Odjezd z křižovatky po padnutí červené
Moderátor: řidičBOB
Odjezd z křižovatky po padnutí červené
Dobrý den,
dnes se mi stala následující situace:
Stojím v levém pruhu před křižovatkou na červené a přede mnou je jedno auto. V pruhu se dá jet buď rovně, nebo odbočit doleva (křižovatka Českobrodská / Pod Táborem v Praze, jel jsem ze Spojovací směrem do Kyjí). Padne zelená a rozjedu se za autem přede mnou. Auto přede mnou chce odbočovat doleva, ale čeká až projedou rovně jedoucí auta. Já chci jet rovně. Čeká se dlouho a já nemohu auto objet zprava, protože tam je další pruh kde jedou auta, takže čekám taky. Místo se konečně uvolní, ale vzhledem k tomu, že jsem již projel semaforem a jsem v křižovatce, tak nevidím co na semaforu je a situaci vyhodnotím tak, že nejlepší řešení je zmizet z křižovatky co nejdřív, abych neblokoval provoz (auta z bočních silnic vůči mně zatím nejedou). V tu chvíli černý Superb za mnou zapne majáky a zastaví mě za jízdu na červenou. Naštěstí se vše vyřešilo domluvou.
Zajímalo by mě co na podobnou situaci říkají pravidla a rovněž zdravý rozum a jak případně tyhle dvě věci zkombinovat, aby se mi podobná situace už nestala. Případně jak to vyřešit lépe, když bych se v podobné situaci znovu ocitl. Vlastně to není poprvé co se mi něco podobného stalo, ale dosud jsem neměl takové štěstí na policii. Předpokládám, že to není ani naposled. Pokaždé to vyřeším podle situace (zda auta kolem mohou projet, či ne apod.), takže předpokládám, že na to asi univerzální řešení není, ale zajímal by mě názor ostatních.
1) Pokud vím, tak pravidla říkají něco ve smyslu, že do křižovatky by se nemělo vjet pokud nebudu moci křižovatku v časovém limitu světel opustit. To dává určitě smysl, ale jak jsem psal nahoře, tak bylo přede mnou jedno auto a já v tu chvíli vyhodnotil, že to stihnu. Absolutně striktní výklad toho, že do křižovatky mohu vjet až ve chvíli, kdy budu moci s jistotou projet by znamenal to, že bych musel auto přede mnou vždy nechat opustit křižovatku, abych měl úplnou jistotu, že tam z jakéhokoliv důvodu nezůstane, ale tím pádem by stihlo projet na zelenou tak jedno, dvě auta. Jak to tedy je? Měl jsem v dané situaci do křižovatky vjet?
2) Pokud už jsem v křižovatce byl, tak bylo navzdory tomu, že mě pak zastavila Policie lepší rozhodnutí (vzhledem k pravidlům, bezpečnosti, vzhledem k ostatním řidičům) křižovatku projet, než tam stát a blokovat provoz?
3) Pan policista argumentoval tím, že jsem jel na červenou. Já argumentoval tím, že jsem do křižovatky vjel na zelenou a pak už jsem na semafor neviděl a situaci jsem vyřešil tak jak je výše. Skutečně se dá mluvit o tom, že jsem jel na červenou i ve chvíli, kdy jsem byl reálně za semaforem?
dnes se mi stala následující situace:
Stojím v levém pruhu před křižovatkou na červené a přede mnou je jedno auto. V pruhu se dá jet buď rovně, nebo odbočit doleva (křižovatka Českobrodská / Pod Táborem v Praze, jel jsem ze Spojovací směrem do Kyjí). Padne zelená a rozjedu se za autem přede mnou. Auto přede mnou chce odbočovat doleva, ale čeká až projedou rovně jedoucí auta. Já chci jet rovně. Čeká se dlouho a já nemohu auto objet zprava, protože tam je další pruh kde jedou auta, takže čekám taky. Místo se konečně uvolní, ale vzhledem k tomu, že jsem již projel semaforem a jsem v křižovatce, tak nevidím co na semaforu je a situaci vyhodnotím tak, že nejlepší řešení je zmizet z křižovatky co nejdřív, abych neblokoval provoz (auta z bočních silnic vůči mně zatím nejedou). V tu chvíli černý Superb za mnou zapne majáky a zastaví mě za jízdu na červenou. Naštěstí se vše vyřešilo domluvou.
Zajímalo by mě co na podobnou situaci říkají pravidla a rovněž zdravý rozum a jak případně tyhle dvě věci zkombinovat, aby se mi podobná situace už nestala. Případně jak to vyřešit lépe, když bych se v podobné situaci znovu ocitl. Vlastně to není poprvé co se mi něco podobného stalo, ale dosud jsem neměl takové štěstí na policii. Předpokládám, že to není ani naposled. Pokaždé to vyřeším podle situace (zda auta kolem mohou projet, či ne apod.), takže předpokládám, že na to asi univerzální řešení není, ale zajímal by mě názor ostatních.
1) Pokud vím, tak pravidla říkají něco ve smyslu, že do křižovatky by se nemělo vjet pokud nebudu moci křižovatku v časovém limitu světel opustit. To dává určitě smysl, ale jak jsem psal nahoře, tak bylo přede mnou jedno auto a já v tu chvíli vyhodnotil, že to stihnu. Absolutně striktní výklad toho, že do křižovatky mohu vjet až ve chvíli, kdy budu moci s jistotou projet by znamenal to, že bych musel auto přede mnou vždy nechat opustit křižovatku, abych měl úplnou jistotu, že tam z jakéhokoliv důvodu nezůstane, ale tím pádem by stihlo projet na zelenou tak jedno, dvě auta. Jak to tedy je? Měl jsem v dané situaci do křižovatky vjet?
2) Pokud už jsem v křižovatce byl, tak bylo navzdory tomu, že mě pak zastavila Policie lepší rozhodnutí (vzhledem k pravidlům, bezpečnosti, vzhledem k ostatním řidičům) křižovatku projet, než tam stát a blokovat provoz?
3) Pan policista argumentoval tím, že jsem jel na červenou. Já argumentoval tím, že jsem do křižovatky vjel na zelenou a pak už jsem na semafor neviděl a situaci jsem vyřešil tak jak je výše. Skutečně se dá mluvit o tom, že jsem jel na červenou i ve chvíli, kdy jsem byl reálně za semaforem?
Re: Odjezd z křižovatky po padnutí červené
pravidla i rozum řikaj že nemáš vjíždět do křižovatky když jí nemůžeš projet. bohužel to moc lidí nechápe a pak akorát blokujou ostantí směry
2022 Audi A4 Allroad 40TDI 150kw
ex 2022 Audi Q5 50TDI 210kw
ex 2022 Audi Q5 50TDI 210kw
Re: Odjezd z křižovatky po padnutí červené
Do křižovatky jsi vjet samozřejmě neměl. Nesměl. Zákon neříká "by se nemělo", zákon říká nesmí. Správně je samozřejmě zůstat stát před světly a v momentě, kdy bude pořád svítit zelená a situace na silnici umožní pohyb (tzn. v protisměru se bude blížit poslední auto a vůz před tebou bude moci odbočit, je ten správný čas do křižovatky najet. Tak, abys navázal hned za odbočující auto. Propustnost křižovatky se tím nijak nesníží, proč by měla?megapivo píše: ↑úte 14 kvě 09:20 1) Pokud vím, tak pravidla říkají něco ve smyslu, že do křižovatky by se nemělo vjet pokud nebudu moci křižovatku v časovém limitu světel opustit. To dává určitě smysl, ale jak jsem psal nahoře, tak bylo přede mnou jedno auto a já v tu chvíli vyhodnotil, že to stihnu. Absolutně striktní výklad toho, že do křižovatky mohu vjet až ve chvíli, kdy budu moci s jistotou projet by znamenal to, že bych musel auto přede mnou vždy nechat opustit křižovatku, abych měl úplnou jistotu, že tam z jakéhokoliv důvodu nezůstane, ale tím pádem by stihlo projet na zelenou tak jedno, dvě auta. Jak to tedy je? Měl jsem v dané situaci do křižovatky vjet?
Pokud jsi byl jen za světly, tak spíše zůstat stát. Pokud jsi byl v půlce, tak odjet. Ale znovu, o tomhle bys neměl vůbec přemýšlet, neměl jsi tam co dělat.
Křižovatkou jsi jel na červenou a divím se, že nepřišla sankce. Kdxyž ne za červenou, tak za vjetí do křižovatky, ze které jsi neměl kam pokračovat dále. Paragrafy a přesné znění zákona si dohledej.megapivo píše: ↑úte 14 kvě 09:20 3) Pan policista argumentoval tím, že jsem jel na červenou. Já argumentoval tím, že jsem do křižovatky vjel na zelenou a pak už jsem na semafor neviděl a situaci jsem vyřešil tak jak je výše. Skutečně se dá mluvit o tom, že jsem jel na červenou i ve chvíli, kdy jsem byl reálně za semaforem?
2024: Audi A5 Sportback S line 45 TFSI, 195kW
2019: VW Tiguan Highline R-Line 2.0 BiTDI, 176kW
2016: Audi A6 Avant 2.0 TDi, 140kW
2019: VW Tiguan Highline R-Line 2.0 BiTDI, 176kW
2016: Audi A6 Avant 2.0 TDi, 140kW
Re: Odjezd z křižovatky po padnutí červené
Díky za reakce
- Truck Daškam
- Letec
- Příspěvky: 2724
- Registrován: pát 06 lis 22:10
Re: Odjezd z křižovatky po padnutí červené
Mě se stalo něco podobného (od magistrály k výstavišti)
Za křižovatkou to stálo, takže jsem zastavil - ale ne před světly, ale až za.
Když se to za křižovatkou uvolnilo, kolmé směry stáli a já se teda rozjel, ale téměř současně s vozidly z kolmého směru, kde stála PČR
Tak jsme po zastavení pokecali a tím to skončilo
Za křižovatkou to stálo, takže jsem zastavil - ale ne před světly, ale až za.
Když se to za křižovatkou uvolnilo, kolmé směry stáli a já se teda rozjel, ale téměř současně s vozidly z kolmého směru, kde stála PČR
Tak jsme po zastavení pokecali a tím to skončilo
Chápeš to?
- GeneHawkins
- Letec
- Příspěvky: 2138
- Registrován: čtv 09 srp 22:26
Re: Odjezd z křižovatky po padnutí červené
Jízda na červenou to není vůbec, protože (pokud) jste do křižovatky vjel na zelenou. Jak to vůbec může kdo říct?
V okamžiku, kdy jste vjížděl do křižovatky, jste nevěděl, že situace vám průjezd znemožní, to nastalo až posléze.
Navíc § 22 odst. 3 přímo připouští stání v křižovatce za účelem dávání přednosti protijedoucím a přímo nespecifikuje, že by se muselo jednat o to odbočující vozidlo.
Jistě je to trochu o hbitosti, aby tam člověk nestál jak tvrdý ý, ale já bych si pokutu dát nenechal, myslím, že bych nic neporušil.
V okamžiku, kdy jste vjížděl do křižovatky, jste nevěděl, že situace vám průjezd znemožní, to nastalo až posléze.
Navíc § 22 odst. 3 přímo připouští stání v křižovatce za účelem dávání přednosti protijedoucím a přímo nespecifikuje, že by se muselo jednat o to odbočující vozidlo.
Jistě je to trochu o hbitosti, aby tam člověk nestál jak tvrdý ý, ale já bych si pokutu dát nenechal, myslím, že bych nic neporušil.
Re: Odjezd z křižovatky po padnutí červené
tam je primo napsano, ze tam muze vjet ridic, ktery dava prednost protijedoucim pri odbocovani vlevo.
(3) Řidič nesmí vjet do křižovatky, nedovoluje-li mu situace pokračovat v jízdě v křižovatce a za křižovatkou, takže by byl nucen zastavit vozidlo v křižovatce. To neplatí, pokud řidič zastavuje vozidlo v křižovatce za účelem plnění povinností podle § 5 odst. 1 písm. h) nebo při odbočení vlevo podle § 21 odst. 5.
ten par. 5 je davani prednosti na prechodu
(3) Řidič nesmí vjet do křižovatky, nedovoluje-li mu situace pokračovat v jízdě v křižovatce a za křižovatkou, takže by byl nucen zastavit vozidlo v křižovatce. To neplatí, pokud řidič zastavuje vozidlo v křižovatce za účelem plnění povinností podle § 5 odst. 1 písm. h) nebo při odbočení vlevo podle § 21 odst. 5.
ten par. 5 je davani prednosti na prechodu
Pravda vyděsí
- GeneHawkins
- Letec
- Příspěvky: 2138
- Registrován: čtv 09 srp 22:26
Re: Odjezd z křižovatky po padnutí červené
Pokud je to na mě, tak já jsem nic o § 5 nepsal.
Není tam napsáno, že tam může vjet "ridic, ktery dava prednost protijedoucim pri odbocovani vlevo".
Je tam napsáno "pokud řidič zastavuje vozidlo ... při odbočení vlevo...", což podle mě i to další vozidlo splňuje.
Není tam napsáno, že tam může vjet "ridic, ktery dava prednost protijedoucim pri odbocovani vlevo".
Je tam napsáno "pokud řidič zastavuje vozidlo ... při odbočení vlevo...", což podle mě i to další vozidlo splňuje.
Re: Odjezd z křižovatky po padnutí červené
No, s tou jízdou na červenou mi to právě taky nedává smysl. Pokud už jsem projel semaforem na zelenou a červená tam skočí potom, tak se logicky nedá mluvit o tom, že bych jel na červenou. Taky že jsem za to bojoval, protože mi tenhle argument smysl nedával. Pokud by mě chtěl pokutovat za to, že jsem vjel do křižovatky, odkud se nedalo odjet, tak dejme tomu...
Mně osobně asi nejvíc mate to, že není žádná konzistence mezi nastavením časových limitů na semaforech. Někde jsou semafory nastaveny tak, že zelená umožní vjet do křižovatky několika autům a prodleva na kolmých křižovatkách jim všem zároveň umožní křižovatku opustit, než skočí zelená vedle. Zároveň pak existují křižovatky, kde to takhle člověka může v půlce křižovatky bloknout.
Sakum prdum jsem tedy neměl do křižovatky vjet, protože jsem nemohl pokračovat rovně a tím jsem porušil zákon. Na druhou stranu, kdyby za mnou ve stejné situaci nestáli policajti, ale průměrný civilní řidič, tak na mě začne troubit ať jedu, protože je zelená. Tím, že bych tam čekal, než auto přede mnou opustí křižovatku budu blokovat auta za mnou a v situaci, kdy by mohlo křižovatkou projet 5 aut stihnu projet křižovatkou možná já a začne se tvořit delší kolona, která v podstatě může za vznik celé situace, protože kdyby nebyla, tak odbočující auto by projelo dříve a k ničemu by nedošlo. Kruh se uzavírá.
Mně osobně asi nejvíc mate to, že není žádná konzistence mezi nastavením časových limitů na semaforech. Někde jsou semafory nastaveny tak, že zelená umožní vjet do křižovatky několika autům a prodleva na kolmých křižovatkách jim všem zároveň umožní křižovatku opustit, než skočí zelená vedle. Zároveň pak existují křižovatky, kde to takhle člověka může v půlce křižovatky bloknout.
Sakum prdum jsem tedy neměl do křižovatky vjet, protože jsem nemohl pokračovat rovně a tím jsem porušil zákon. Na druhou stranu, kdyby za mnou ve stejné situaci nestáli policajti, ale průměrný civilní řidič, tak na mě začne troubit ať jedu, protože je zelená. Tím, že bych tam čekal, než auto přede mnou opustí křižovatku budu blokovat auta za mnou a v situaci, kdy by mohlo křižovatkou projet 5 aut stihnu projet křižovatkou možná já a začne se tvořit delší kolona, která v podstatě může za vznik celé situace, protože kdyby nebyla, tak odbočující auto by projelo dříve a k ničemu by nedošlo. Kruh se uzavírá.
Re: Odjezd z křižovatky po padnutí červené
Pokud za tebou bude nějaký trouba troubit, tak je to jeho problém.
Pokud tam stojí auto a neumožňuje ti jet dal, tak je jedno, jestli stojís v křižovatce (kterou pak zablokujes), nebo před ni. Aut projede stejně, pokud budeš sledovat dění před sebou a rozjedes se v momentě, kdy se bude blížit poslední protijedoucí auto (tzn. když bude před tebou stojící vůz pravděpodobně dojíždět).
Psal jsi, ze se ti to stává bezne. Je zajímavé, ze mnoha jiným se to běžně nestává (=jde to).
Pokud tam stojí auto a neumožňuje ti jet dal, tak je jedno, jestli stojís v křižovatce (kterou pak zablokujes), nebo před ni. Aut projede stejně, pokud budeš sledovat dění před sebou a rozjedes se v momentě, kdy se bude blížit poslední protijedoucí auto (tzn. když bude před tebou stojící vůz pravděpodobně dojíždět).
Psal jsi, ze se ti to stává bezne. Je zajímavé, ze mnoha jiným se to běžně nestává (=jde to).
2024: Audi A5 Sportback S line 45 TFSI, 195kW
2019: VW Tiguan Highline R-Line 2.0 BiTDI, 176kW
2016: Audi A6 Avant 2.0 TDi, 140kW
2019: VW Tiguan Highline R-Line 2.0 BiTDI, 176kW
2016: Audi A6 Avant 2.0 TDi, 140kW