Přednost - prosba o radu v autoškole

Ať už se chcete stát lepším řidičem, nebo poradit ostatním, jak se zlepšit.
Odpovědět
PepaSFI
Pan Řidič
Příspěvky: 484
Registrován: ned 29 dub 18:23

Re: Přednost - prosba o radu v autoškole

Příspěvek od PepaSFI »

no tady se to rozjelo, chudák tazatel z toho už má asi pěknej hokej.
Já myslím že se shodnem na tom, že pro potřeby autoškoly je nejlepší se držet výkladu v autoškole. Co si budem povídat, je to učitelování a to je vždycky tak trochu diagnóza a někteří učitelé jsou neradi když jim někdo rozmontýruje výuku. Já dělal celkem tři autoškoly a v jedné trošku učil a všude někdo takový byl.

Ale k věci. Trošku jsem prošel předpisy, nějaké výklady a paměť a nikde jsem nenašel nic o tom že zahnutá hlavní je jako rovná hlavní. I v křižovatce tvaru Y se vždy dává blinkr pokud některý směr není jednoznačně a nezpochybnitelně rovný. Z toho vyplývá že jde o odbočení a proto se na to vztahuje předpis o odbočování a jízdu křižovatkou. Přednost v jízdě se řídí podle uspořádání hlavních a vedlejších silnic. Pokud z toho přednost nevyplývá, platí přednost zprava. A taky platí že při odbočení vlevo se dává přednost protijedoucímu. Nikde jsem nenašel, jaká je hierarchie předpisů, který je nadřazený. Obvykle to bývá tak, že konkrétní předpis bývá nadřazen obecnému. Dát přednost při odbočení vlevo je předpis pro konkrétní situaci, asi by měl mít vyšší význam než obecný o přednosti zprava, který platí když ostatní předpisy nejdou použít.

A můj osobní názor je tradičně defenzivní. Když jde o konfliktní situaci, což odbočení vlevo, křížem přes něčí dráhu jistě je, tím spíš když řešení přednosti není úplně jednoznačné, je potřeba se držet trochu zpátky. Lepší být za blbce co zdržuje, než za blbce co to zbořil.
V praxi by to asi vypadalo nějak jako popisuje Hawkins. Auta nejsou na přesných bodech, pohybují se, situace se neustále mění. Není účelem přesně plnit poučky ale nějak se tam poskládat a neublížit si.
Marek99
Autoškolák
Příspěvky: 30
Registrován: čtv 08 črc 14:42

Re: Přednost - prosba o radu v autoškole

Příspěvek od Marek99 »

Díky všem za odpovědi a názory. :)

Trochu hokej to nadělalo, ale přečetl jsem si ještě jednou pořádně ten zákon a přebral si to takto:
---------
§ 22Jízda křižovatkou

(1) Řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší pozemní komunikaci označené dopravní značkou "Dej přednost v jízdě!" nebo "Stůj, dej přednost v jízdě!" musí dát přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím po hlavní pozemní komunikaci.

(2) Nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava.
--------

Já osobně to chápu tak, že vozidla na vedlejší dávají přednost těm na hlavní. Ta je jedna a prostě má přednost a jede - dokud oba směry pokračují po ní a nijak se neomezují. Ve chvíli, kdy někdo sjíždí z hlavní vlevo a křižuje pruh protijedoucího, uplatní se paragraf 21 o odbočování vlevo (jak říkáte, konkrétnější nařízení). Naopak vedlejším silnicím v křižovatce z ustanovení 1, paragrafu 22 o jízdě křižovatkou nic nevyplývá, jsou na stejné úrovni, je jich klidně více a mezi těmito tedy platí přednost zprava. Ať je jedna, nebo jich tam je 10.


Ad.:
PepaSFI píše: Trošku jsem prošel předpisy, nějaké výklady a paměť a nikde jsem nenašel nic o tom že zahnutá hlavní je jako rovná hlavní. I v křižovatce tvaru Y se vždy dává blinkr pokud některý směr není jednoznačně a nezpochybnitelně rovný. Z toho vyplývá že jde o odbočení a proto se na to vztahuje předpis o odbočování a jízdu křižovatkou.
K tomu co jste psal - paragraf 30 si s tímto podle mě neodporuje, protože ta hlavní zahnutá doprava sice je změna směru jízdy (nepokračuji rovně po přímce na vedlejší, ale pokračuji po hlavní doprava. Takže ta hlavní zahýbájící doprava, je sice změna směru jízdy (musím blikat), ale zároveň je pro mě protijedoucím v protisměru. Ergo když ta hlavní bude mít tvar lichoběžníku nebo dvojítého S za sebou, sice se různě stáčí atd, ale po celou dobu je pro mě opačný pruh protijedoucím.


„§ 30
(1) Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat kromě případů uvedených v jednotlivých ustanoveních také vždy při změně směru jízdy, vybočování z něho, nebo jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.“

Takto jsem to pochopil já a vzal si to z toho. Možná je to dle litery zákona, možná ne. Každopádně podle toho vím, kdy dát přednost a to je myslím hlavní.

Děkuji všem za trpělivost a cenné rady, všichni jste mi moc pomohli a pokud je tu nějaký admin, vlákno může zamknout. :)
petr_riha
Letec
Příspěvky: 2094
Registrován: pon 11 bře 13:42

Re: Přednost - prosba o radu v autoškole

Příspěvek od petr_riha »

GeneHawkins píše:A podle čeho se přednost bude podle tebe řídit tady, když ne podle přednosti zprava?

Obrázek
Tím, co jsem psal o 3 strany dříve.

Pokud pokračuju po hlavní (ač se stáčí kam chce), mám přednost před všemi.
Pokud z hlavní odbočuji vpravo, mám přednost před všemi.
Pokud z hlavní odbočuji vlevo, dávám přednost vozidlům jedoucím po hlavní v protisměru (bez ohledu na to, odkud a kam se stáčí, na základě přednosti protijedoucím vozidlům).

Červený odbočuje z hlavní silnice vpravo a má tedy přednost. Přednost zprava je zde nesmysl, protože ta křižovatka se řeší stejně, i když bude narovnaná, i když bude svírat úhel 1stupeň, i když bude těch stupňů 270.

Od jakého úhlu by končila dle tebe platit přednost na základě protijedoucím a kdy začala platit přednost zprava?
2024: Audi A5 Sportback S line 45 TFSI, 195kW
2019: VW Tiguan Highline R-Line 2.0 BiTDI, 176kW
2016: Audi A6 Avant 2.0 TDi, 140kW
petr_riha
Letec
Příspěvky: 2094
Registrován: pon 11 bře 13:42

Re: Přednost - prosba o radu v autoškole

Příspěvek od petr_riha »

Marek99 píše:Díky všem za odpovědi a názory. :)

Trochu hokej to nadělalo, ale přečetl jsem si ještě jednou pořádně ten zákon a přebral si to takto:
---------
§ 22Jízda křižovatkou

(1) Řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší pozemní komunikaci označené dopravní značkou "Dej přednost v jízdě!" nebo "Stůj, dej přednost v jízdě!" musí dát přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím po hlavní pozemní komunikaci.

(2) Nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava.
--------

Já osobně to chápu tak, že vozidla na vedlejší dávají přednost těm na hlavní. Ta je jedna a prostě má přednost a jede - dokud oba směry pokračují po ní a nijak se neomezují. Ve chvíli, kdy někdo sjíždí z hlavní vlevo a křižuje pruh protijedoucího, uplatní se paragraf 21 o odbočování vlevo (jak říkáte, konkrétnější nařízení). Naopak vedlejším silnicím v křižovatce z ustanovení 1, paragrafu 22 o jízdě křižovatkou nic nevyplývá, jsou na stejné úrovni, je jich klidně více a mezi těmito tedy platí přednost zprava. Ať je jedna, nebo jich tam je 10.


Ad.:
PepaSFI píše: Trošku jsem prošel předpisy, nějaké výklady a paměť a nikde jsem nenašel nic o tom že zahnutá hlavní je jako rovná hlavní. I v křižovatce tvaru Y se vždy dává blinkr pokud některý směr není jednoznačně a nezpochybnitelně rovný. Z toho vyplývá že jde o odbočení a proto se na to vztahuje předpis o odbočování a jízdu křižovatkou.
K tomu co jste psal - paragraf 30 si s tímto podle mě neodporuje, protože ta hlavní zahnutá doprava sice je změna směru jízdy (nepokračuji rovně po přímce na vedlejší, ale pokračuji po hlavní doprava. Takže ta hlavní zahýbájící doprava, je sice změna směru jízdy (musím blikat), ale zároveň je pro mě protijedoucím v protisměru. Ergo když ta hlavní bude mít tvar lichoběžníku nebo dvojítého S za sebou, sice se různě stáčí atd, ale po celou dobu je pro mě opačný pruh protijedoucím.


„§ 30
(1) Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat kromě případů uvedených v jednotlivých ustanoveních také vždy při změně směru jízdy, vybočování z něho, nebo jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.“

Takto jsem to pochopil já a vzal si to z toho. Možná je to dle litery zákona, možná ne. Každopádně podle toho vím, kdy dát přednost a to je myslím hlavní.

Děkuji všem za trpělivost a cenné rady, všichni jste mi moc pomohli a pokud je tu nějaký admin, vlákno může zamknout. :)
Tohle, ač je to nesmyslně dlouhé, vypadá, že má hlavu a patu. Jestli sis z toho vzal toto, přebral sis to správně.

Já tu už dvakrát psal 3 body (pokračuju po hlavní, opouštím ji vpravo, opouštím je vlevo), které jsou platné vždy a všude a pokud si je zafixuješ, nemusíš znát doslovně literu zákona a příslušné paragrafy ;-)
2024: Audi A5 Sportback S line 45 TFSI, 195kW
2019: VW Tiguan Highline R-Line 2.0 BiTDI, 176kW
2016: Audi A6 Avant 2.0 TDi, 140kW
406 Coupe
Pan Řidič
Příspěvky: 239
Registrován: čtv 28 zář 21:12

Re: Přednost - prosba o radu v autoškole

Příspěvek od 406 Coupe »

Poraďte mi: Křižovatka tvaru ležatý T, hlavní zatáčí vpravo, vedlejší označená stopkou. Jedu po hlavní, na které v mém směru parkují auta, protisměr je volný. Mám vyhozený pravý blinkr, že pojedu doprave po hlavní, ke křižovatce mám 50m. V tu chvíli se z vedlejší - tj. protisměru, ze stopky vyřítí týpek, který vychází z předpokladu, že já mu někam uhnu, protože parkující vozidla jsou na mé straně. Mohl vjet na hlavní, když z kolizního směru neměl nikoho? V okamžiku střetu už bychom byli na hlavní oba - on cca 30m za křižovatkou.

Když pominu, že počkat 3 s než zahnu by snad přežil, tak jak by to řešila PČR?
Je to tady: 50.0105103N, 14.4046714E
Marek99
Autoškolák
Příspěvky: 30
Registrován: čtv 08 črc 14:42

Re: Přednost - prosba o radu v autoškole

Příspěvek od Marek99 »

406 Coupe píše:Poraďte mi: Křižovatka tvaru ležatý T, hlavní zatáčí vpravo, vedlejší označená stopkou. Jedu po hlavní, na které v mém směru parkují auta, protisměr je volný. Mám vyhozený pravý blinkr, že pojedu doprave po hlavní, ke křižovatce mám 50m. V tu chvíli se z vedlejší - tj. protisměru, ze stopky vyřítí týpek, který vychází z předpokladu, že já mu někam uhnu, protože parkující vozidla jsou na mé straně. Mohl vjet na hlavní, když z kolizního směru neměl nikoho? V okamžiku střetu už bychom byli na hlavní oba - on cca 30m za křižovatkou.

Když pominu, že počkat 3 s než zahnu by snad přežil, tak jak by to řešila PČR?
Je to tady: 50.0105103N, 14.4046714E
Imho jednoduše. On je na vedlejší. Musí dát přednost hlavní. Důležíté je z jaké silnice kdo do křižovatky vjíždí, ne že "už je na hlavní" a dle mého by se to bralo jako nedání přednosti z jeho strany.
Uživatelský avatar
GeneHawkins
Letec
Příspěvky: 2154
Registrován: čtv 09 srp 22:26

Re: Přednost - prosba o radu v autoškole

Příspěvek od GeneHawkins »

petr_riha píše:
GeneHawkins píše:A podle čeho se přednost bude podle tebe řídit tady, když ne podle přednosti zprava?

Obrázek
Tím, co jsem psal o 3 strany dříve.

Pokud pokračuju po hlavní (ač se stáčí kam chce), mám přednost před všemi.
Tak - ujasněme si zásadu, že řídit se musíš zákonem. Žádný takový zákon (že když pokračuju po hlavní, mám přednost přede všemi) neexistuje. To je pouze tvoje pomůcka. Proč ne, ale podstatná jsou zákonná ustanovení, ne to, jak si je kdo přeloží.
petr_riha píše:Pokud z hlavní odbočuji vpravo, mám přednost před všemi.
Ničím neopodstatněný nesmysl. Vím, jak to myslíš, ale tak to prostě není. Když pojedeš z A do B, tak přesto, že odbočuji vpravo, přednost dávám.
Tvar.jpg
Tvar.jpg (8.87 KiB) Zobrazeno 7594 x
petr_riha píše:Pokud z hlavní odbočuji vlevo, dávám přednost vozidlům jedoucím po hlavní v protisměru (bez ohledu na to, odkud a kam se stáčí, na základě přednosti protijedoucím vozidlům).
Pokud další vozidlo jedoucí po hlavní není protijedoucí, dáváš přednost zprava.
petr_riha píše:Červený odbočuje z hlavní silnice vpravo a má tedy přednost.
Z odbočování doprava z hlavní silnice přímo žádná přednost nevyplývá, zákon nic takového nezná, je tedy nesmysl ji takto dovozovat.
petr_riha píše:Přednost zprava je zde nesmysl, protože ta křižovatka se řeší stejně, i když bude narovnaná, i když bude svírat úhel 1stupeň, i když bude těch stupňů 270.

Od jakého úhlu by končila dle tebe platit přednost na základě protijedoucím a kdy začala platit přednost zprava?
Přednost zprava nebo přednost protijedoucího, nic jiného zákon nezná. A to vozidlo očividně není protijedoucí, ale jede zprava. Je mi fuk, od jakého úhlu, píčovinama se zabýváš ty, ne já.
Marek99
Autoškolák
Příspěvky: 30
Registrován: čtv 08 črc 14:42

Re: Přednost - prosba o radu v autoškole

Příspěvek od Marek99 »

GeneHawkins píše:
Pokud pokračuju po hlavní (ač se stáčí kam chce), mám přednost před všemi.
Tak - ujasněme si zásadu, že řídit se musíš zákonem. Žádný takový zákon (že když pokračuju po hlavní, mám přednost přede všemi) neexistuje. To je pouze tvoje pomůcka. Proč ne, ale podstatná jsou zákonná ustanovení, ne to, jak si je kdo přeloží.
petr_riha píše:Pokud z hlavní odbočuji vpravo, mám přednost před všemi.
Ničím neopodstatněný nesmysl. Vím, jak to myslíš, ale tak to prostě není. Když pojedeš z A do B, tak přesto, že odbočuji vpravo, přednost dávám.
Příloha Tvar.jpg je dlouhodobě nedostupná.
Já to "Pokud z hlavní odbočuji vpravo, mám přednost před všemi" chápu tak, že mám přednost před všemi vedlejšími a hlavní prostě jede, dokud se navzájem neomezují. Jakmile jeden kříží druhého - přednost protijedoucímu při odbočování doleva z pohledu hlavní. Z pohledu hlavní je důležité - protože když budu odbočovat z A do B podle Vašeho obrázku, sice měním směr doprava, ale z pohlerdu hlavní pořád odbočuji vlevo a křižuji protijedoucího na hlavní.


petr_riha píše:Přednost zprava je zde nesmysl, protože ta křižovatka se řeší stejně, i když bude narovnaná, i když bude svírat úhel 1stupeň, i když bude těch stupňů 270.

Od jakého úhlu by končila dle tebe platit přednost na základě protijedoucím a kdy začala platit přednost zprava?
GeneHawkins píše: Přednost zprava nebo přednost protijedoucího, nic jiného zákon nezná. A to vozidlo očividně není protijedoucí, ale jede zprava. Je mi fuk, od jakého úhlu, píčovinama se zabýváš ty, ne já.
Ale vždyť tak to není. Dvě vozidla na hlavní jsou pořád protijedoucí - z druhé strany hlavní jedoucí vozidlo je pro mě protisměr. Viz obrázek. Když přeci pojedu z bodu A do bodu B, sice v určité chvíli bude vedlejší silnice č.2 přímo "proti" mně. Není pro mě však ale protijedoucí, ne? Protijedoucím pro mě zůstává po celou délku křižovatky vozidlo jedoucí po hlavní z bodu B a kdykoliv na dráze ho budu křižovat (odbočovat z hlavní doleva), musím dávat podle tohoto ustanovení přednost.

A koneckonců, ono všichni dospíváme ke stejnému závěru a už je to potom o tom, jak kdo kteřý zákon chápe a vyloží si. :) :ymhug:
Přílohy
Krizovatka.png
PepaSFI
Pan Řidič
Příspěvky: 484
Registrován: ned 29 dub 18:23

Re: Přednost - prosba o radu v autoškole

Příspěvek od PepaSFI »

ta vedlejší silnice č. 2 je sice proti ale jako protijedoucí tě nemusí zajímat protože má přednost určenou tím že je vedlejší.
Nějak se do toho moc zamotáváme. A Hawkins má pravdu v tom že je potřeba držet se zákonných formulací a ne si vyrábět nějaký podivný veletoče břichotoče, byť třeba dojdou ke stejnému výsledku. Abysme si nezaměnili pojem a průjem.
Marek99
Autoškolák
Příspěvky: 30
Registrován: čtv 08 črc 14:42

Re: Přednost - prosba o radu v autoškole

Příspěvek od Marek99 »

PepaSFI píše:ta vedlejší silnice č. 2 je sice proti ale jako protijedoucí tě nemusí zajímat protože má přednost určenou tím že je vedlejší.
Nějak se do toho moc zamotáváme. A Hawkins má pravdu v tom že je potřeba držet se zákonných formulací a ne si vyrábět nějaký podivný veletoče břichotoče, byť třeba dojdou ke stejnému výsledku. Abysme si nezaměnili pojem a průjem.
Na tom obrázku jsem demonstroval, že protijedoucí pro mě (jedoucího z bodu A po hlavní), je celou dobu vozidlo jedoucí z bodu B po hlavní, nikoli proč mám přednost před vedlejší. :)

Dál potom to, že když z té hlavní odbočuji doleva na vedlejší č.2, křížím ho a dávám mu proto jako protijedoucímu přednost. :)
Dle mého ne proto, že jede zprava. Stejně tak o kus dál by dával přednost on mně, kdyby odbočoval přes můj pruh doleva na vedlejší č.3. Imho v obou případech kvůli přednosti protijedoucímu, ne protože je/jsem zprava. Ale už to asi uzavřeme. Holt si každý zákon vykládáme trošku jinak a jak už tu bylo psáno - kdyby se stala nehoda, je to na soudu :) Na přednosti se shodneme a jen ty slovíčka každý bereme trošku jinak - se stejným výsledkem.
Odpovědět