň přibližně skutečná potřeba těchto lidí na trhu práce a podle toho stanovit kvóty. Není možné, aby z gymnázia pokračovalo 80% dětí směrem filozofie, sociologie, archeologie, politická studia........
Re: Politický koutek
Kdo jinemu jamu kopa....Metrostav!Smrťák píše:Nejlepší povolání je CZ tunelář
Re: Politický koutek
To je velmi špatný názor a hloupé řešení. Je třeba hledat příčiny, ne to jednoduše smést ze stolu restrikcí.Honza42 píše:Žádná praxe to nemůže zachránit, když je tzv. ekonomů, že by s nimi šlo dláždit a nikdo je reálně nepotřebuje. Ale mohli by dláždit....kdyby to uměli. Mohou si přitom počítat dlažební kostky, aby nepřišli o kvalifikaci.
Jakkoliv nesnáším regulace a nařízení, tak je zřejmé, že pokud má být vzdělání zadarmo, tak musí být odhadnuta alespoň přibližně skutečná potřeba těchto lidí na trhu práce a podle toho stanovit kvóty. Není možné, aby z gymnázia pokračovalo 80% dětí směrem filozofie, sociologie, archeologie, politická studia........
1) Kořeny stavu jsou někde kolem roku 2004, kdy EU peskovala ČR, že máme málo vysokoškolsky vzdělaných lidí. Vláda zvolila to nejjednodušší řešení - zatlačila na VŠ, aby co nejvíc nabíraly a otevřela prostor soukromým VŠ které nekontrolovala. Prostě vyhlásila - VŠ diplom každému kdo projeví minimální zájem. Tabulky se změní a Brusel bude spokojen.
2) Rozpočty VŠ se ani pod heslem 1) moc nezměnily. Takže je jasné, že nabírání se konalo zejména v oborech s nízkými náklady na výuku. Technické obory se nafouknout nemohly - zbudování nových laboratoří, praktika atd. je velmi drahé. To samé se stalo u soukromých VŠ - drtivá většina jich bude ekonomického směru. Náklady na technické obory jsou mnohem větší, proto do toho skoro nikdo nešel.
3) z pohledu lidí se tak otevřela jednoduchá cesta k VŠ titulu, navíc s málo matikou. Ekonomové měly slušné výdělky a studium není nejtěžší. Navíc konkurence mezi ekonomkama se ubírala směrem - u nás získáte titul nejlehčeji. Proto na ekonomky šli i lidé, kteří by jinak byli na technických oborech. Tím upadla i úroveň technických oborů.
Řešením je nedělat znovu chybu státní regulace kvótami, ale přeakreditovat obory, stanovit cílové profily a kontrolovat jejich dodržování. Zhodnotit také míru udržení v oboru - pochybuju, že absolventi gender studies se houfně dál věnují gender studies. Tím se studium na ekonomkách stane náročnější a o zbytek se trh postará (proč by někdo absolvoval náročné studium na ekonomce s nejistým uplatněním, když stejně náročná bude technika a uplatnění jisté).
Back to basics.
Příčina -> následek
Příčina -> následek
Re: Politický koutek
Nechcete kvóty, ale chcete zavést osnovy a navíc vyžadovat jejich dodržování ? Nepochybně máte pravdu, že to je lepší řešení. Ovšem v době, kdy jsou VŠ zcela neřízené střely, dost těžko realizovatelné.
Re: Politický koutek
Neřízené jsou hlavně ty soukromé školy a ty mnohdy nenaplňují podmínky akreditace už teď. Bohužel je ministerstvo kryje - viz poslední případ, kdy se postavilo proti doporučení akreditační komise o odebrání akreditace.
Kvóty VŠ dost dobře stanovovat nelze. VŠ mají samosprávu.
P.S. Důkazem, že uvedený systém může fungovat jsou právnické fakulty. Ty se sice nafoukly a Plzeň (a Olomouc) měla slabou úroveň, ale česká soukromá VŠ v oboru právo s akreditací na magisterský studijní program neexistuje. Přitom to je nákladově nenáročný a lukrativní obor.
Kvóty VŠ dost dobře stanovovat nelze. VŠ mají samosprávu.
P.S. Důkazem, že uvedený systém může fungovat jsou právnické fakulty. Ty se sice nafoukly a Plzeň (a Olomouc) měla slabou úroveň, ale česká soukromá VŠ v oboru právo s akreditací na magisterský studijní program neexistuje. Přitom to je nákladově nenáročný a lukrativní obor.
Back to basics.
Příčina -> následek
Příčina -> následek
Re: Politický koutek
Kvótami se rozumí počet míst placených ze státní kasy. Prostě když se polovina středoškoláků rozhodne studovat kulturní zvyky indiánů na Čukotce a druhá polovina se dá na genders studies, tak považuji za normální aby tak učinili za své.
Re: Politický koutek
tady souhlas s ExFunem...
prokontrolovat akreditace, pozavírat školy typu: Příjďte 3x měsíčně na víkendovou pařbu pod taktovkou školy tohle opakujte pár let a tady máte titul ing or mgr...
kvóty budou vždy kostnaté řešení, které nebude dost pružně reflektovat potřeby trhu. A jen tak mimochodem bych více rozčlenil magisterské tituly, abych měl rovnou přibližnou představu, kdo stojí naproti. A rovnou řeknu, že mi není příjemné, když jsem vhozen do stejného pytle jako "ekonom" z VŠB či ještě hůře.
prokontrolovat akreditace, pozavírat školy typu: Příjďte 3x měsíčně na víkendovou pařbu pod taktovkou školy tohle opakujte pár let a tady máte titul ing or mgr...
kvóty budou vždy kostnaté řešení, které nebude dost pružně reflektovat potřeby trhu. A jen tak mimochodem bych více rozčlenil magisterské tituly, abych měl rovnou přibližnou představu, kdo stojí naproti. A rovnou řeknu, že mi není příjemné, když jsem vhozen do stejného pytle jako "ekonom" z VŠB či ještě hůře.
Slow and serious
Re: Politický koutek
A kdo ty akreditace bude dělat ? Vždyť u řady oborů už nikdo "další vyšší" není a budou si je tudíž navzájem udílet kamarádi.
Dát do pořádku oblast, kde všichni svorně cupují veřejné rozpočty je vždycky problematické, ba skoro nemožné. Skoro jsem z tohoto důvodu nakloněn plnému školnému. Stejně už teď platí rodiče cca 1/2 nákladů na studium. Alespoň u mých dvou dětí to tak přibližně vychází. Takže cálovat zplna a je pokoj. Ale pak když se přednášející bez omluvy nedostaví a přednášku nenahradí, tak.......
Dát do pořádku oblast, kde všichni svorně cupují veřejné rozpočty je vždycky problematické, ba skoro nemožné. Skoro jsem z tohoto důvodu nakloněn plnému školnému. Stejně už teď platí rodiče cca 1/2 nákladů na studium. Alespoň u mých dvou dětí to tak přibližně vychází. Takže cálovat zplna a je pokoj. Ale pak když se přednášející bez omluvy nedostaví a přednášku nenahradí, tak.......
Re: Politický koutek
tak mělo by to hlavu a patu, alespoň by se přestalo studovat pro samotné studium, ale studovalo se pro budoucí zisk a to dnes chybí... imo když se mu ta škola následně nezaplatí, tak je tam zbytečně.
s nějakým programem pro sociálně slabší (bezúročná půjčka na studium s odkladem splácení 3 roky) by to dávalo smysl více než dost. narozdíl od těch sranců, co jsou teď. nějakej semestr jsem trávil na doktorátu a co nám bylo vtloukáno, tak hlavně chtějte základy, pouštějte to, ať jdou lidi na náš obor... takže brána tupcům otevřena namísto toho, aby se snažili o to být oborem, co má jméno (nemusel by být rovnou elitářský).
s nějakým programem pro sociálně slabší (bezúročná půjčka na studium s odkladem splácení 3 roky) by to dávalo smysl více než dost. narozdíl od těch sranců, co jsou teď. nějakej semestr jsem trávil na doktorátu a co nám bylo vtloukáno, tak hlavně chtějte základy, pouštějte to, ať jdou lidi na náš obor... takže brána tupcům otevřena namísto toho, aby se snažili o to být oborem, co má jméno (nemusel by být rovnou elitářský).
Slow and serious
Re: Politický koutek
Ono hlavně nemá cenu řešit až tak kvalitu VŠ školství. ČR musí být vzdělanostní ekonomikou, což ovšem neznamená vš tituly. Reforma musí začít od ZŠ. Doba se změnila - dříve se z mála informací muselo hodně vytvořit. Dnes jsme zavaleni informacemi a problém je jim spíše správně porozumět, umět je třídit a zpracovat. Za naprosto zvrhlou považuji výuku - Děti pište si látku a příště budu zkoušet co jsem vám nadiktovala. To neodpovídá době. Neříkám tím ale, že by se mělo vypustit memorování.
Rozhodně by od 3.třídy ZŠ děti měly začít cizí jazyk (AJ) + práce na počítači. OD 5. třídy by se děti měli začít učit psát všemi 10. a 2. světový jazyk. Při opuštění ZŠ (velké) by děcko mělo být schopno základní komunikace (objednat jídlo, hotel, nákup atd.) ve 2 jazycích a slušné práce na PC.
Maturita by pak povinně měla být z 2 jazyků a z obou na úrovni zahraniční jazykové zkoušky pro běžnou komunikaci. Maturant by měl umět pracovat na PC, psát všemi 10 a umět pracovat s informacemi i v jeho jazycích.
Na VŠ pak půjdou lidé se znalostí metod práce a VŠ se budou moci zaměřit na předávání odborných znalostí. NIkoliv učit pracovat studenty s informacemi.
Celé by to měl doprovázet společenský konsenzus diky kterému by se např. filmy přestaly dabovat a tím udržovala jazyková vybavenost obyvatelstva.
Pak můžeme mít VŠ kolik chceme, protože absolventi budou úspěšní i na mezinárodní úrovni a hlavně společnosti se pohrnou do CZ, protože tady budou mít vzdělané zaměstnance a CZ má dobrou polohu. Těžký průmysl tady nevybudujeme, ale technologická, vývojářská a administrativní centra Evropy, pro to je CZ ideální.
Změny se nedělají zeshora, ale zespodu. zvýšení kvality dole zvedne automaticky celý systém a vytvoří i lepší špičku.
Rozhodně by od 3.třídy ZŠ děti měly začít cizí jazyk (AJ) + práce na počítači. OD 5. třídy by se děti měli začít učit psát všemi 10. a 2. světový jazyk. Při opuštění ZŠ (velké) by děcko mělo být schopno základní komunikace (objednat jídlo, hotel, nákup atd.) ve 2 jazycích a slušné práce na PC.
Maturita by pak povinně měla být z 2 jazyků a z obou na úrovni zahraniční jazykové zkoušky pro běžnou komunikaci. Maturant by měl umět pracovat na PC, psát všemi 10 a umět pracovat s informacemi i v jeho jazycích.
Na VŠ pak půjdou lidé se znalostí metod práce a VŠ se budou moci zaměřit na předávání odborných znalostí. NIkoliv učit pracovat studenty s informacemi.
Celé by to měl doprovázet společenský konsenzus diky kterému by se např. filmy přestaly dabovat a tím udržovala jazyková vybavenost obyvatelstva.
Pak můžeme mít VŠ kolik chceme, protože absolventi budou úspěšní i na mezinárodní úrovni a hlavně společnosti se pohrnou do CZ, protože tady budou mít vzdělané zaměstnance a CZ má dobrou polohu. Těžký průmysl tady nevybudujeme, ale technologická, vývojářská a administrativní centra Evropy, pro to je CZ ideální.
Změny se nedělají zeshora, ale zespodu. zvýšení kvality dole zvedne automaticky celý systém a vytvoří i lepší špičku.
Back to basics.
Příčina -> následek
Příčina -> následek