Cyklistické vlákno
Moderátor: řidičBOB
Re: Cyklistické vlákn
tez jsem jel na stejny kopec, tentokrat z trojanovicke strany a krasne vyhledy az do cca 900m, pak uz v mlze az nahoru, kde fest foukalo a byl 1stupen
Pravda vyděsí
Re: Cyklistické vlákno
Tak schvalne, kdo si vedle premedializovaneho 1.5metroveho odstupu vsimnul i dalsi drobne zmeny z pera exposlance Dolinka /CSSD/?
Jízda na jízdním kole (do 31/12/2021)
§ 57
(1) Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.
A Dolinkovo slohove cviceni:Jízda na jízdním kole (od 1/1/2022)
§ 57
(1) Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít v daném místě a směru, ledaže by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích.
Nebezpečný dojem některých motoristů, že cyklisté na silnici nepatří – navrhuje se
výjimka z povinnosti užít cyklistická opatření z důvodu bezpečnosti a plynulosti
a vyjasnění, že se tato povinnost vůbec nevztahuje na stezku pro chodce a cyklisty
Nedostatek pocitu bezpečí cyklistů je v České republice hlavní překážkou tomu, aby
jízdní kolo bylo mnohem více využívaným dopravním prostředkem. V praxi existuje
řada situací, kdy je pro cyklistu i ostatní účastníky provozu na pozemních
komunikacích užití cyklistických opatření nebezpečné nebo dokonce fakticky
nemožné. Bezpečnost musí mít přednost. Agresivní chování některých motoristů vůči
cyklistům často pramení z domnělé povinnosti cyklisty užít tzv. cyklostezku, která
bývá nesprávně dovozována z nešťastného znění prováděcí vyhlášky. Obzvláště ve
městech v odpoledních hodinách nebo o víkendech bývají stezky velmi frekventované
a výrazně nebezpečnější než silnice. Návrh vyjasňuje, že cyklisté mohou volit
bezpečnější variantu, a to i v zájmu chodců pohybujících se po stezkách.
Vyjasnění, že povinnost užít cyklistická opatření platí pouze v daném místě a směru,
a zakotvení odůvodněné výjimky z této povinnosti odstraní i stávající praktické
problémy v plánování a značení zejména vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty,
které jsou kvůli dnešní právní úpravě mezerovité či zcela nerealizovatelné.
Výjimka z povinnosti užít cyklistická opatření
Návrh vyjasňuje pravidla silničního provozu týkající se užívání cyklistických opatření
vyjmenovaných v § 57 odst. 1 zákona o silničním provozu (dále jen „cyklistická opatření“),
jejichž stávající znění je v praxi problematické.
Účelem návrhu je, aby se vyjasnil nepovinný charakter tzv. cyklostezek a někteří motoristé
nenabývali nebezpečného dojmu, že cyklisté na silnice nepatří.
Lze velmi uvítat, že vláda ve svém stanovisku z 13. 7. 2020 jednoznačně deklarovala, že
cyklista nemá povinnost užít stezku pro chodce a cyklisty. Těchto stezek je naprostá většina.
Bylo by však navíc vhodné přiblížit úpravu stezky pro cyklisty úpravě stezky pro chodce
a cyklisty (aby žádná tzv. cyklostezka nebyla bezvýjimečně povinná), zakotvit odůvodněnou
výjimku i pro ostatní cyklistická opatření (viz například níže rozebranou nemožnost užít
vyhrazený prostor pro cyklisty) a vyjasnit, že povinnost užít cyklistická opatření platí pouze
v daném místě a směru (což odstraní stávající praktické problémy v plánování a značení
zejména vyhrazených jízdních pruhů pro cyklisty).
Pravidlo o povinném užití cyklistických opatření se v praxi často dostává do rozporu
s bezpečností a plynulostí provozu na pozemních komunikacích.
Cyklista je povinen řídit se pravidly provozu na pozemních komunikacích a současně se
chovat bezpečně (§ 4 zákona o silničním provozu).
Je logické, že cyklista nemůže dostát povinnosti užít vyhrazený prostor pro cyklisty (tzv.
předsunutou stopčáru), pokud se do tohoto prostoru nemůže kolem stojících motorových
vozidel bezpečně dostat. Bezpečnost musí mít přednost.
Bezvýjimečné dodržování pravidla o povinnosti užít stezku pro cyklisty, resp. domnělé
povinnosti užít stezku pro chodce a cyklisty, přináší nebezpečné situace na stezkách, kde
hrozí střety mezi rychlejšími cyklisty a pomalejšími cyklisty, osobami pohybujícími se na
kolečkových bruslích nebo jiném sportovním vybavení, chodci, zvířaty a řidiči motorových
vozidel, kteří přes tuto stezku vyjíždějí na silnici. Obzvláště ve městech v odpoledních
hodinách nebo o víkendech bývají stezky velmi vytížené a výrazně nebezpečnější než silnice.
Silnice může být bezpečnější než cyklistické stezky.
Povinné užití stezek se obhajuje zvýšením bezpečnosti. Případné střety na cyklistické stezce
jsou údajně méně závažné než střety na silnici. Tvrzení o „menší závažnosti“ takových střetů
však není ničím podložené. Naopak. Čelní střet dvou cyklistů může být kvůli součtu jejich
rychlostí mnohem závažnější, než když jednoho cyklistu zezadu srazí motorové vozidlo.
Navíc je skandální úmyslně přenášet riziko nehod s účastí cyklistů od motoristů, kterým se při
střetu s cyklistou většinou nic nestane, na nejzranitelnější účastníky provozu na pozemních
komunikacích pohybující se po stezkách, kterými jsou chodci, ostatní cyklisté a zejména děti,
starší osoby a tělesně postižené osoby. Takový přístup jde přímo proti principům Úmluvy
o silničním provozu.
Každý účastník provozu na pozemních komunikacích je povinen se chovat ohleduplně.
Silnější navíc musejí projevovat mimořádnou opatrnost ke slabším. To platí jak ve vztahu
mezi motoristy a cyklisty, tak ve vztahu mezi cyklisty a chodci.
S ohledem na bezpečnost nejzranitelnějších účastníků provozu na pozemních
komunikacích je v řadě konkrétních situacích vhodné, aby cyklista namísto stezky užil
silnici.
Užití silnice může být bezpečnější i pro samotného cyklistu, například pokud by užití stezky
znamenalo nutnost několikanásobného odbočování a křížení jinak rovného úseku silnice,
které zvyšuje pravděpodobnost výskytu kolizních situací.
Podle uznávané teorie dopravních proudů obdobnou rychlostí pohybující se prvky v proudu
mají menší pravděpodobnost kolize. Rychlost některých cyklistů je zejména v obcích, ale
v závislosti na výškovém profilu často i mimo ně výrazně blíže rychlosti motorových vozidel
pohybujících se po silnici než rychlosti účastníků provozu pohybujících se po stezce. Výjimka
z povinnosti užít stezku posílí homogenitu dopravních proudů, a tím zvýší bezpečnost
provozu.
Povinné užití stezky v praxi často znemožňuje místní technické řešení.
Například vjezd na stezku a označení stezky mnohdy nebývá přímo u silnice, po které cyklista
jede, a proto si cyklista podrobně neznalý místních poměrů nemusí být stezky vůbec vědom.
Stejný problém nastává i v situaci, kdy cyklista na silnici, podél níž stezka vede, vjede až za
začátkem stezky. Proto se navrhuje upřesnit, že povinnost užít cyklistické opatření se vztahuje
pouze na „dané místo“.
Povinné užití stezky znemožňuje i nevhodný nebo špatně udržovaný povrch některých stezek,
který není bezpečně sjízdný pro všechny typy kol. Jako stezka může být například označena
i kamenitá lesní pěšina, která není bezpečně sjízdná zejména pro silniční kola.
„Simplify, then add lightness.“ /Colin Chapman/
Re: Cyklistické vlákno
Záměr byl, obleva byla (a je = roztálo to fšecko až někam do 7-800mnm) ale myšlenky na novoroční točení nohama mě přešly už v noci - nad ránem tady u nás začlo scát a bylo to.pavproch píše: Uvidíme, jak moc se obleví, nebylo by to vůbec špatné třeba na nový rok místo vycházky protočit nohy.... :bike smiley:
Takže nic, točení nohama odkládám, žeby na zítra?
Uvidíme.Počasí v noci (22-07):
Oblačno až polojasno, postupně na většině území mlhy nebo nízká oblačnost. Nejnižší noční teploty 4 až 1 °C. Slabý proměnlivý vítr do 3 m/s nebo bezvětří.
Počasí přes den (07-24):
Zataženo až oblačno, zpočátku místy, postupně ojediněle mlhy. Během dne přechodně místy i polojasno. Nejvyšší odpolední teploty 5 až 8 °C.
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Re: Cyklistické vlákno
Joo, nevypada to nejlip, taky bych pojezdil. To budou bahenni lazne. Jsem byl pred par dnama kdyz nasnezilo a to bylo senza
Re: Cyklistické vlákno
Ja pojezdil na silvestra tocnou a wireless prehazka gx axs od jeziska je nesmysl prijemna vec
R4...258k
R3...261k
EV...264k
R3...261k
EV...264k
Re: Cyklistické vlákno
HH, na ja si tu zbytecnost poridil na black friday. Jsem zvedavy na baterku, ted v zime to je tak na 5-6 vyjizdek. Na jedne mi to svitilo cervene, tak z toho byl akorat stres zda to doradi do konce ...
Re: Cyklistické vlákno
Plán byl neska točit nohama, ale jaxi sa nezadařilo...
Ráno vstanu, +7, slunko probleskuje mezi mrky = snídaně, kafe, oblíct se a vycházka (ešče sem narychlo vymýšlel kundyma). Pochoduju, užívám si pochodování a akorát těplotu a sem tam slunko a nemám pocit, že dělám cokoli špatně. Až... po ca hodině a půl vycházky sem.... potkal dva (zabahněné) bajkery, takmito to došlo: TY WOE, DYŤ SI CHTĚL JÍT TOČIT NOHAMA!
Mno, takže asitak to bylo neska s mým bajkingem. Grrr, starý blbý člověk!
Ráno vstanu, +7, slunko probleskuje mezi mrky = snídaně, kafe, oblíct se a vycházka (ešče sem narychlo vymýšlel kundyma). Pochoduju, užívám si pochodování a akorát těplotu a sem tam slunko a nemám pocit, že dělám cokoli špatně. Až... po ca hodině a půl vycházky sem.... potkal dva (zabahněné) bajkery, takmito to došlo: TY WOE, DYŤ SI CHTĚL JÍT TOČIT NOHAMA!
Mno, takže asitak to bylo neska s mým bajkingem. Grrr, starý blbý člověk!
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Re: Cyklistické vlákno
Dneska jsem s asx poprvy radne jebnul o skalu v takovy hodne prudky sekci v sarce (sunes se, zastavit nejde, vyskocit uz taky ne), odnesla to hnusnym skrabancem, ale jede dal.
Ma nekdo reverba axs?
R4...258k
R3...261k
EV...264k
R3...261k
EV...264k
Re: Cyklistické vlákno
Neznam nikoho s AXS reverbem. Na me ma malo zdvihu - ted mam 212mm a to je akorat
Re: Cyklistické vlákno
Ja bych dal 170 a mel bych to krasne zarovnany s ramem a komplet uklizeno na riditkach = jen hadice
R4...258k
R3...261k
EV...264k
R3...261k
EV...264k