Připomínka k článku Motory moderních aut.
Re: Připomínka k článku Motory moderních aut.
jenže ta směs nehoří pomaleji ani později, vlastně je to spíš naopak. Vyšší oktanové číslo znamená že palivo je odolnější proti nesprávnému vzplanutí. Nic s rychlostí hoření tam není. Prosím nechytat se detailů, nějaký rozdíl tam asi bude ale není to podstatou věci. Chce to trošku zabrousit do teorie motorů. Do válce se nasaje směs paliva se vzduchem, stlačí se a ve správnou chvíli se zapálí elektrickou jiskrou. To musí být kousek před úvratí pístu aby se směs stihla rozhořet a expandovat ve správnou chvíli aby to zatlačilo na píst s nejvyšší účinností. Kdy to má být je věda přesahující možnosti této diskuse. Když to bude pozdě, nevyužije se to na plno a směs bude dohořívat bez užitku ještě ve výfuku. Když to bude brzo, expanze nastane ještě před úvratí, tlak bude tlačit na píst ve chvíli kdy ještě nejde dolů. V extremním případě to bude dokonce působit částečně proti směru a všechno bude špatně. A pak ještě může nastat detonace. Za určitých podmínek, kterých popis by opět vydal na celý článek, se směs zapálí špatně a rozhoří úplně špatně. Místo plynulé expanze nastane rychlá exploze v nesprávné chvíli a nesprávnou rychlostí. Místo plynulého zatlačení na píst to do něj kopne. Ozve se kovový úder, to typické klepání. Palivo s vyšším oktanovým číslem je odolnější proti takovému zapálení a proto si motor může nastavit větší předstih, zapálit dřív aby se expanze líp využila co nejdřív jak píst jde za úvrať. Dnes to ladí řídící jednotka podle toho jak čidlo uslyší klepání, dřív se to ladilo ručně. Buď na nějaký doporučovaný předstih, nebo podle paliva. například Škoda 1000MB měla takzvaný oktanový korektor protože v té době byl na trhu Normal 80 a Special 90. Na rozdělovači byl takový segment kterým se snadno dal měnit předstih. V návodu byl popsaný postup jak to naladit aby při akceleraci motor běžel co nejlíp a neklepal.
Re: Připomínka k článku Motory moderních aut.
Ani já se neztotožňuju s výkladem že by vyšší OČ samo o sobě mělo mít vliv na rychlost hoření směsi.
Jestli dojde nebo nedojde k detonačnímu spalování ovlivní rychlost šíření plamene o řády.
Ale uvažujeme snad v obou případech spalování mimo tento nežádoucí stav.
Jestli dojde nebo nedojde k detonačnímu spalování ovlivní rychlost šíření plamene o řády.
Ale uvažujeme snad v obou případech spalování mimo tento nežádoucí stav.
《》1.5 dCi & 0.9 TCe
Re: Připomínka k článku Motory moderních aut.
No on se při tom detonačním spalování plamen ani tak nešíří, spíš tam dochází k tomu že vlivem přílišného nárůstu tlaku dojde k samozapálení na několika místech válce najednou, proto ta směs shoří násobně rychleji.
Ale taky si myslím vyšší OČ nemá s ničením motoru nic moc společného a pokud jednotka nastavuje tak velký předstih že dochází k ničení komponent motoru je to blbost výrobce.
Ale taky si myslím vyšší OČ nemá s ničením motoru nic moc společného a pokud jednotka nastavuje tak velký předstih že dochází k ničení komponent motoru je to blbost výrobce.
Nejhezčí pohled na silnici je skrz prorezivělou podlahu na dvojitou plnou čáru.
Re: Připomínka k článku Motory moderních aut.
S tím nelze tak úplně souhlasit. Kdysi se mi dostalo do ruky palivo z F3. No...do auta jsem měl strach, ale ta 2 taktní koza do které jsem to nalil se úplně splašila a dobře jí to neudělalo (mazaná byla dobře o to nic).PepaSFI píše:v návodu k obsluze bývá oktanová hodnota předepsaná a to jako MINIMÁLNÍ.
Problém tkví trochu v jíné věci a toho se dotkl zakladatel. Každý si myslí, jak tomu strašně rozumí a jakej je odborník. Sám vím o autech úplné hovno oproti tomu co bych vědět chtěl. Znám tak možná nějaký základ jak to funguje + něco navíc.
S těmi oleji to je také přesné. Kolik lidí už drahně let zpátky chtělo užívat ten nejlepší olej a místo obyčejného minerálu co do jejich auta patřil tam hrkli polo-nedejbože plnou syntetiku. No...rozhodnutí to nebylo správné.
Myslet si můžeme co chceme, ale ti, kteří ten motor konstruovali (ikdyž to za ně dělá z 80% počítač) tak skutečně hloupí nejsou...Vychcaní možná, ale hloupí určitě ne.
A tohle se mi hodně líbí, tleskám :
Z té mizérie plné stupidity ve které jsme alespoň občas zasvitne paprsek inteligence a výrobce se osmělí říct - unijní nařízení nás tlačí do ukazatelů řazení, start-stopů...Ti nejlepší pak už i dodali - tomu tříválci ubližujete pokud ho nevytáčíte, jendoznačně vyšší životnost bude mít v plném dálniční tempu, než to šolichat po městě a dusit v 1500-2000ot/min. A žrát to taky zdaleka nebude kolik píšeme...buell píše:Závěrem pro všechny a jednoduše, čím menší objem ve válci, tím vyšší otáčky, olej a palivo takové jaké má být, pravidelný servis a citlivá noha, nebo ruka a motor o to déle vydrží.
Když to vezmete tak, že Ford Sierra 2.0i 85kw měla stejnou spotřebu (v pohodě se jezdilo za 8L, kecy o 12L jsou mýtus), jako dnes kdejaký 3válec pokud se používá normálně, tak je to hanba neskutečná.
Re: Připomínka k článku Motory moderních aut.
Naopak. Když se jezdí normálně, tak moderní motory opravdu moc nežerou a při klidné okreskové jízdě FoFo s 1.0 85kw pojede s významně menší spotřebou než ta Siera s 2.0 85kw (a to je ten Focus o 100 kg těžší).jirka87 píše:Když to vezmete tak, že Ford Sierra 2.0i 85kw měla stejnou spotřebu (v pohodě se jezdilo za 8L, kecy o 12L jsou mýtus), jako dnes kdejaký 3válec pokud se používá normálně, tak je to hanba neskutečná.
2.9T RWD
Re: Připomínka k článku Motory moderních aut.
Ano, ale tady neřešíme Economy Run. Bavme se v reálných intencích a tedy rozhodně nepřemýšlejme teď tak, jako úředník z Brusselu. Tedy ve smyslu - pojede-li 56kg řidič bez nákladu trasu A po směru větru rychlostí 88km/hod, navíc ve větrném pytli za kamionem (nebo nejlépe na laně) a bude li řadit při 1350ot/min (když bude třeba) dosáhne spotřeby 3,7L/100Km POKUD však správně přehustil pneu a jede-li při tepotě vzduchu 18°C...
Asi chápeš co tím chci říct. Ano moderní motor je asi úspornější. K tomu tedy zpravidla i vydrží IKDYŽ se říká, že ne...Kdo z vás viděl umřít auto na motor ? Já dlouho ne. Většinou vstřiky, čerpadlo, jiný problém. Kouslá klika nebo takhle ? Já teda ne fakt DLOUHO. A nájezdy moderních aut jsou vysoké a ty motory to zvládají.
Ovšem pokrok za 20-30let stran spotřeby je směšně malý. Punto 1.1 fire taky jezdilo za 5,5L, steně jako Francouzská 1.1i 44kw. Ta dokonce možná pod 5. Citroen AX 1.5diesel jezdil běžně za 4L. Volvo S80/S60/V70 s motorem 2,4 D5 120Kw, což je mohutný 5válec o slušném výkonu a krouťáku umí jet klidnou jízdou pod 6L/100Km. Zcela moderní 1.5Dci to umí tak maximálně o 0,5L-1,0L méně. Jestli vůbec. Není to hanba ? Navíc v o 500Kg lehčím autě....
Takže neřeším nuance v terminologii, ale základní myšlenku. Pokrok ano, ten přišel, ale efekt na koncového uživatele je pouze ten, že to žere stejně, ne-li víc, navíc má v autě DPF, vodou chlazený EGR, vířivé klapky v sání a jediný ECO efekt to má ten, že ta halda rádoby ECO sraček zamořuje ovzduší než se to vyrobí, auta se pak serou, DPF taky nejde recyklovat a když se někam zakope, škodí stejně jakoby to ovzduší znečistil motor bez DPF.Dodnes mi NIKDO nebyl schopen říct, co se děje stím bordelem z DPF filtrů poté, co auto doslouží. Nikdo. A dokážou mě příšerně vytočit militantní odpůrci nafťáků co argumentují svýma dětma, lepším zítřkem a ušetřenou tělesnou schránkou od rakovinky. Takové je třeba nechat být ať si žijou bez znalostí souvislostí dál a třeba se jim někdy rozsvítí. Ti odvážnější prosti strachu ruky zákona je moou liskat na potkání. To by rovněž mohlo fungovat takového zastánce ECO, BIO, RACIO narvat do učebny s roubíkem v čuni a liskat a vysvětlovat a liskat a vysvětlovat. Až bude mít hlavu jak malinu, tak se možná prokrví dostatečně i mozek aby pochopil.
Ale to je na diskuzi tak na víkend, to tady asi nevyřeším a spousta lidí se mnou nebude souhlasit. Já jsem prostě militantní odpůrce "pokroku" za každou cenu. Protože tohle pokrok nebyl. Od EURO 3 nahoru již nebylo třeba tolik spěchat s tím něco dělat. Sami Němci (hanba jim) postupně odkývali, že Euro 3 je čistší, než Euro 5. Bohužel, ale je to tak.
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/ne ... -s-euro-5/
Asi chápeš co tím chci říct. Ano moderní motor je asi úspornější. K tomu tedy zpravidla i vydrží IKDYŽ se říká, že ne...Kdo z vás viděl umřít auto na motor ? Já dlouho ne. Většinou vstřiky, čerpadlo, jiný problém. Kouslá klika nebo takhle ? Já teda ne fakt DLOUHO. A nájezdy moderních aut jsou vysoké a ty motory to zvládají.
Ovšem pokrok za 20-30let stran spotřeby je směšně malý. Punto 1.1 fire taky jezdilo za 5,5L, steně jako Francouzská 1.1i 44kw. Ta dokonce možná pod 5. Citroen AX 1.5diesel jezdil běžně za 4L. Volvo S80/S60/V70 s motorem 2,4 D5 120Kw, což je mohutný 5válec o slušném výkonu a krouťáku umí jet klidnou jízdou pod 6L/100Km. Zcela moderní 1.5Dci to umí tak maximálně o 0,5L-1,0L méně. Jestli vůbec. Není to hanba ? Navíc v o 500Kg lehčím autě....
Takže neřeším nuance v terminologii, ale základní myšlenku. Pokrok ano, ten přišel, ale efekt na koncového uživatele je pouze ten, že to žere stejně, ne-li víc, navíc má v autě DPF, vodou chlazený EGR, vířivé klapky v sání a jediný ECO efekt to má ten, že ta halda rádoby ECO sraček zamořuje ovzduší než se to vyrobí, auta se pak serou, DPF taky nejde recyklovat a když se někam zakope, škodí stejně jakoby to ovzduší znečistil motor bez DPF.Dodnes mi NIKDO nebyl schopen říct, co se děje stím bordelem z DPF filtrů poté, co auto doslouží. Nikdo. A dokážou mě příšerně vytočit militantní odpůrci nafťáků co argumentují svýma dětma, lepším zítřkem a ušetřenou tělesnou schránkou od rakovinky. Takové je třeba nechat být ať si žijou bez znalostí souvislostí dál a třeba se jim někdy rozsvítí. Ti odvážnější prosti strachu ruky zákona je moou liskat na potkání. To by rovněž mohlo fungovat takového zastánce ECO, BIO, RACIO narvat do učebny s roubíkem v čuni a liskat a vysvětlovat a liskat a vysvětlovat. Až bude mít hlavu jak malinu, tak se možná prokrví dostatečně i mozek aby pochopil.
Ale to je na diskuzi tak na víkend, to tady asi nevyřeším a spousta lidí se mnou nebude souhlasit. Já jsem prostě militantní odpůrce "pokroku" za každou cenu. Protože tohle pokrok nebyl. Od EURO 3 nahoru již nebylo třeba tolik spěchat s tím něco dělat. Sami Němci (hanba jim) postupně odkývali, že Euro 3 je čistší, než Euro 5. Bohužel, ale je to tak.
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/ne ... -s-euro-5/
Re: Připomínka k článku Motory moderních aut.
ono staci jet na skutru za libovolnym dieselem a je fakt nadhera to cuchat. pokud je pres ten mrak videt na cestu. a to smrdej i auta rv2019
jinak predstava ze vyssi oktanove cislo skodi je fakt usmevna
jinak predstava ze vyssi oktanove cislo skodi je fakt usmevna
2022 Audi A4 Allroad 40TDI 150kw
ex 2022 Audi Q5 50TDI 210kw
ex 2022 Audi Q5 50TDI 210kw
Re: Připomínka k článku Motory moderních aut.
Vidíš a mě více vadí jezdit za 2taktním skůtrem (že nemáš 2takt jsem z podpisu pochopil). Obecně ovšem platí - vy si všichni myslíte jak jste lepší, než ostatní a hovno zlatá rybko. A navíc se nebavme jako dementi. Starý diesel je podle mě do normy Euro 2, cokoliv vyššího, nebo přesněji řečeno Euro 3 je naprosto OK, nemusím snad jako debil znovu dávat odkaz na srovnání E3 a E5. To, že "šikovný" český člověk je debil a lije do auta sračky, kuchá DPF filtry a nevím co..za to ale NEMŮŽE ten motor proboha ! Co jako ? Tak budu kuchat i Euro 5. Že to nejde ? Jistě někdo umí..A kde jsi byl ? A brzy se budou kuchat benziňáky. A kde jsi teď ? Pořád to samé. Ten problém není v autě, ale v mentalitě, kteoru tady nastavila troufám si říct chudoba lidí a neschopnost se ekonomicky vytáhnout tak, aby si mohl žít jako v okolních západních státech tak, že si třeba co 5 let koupí nové auto. Tam je problém. Nikde jinde. Pokud nemám 40tis na DPF filtr,natož 400 na nové auto, ta prostě ten DPF půjde ven. A tam hledej kámen úrazu, proč ti vadí jezdit za dieselem. Manželky Euro 2 Octavia nezahulí a nezahulí. Protože jezdila cihlu po dálnici, má palivovou soustavu v dobrém stavu a je vyměněný katalyzátor. Jenže takových aut je opravdu po 20letech provozu tak 1%. Oproti tomu motor stejné kategorie co mám v Sharanu si zadýmit umí. Jenže to je tím, že to nějaký debil čipnul kdoví jak a toto je důsledek.
Ono není nic moc jet ani za kdejakým benzínem a pokud by ani toto nestačilo, znova poukazuji na toto : http://wiki.ekoporadna.cz/index.php?tit ... _benzen%3F
Benzen je nedílnou součástí výparů z benzínových motorů a jeho škodlivost je stejně velká,jako sazí z nafty. Ano, je ho méně, ale jeho agresivita je násobně vyšší. Benzen se de facto ukládá v kostní dřeni...Domysli si zbytek.
Kolikrát sis v garáži nastartoval benzínové auto ? Motorku ? To je hnus. Z nafty mě nikdy neštípaly oči tak, jak z toho benziňáku (skutečně nemluvím o Škodě 120) a to říkám jako člověk, který už naftové auto opravdu nehce, ale to má jiné důvody.
Ono není nic moc jet ani za kdejakým benzínem a pokud by ani toto nestačilo, znova poukazuji na toto : http://wiki.ekoporadna.cz/index.php?tit ... _benzen%3F
Benzen je nedílnou součástí výparů z benzínových motorů a jeho škodlivost je stejně velká,jako sazí z nafty. Ano, je ho méně, ale jeho agresivita je násobně vyšší. Benzen se de facto ukládá v kostní dřeni...Domysli si zbytek.
Kolikrát sis v garáži nastartoval benzínové auto ? Motorku ? To je hnus. Z nafty mě nikdy neštípaly oči tak, jak z toho benziňáku (skutečně nemluvím o Škodě 120) a to říkám jako člověk, který už naftové auto opravdu nehce, ale to má jiné důvody.
Re: Připomínka k článku Motory moderních aut.
Jirka: tak zrovna s FoFo 1.0 ecoboost jsem jezdil a ten motor jednoduše úsporný je i při opravdu normálním užívání (mírně nad provoz). To že permanentně nadávám na spotřebu skoro dvoutunového auta s permanentní 4x4 se slabým dieselem na tom nic nemění.
2.9T RWD
Re: Připomínka k článku Motory moderních aut.
S tím že Euro6 benzín smrdí více než diesel souhlasím.
Vliv na zdraví ale posoudit nedovedu.
Nejsmradlavější auto v mém okolí je ale euro5 1.6thp.
Vliv na zdraví ale posoudit nedovedu.
Nejsmradlavější auto v mém okolí je ale euro5 1.6thp.
2.9T RWD