BMW x-Drive (princip funkce) + předělávka na RWD
BMW x-Drive (princip funkce) + předělávka na RWD
Měl bych tady jeden dotaz na místní znalce systémů 4x4. Je to u xDrivu tak, že výstup z převodovky je se zadním kardanem napevno spojen a pomocí lamelové spojky ovládané servem se předek dle potřeby připojuje/odpojuje? Znamená to teda, že v případě úplného sepnutí spojky je hnací moment rozdělen max. cca 50:50, ale stavu např 90% momentu ve prospěch předku nelze dosáhnout?
Jde mi v podstatě o potvrzení toho pevného spojední převodovka-kardan dozadu (na obr. 1 a 3 v kroužku) Pokud to chápu dobře, mnou dotazované spojení je tou horní hřídelí, která je pevná, nemá možnost se protáčet a s lamelovou spojkou tak nemá nic společného, ta pouze dopojuje předek...
Jde mi v podstatě o potvrzení toho pevného spojední převodovka-kardan dozadu (na obr. 1 a 3 v kroužku) Pokud to chápu dobře, mnou dotazované spojení je tou horní hřídelí, která je pevná, nemá možnost se protáčet a s lamelovou spojkou tak nemá nic společného, ta pouze dopojuje předek...
3.0 B58 & 2.2 M54 & TSI
Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4
Ano.Z3 píše:Je to u xDrivu tak, že výstup z převodovky je se zadním kardanem napevno spojen a pomocí lamelové spojky ovládané servem se předek dle potřeby připojuje/odpojuje?
Ne, pevné spojení předku a zadku neumí z principu držet nějaké konkrétní rozdělení momentu a ani nijak neomezuje mezní hodnoty rozdělení. Takže 90% ve prospěch předku klidně může nastat v případě že zadek výrazně ztratí trakci a a většinu hnací síly převezme předek. Samozřejmě k tomu nedojde nějakým cíleným zásahem napevno spojené spojky, ale je to výsledkem vnějších vlivů, tedy aktuální trakce a dráhy odvalování jednotlvých kol.Z3 píše: Znamená to teda, že v případě úplného sepnutí spojky je hnací moment rozdělen max. cca 50:50, ale stavu např 90% momentu ve prospěch předku nelze dosáhnout?
Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4
U xDrive je výstup z převodovky napevno spojen s kardanem pro zadní nápravu, zadní nápravu nelze odpojit. Připojuje/odpojuje se pouze přední náprava. Ale i tak může být na přední nápravu přenášeno až 100 % točivého momentu, a to za předpokladu, že trakce přední nápravy bude výrazně převyšovat trakci zadní nápravy, resp. trakce zadní nápravy bude nulová (například zadní náprava na válcích). Pak bude pomocí xDrive přenášen prakticky veškerý moment na přední nápravu (zadní bude poháněna taky, ale jelikož se bude volně otáčet, nebude se přes ní přenášet prakticky žádný moment).
V reálnějších situacích na cestě nebo v terénu nejspíš 100 % vepředu moc dosahováno nebude, ale při prokluzujím zadku a lepší adhezi předku bude skutečně více točivého momentu putovat na přední nápravu.
Edit: Vana byl zase rychlejší.
V reálnějších situacích na cestě nebo v terénu nejspíš 100 % vepředu moc dosahováno nebude, ale při prokluzujím zadku a lepší adhezi předku bude skutečně více točivého momentu putovat na přední nápravu.
Edit: Vana byl zase rychlejší.
Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4
Tak.... chystám se s xDrive v 3er už na sedmou zimu, takže už o jeho projevech něco vím.... ač teorie říká to co popsali předřečníci, tak ve skutečnosti je to tak, že dyž adhezní podmínky nedovolí "standardní rozdělení (NENÍ to 50/50% ale myslím, že 40/60% př/z), tak se to na malý okamžik asi změnit může, ale jaxi "samo" se to velmi rychle (zlomky sekund) vrací k tomu "normálnímu" stavu, kdy předek hrabe trochu a zadek víc....
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4 (+xDrive - str. 15 a d
Což je v souladu s teorií, protože my s vanou jsme popisovali mezní stav (na který se tazatel ptal), nicméně ten nastává jen tehdy, je-li mezinápravová spojka xDrivu plně (nebo téměř plně) sepnuta. Ale xDrive je elektronicky plynule říditelný systém, rozhodně není jen o dvou polohách (plně sepnuto, rozepnuto), ale o plynulé regulaci typicky někde mezi. A BMW záměrně (jednak s ohledem na požadované jízdní vlastnosti ajednak s ohledem na technické možnosti systému) ladí elektroniku tak, aby byl po drtivou většinu času preferován pohon zadní nápravy, a mezinápravová spojka je proto plně sepnuta jen výjimečně.
Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4 (+xDrive - str. 15 a d
Taky se může stát ( a třeba u haldexu běžně ) že v různých autech je řídicí elektronika nastavena různě. Takže přestože je mechanika obdobná a teoreticky dovoluje vše co jsme se spectralem popsali, výsledný projev může být pokaždé jiný. Záleží to hodně na rozmarech programátorů
Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4 (+xDrive - str. 15 a d
Díky za reakce. Potěšili jste mě, protože můj záměr asi nebude zase tak složitý a nákladný jak jsem myslel Takže ještě letošní poslední zima a na jaře... už nezaseju
3.0 B58 & 2.2 M54 & TSI
Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4 (+xDrive - str. 15 a d
Z xDrive bude RWD?
Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4
Takisto sa neda tvrdit ze torsen ma v kazdej situacii navrch pred xdrive alebo haldexom V.Vana píše:Vždyť v žádném rozporu nejsme, souhlasím že lidi to vesměs nepoznají. Proto i píšu že s tím ani jet nemuseli, prostě jim je to fuk. Případně se spokojí jen s informací z prospektu (obvykle chybnou)
Na technických kvalitách jednotlivých systémů to ovšem nic nemění.
Nemůžeš například tvrdit že fullquattro je to stejné jako zadek připojovaný viskózou jen proto že půlka národa žádný rozdíl nezjistí
Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4 (+xDrive - str. 15 a d
Správně, ostatně nikdo to ani netvrdí