Distanční podložky pod kola
- GeneHawkins
- Letec
- Příspěvky: 2138
- Registrován: čtv 09 srp 22:26
Re: Distanční podložky pod kola
Jenže to platí jen při stejné šířce ráfku. Což právě při různém ET schváleném na jedno auto nebude, jak správně píše janjan.
Celá ta úvaha je od začátku chybná. Je potřeba z ET a šířky ráfku spočítat těžiště síly. A pokud to zůstane stejné, je nesmysl dávat podložky (a ráfkem to pak dohánět zpět).
Celá ta úvaha je od začátku chybná. Je potřeba z ET a šířky ráfku spočítat těžiště síly. A pokud to zůstane stejné, je nesmysl dávat podložky (a ráfkem to pak dohánět zpět).
Re: Distanční podložky pod kola
To je pravda, ale to je právě to, co jsem zmiňoval pro porovnání. Jaký je rozdíl, když zatížím ložisko změnou ET tak, že na auto dám originál disky s ET 30, nebo pod můj zimní disk (ET48,5) dám podložku a dostanu se na ET 33,5? Tak jako tak, to ložisko by na takovou zátěž mělo být od výrobce připravené. A pokud se rozhodnu dát větší disk s menším ET, tak ložisko bude mít životnost X kilometrů, ale stejné X kilometrů ložisko najede i s použitím podložky.Honza42 píše:S větší změnou ET se rovina zatěžujících sil posouvá mimo střed ložiska. Větší valivé odpory, hlučnost, životnost.
A ještě k tomu ušetřím hezké tisíce za nové dva disky. Tam ta úspora je značná, koukal jsem na použitou sadu na ebay.de ji někdo nabízel kolem 1200-1500€. I kdyby za dva disky jsme byli na 500-600€. Furt ta investice do podložky je menší a kdyby jsem měl vyměnit ložisko... na zadní nápravu stojí kolem 1500Kč. Nehledě na úsporu, nejen finanční, ale i časovou, kterou ušetřím za čas strávený v pneuservisu, kdy zkrátka měním gumy nerovnoměrně. Teď jsem například dával pryč letní, na zadku 2mm na předku 4,5 - 5mm.
Díky
Re: Distanční podložky pod kola
Počkat, teď úplně nerozumím, jak to myslíš.GeneHawkins píše:Jenže to platí jen při stejné šířce ráfku. Což právě při různém ET schváleném na jedno auto nebude, jak správně píše janjan.
Celá ta úvaha je od začátku chybná. Je potřeba z ET a šířky ráfku spočítat těžiště síly. A pokud to zůstane stejné, je nesmysl dávat podložky (a ráfkem to pak dohánět zpět).
Vycházím z toho, že nyní mám na autě disky 8,5 x 17" s pneu vpředu 225/45/17 a vzadu stejný disk jen s pneu 255/45/17. Opticky se mi samozřejmě líbí a ten optický jev bych chtěl zachovat. Ale problém s dvojím rozměrem gum, je trochu problém.
Můj předpoklad byl takový, že bych mohl koupit hezky sadu 4 gum stejného rozměru, jedno jestli 225 nebo 255, hlavní je, že by gumy byly stejné. A tou podložkou bych docílil efektu, kdy zadní kola více vylézají z podběhu, takže by to vypadalo jako do teď. A pokud dodržím to minimum (nebo maximum) ET, ve kterém se originální disky vyrábí, tj. ET 25, tak nezatížím nápravu více, než na kolik je stavěná a než jak by ji zatížil právě takový disk s ET25. Nebo?
Re: Distanční podložky pod kola
Není to zas takové drama. Podložky jsem měl na autě cca 180t. km a snížená životnost se nekonala.Honza42 píše:S větší změnou ET se rovina zatěžujících sil posouvá mimo střed ložiska. Větší valivé odpory, hlučnost, životnost.
- GeneHawkins
- Letec
- Příspěvky: 2138
- Registrován: čtv 09 srp 22:26
Re: Distanční podložky pod kola
Ta různá ET máš z techničáku? Tak se podívej, k jaké šířce ráfku se které vztahuje.Lukos73 píše:Můj předpoklad byl takový, že bych mohl koupit hezky sadu 4 gum stejného rozměru, jedno jestli 225 nebo 255, hlavní je, že by gumy byly stejné. A tou podložkou bych docílil efektu, kdy zadní kola více vylézají z podběhu, takže by to vypadalo jako do teď. A pokud dodržím to minimum (nebo maximum) ET, ve kterém se originální disky vyrábí, tj. ET 25, tak nezatížím nápravu více, než na kolik je stavěná a než jak by ji zatížil právě takový disk s ET25. Nebo?
Re: Distanční podložky pod kola
Pokud dosáhneš podložkami stejného výsledného ET, tak logicky nemůžeš nic pokazit. Vzhledem k tomu, že ET určuje míru od dosedací plochy kola k rovině souměrnosti pneumatiky, na šířce kola výsledné namáhání ložisek vůbec nezávisí.
Širší kolo se projeví pouze tím, že ti při širším kole např. o 4cm, poleze kolo o 2cm ven a o 2cm dovnitř.
Jinak uznávám, že to s tím namáháním ložisek nebude až tak kritické. V zatáčkách bude jejich namáhání násobně vyšší než co způsobí posunutí kola o centimetr ven nebo dovnitř.
Širší kolo se projeví pouze tím, že ti při širším kole např. o 4cm, poleze kolo o 2cm ven a o 2cm dovnitř.
Jinak uznávám, že to s tím namáháním ložisek nebude až tak kritické. V zatáčkách bude jejich namáhání násobně vyšší než co způsobí posunutí kola o centimetr ven nebo dovnitř.
- GeneHawkins
- Letec
- Příspěvky: 2138
- Registrován: čtv 09 srp 22:26
Re: Distanční podložky pod kola
A máš recht, ono je to vlastně ke středu. Tak nic...
Re: Distanční podložky pod kola
jenže ty 2 cm dovnitř i ven už je fakt podstatnej rozdíl, kterej se projeví zejména tím, že u některých aut může pneu při plném rejdu chytat zevnitř o podběhy a části zavěšení, z vnější strany naopak při propružení narážet do podběhu. Rozhodující není ani tak samotný disk jako pneumatika na něm obutá. O to větší je to loterie, když se při stejném rozměru pneumatiky různých výrobců a modelů liší ve své šířce klidně o 2 cm. Jiný rozchod a prostor pro tyhle "hrátky" s koly je pak vepředu a vzadu u většiny aut. Výsledek tedy ovlivňuje několik proměnných, které je nutné brát v úvahu. Proto je potřeba si změřit ve všech osách, ve kterých se kolo pohybuje, jaký je tam prostor pro tyhle úpravy a pak podle toho spočítat zbytek. Nebo druhá varianta - najít si dle fotek na netu, čeho lze s jakými koly docílit, což už ozkoušel někdo jiný, a pořídit totožnou sadu bez rizika.Honza42 píše:Pokud dosáhneš podložkami stejného výsledného ET, tak logicky nemůžeš nic pokazit. Vzhledem k tomu, že ET určuje míru od dosedací plochy kola k rovině souměrnosti pneumatiky, na šířce kola výsledné namáhání ložisek vůbec nezávisí.
Širší kolo se projeví pouze tím, že ti při širším kole např. o 4cm, poleze kolo o 2cm ven a o 2cm dovnitř.
Jinak uznávám, že to s tím namáháním ložisek nebude až tak kritické. V zatáčkách bude jejich namáhání násobně vyšší než co způsobí posunutí kola o centimetr ven nebo dovnitř.
Re: Distanční podložky pod kola
a jestliže kolo škrtá o lem, tak je ještě možnost zvětšit odklony, jestli to u danýho auta jde. MX5-kadeřníci to tak občas dělávají, když se jim nevejdou hovadský kola do podběhu