Tlumiče - jak poznat že už nejsou úplně ok

Když se chcete ponořit do nitra...
amater
Autoškolák
Příspěvky: 89
Registrován: úte 03 črc 15:40

Tlumiče - jak poznat že už nejsou úplně ok

Příspěvek od amater »

Ahoj, dokázal by mi prosím někdo říct jak velký tlak je třeba vyvinout u nového tlumiče abych zatlačil píst dovnitř? Na autě (i40) se mi zdá že se zadek trošku houpe (při malých netobnostech nebo zvlneni silnice). Nedávno jsem něco dělal, tak jsem při té příležitosti demontoval tlumič (je to kapalinovo plynový) a zas tak velkou sílou jsem nemusel tlačit aby píst zatlačil.
Zajímalo by mne kdyby mi někdo dokázal říct jestli se ta síla liší, nebo je pro všechny tlumiče více méně stejná. A jak by teda mela byt velká? 200 - 300N? Tj 20 - 30 kg?

Jinak se mi zdá že ty Tlmiče při větších nerovnostech fungují dobře. Takže možná jen začínají odcházet.
Uživatelský avatar
ace2
Řidič začátečník
Příspěvky: 105
Registrován: sob 22 úno 01:53

Re: Tlumiče - jak poznat že už nejsou úplně ok

Příspěvek od ace2 »

Teče nebo je suchý? Hádám že i40 má nějaký tradiční plynokapalinové tlumiče. Pokud odchází, nebo odešel tak bude od oleje.Pokud je suchý tak bych hádal že mu nic zásadního nejspíš nebude. Ještě chybí údaj kolik to má najeto a jak je to staré.
amater
Autoškolák
Příspěvky: 89
Registrován: úte 03 črc 15:40

Re: Tlumiče - jak poznat že už nejsou úplně ok

Příspěvek od amater »

Jsou to adaptivní tlumiče (ve smyslu že volím tuhost sport/normál, nic vic), auto je 4r staré a má najeto 38t km. Z tlumiče nic neteče. Zadek je cca o 1-2 cm níž než pozoruji u jiných i40, plus ten pocit houpání u menších nerovnosti, tak jsem myslel jestli neunikl tlak, nebo prostě tlumič začíná odcházet.
PepaSFI
Pan Řidič
Příspěvky: 483
Registrován: ned 29 dub 18:23

Re: Tlumiče - jak poznat že už nejsou úplně ok

Příspěvek od PepaSFI »

s tímhle nájezdem by tlumiče neměly být opotřebené ale závada se stát může. Opotřebený tlumič stárne pomalu, člověk si zvyká a nepozoruje to. Někdy začne mastit, někdy jen mění vlastnosti.
Porucha se zas obvykle nestane na obou najednou. To že je auto o trochu níž se těžko posoudí, nemusí jít o stejně vybavené auto. Prostým ručním stlačováním se taky nic nepozná, s výjimkou naprosté neúčinnosti, to pak tlumič jde skoro volně. Ten přetlak je jen druhotná záležitost, slouží hlavně k omezení pěnění náplně ale tlumící vlastnosti jsou dané funkcí pístů a tlumicích ventilů přes které olej při pohybu proudí. Jedině navštívit zkušebnu a nechat otestovat. Pokud máš pocit že něco nesedí, nechová se to dobře, chce to celkovou prohlídku podvozku a geometrie. Může se například někde něco pohnout po drobné kolizi s dírou nebo třeba se trhá některý silentblok podvozku, těch příčin může být mnoho.
Uživatelský avatar
pavproch
Letec
Příspěvky: 16742
Registrován: pon 14 bře 20:41
Bydliště: m4Zlik + 3er = 2x N52B30

Re: Tlumiče - jak poznat že už nejsou úplně ok

Příspěvek od pavproch »

Na každé STK myslím, že za pade (nebo kilo) Ti to protřesou na stolici a budeš vědět hned, jak na tom tlumiče jsou.
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
amater
Autoškolák
Příspěvky: 89
Registrován: úte 03 črc 15:40

Re: Tlumiče - jak poznat že už nejsou úplně ok

Příspěvek od amater »

Díky za rady, zajdu na nějaký test tlumičů a pak budu moudřejší. Pak napíšu j a k jsem pochodil.

Ale když to tu už rozebirame, zajímala by mne i teorie : jak to je s tím tlakem plynu? Jak velká síla je potřebná (při pomalém stlačení)? Cca: musím tlačit celou svou váhou? Nebo to zatlacim lehce jednou rukou? Může mít absence plynu zásadní vliv na funkčnost tlumiče?
Uživatelský avatar
Jenyk
Mistr volantu
Příspěvky: 583
Registrován: úte 22 úno 11:04

Re: Tlumiče - jak poznat že už nejsou úplně ok

Příspěvek od Jenyk »

Dobře se to pozná na autě. Stlačíš auto dolů a pustíš. Pokud se auto jen pomalu vrátí nahoru, je tlumič (asi) v pořádku. Pokud se vrátí s tím, že se zhoupne, tlumiče bych podezříval.
Ken Kesey: "To Vic Lovell for telling me that dragons don't exist, and then leading me to their lair."
amater
Autoškolák
Příspěvky: 89
Registrován: úte 03 črc 15:40

Re: Tlumiče - jak poznat že už nejsou úplně ok

Příspěvek od amater »

podle mne jsou v prdeli. Ted jsem jel 350km, houpe to, prejedu nerovnost, tak to neni o tom ze by se to vratilo do puvodni polohy, ale jeste se to tak 2-3 krat zahoupe...
Pujdu na test abych si to potvrdil, pak oslovim Hyundai, snad se na to jeste vztahuje ta 5ti leta zaruka.
jirka26
Dítě v autě
Příspěvky: 1
Registrován: pon 25 úno 13:55

Re: Tlumiče - jak poznat že už nejsou úplně ok

Příspěvek od jirka26 »

Kolik máš najeto? Jestli máš přes 100 000 km, tak se dá čekat, že jsou tlumiče hyn. Auto by mělo po přejezdu příčné nerovnosti zůstat okamžitě v klidu, pokud se zahoupe, tlumič netlumí a nebo tam máš - v případě nějakých adaptivních tlumičů - nastavený komfortní režim, to se pak auto může jednou zhoupnout. Nevím, co na to Hnujdaj, s těmi zárukami je to ošidné, kromě let je tam také omezení najetými kilometry a tlumiče jsou opotřebitelné díly jako třeba brzdy.
amater
Autoškolák
Příspěvky: 89
Registrován: úte 03 črc 15:40

Re: Tlumiče - jak poznat že už nejsou úplně ok

Příspěvek od amater »

Mám najeto 40 000km.
Nechal jsem si změřit tlumiče tady v servisu co mám po ruce. Přední 60%, zadní 50%. Poslal jsem protokol do Hyundai servisu, kam jezdím na garančky. Prý když jejich test ukáže stejně, tak mi je vymění. Dnes jsem tam byl, jejich test zadní: 70, přední asi 75. Tj. velký rozdíl mezi tím co naměřil tady jeden pražský servis VS to co naměřil Hyundai. Nevím co si o tom myslet. Buďto má ten pražský servis upravený test aby jim to vycházelo hůř (a mohli tak lépe přesvědčovat zákazníky, že si mají tlumiče vyměnit) a nebo to má ohnuté ten Hyundai aby nemusel nic měnit. A nebo každý tak trochu a pravda bude uprostřed. Zkusím najít někoho kdo provádí certifikované testy (nějaký nápad?).

Jinak Hyundai má to pružení dost měkké, já jsem vlastně téměř furt jezdil v režimu sport, takto mi to vyhovuje a takto to podle mně tlumí dobře. Ale začal jsem občas (např při jízdě po ještě neopravené části D1) používat i ten 'normální' režim, a v tomto režimu mi teda ten zadek přijde dost měkký. To když je nějaká nerovnost, tak po "vychýlení" se zadek "nevrátí hned do středu", ale ještě se trochu zhoupne v opačném směru až pak se ustálí (tj. jakoby udělá ještě jeden menší kmit). Nevím jestli je toto chyba, nebo vlastnost měkkých tlumičů (nemám zkušenosti). Z tlumiče nic nekape, když auto zhoupnu (postavím se na kouli a pak uskočím) tak se zadek vrátí hned do normální polohy bez dalšího přehoupnutí (tj nehoupe se).
Odpovědět