Jak pracovat se spojkou?

Ať už se chcete stát lepším řidičem, nebo poradit ostatním, jak se zlepšit.
Uživatelský avatar
HondaMan
Letec
Příspěvky: 4059
Registrován: čtv 17 úno 14:08

Re: Jak pracovat se spojkou?

Příspěvek od HondaMan »

Myslím že "Jarkův" způsob může být rychlejší. Zkus to porovnat:
Povolit plyn při tlaku na páku, vyskočí Ti kvalt, ty zmáčkneš spojku a zařadíš.
nebo:
Rozepneš spojku a pustíš plyn, vyřadíš na neutrál, sepneš spojku, přidáš plyn, zase spojku rozepneš a zařadíš a opět spojku sepneš.

Imo je v druhém způsobu jednou tolik operací.
2.9T RWD
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Jak pracovat se spojkou?

Příspěvek od Vana »

no rozdíl je že v prvním případě řadíš bez meziplynu a ve druhém s meziplynem
pokud chceš srovnávat, tak v obou případech bez meziplynu
tj.-
Povolit plyn při tlaku na páku, vyskočí Ti kvalt, ty zmáčkneš spojku a zařadíš.
nebo
Povolit plyn zároveň se sešlápnutím spojky a s tlakem na páku, vyskočí Ti kvalt a zařadíš.

a stejně netuším v čem by ten první navrhovaný způsob měl být výhodnější
Uživatelský avatar
HondaMan
Letec
Příspěvky: 4059
Registrován: čtv 17 úno 14:08

Re: Jak pracovat se spojkou?

Příspěvek od HondaMan »

To si nemyslím. Ano, třeba tomu nebudem říkat meziplyn, ale při "jarkově" postupu roztočíš stejnou hřídel jako při meziplynu, takže já bych tento způsob nezavrhoval.
Při řazení nahoru není potřeba přidávat více plynu. Stačí jen když 2x zmáčkneš spojku. A to IMO tento způsob plnohodnotně nahrazuje. Vynecháno je jen první sešlápnutí spojky, které je nahrazeno vytažením rychlosti bez spojky.
2.9T RWD
Uživatelský avatar
jarka
Letec
Příspěvky: 2831
Registrován: stř 16 úno 10:46
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak pracovat se spojkou?

Příspěvek od jarka »

Je to myšleno tak jak píše HondaMan.I pjanda zmiňoval ve vlákně o meziplynu dvojí vyšlápnutí spojky při řazení nahoru, aby se pomohlo synchronům - viz jeho video (samozřejmě bez šlapání na plyn). Mě ta technika docela zaujala a co jsem dneska v provozu zkoušel tak to i pěkně funguje, řazení nahoru je o dost hladší. Jen je to pro mě hrozně nezvyklý, takže je to zatím hrozně pomalý, ale to je jen otázka cviku.
"Auto s pohonem předních kol je jako řízená havárie." - Walter Röhrl (Speed, 04-2017). :D
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Jak pracovat se spojkou?

Příspěvek od Vana »

HondaMan píše:To si nemyslím. Ano, třeba tomu nebudem říkat meziplyn, ale při "jarkově" postupu roztočíš stejnou hřídel jako při meziplynu, takže já bych tento způsob nezavrhoval.....
nic neroztočíš
tím že kvalt jen vysuneš se hnací hřídel rychleji neroztočí a po vyšlápnutí spojky už teprve ne.

Musel bys s ubraným plynem vysunout kvalt, pak plyn přidat a tím zvýčit otáčky motoru i hnací hřídele a teprve potom sešlápnout spojku a zařadit
takhle (s přidáním plynu) to ale jarka myslím nepopisoval,
one-z
Autoškolák
Příspěvky: 42
Registrován: čtv 17 úno 03:28

Re: Jak pracovat se spojkou?

Příspěvek od one-z »

Já myslel, že na motorce se vyšší kvalty, když se jede palba, kopou bez spojky, jen se vrkne s plynem. Si neumim moc představit jak v tom kalupu nejdřív kopne neutrál a pak se spojkou kvalt.
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Jak pracovat se spojkou?

Příspěvek od Vana »

motorky ani žádné neutrály mezi kvalty nemají
jediný je mezi jedničkou a dvojkou, pak už nic

takže u motorek to určitě nejde použít
Uživatelský avatar
merlin
Porsche Expert
Příspěvky: 1127
Registrován: stř 16 úno 17:05
Bydliště: Bratislava

Re: Jak pracovat se spojkou?

Příspěvek od merlin »

Motorka ma vo svojej podstate skvencnu prevodovku.
Spaste svet od ľudí ktorý ho chcú spasiť
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak pracovat se spojkou?

Příspěvek od pjanda »

jarka píše:Od jednoho závodníka jsem se dozvěděl o zajímavé technice práce se spojkou. Možná to pro někoho bude notoricky známé, pro mě to byla novinka. Při řazení nahoru (na vyšší stupeň) postupuje takto: ubere plyn >> vyřadí na neutrál >> pak teprve vyšlápne spojku >> a zařadí vyšší rychlost >> pustí spojku. Stejný princip se prý používá při řazení na motorkách, navíc má odzkoušené, že to převodovce neškodí. Princip je takový, že při uvolnění plynu lze jednoduše vydličkou přesunout synchron do pozice neutrálu.

Co Vy na to, zajímal by mne Váš názor na tento způsob řazení? Pane Jando, už jste se s tímto setkal?

Mě se to zdá jako velmi efektivní práce jak roztočit synchrony bez dvojího vyšlápnutí spojky při řazení nahoru, možná by se to dalo použít i při podřazení... Dnes jsem to zkoušel v autě při řazení nahoru a opravdu to pěkně funguje, jen je to pro mě dost nezvyklé.
Ze by to nekdo delal aktivne, s tim jsem se nesetkal, ale nechtene se to mozna uz povedlo kde komu - staci mit na radici pace pripravenou ruku tlacici ji mirnym tlakem k neutralu a dostat se na omezovac otacek nebo do mist, kde uz motor prirozene ztrati zaber, kvalt "vypadne" sam.

Zamerne jsem to tak nikdy nedelal, ale dokazu si to predstavit. O pozitivnim vyznamu ovsem pochybuji, rychlejsi to s trochou cviku teoreticky byt muze, ale ze by to vice nezatezovalo techniku? To byste musel ubrat plyn vzdy extra presne, coz se Vam nikdy nemuze povest ve 100 procentech pripadu a dodatecna zatez je na svete.

Myslim, ze zustanu u pouzivani spojky k jejimu puvodnimu ucelu :)
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak pracovat se spojkou?

Příspěvek od pjanda »

Vana píše:motorky ani žádné neutrály mezi kvalty nemají
jediný je mezi jedničkou a dvojkou, pak už nic

takže u motorek to určitě nejde použít
My, kteri jsme vyrostli na klasickych motorkach, bychom to netvrdili :) Vsechny stare Jawy mely neutral mezi vsemi kvalty, na Pionyru jsem jezdil od nejakych 10, 11 let a prave tam jsem se meziplyny naucil poprve. A to byla docela ekvilibristika, protoze to chtelo velmi jemnou praci s razenim, abyste tam vubec meziplyn dostal.

Pozdeji jsem presedlal z motorek na auta mj. proto (ale nebyl to hlavni duvod, priznavam ;) ), ze uz zadna motorka s takto udelanou prevodovkou nebyla a meziplyny pres spojku postradaji jakoukoli eleganci a narocnost, proste me takove razeni nebavi...
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Odpovědět