Odjinud: úvaha nad dnešními převodovkami
Moderátor: řidičBOB
Re: Odjinud: úvaha nad dnešními převodovkami
aby to nevypadalo, ze jsem se utekl od diskuze, jen ted nestiham. takze kratce.
vnimani zvuku je silne individualni zalezitost, a zkouma ji tzv psychoakustika. ale poporade. zvuk se vyhodnocuje prostrednictvim akusticky vazenych hladin A, pricemz pouzivana vahova krivka reprezentuje frekvencni citlivost lidskeho ucha. metodiky vyhodnoceni mereni jsou zamereny dvema smery, jedna s ohledem na poskozovani sluchu, ta se pouziva pri hodnoceni pracovniho prostredi, druha zase s ohledem na rusivost zvuku v zivotnim prostedi. tam nehrozi poskozeni sluchoveho organu, ale snizuje se tzv kvalita zivota. a zde nastava prvni problem. existuje nejaky limit rekneme 50 dB. ovsem vzhledem k tomu, ze se meri casovy integral, muzu ho namerit jak pri rovnomernem prichozim signalu, na ktery si clovek velmi rychle zvykne a v podstate ho prestane vnimat, tak pri velmi promennem signalu, ktery je naopak velmi rusivy. zde totiz vstupuje na scenu akomodace sluchoveho organu a to, jak funguje mozek. prvni zpusobi to, ze i kdyz nekdo bude trvale v prostredi s 50 dB, kde se ale nebudou vyskytovat spicky, rozdeleni hladin se vleze do +- 5 dB, zvykne si na nej a prestane ho vnimat (ucho se prizpusobi, mozek signal odrusi). to je pripad rovnomerne rozlozeneho staleho dopravniho toku. pak je ale situace, kdy obcas projede auto, popr se vyskytne jina izolovana udalost, pak se ucho neprizpusobi (nenapnou se drobne svaly ve vnitrnim uchu) a prestoze ta udalost bude mit maximum jen mirne presahujici 50 dB, bude posluchacem vnimana jako vyrazne hlasitejsi nez tech predchozich 50 dB.
k cemu tim smeruji. mimo zastavenou oblast si auta vytvareji rozestupy, tim casto nastava situace, kterou lze popsat jako sled izolovanych udalosti. ve meste se rozestupy snizuji, zvysuje se homogenita. a to vede k tomu, ze dopravni proud, ktery akusticky ma stejne vlastnosti, je lidmi vniman zcela odlisne. take zvuk vnimame zcela jinak kdyz jsme v byte popr na zahrade a jinak, kdyz jdeme po ulici.
zaver. netvrdim, ze vanovy zavery ohledne hlasitosti jsou spatne, na to nemam dost informaci. a ani to nechci zpochybnovat. jen rikam, ze akustika je slozita veda sama o sobe, natoz kdyz se do toho zacne motat lidska psychika. proto se vraim na zacatek, zavadet omezeni rychlosti kvuli znizeni hlukove zataze je nesmysl. uz je proto, ze se tim zatez nikdy neodstrani zcela a i kdyz snizeni rychlosti prinese zlepseni, jedna se jen o docasnou vec, po urcite dobe si lidi totiz zvyknou a zacnou si ztezovat znovu. reseni uz jsem zminoval, je jim oddeleni obydlenych zon a hlavnich komunikaci.
vnimani zvuku je silne individualni zalezitost, a zkouma ji tzv psychoakustika. ale poporade. zvuk se vyhodnocuje prostrednictvim akusticky vazenych hladin A, pricemz pouzivana vahova krivka reprezentuje frekvencni citlivost lidskeho ucha. metodiky vyhodnoceni mereni jsou zamereny dvema smery, jedna s ohledem na poskozovani sluchu, ta se pouziva pri hodnoceni pracovniho prostredi, druha zase s ohledem na rusivost zvuku v zivotnim prostedi. tam nehrozi poskozeni sluchoveho organu, ale snizuje se tzv kvalita zivota. a zde nastava prvni problem. existuje nejaky limit rekneme 50 dB. ovsem vzhledem k tomu, ze se meri casovy integral, muzu ho namerit jak pri rovnomernem prichozim signalu, na ktery si clovek velmi rychle zvykne a v podstate ho prestane vnimat, tak pri velmi promennem signalu, ktery je naopak velmi rusivy. zde totiz vstupuje na scenu akomodace sluchoveho organu a to, jak funguje mozek. prvni zpusobi to, ze i kdyz nekdo bude trvale v prostredi s 50 dB, kde se ale nebudou vyskytovat spicky, rozdeleni hladin se vleze do +- 5 dB, zvykne si na nej a prestane ho vnimat (ucho se prizpusobi, mozek signal odrusi). to je pripad rovnomerne rozlozeneho staleho dopravniho toku. pak je ale situace, kdy obcas projede auto, popr se vyskytne jina izolovana udalost, pak se ucho neprizpusobi (nenapnou se drobne svaly ve vnitrnim uchu) a prestoze ta udalost bude mit maximum jen mirne presahujici 50 dB, bude posluchacem vnimana jako vyrazne hlasitejsi nez tech predchozich 50 dB.
k cemu tim smeruji. mimo zastavenou oblast si auta vytvareji rozestupy, tim casto nastava situace, kterou lze popsat jako sled izolovanych udalosti. ve meste se rozestupy snizuji, zvysuje se homogenita. a to vede k tomu, ze dopravni proud, ktery akusticky ma stejne vlastnosti, je lidmi vniman zcela odlisne. take zvuk vnimame zcela jinak kdyz jsme v byte popr na zahrade a jinak, kdyz jdeme po ulici.
zaver. netvrdim, ze vanovy zavery ohledne hlasitosti jsou spatne, na to nemam dost informaci. a ani to nechci zpochybnovat. jen rikam, ze akustika je slozita veda sama o sobe, natoz kdyz se do toho zacne motat lidska psychika. proto se vraim na zacatek, zavadet omezeni rychlosti kvuli znizeni hlukove zataze je nesmysl. uz je proto, ze se tim zatez nikdy neodstrani zcela a i kdyz snizeni rychlosti prinese zlepseni, jedna se jen o docasnou vec, po urcite dobe si lidi totiz zvyknou a zacnou si ztezovat znovu. reseni uz jsem zminoval, je jim oddeleni obydlenych zon a hlavnich komunikaci.
Autoforum.cz
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
Re: Odjinud: úvaha nad dnešními převodovkami
Vana píše:ale i tak - pokud je rozdíl mezi ticho - 50 kmh a ticho -90 kmh
musí být rozdíl i mezo oběma rychlostmii v souvislém provozu, jinak by to nemělo logiku
rozdil v celkovem akustickem vykonu neni dan absolutnim rozdilem rychlosti. do cca 30 km za hodinu se majoritne uplatnuje motor a vyfuk, pak to zacnou prebirat pneu, u nich se postupne nejdrive zvysuje intezita, pak se ale zacne menit spektrum, takze intenzita zustane stejna. a nekde kolem 70 se zacne uplatnovat aerodynamika. to za predpokladu, ze se jede po hladkem a rovnomernem povrchu. takovy ale v CR nikde nemame. takze od cca 50+ hraji pneu dominantni roli. tedy u osobaku, nakladaky jsou daleko slozitejsi.
takze rozdil rekneme 10-50 a 50-90 neznamena stejny rozdil v akustickem vykonu.
mmch, nebydlis nekde na mirnem kopci, tedy ze se cestu divas shora?
Autoforum.cz
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
Re: Odjinud: úvaha nad dnešními převodovkami
mmira: máš určitě pravdu
akorát k tomu proměnnému signálu - podle mě taky hodně záleží na vzdálenosti pozorovatele od dopravní tepny. Jako jednolitý zvuk (ruch) ji může vnímat až z větší vzdálenosti, tam kde budou průjezdy jednotlivých aut opravdu splývat.
Pokud je ale dotyčná osoba blízko od komunikace, řádově v metrech nebo desítkách metrů, ani sebehustější provoz nevytvoří jednotnou zvukovou kulisu a vžycky bude možné vnímat časové změny úrovně, které ruší podstatně víc. Je to samozřejmě i o různorodosti skladby aktuálně projíždějících aut apod.
Takže ani s tou vyšší homogenitou provozu při městských rychlostech to v mém případě moc vysvětlit nejde, v obou případech jsem řádově cca 10 - 20 m od komunikace a vyšší homogenita zvuku se proto neprojeví - asi proto vždy rozliším výrazný rozdíl mezi oběma rychlostmi
na kopci nebydlím
akorát k tomu proměnnému signálu - podle mě taky hodně záleží na vzdálenosti pozorovatele od dopravní tepny. Jako jednolitý zvuk (ruch) ji může vnímat až z větší vzdálenosti, tam kde budou průjezdy jednotlivých aut opravdu splývat.
Pokud je ale dotyčná osoba blízko od komunikace, řádově v metrech nebo desítkách metrů, ani sebehustější provoz nevytvoří jednotnou zvukovou kulisu a vžycky bude možné vnímat časové změny úrovně, které ruší podstatně víc. Je to samozřejmě i o různorodosti skladby aktuálně projíždějících aut apod.
Takže ani s tou vyšší homogenitou provozu při městských rychlostech to v mém případě moc vysvětlit nejde, v obou případech jsem řádově cca 10 - 20 m od komunikace a vyšší homogenita zvuku se proto neprojeví - asi proto vždy rozliším výrazný rozdíl mezi oběma rychlostmi
na kopci nebydlím
Re: Odjinud: úvaha nad dnešními převodovkami
samozrejme, vzdalenost hraje velkou roli. uz kvuli selektivnimu tlumeni frekvenci. pri vzdalenosti 10-20 m hraji velkou roli i to, jestli jsi v tzv. primem poli (pripada strasak na poli), nebo treba stojis pred stenou, od ktere se zvuk odrazi. velky rozdil uz je byt v mistnosti za otevrenym oknem a tesne pred barakem.
je to proste slozite. bud rad, ze budes mit moznost se odstehovat, statisice, mozna dokonce miliony cechu tu moznost nemaji. ja osobne uz dva roky hledam pozemek, kde nebudu slyset ani silnici, ani zeleznici, ani fabriky ani nic jineho lidskeho puvodu. soucasne, aby to nebylo nekde uprostred niceho. kvuli profesi mam totiz tezce zdeformovane vnimani zvuku, slysim, tedy slysim, vnimam kazdy sustot a obecne jsem na hluk vysazeny.
je to proste slozite. bud rad, ze budes mit moznost se odstehovat, statisice, mozna dokonce miliony cechu tu moznost nemaji. ja osobne uz dva roky hledam pozemek, kde nebudu slyset ani silnici, ani zeleznici, ani fabriky ani nic jineho lidskeho puvodu. soucasne, aby to nebylo nekde uprostred niceho. kvuli profesi mam totiz tezce zdeformovane vnimani zvuku, slysim, tedy slysim, vnimam kazdy sustot a obecne jsem na hluk vysazeny.
Autoforum.cz
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
Re: Odjinud: úvaha nad dnešními převodovkami
tvoji profesionální deformaci plně chápu
já sám taky všechno slyším jinak proto že u takové tepny bydlím
akorát mě fascinuje, že zatímco já se snažím prchnout pryč, kolem se vesele staví nové baráky
takže lidí co netuší co je čeká jsou stále spousty
no aspoň se nám to tady bude snadněji prodávat
já sám taky všechno slyším jinak proto že u takové tepny bydlím
akorát mě fascinuje, že zatímco já se snažím prchnout pryč, kolem se vesele staví nové baráky
takže lidí co netuší co je čeká jsou stále spousty
no aspoň se nám to tady bude snadněji prodávat
Re: Odjinud: úvaha nad dnešními převodovkami
lidi jsou blazni, nove baraky najdes i u dalnice, kde neni stena. az pojedes kolem brna, pred sjezdem na slatinu se podivej doprava, tam je cela rada novych domu. kombinace dalnice a letiste, to musi byt snad banda masochistu.
Autoforum.cz
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
Re: Odjinud: úvaha nad dnešními převodovkami
MMira: přítelkyně tam má momentálně podnájem a bylo to pro mě velké překvapení, ale dálnice tam skoro není slyšet a letadlo (hluk z něj) jsem tam nezaznamenal nikdy. Zvláštní.
Možná je to tím, že to je pod úrovní...
Možná kdybych vyloženě poslouchal dálnici, tak ji tam uslyším, ale já bydlím víc než 1km od víceproudovky, ale lehce na kopci a víceproudovku slyším víc než je slyšet dálnice u Slatiny.
Možná je to tím, že to je pod úrovní...
Možná kdybych vyloženě poslouchal dálnici, tak ji tam uslyším, ale já bydlím víc než 1km od víceproudovky, ale lehce na kopci a víceproudovku slyším víc než je slyšet dálnice u Slatiny.
Back to basics.
Příčina -> následek
Příčina -> následek
Re: Odjinud: úvaha nad dnešními převodovkami
asi jsi zvykly . nevim, nebyl jsem tam, jejich jedinym stestim je, od baraku je prima viditelnost na dalnici docela omezena a jeste na ni stoji kolmo.
Autoforum.cz
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
Re: Odjinud: úvaha nad dnešními převodovkami
Akorat 1ka do 70km/h by uz dost autum mohla delat problem pri rozjezdu (nizsi vykon, nalozeny auto, do kopce...). U dieslu je to casto rychlost kdy konci 2ka. Cimz nerikam ze by me to taky nevyhovovalo
M140i
Honda PCX
Civic 1.4i
ex e36 328i
Honda PCX
Civic 1.4i
ex e36 328i
Re: Odjinud: úvaha nad dnešními převodovkami
tak to se asi netyka vsech aut, tam bych naopak videl lepsi kratsi jednicku do 50 max. ovsem u sportovne zamereneho auta je situace jina.
Autoforum.cz
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou