Ahoj, nevíte někdo jestli se výkon moderního (dnes běžně vyráběného) turbo dieselového motoru liší v létě a zimě? Když ano, o kolik to může být cca procent? 3-5%? nebo je to jen neco úplně zanedbatelného?
Předpokládám, že vzhledem k tomu, že je v zimě vzduch studenejší tak se ho do motoru i "víc vejde" a tím pádem tam váha vzduchu naměří víc, a za stejných podmínek (aby byly dodržené určité standardy emisí, kouřivosti atd) se do motoru vstříkne i více paliva a tj ve výsledku máme i více výkonu. Je tam i intercooler, ale ten podle mně v tomto porovnání nejhare roli, prostě když má nasávaný vzduch stejnou teplotu jako ten, který intercooler ochlazuje, tak když se nezmění účinnost, tak to plus mínus stejné.
Předem moc děkuji za názory.
Výkon "TDI" zima vs léto - mudrování
Re: Výkon "TDI" zima vs léto - mudrování
U dieselu se zima/léto při plném zatížení vstřikuje stále stejné množství paliva bez ohledu na možné odchylky v množství nasávaného vzduchu, protože vnější otáčková křivka je natvrdo omezená limiterem maximálního točivého momentu.
Při částečném zatížení záleží na tom, jestli je množství paliva řízené signálem z váhy vzduchu nebo čidla tlaku v sání, ale vzhledem k tomu, že je v tomto režimu aktivní EGR, tak je to taky jedno, protože jakékoli "přebytky" vzduchu vzniklé jeho nižší teplotou si jednotka doreguluje zpět na požadavek větším otevřením EGR ventilu.
Co je v zimě určitě lepší, je nástup tlaku turba z nízkých otáček, ale to je jen díky větší hmotnosti nasávaného vzduchu vzhledem k jeho objemu, paliva jde do motoru pořád stejné množství.
Při částečném zatížení záleží na tom, jestli je množství paliva řízené signálem z váhy vzduchu nebo čidla tlaku v sání, ale vzhledem k tomu, že je v tomto režimu aktivní EGR, tak je to taky jedno, protože jakékoli "přebytky" vzduchu vzniklé jeho nižší teplotou si jednotka doreguluje zpět na požadavek větším otevřením EGR ventilu.
Co je v zimě určitě lepší, je nástup tlaku turba z nízkých otáček, ale to je jen díky větší hmotnosti nasávaného vzduchu vzhledem k jeho objemu, paliva jde do motoru pořád stejné množství.
Re: Výkon "TDI" zima vs léto - mudrování
aha, chapu to spravne, ze ta vaha vzduchu, ktera je tam (podle mne) od toho aby auto vedelo jake je realne mnozstvi nasateho vzduchu a podle toho i regulovalo mnozstvi paliva, se pry plnem vykonu nebere v podtaz? ja myslel ze ano...
Kdysy davno jsem na voji stare Vecrte resil stratu vykonu (i pri plnem vykonu) a nakonec to bylo prave spatnou vahou, po jeji vymene slo auto jako raketa...
Kdysy davno jsem na voji stare Vecrte resil stratu vykonu (i pri plnem vykonu) a nakonec to bylo prave spatnou vahou, po jeji vymene slo auto jako raketa...
Re: Výkon "TDI" zima vs léto - mudrování
Pokud je váha vadná a posílá do řídící jednotky nižší hodnoty než jaké odpovídají skutečnosti, tak jednotka omezí množství vstřikovaného paliva, protože si myslí, že motor jede v částečném zatížení.
Je tam nastavený nějaký poměr paliva a vzduchu, který se nesmí překročit, ale zároveň taky maximální množství vstřikovaného paliva. Pokud tedy váha měří méně než je skutečnost, motor ubere palivo, aby se nepřekročil bezpečný poměr palivo/vzduch a motor nekouřil, ale zároveň pokud ukazuje správně nebo víc, tak jede v režimu maximálního výkonu a tady už se nebere váha v potaz, ale jednotka vstřikuje maximální množství paliva, jaké jí SW dovolí.
Pak je tady ještě jeden případ, a sice netěsné vedení stlačeného vzduchu.
Tady projde spousta vzduchu přes váhu, takže jednotka vstřikuje maximální množství paliva pro plný výkon, ale ten vzduch se cestou do motoru někam ztratí, takže palivo nemá s čím reagovat, motor nemá výkon a hulí jako lokomotiva.
Je tam nastavený nějaký poměr paliva a vzduchu, který se nesmí překročit, ale zároveň taky maximální množství vstřikovaného paliva. Pokud tedy váha měří méně než je skutečnost, motor ubere palivo, aby se nepřekročil bezpečný poměr palivo/vzduch a motor nekouřil, ale zároveň pokud ukazuje správně nebo víc, tak jede v režimu maximálního výkonu a tady už se nebere váha v potaz, ale jednotka vstřikuje maximální množství paliva, jaké jí SW dovolí.
Pak je tady ještě jeden případ, a sice netěsné vedení stlačeného vzduchu.
Tady projde spousta vzduchu přes váhu, takže jednotka vstřikuje maximální množství paliva pro plný výkon, ale ten vzduch se cestou do motoru někam ztratí, takže palivo nemá s čím reagovat, motor nemá výkon a hulí jako lokomotiva.
Re: Výkon "TDI" zima vs léto - mudrování
OK, diky moc za vysvetleni. Ja se v tom moc neorientuji. Jen jsem mel pocit ze to auto v zime jede nejak lip .
Diky!
Diky!