Hybridy - pro koho maji smysl?
Moderátor: řidičBOB
Hybridy - pro koho maji smysl?
Chtel jsem puvodne toto tema otevrit clankem, ale mozna nebude spatne to preventivne probrat ve foru Zvlaste kdyz vedle prisla rec na Lexus GS 450h.
Hybridy jsou racionalne uvazujicimi lidmi vetsinou zatracovane. A to kvuli slozite technice a tedy i vysokym vyrobnim nakladum, ktera se v prubehu zivota auta vzhledem k ocekavanym usporam mohou mnohdy jen obtizne vratit. Nakonec je to tak pro mnohe nesmyslna preference momentalni uspory pred dlouhodobou.
S timto do znacne miry souhlasim, ale ne absolutne. Hybrid je podle me nesmysl u aut pro bezne jezdeni, kdy vetsina ridicu "nahodi" za mestem tempomat, ujede 100 km rychlosti 90 nebo 130 km/h, pak trochu zabrousi po meste a dojede. Za takovych podminek nema hybrid vubec co nabidnout navic, snad jedine ze by byl plug-in a cast jizdy zvladnul na elektrinu a nikoli na benzin ci diesel.
Urcite pomuze pri jidze ve meste, kde - pokud jsou baterky nabite - dokaze elektromotor samostatne zvladat i dele trvajici male "postrky v kolonach" a tim usetrit dost paliva na behu spalovaciho motoru na prazdno a jeho vyuziti pro opakovane rozjezdy, coz je oboji velmi neefektivni. Zalezi ale na tom, jak moc po meste jezdite - v Praze to smysl ma, ale v takovych Ceskych Budejovicich to bude vetsinu dni k nicemu, zadne hodinove kolony cestou z prace tu nejsou.
Hlavni hybridu tak vidim v rekuperaci brzdne energie, kdy je opravdu mozne "vratit zpet do auta" cast energie, ktera jinak prijde nazmar. Dnes se hovori o rekuperaci u kazdeho noveho auta, ale jde jen o maximalni zapojeni alternatoru pri bezdeni, coz vyznamnou rekuperaci neprinese. Plnohodnotny hybrid, tedy napr. zminovany Lexus, ale dokaze pri brzdeni pouzit jako generatory mnohem silnejsi elektromotory, ktere zvladnou bez zapojeni konvencnich brzd i docela intenzivni deceleraci.
Pokud tedy zvolite plnohodnotny hybrid a jezdite s nim aktivnim zpusobem, kdy casto brzdite (tj. ne na tempomat), rozdil ve spotrebe se srovnatelnym autem s ciste spalovacim motorem je hodne vyznamny. Konkretne u GS450h to bylo oproti GS430 i pres 20 procent (cca 28 vs 21 litru na 100 km), pritom jizda s GS450h byla znatelne rychlejsi. A to byla mozna jizda az prilis aktivni, kdy byly vyuzivany i konvencni brzdy, pri vyuziti maxima moznosti elektromotoru by efektivita jiste jeste klesla.
Myslim si tedy, ze hybrid smysl ma, ale jen pro auta, kde lze ocekavat podobne vyuziti. Prius nebo Insight povazuji za nesmysl, ale kdyby nekdo udelal lehky hybridni sportak (to neni Honda CR-Z kvuli prilis omezenemu vykonu a technickemu reseni), mohla by byt jizda vyznamne efektivnejsi. Bohuzel takovy nevidim, ale treba u Porsche by to udelat mohli, na predni ose maji dost prostoru pro par kilo navic
Otazkou ale samozrejme zustava celkova efektivita, do ktere bude promlouvat i zivotnost baterek a celeho hybridniho ustroji, coz jsou zatim do znacne miry nezname...
Vas nazor?
Hybridy jsou racionalne uvazujicimi lidmi vetsinou zatracovane. A to kvuli slozite technice a tedy i vysokym vyrobnim nakladum, ktera se v prubehu zivota auta vzhledem k ocekavanym usporam mohou mnohdy jen obtizne vratit. Nakonec je to tak pro mnohe nesmyslna preference momentalni uspory pred dlouhodobou.
S timto do znacne miry souhlasim, ale ne absolutne. Hybrid je podle me nesmysl u aut pro bezne jezdeni, kdy vetsina ridicu "nahodi" za mestem tempomat, ujede 100 km rychlosti 90 nebo 130 km/h, pak trochu zabrousi po meste a dojede. Za takovych podminek nema hybrid vubec co nabidnout navic, snad jedine ze by byl plug-in a cast jizdy zvladnul na elektrinu a nikoli na benzin ci diesel.
Urcite pomuze pri jidze ve meste, kde - pokud jsou baterky nabite - dokaze elektromotor samostatne zvladat i dele trvajici male "postrky v kolonach" a tim usetrit dost paliva na behu spalovaciho motoru na prazdno a jeho vyuziti pro opakovane rozjezdy, coz je oboji velmi neefektivni. Zalezi ale na tom, jak moc po meste jezdite - v Praze to smysl ma, ale v takovych Ceskych Budejovicich to bude vetsinu dni k nicemu, zadne hodinove kolony cestou z prace tu nejsou.
Hlavni hybridu tak vidim v rekuperaci brzdne energie, kdy je opravdu mozne "vratit zpet do auta" cast energie, ktera jinak prijde nazmar. Dnes se hovori o rekuperaci u kazdeho noveho auta, ale jde jen o maximalni zapojeni alternatoru pri bezdeni, coz vyznamnou rekuperaci neprinese. Plnohodnotny hybrid, tedy napr. zminovany Lexus, ale dokaze pri brzdeni pouzit jako generatory mnohem silnejsi elektromotory, ktere zvladnou bez zapojeni konvencnich brzd i docela intenzivni deceleraci.
Pokud tedy zvolite plnohodnotny hybrid a jezdite s nim aktivnim zpusobem, kdy casto brzdite (tj. ne na tempomat), rozdil ve spotrebe se srovnatelnym autem s ciste spalovacim motorem je hodne vyznamny. Konkretne u GS450h to bylo oproti GS430 i pres 20 procent (cca 28 vs 21 litru na 100 km), pritom jizda s GS450h byla znatelne rychlejsi. A to byla mozna jizda az prilis aktivni, kdy byly vyuzivany i konvencni brzdy, pri vyuziti maxima moznosti elektromotoru by efektivita jiste jeste klesla.
Myslim si tedy, ze hybrid smysl ma, ale jen pro auta, kde lze ocekavat podobne vyuziti. Prius nebo Insight povazuji za nesmysl, ale kdyby nekdo udelal lehky hybridni sportak (to neni Honda CR-Z kvuli prilis omezenemu vykonu a technickemu reseni), mohla by byt jizda vyznamne efektivnejsi. Bohuzel takovy nevidim, ale treba u Porsche by to udelat mohli, na predni ose maji dost prostoru pro par kilo navic
Otazkou ale samozrejme zustava celkova efektivita, do ktere bude promlouvat i zivotnost baterek a celeho hybridniho ustroji, coz jsou zatim do znacne miry nezname...
Vas nazor?
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Skanz3n
Re: Hybridy - pro koho maji smysl?
muj nazor je ten, ze to funguje i pro bezneho ridice, ale musi byt vhodny provoz s castou zmenou rychlosti. Prilisne kolony a prilisne dalnice ten system neumi vyuzit naplno. Takovy ten provoz v mensich mestech, primestsky provoz apod. tam to funguej paradne. Mohu srovnavat zivot s Priusem a RX a nutno rici, ze proti stejnym konkurentum o stejnem vykonu, pri jezdeni ve stejnem prostredi apod. umi jezdit i za pulku (RX vs. X5) Prius tak o tretinu mene.
- řidičBOB
- Antiradar FAN
- Příspěvky: 27878
- Registrován: stř 16 úno 20:26
- Bydliště: furt rovně a pak druhý barák vpravo
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hybridy - pro koho maji smysl?
Mám zkušenost s Priusem a GS430h...
Prius je podle mne úlet, takže k Lexusu:
Já bych si tohle auto nebo nějaké jiné hybridní i koupil, ale zrovna ta 430tka mne nepřesvědčila, že by to mělo být kvůli snížení spotřeby. Ve srovnání s Phaetonem 4.2V8, se kterým jsem měl možnost jezdit ve stejnou dobu, na tom byl Lexus se spotřebou o pouhý litr lépe než VW a to není nic zajímavého. Navíc si nedovedu představit, jakým způsobem je hybrid, co by ojetina po 5 letech a 400t km, prodejný... Servisní náklady nejsou také zanedbatelné - konkrétně Lexus hodně trpí na pérování, které je v řádu 100t. Otázkou je, jestli to nemá přímou souvislost s hmotností, ke které ne malou měrou přispívají právě baterie.
No a posledním českým handicap - není smysluplná motivace, krom osobního ekologického přesvědčení, k tomu, abych si takové auto koupil. Všude kolem (na západ od nás) mají lidé i firmy určité bonusy v případě, že si hybrid koupí a u nás nic, resp. odpuštění silniční daně, která nedosahuje ani jedné natankované nádrži mého auta
Prius je podle mne úlet, takže k Lexusu:
Já bych si tohle auto nebo nějaké jiné hybridní i koupil, ale zrovna ta 430tka mne nepřesvědčila, že by to mělo být kvůli snížení spotřeby. Ve srovnání s Phaetonem 4.2V8, se kterým jsem měl možnost jezdit ve stejnou dobu, na tom byl Lexus se spotřebou o pouhý litr lépe než VW a to není nic zajímavého. Navíc si nedovedu představit, jakým způsobem je hybrid, co by ojetina po 5 letech a 400t km, prodejný... Servisní náklady nejsou také zanedbatelné - konkrétně Lexus hodně trpí na pérování, které je v řádu 100t. Otázkou je, jestli to nemá přímou souvislost s hmotností, ke které ne malou měrou přispívají právě baterie.
No a posledním českým handicap - není smysluplná motivace, krom osobního ekologického přesvědčení, k tomu, abych si takové auto koupil. Všude kolem (na západ od nás) mají lidé i firmy určité bonusy v případě, že si hybrid koupí a u nás nic, resp. odpuštění silniční daně, která nedosahuje ani jedné natankované nádrži mého auta
No pain, no gain.
Vespa time
Vespa time
Re: Hybridy - pro koho maji smysl?
Bob: Jeste sem zavadej nejake danove vyjimky Nic, pokud je neco efektivni, musi se to prosadit samo. Jinak to efektivni neni a je to hodne zaniku.
Jinak diky za postrehy, ale chce to srovnavat nejlepe dve stejna auta s jinym pohonem. Kdo vi, jak by na tom byl hybridni Phaeton s 3,2 FSi + elektromotorem, kuprikladu...
Jinak diky za postrehy, ale chce to srovnavat nejlepe dve stejna auta s jinym pohonem. Kdo vi, jak by na tom byl hybridni Phaeton s 3,2 FSi + elektromotorem, kuprikladu...
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Skanz3n
- řidičBOB
- Antiradar FAN
- Příspěvky: 27878
- Registrován: stř 16 úno 20:26
- Bydliště: furt rovně a pak druhý barák vpravo
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hybridy - pro koho maji smysl?
pjanda: to je pravda... Ale ono častěji měníš auta napříč značkam, když uvažuješ o novém voze a když chceš hybrid, tak v dané kategorii toho na výběr moc není... Takže srovnáš cokoliv s Lexusem. A pokud bych měl srovnat třeba 3.6FSI vs. 430h, která by se asi jako alternativa hodila, tak spotřeba hovoří v neprospěch 430h
No pain, no gain.
Vespa time
Vespa time
Re: Hybridy - pro koho maji smysl?
8000 km s hybridem uz nejake zkusenost prinesou
jinak soused firma ma dva LS600h jezdi streky furt. nejezdi pomalu, rekl bych ze tak limit+50-100% dle situace. Dlouhodoby prumer ma pod 11 l na obou. Ja s tim nejel nejakou zajimavou trasu, nicmene s perovanim problemy nemel, coz taky nic nezneman. Jen pridavam dalsi info majitele co ma najeto vice, nez ma vsichni v souctu.
jinak soused firma ma dva LS600h jezdi streky furt. nejezdi pomalu, rekl bych ze tak limit+50-100% dle situace. Dlouhodoby prumer ma pod 11 l na obou. Ja s tim nejel nejakou zajimavou trasu, nicmene s perovanim problemy nemel, coz taky nic nezneman. Jen pridavam dalsi info majitele co ma najeto vice, nez ma vsichni v souctu.
Re: Hybridy - pro koho maji smysl?
Bob: Neni. Ale je to prave proto, ze hybrid je nabizen jako ultraekonomicka volba, kterou rozhodne neni. Naopak tam, kde by dle meho nazoru uplatneni nasla (auto pro aktivni jezdeni s nizkou spotrebou vzhledem k dosazenym jizdnim vykonum, nikoli spotrebou absolutne), temer zadny hybrid neni. GS540h je jedinou vyjimkou, ktera neni primarne ekologicka a povazuji to za zdarile reseni ve srovnani s GS430...
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Skanz3n
Re: Hybridy - pro koho maji smysl?
11 jak moc dálnice?goes píše:8000 km s hybridem uz nejake zkusenost prinesou
jinak soused firma ma dva LS600h jezdi streky furt. nejezdi pomalu, rekl bych ze tak limit+50-100% dle situace. Dlouhodoby prumer ma pod 11 l na obou. Ja s tim nejel nejakou zajimavou trasu, nicmene s perovanim problemy nemel, coz taky nic nezneman. Jen pridavam dalsi info majitele co ma najeto vice, nez ma vsichni v souctu.
"Každý tančíme podle vlastní melodie." Charles Emerson Winchester III
Fordem tam, vlakem zpátky!
Fordem tam, vlakem zpátky!
Re: Hybridy - pro koho maji smysl?
jako strelim, ale rekl bych tak pulku, ale jezdi Berlin, Mnichov a Frankfurt... tudiz tempo v DE bude o neco jine, nez u nas.Deli píše:11 jak moc dálnice?goes píše:8000 km s hybridem uz nejake zkusenost prinesou
jinak soused firma ma dva LS600h jezdi streky furt. nejezdi pomalu, rekl bych ze tak limit+50-100% dle situace. Dlouhodoby prumer ma pod 11 l na obou. Ja s tim nejel nejakou zajimavou trasu, nicmene s perovanim problemy nemel, coz taky nic nezneman. Jen pridavam dalsi info majitele co ma najeto vice, nez ma vsichni v souctu.
- řidičBOB
- Antiradar FAN
- Příspěvky: 27878
- Registrován: stř 16 úno 20:26
- Bydliště: furt rovně a pak druhý barák vpravo
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hybridy - pro koho maji smysl?
GS430h úplně s přehledem 30% dálnice a 70% okresky přes 16l
Navíc se mi u toho auta hrozně líbil kufr, který byl tak nějak prapodivně tvarován, ale pak jsem se dověděl, že se na to dělají speciální kufry, aby se to tam poskládalo... třeba Louis Vuitton je dělá
Navíc se mi u toho auta hrozně líbil kufr, který byl tak nějak prapodivně tvarován, ale pak jsem se dověděl, že se na to dělají speciální kufry, aby se to tam poskládalo... třeba Louis Vuitton je dělá
No pain, no gain.
Vespa time
Vespa time