Pohony 4x4 Mitsubishi - fajny prehled
Pohony 4x4 Mitsubishi - fajny prehled
naprostou nahodou sem narazil na velmi zajmavy prehled pohonu 4x4 u Mitsu. Mnozi to znaji, pro mnohe to muze byt zajimave:
http://www.mitsubishi-motors.cz/modely/ ... ka-4wd.pdf
http://www.mitsubishi-motors.cz/modely/ ... ka-4wd.pdf
Re: Pohony 4x4 Mitsubishi - fajny prehled
Přehled je fajny, bohužel ale obsahuje taky dost chyb, i docela hrubých
Nejspíše to nepsal nikdo z oboru ale jen hloupí PR pracovníci
Takže brát s rezervou
Nejspíše to nepsal nikdo z oboru ale jen hloupí PR pracovníci
Takže brát s rezervou
Re: Pohony 4x4 Mitsubishi - fajny prehled
Prolétl jsem letmo, ale jaký chyby třeba?Vana píše:Přehled je fajny, bohužel ale obsahuje taky dost chyb, i docela hrubých
Nejspíše to nepsal nikdo z oboru ale jen hloupí PR pracovníci
Takže brát s rezervou
Re: Pohony 4x4 Mitsubishi - fajny prehled
no mají dost špatnou představu o rozdělování hnacích sil u jednotlivých systémů, takže popisy k nim jsou chybné
Viz citace ze str.5 "...U vozidel se stálým pohodnem všech čtyř kol se stálým rozdělením hnací síly jsou obě nápravy nuceny otáčet se stejnou rychlostí ...."
Což je ve skutečnosti právě naopak, a z téhle zásadní chyby vycházejí jejich další bludy. Podobně trpí i utkvělou představou, že uzavřený diferenciál nebo sepnutá mezinápravová spojka rozdělují momenty v poměru 50:50, své tvrzení několikrát v prospektu opakují a vyvozují z něj nesprávé závěry.
Kromě toho je úplně podivný popis systému SS4-i na str. 12, včetně ilustrací.
Takhle chybné popisy bych ještě bral u "odborného" redaktora například ve SM nebo Autotipu, tam ani větší úroveň očekávat nejde. Ale když jsou tyhle bludy přímo ve firemních propagačních materiálech výrobce, navíc konkrétně zaměřených na systémy pohonu, tak už to vypadá fakt blbě.
Viz citace ze str.5 "...U vozidel se stálým pohodnem všech čtyř kol se stálým rozdělením hnací síly jsou obě nápravy nuceny otáčet se stejnou rychlostí ...."
Což je ve skutečnosti právě naopak, a z téhle zásadní chyby vycházejí jejich další bludy. Podobně trpí i utkvělou představou, že uzavřený diferenciál nebo sepnutá mezinápravová spojka rozdělují momenty v poměru 50:50, své tvrzení několikrát v prospektu opakují a vyvozují z něj nesprávé závěry.
Kromě toho je úplně podivný popis systému SS4-i na str. 12, včetně ilustrací.
Takhle chybné popisy bych ještě bral u "odborného" redaktora například ve SM nebo Autotipu, tam ani větší úroveň očekávat nejde. Ale když jsou tyhle bludy přímo ve firemních propagačních materiálech výrobce, navíc konkrétně zaměřených na systémy pohonu, tak už to vypadá fakt blbě.
Re: Pohony 4x4 Mitsubishi - fajny prehled
Věta, ale pokračuje a tam je to vysvětleno, že k tomu vlastně nedochází díky mezinápravovému difu, ale nebýt něho tak je to jak píšou.Vana píše:no mají dost špatnou představu o rozdělování hnacích sil u jednotlivých systémů, takže popisy k nim jsou chybné
Viz citace ze str.5 "...U vozidel se stálým pohodnem všech čtyř kol se stálým rozdělením hnací síly jsou obě nápravy nuceny otáčet se stejnou rychlostí ...."
To představou trpím také, pokud uzavřu mezinápravu nebo jen přiřadím předek u part-time tak mi 50% jde na předek a 50% na zadek (obě nápravy jsou hnaný stejnou silou a následně se ta síla může rozdělit mezi jednotlivý kola na nápravě díky nápravovými difu), v případě nápravový uzávěrky se pak dělí síla dál 50:50 resp. 25% ze síly motoru. Pokud to tak není tak se omlouvám, ale takhle jsem to kdysi pochopil a je to tak popsáno i zde.Vana píše: Což je ve skutečnosti právě naopak, a z téhle zásadní chyby vycházejí jejich další bludy. Podobně trpí i utkvělou představou, že uzavřený diferenciál nebo sepnutá mezinápravová spojka rozdělují momenty v poměru 50:50, své tvrzení několikrát v prospektu opakují a vyvozují z něj nesprávé závěry.
Co je na něm konkrétně podivného?Vana píše:Kromě toho je úplně podivný popis systému SS4-i na str. 12, včetně ilustrací.
Re: Pohony 4x4 Mitsubishi - fajny prehled
ne, buď se vše pohánění natvrdo (tedy bez difu), pak jsou opravdu obě nápravy nuceny točit se stejnou rychlostí, ale v tom případě se nejedná o konstatní rozdělení momentu. A naopak, při použití diferenciálu je rozdělení momentů konstatní ale zároveň to umožní rozdílné rychlosti náprav. Takže jejich popis je zcela chybnýmasakr píše:Věta, ale pokračuje a tam je to vysvětleno, že k tomu vlastně nedochází díky mezinápravovému difu, ale nebýt něho tak je to jak píšou.
ne, 50:50 rozděluje právě otevřený diferenciál. Pevné spojení neumí rozdělovat síly v nějakém daném poměrumasakr píše:...To představou trpím také, pokud uzavřu mezinápravu nebo jen přiřadím předek u part-time tak mi 50% jde na předek a 50% na zadek (obě nápravy jsou hnaný stejnou silou a následně se ta síla může rozdělit mezi jednotlivý kola na nápravě díky nápravovými difu), v případě nápravový uzávěrky se pak dělí síla dál 50:50 ...
Dle obrázků i popisu je trvale poháněná zadní náprava a předek se dle potřeby připojí zubovou spojkou. Jenže do trvalého pohonu zadku je vložena navíc vizkózní spojka, a takové uspořádání je již konstrukční nesmysl.masakr píše:Co je na něm konkrétně podivného?Vana píše:Kromě toho je úplně podivný popis systému SS4-i na str. 12, včetně ilustrací.
K tomu popisy u čtyř malých obrázků (stále str.12) mluví o mezinápravovém diferenciálu, který tam však ve skutečnosti není
prostě stvořila to banda blbů
Re: Pohony 4x4 Mitsubishi - fajny prehled
Já považuji konstatní a 50:50, v tomto případě, za sobě rovný pojem = v obou případech chápaný jako neměnný, stejný.... prostě pokud je jakýkoliv dif zavřený tak to pro mě znamená že obě nápravy reps. kola se točí stejně (konstantně) tedy 50:50 a pokud si myslíš že diferenciál umožňuje rozdělení momentu rovnoceně 50:50, tak mi schválně vysvětli - když zvednu poháněné kolo u auta s jednou hnanou nápravu a "rozjedu se" kam se poděje těch 50% síly, které neotáčí zvednutým kolem ?
A k poslednímu bodu - nevím proč by tam nemohla být viskozní spojka, při prokluu zadní nápravy umožňuje "automatické" připojení předku a mezináprava tam je v případě pohonu 4x4 na pevném podkladu (nikde není napsáno, že tam není) a v tu chvíli je činnost visko vyřazena?
A k poslednímu bodu - nevím proč by tam nemohla být viskozní spojka, při prokluu zadní nápravy umožňuje "automatické" připojení předku a mezináprava tam je v případě pohonu 4x4 na pevném podkladu (nikde není napsáno, že tam není) a v tu chvíli je činnost visko vyřazena?
Re: Pohony 4x4 Mitsubishi - fajny prehled
k prvnímu - ujasni si, jestli tím 50:50 myslíš shodné otáčky nebo shodné rozdělení sil
a) otáčy - Zavřený dif je v podstatě tuhá hřídel a skutečně se u ní kola točí stejně rychle, ovšem stejně rychle jako pohon difu (takže nemůže to být 50:50 ale jedině 100:100)
b) moment - ten není tuhou hřídelí rozdělován 50:50 ale pouze dle odporů každého z výstupu (tedy nápravy nebo kola). Na nápravu bez adheze nepůjde moment žádný
- a pokud mluvíš o autě s uzavřeným difem, tak těch 50% se přesune na to druhé kolo které bude pohánět 100% silou. Jinak to ani nejde, síla se nikam neztratí
A je technický nesmysl, aby trvale poháněná náprava byla trvale poháněná přes viskźní spojku. Prostě je to úplná pitomost, přinášelo by to jen ztráty, prokluz a snížení hnací síly
a) otáčy - Zavřený dif je v podstatě tuhá hřídel a skutečně se u ní kola točí stejně rychle, ovšem stejně rychle jako pohon difu (takže nemůže to být 50:50 ale jedině 100:100)
b) moment - ten není tuhou hřídelí rozdělován 50:50 ale pouze dle odporů každého z výstupu (tedy nápravy nebo kola). Na nápravu bez adheze nepůjde moment žádný
- pokud mluvíš o autě s otevřeným difem tak se vůbec nerojedeš - proto že zvednuté kolo nemá žádný odpor, jde na něj tedy nulový moment a ten stejný nulový moment (rozdělení 50:50) jde i na druhé kolo co je na zemi. Tj hnací síla není žádnámasakr píše:...pokud si myslíš že diferenciál umožňuje rozdělení momentu rovnoceně 50:50, tak mi schválně vysvětli - když zvednu poháněné kolo u auta s jednou hnanou nápravu a "rozjedu se" kam se poděje těch 50% síly, které neotáčí zvednutým kolem ?
- a pokud mluvíš o autě s uzavřeným difem, tak těch 50% se přesune na to druhé kolo které bude pohánět 100% silou. Jinak to ani nejde, síla se nikam neztratí
žádný mezinápravový dif. tam není nakreslen a začátku popisu se výslovně píše o mezinápravové viskózní spojce, ne o difumasakr píše:.A k poslednímu bodu - nevím proč by tam nemohla být viskozní spojka, při prokluu zadní nápravy umožňuje "automatické" připojení předku a mezináprava tam je v případě pohonu 4x4 na pevném podkladu (nikde není napsáno, že tam není) a v tu chvíli je činnost visko vyřazena?
A je technický nesmysl, aby trvale poháněná náprava byla trvale poháněná přes viskźní spojku. Prostě je to úplná pitomost, přinášelo by to jen ztráty, prokluz a snížení hnací síly
Re: Pohony 4x4 Mitsubishi - fajny prehled
To rozjedu jsem psal v uvozovkách protože se samozřejmě nehnu z místa a jen se začne roztáčet zvednuté kolo (u otevřeného difu).Vana píše:k prvnímu - ujasni si, jestli tím 50:50 myslíš shodné otáčky nebo shodné rozdělení sil
a) otáčy - Zavřený dif je v podstatě tuhá hřídel a skutečně se u ní kola točí stejně rychle, ovšem stejně rychle jako pohon difu (takže nemůže to být 50:50 ale jedině 100:100)
b) moment - ten není tuhou hřídelí rozdělován 50:50 ale pouze dle odporů každého z výstupu (tedy nápravy nebo kola). Na nápravu bez adheze nepůjde moment žádný
- pokud mluvíš o autě s otevřeným difem tak se vůbec nerojedeš - proto že zvednuté kolo nemá žádný odpor, jde na něj tedy nulový moment a ten stejný nulový moment (rozdělení 50:50) jde i na druhé kolo co je na zemi. Tj hnací síla není žádná
- a pokud mluvíš o autě s uzavřeným difem, tak těch 50% se přesune na to druhé kolo které bude pohánět 100% silou. Jinak to ani nejde, síla se nikam neztratí
Točivý moment přenáší motor na kola (alespoň na jedno) pořád stejný i v případě, že je kolo ve vzduchu, pokud by se "přenášel" nulový moment jak píšeš tak se kolo ani neroztočí, ne? Trakce má vliv jen na to jakou rychlostí se pohybuju.
S tím nezakresleným difem máš pravdu, svým tvrzením jsem vycházel z funkčnosti viskozní spojky u LR Freelander, kde taky nahrazuje mezinápravový dif a je to trvalá 4kolka tzn., že některá náprava je přes ní poháněná taky, tak jsem se domníval, že je to nějákým způsobem vymyšlený a mohlo by to fungovat i v kombinaci s mech. uzávěrou mezinápravy?Vana píše: žádný mezinápravový dif. tam není nakreslen a začátku popisu se výslovně píše o mezinápravové viskózní spojce, ne o difu
A je technický nesmysl, aby trvale poháněná náprava byla trvale poháněná přes viskźní spojku. Prostě je to úplná pitomost, přinášelo by to jen ztráty, prokluz a snížení hnací síly
Re: Pohony 4x4 Mitsubishi - fajny prehled
Ano, krátkodobě se na kolo ve vzduchu (a samozřejmě i na to druhé) přenese polovina momentu z výstupu převodovky, ale způsobí rychlé roztočení kola a odporem je tady jeho moment setrvačnosti. Po ustálení otáček se již na kolo v vzduchu žádný moment nepřenáší (tedy pokud neuvažujeme tření ložisek apod) a hnací sílu tedy ztratí i druhé kolo co je na zemi.masakr píše:...Točivý moment přenáší motor na kola (alespoň na jedno) pořád stejný i v případě, že je kolo ve vzduchu, pokud by se "přenášel" nulový moment jak píšeš tak se kolo ani neroztočí, ne? Trakce má vliv jen na to jakou rychlostí se pohybuju....
viskźní spojka v takovém případě nahrazuje mezinápravový dif a samozřejmě teoreticky by spojka mohla mít ještě mechanickou uzávěru, ale myslím že takové provedení nikdo nevyrábí. To už je lepší řešení řízená spojka ala x-drive, haldex4 apod.masakr píše:...S tím nezakresleným difem máš pravdu, svým tvrzením jsem vycházel z funkčnosti viskozní spojky u LR Freelander, kde taky nahrazuje mezinápravový dif a je to trvalá 4kolka tzn., že některá náprava je přes ní poháněná taky, tak jsem se domníval, že je to nějákým způsobem vymyšlený a mohlo by to fungovat i v kombinaci s mech. uzávěrou mezinápravy?
Naposledy upravil(a) Vana dne čtv 01 zář 20:56, celkem upraveno 1 x.