Elektromobily a vse kolem nich
- řidičBOB
- Antiradar FAN
- Příspěvky: 27878
- Registrován: stř 16 úno 20:26
- Bydliště: furt rovně a pak druhý barák vpravo
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektromobily a vse kolem nich
Tak kolegova iD3 v zimě zatím spotřeba +40%.
No pain, no gain.
Vespa time
Vespa time
Re: Elektromobily a vse kolem nich
Jasně že máte pravdu, ale tady vás pochopí jen málo kdo! Ovládá to tu zfanatizovaná Elektro mafie!Duke_Luke píše: ↑čtv 23 pro 15:13 no ja neviem. Co sa tyka dojazdu v zime - tak ano, mozno rok, dva roky to podrzi cez cykly pocas zimy. Ale co potom pri starnuti ? Ak budes prvy majitel,tak ano, ale co ak potom to uz nebudes vediet predat ? Alebo druhy majitel na tom skonci s dojazdom ,lebo bateria degradaciou v cudu? Tie auta uz potom svojou neuzitkovostou zatazia ekosystem tym,ze sa budu hromadit na skladkach. Staremu telefonu nedrzi baterka, tak ho vymenis za novy a stary uz od teba nik nechce. Z neho mozno vedia prepouzit nejake suciastky, ale naco ti bude karoseria "bez stavy" casom ? Ja by som sa na to pozrel takto z dlhodobeho hladiska . Auta na fosilne paliva sa daju aj po 20-30 rokoch zgeneralkovat za mensie peniaze , ako kupa novej baterie. Cisto elektrika nedava ziaden zmysel
Re: Elektromobily a vse kolem nich
To ani z logiky věci nemůže být jinak. Bateriák se musí vytápět elektrikou. A mrazu je jí potřeba dost. U spalováku se využívá teplo jako vedlejší produkt chodu motoru.
„Přidej výkon a budeš rychlý na rovinkách. Ale uber hmotnost a budeš rychlý všude.“ Colin Chapman.
Re: Elektromobily a vse kolem nich
Zajímavý úhel pohledu (k thémě el. mobilů).
El. mobily neznám, nezajímám se, ale tohle by mě teda nenapadlo, že (díky končící baterce) "slimák" - např. noťas nebo mobil pracujou stále stejně rychle až do (téměř) úplného vybití baterky.
El. mobily neznám, nezajímám se, ale tohle by mě teda nenapadlo, že (díky končící baterce) "slimák" - např. noťas nebo mobil pracujou stále stejně rychle až do (téměř) úplného vybití baterky.
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Re: Elektromobily a vse kolem nich
To nie je uplne pravda
https://support.apple.com/sk-sk/HT208387
https://support.apple.com/sk-sk/HT208387
Ak však zariadenie vyžaduje extrémnejšie formy správy výkonu, môže si používateľ všimnúť napríklad tieto javy:
Pomalšie spúšťanie apiek
Nižšia rýchlosť snímok pri rolovaní
Slabšie podsvietenie (jas však možno manuálne zvýšiť v ovládacom centre)
Až o 3 dB nižšia hlasitosť reproduktorov
Postupný pokles rýchlosti snímok v niektorých apkách
V tých najextrémnejších prípadoch sa vypne blesk a v aplikácii Kamera sa zobrazí príslušná ikona
Apky obnovujúce sa na pozadí sa po otvorení možno budú musieť znova načítať
Re: Elektromobily a vse kolem nich
tak ono to má celkem logiku, že se to auto snaží dojet co nejdál i za cenu radikálního omezení výkomu. Baterka musí být chráněná před hlubokým vybitím, pod určitou mez to prostě nejde bez následků. Odběr je značný a když se kapacita chýlí ke konci, může hospodaření s energií znamenat rozdíl mezi nepříjemností a průserem. Došourat se směšnou rychlostí někam kde se dá třeba nouzově dobít trochu šťávy, nebo zůstat s chcíplým autem někde v lese nebo na dálnici?
Ještě k tomu dojezdu v zimě, jak píše Jerry, tím topením to není. Teda trochu je ale ne zásadně. Nechce se mi hledat příkony topení u různých aut ale obvykle to bývá kolem 1-2 kW, podle toho jestli topí klasicky nebo tepelným čerpadlem a co všecho z komfortu se zapne. To je tak asi, zaokrouhleně baj vočko cca přibližně 10% navíc. Větší problém bude studená baterie. Ty chemické procesy jsou ovlivněné teplotou, všichni víme co mráz udělá s obyčejnou jednoduchou startovací baterií po které chceme výkon jen pár sekund při startu.
Pak je taky otázka, jak vlastně ty dojezdy a spotřeby měřit a porovnávat. Je celkem známo, že EV mají dost velkou ztrátu při nabíjení. V mrazu se to asi nezlepší, přinejmenším ze začátku než se baterka zahřeje. Kolik energie tam nacpu a kolik jí pak využiju? Ne na displeji auta ale kolik skutečně vytáhnu, potažmo zaplatím ze zásuvky a přeměním na pohyb vozidla a kolik se jí ztratí ve všemocných spárech entropie.
Ještě k tomu dojezdu v zimě, jak píše Jerry, tím topením to není. Teda trochu je ale ne zásadně. Nechce se mi hledat příkony topení u různých aut ale obvykle to bývá kolem 1-2 kW, podle toho jestli topí klasicky nebo tepelným čerpadlem a co všecho z komfortu se zapne. To je tak asi, zaokrouhleně baj vočko cca přibližně 10% navíc. Větší problém bude studená baterie. Ty chemické procesy jsou ovlivněné teplotou, všichni víme co mráz udělá s obyčejnou jednoduchou startovací baterií po které chceme výkon jen pár sekund při startu.
Pak je taky otázka, jak vlastně ty dojezdy a spotřeby měřit a porovnávat. Je celkem známo, že EV mají dost velkou ztrátu při nabíjení. V mrazu se to asi nezlepší, přinejmenším ze začátku než se baterka zahřeje. Kolik energie tam nacpu a kolik jí pak využiju? Ne na displeji auta ale kolik skutečně vytáhnu, potažmo zaplatím ze zásuvky a přeměním na pohyb vozidla a kolik se jí ztratí ve všemocných spárech entropie.
Re: Elektromobily a vse kolem nich
Úspornou jízdu s výrazným omezením výkonu známe asi všichni, když jsme to nějak neodhadli a snažili se dojet k nejbližší čerpačce hypnotizujíce na nule ležící ukazatel stavu paliva:-))))) Ale pokud to nevyšlo, tak stačilo se nechat svézt s příručním kanystrem k čerpačce nebo vyžebrat od někoho projíždějícího pár litrů paliva. Pokud to vyšlo, tak potom dočerpání stálo pár minut a jelo se dál. Obojí je u bateriáků problém. Buď odtahovka nebo ztráta podstatně delšího času při nabíjení:-(
„Přidej výkon a budeš rychlý na rovinkách. Ale uber hmotnost a budeš rychlý všude.“ Colin Chapman.
Re: Elektromobily a vse kolem nich
jo, stane se a chybama se člověk učí. Já takhle kdysi dojížděl na sucho s Jawou kejvačkou. Tenkrát se benzinky zavíraly když přijela cisterna, nechtělo se mi čekat až otevřou a tak jsem jel jinam. No nedojel. Naštěstí jsem si vzpomněl, že u kejvačky zůstává v prázdný nádrži troška benzinu v koutě, naklonil jsem to, přelilo se to do správné půlky a já zlehýnka opatrně doprndal zpátky k té zavřené pumpě, bylo to blíž a víc z kopce a čekal až otevřou.
Popravdě řečeno, ono to s tou suchou nádrží nemusí být tak jednoduchý, typicky u dieselu. Znova zaplavit zavzdušněnou palivovou soustavu je u některých aut docela složitý servisní zásah. A taky chod na sucho může a obvykle dělá moc nedobře všem těm supersložitým vysokotlakým vehementům co dnes v autě jsou. Takže i spalovací může skončit na odtahu a kdoví za kolika hospodskýma lamentacema na špatnou naftu co zničila vstřikování, je nějaká taková suchá událost.
Popravdě řečeno, ono to s tou suchou nádrží nemusí být tak jednoduchý, typicky u dieselu. Znova zaplavit zavzdušněnou palivovou soustavu je u některých aut docela složitý servisní zásah. A taky chod na sucho může a obvykle dělá moc nedobře všem těm supersložitým vysokotlakým vehementům co dnes v autě jsou. Takže i spalovací může skončit na odtahu a kdoví za kolika hospodskýma lamentacema na špatnou naftu co zničila vstřikování, je nějaká taková suchá událost.
Re: Elektromobily a vse kolem nich
U veci na elektrinu je proste tohle ↙ tak nejak normalni.
„Simplify, then add lightness.“ /Colin Chapman/