BMW x-Drive (princip funkce) + předělávka na RWD

Když se chcete ponořit do nitra...
Uživatelský avatar
.Z3
Pan Řidič
Příspěvky: 253
Registrován: úte 16 čer 20:02

BMW x-Drive (princip funkce) + předělávka na RWD

Příspěvek od .Z3 »

Měl bych tady jeden dotaz na místní znalce systémů 4x4. Je to u xDrivu tak, že výstup z převodovky je se zadním kardanem napevno spojen a pomocí lamelové spojky ovládané servem se předek dle potřeby připojuje/odpojuje? Znamená to teda, že v případě úplného sepnutí spojky je hnací moment rozdělen max. cca 50:50, ale stavu např 90% momentu ve prospěch předku nelze dosáhnout?

Jde mi v podstatě o potvrzení toho pevného spojední převodovka-kardan dozadu (na obr. 1 a 3 v kroužku)
XDrive-Lamellenkupplung-Kraft.png
Pokud to chápu dobře, mnou dotazované spojení je tou horní hřídelí, která je pevná, nemá možnost se protáčet a s lamelovou spojkou tak nemá nic společného, ta pouze dopojuje předek...
19657099_1131051547001482_7436227404604747900_n.jpg
3.0 B58 & 2.2 M54 & TSI
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4

Příspěvek od Vana »

.Z3 píše:Je to u xDrivu tak, že výstup z převodovky je se zadním kardanem napevno spojen a pomocí lamelové spojky ovládané servem se předek dle potřeby připojuje/odpojuje?
Ano


.Z3 píše: Znamená to teda, že v případě úplného sepnutí spojky je hnací moment rozdělen max. cca 50:50, ale stavu např 90% momentu ve prospěch předku nelze dosáhnout?
Ne, pevné spojení předku a zadku neumí z principu držet nějaké konkrétní rozdělení momentu a ani nijak neomezuje mezní hodnoty rozdělení. Takže 90% ve prospěch předku klidně může nastat v případě že zadek výrazně ztratí trakci a a většinu hnací síly převezme předek. Samozřejmě k tomu nedojde nějakým cíleným zásahem napevno spojené spojky, ale je to výsledkem vnějších vlivů, tedy aktuální trakce a dráhy odvalování jednotlvých kol
Spectral
Mistr volantu
Příspěvky: 805
Registrován: ned 09 říj 08:19

Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4

Příspěvek od Spectral »

U xDrive je výstup z převodovky napevno spojen s kardanem pro zadní nápravu, zadní nápravu nelze odpojit. Připojuje/odpojuje se pouze přední náprava. Ale i tak může být na přední nápravu přenášeno až 100 % točivého momentu, a to za předpokladu, že trakce přední nápravy bude výrazně převyšovat trakci zadní nápravy, resp. trakce zadní nápravy bude nulová (například zadní náprava na válcích). Pak bude pomocí xDrive přenášen prakticky veškerý moment na přední nápravu (zadní bude poháněna taky, ale jelikož se bude volně otáčet, nebude se přes ní přenášet prakticky žádný moment).
V reálnějších situacích na cestě nebo v terénu nejspíš 100 % vepředu moc dosahováno nebude, ale při prokluzujím zadku a lepší adhezi předku bude skutečně více točivého momentu putovat na přední nápravu.

Edit: Vana byl zase rychlejší.
:ar!
Uživatelský avatar
pavproch
Letec
Příspěvky: 16742
Registrován: pon 14 bře 20:41
Bydliště: m4Zlik + 3er = 2x N52B30

Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4

Příspěvek od pavproch »

Tak.... chystám se s xDrive v 3er už na sedmou zimu, takže už o jeho projevech něco vím.... ač teorie říká to co popsali předřečníci, tak ve skutečnosti je to tak, že dyž adhezní podmínky nedovolí "standardní rozdělení (NENÍ to 50/50% ale myslím, že 40/60% př/z), tak se to na malý okamžik asi změnit může, ale jaxi "samo" se to velmi rychle (zlomky sekund) vrací k tomu "normálnímu" stavu, kdy předek hrabe trochu a zadek víc....
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Spectral
Mistr volantu
Příspěvky: 805
Registrován: ned 09 říj 08:19

Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4 (+xDrive - str. 15 a d

Příspěvek od Spectral »

Což je v souladu s teorií, protože my s vanou jsme popisovali mezní stav (na který se tazatel ptal), nicméně ten nastává jen tehdy, je-li mezinápravová spojka xDrivu plně (nebo téměř plně) sepnuta. Ale xDrive je elektronicky plynule říditelný systém, rozhodně není jen o dvou polohách (plně sepnuto, rozepnuto), ale o plynulé regulaci typicky někde mezi. A BMW záměrně (jednak s ohledem na požadované jízdní vlastnosti ajednak s ohledem na technické možnosti systému) ladí elektroniku tak, aby byl po drtivou většinu času preferován pohon zadní nápravy, a mezinápravová spojka je proto plně sepnuta jen výjimečně.
:ar!
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4 (+xDrive - str. 15 a d

Příspěvek od Vana »

Taky se může stát ( a třeba u haldexu běžně ) že v různých autech je řídicí elektronika nastavena různě. Takže přestože je mechanika obdobná a teoreticky dovoluje vše co jsme se spectralem popsali, výsledný projev může být pokaždé jiný. Záleží to hodně na rozmarech programátorů
Uživatelský avatar
.Z3
Pan Řidič
Příspěvky: 253
Registrován: úte 16 čer 20:02

Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4 (+xDrive - str. 15 a d

Příspěvek od .Z3 »

Díky za reakce. Potěšili jste mě, protože můj záměr asi nebude zase tak složitý a nákladný jak jsem myslel :) Takže ještě letošní poslední zima a na jaře... už nezaseju :D
3.0 B58 & 2.2 M54 & TSI
Uživatelský avatar
vonkreuz
Letec
Příspěvky: 1136
Registrován: stř 08 srp 22:02

Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4 (+xDrive - str. 15 a d

Příspěvek od vonkreuz »

Z xDrive bude RWD? :D \m/
911T
Mistr volantu
Příspěvky: 559
Registrován: úte 06 pro 17:14

Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4

Příspěvek od 911T »

Vana píše:Vždyť v žádném rozporu nejsme, souhlasím že lidi to vesměs nepoznají. Proto i píšu že s tím ani jet nemuseli, prostě jim je to fuk. Případně se spokojí jen s informací z prospektu (obvykle chybnou)

Na technických kvalitách jednotlivých systémů to ovšem nic nemění.
Nemůžeš například tvrdit že fullquattro je to stejné jako zadek připojovaný viskózou jen proto že půlka národa žádný rozdíl nezjistí
Takisto sa neda tvrdit ze torsen ma v kazdej situacii navrch pred xdrive alebo haldexom V.
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Audi quattro - systemy pohonu 4×4 (+xDrive - str. 15 a d

Příspěvek od Vana »

Správně, ostatně nikdo to ani netvrdí
Odpovědět