Jak srovnat přetáčivý smyk?
Jak srovnat přetáčivý smyk?
Mě by hlavně zajímala technika, jak správně srovnat přetáčivý smyk. Co se mě týče, už je to lepší, než před pár lety, ale pořád je to víceméně o náhodě, jestli to vyberu nebo ne. Spíše se mi daří dát kontra moc pozdě a nebo včas, ale příliš moc, takže mi to zadek hodí naopak na druhou stranu a pak už to nesrovnám. Nebavím se o blbnutí na parkovišti, kde to člověk očekává a vybere prakticky všechno - spíše o nenadálé situaci na silnici.
Rychlost zabíjí!
Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit
Zalezi na tom s jakym autem, tedy jakou koncepci a v jake situaci. Pokud spravne chapu a jde o zadokolku a smyk zamerne vyvolany/zadany, pak urcite je treba primarne pracovat s plynem. Je to ztrata trakce zadnich kol, ktera ke smyku vede, tudiz tu je treba primarne kontrolovat. Spousta lidi to resi volantem, tj. necha plyn jak je, nebo s nim manipuluje minimalne a mysli si, ze volant to vyresi. Muze, ale nemusi a casto nevyresi...aikoN píše:Mě by hlavně zajímala technika, jak správně srovnat přetáčivý smyk. Co se mě týče, už je to lepší, než před pár lety, ale pořád je to víceméně o náhodě, jestli to vyberu nebo ne. Spíše se mi daří dát kontra moc pozdě a nebo včas, ale příliš moc, takže mi to zadek hodí naopak na druhou stranu a pak už to nesrovnám. Nebavím se o blbnutí na parkovišti, kde to člověk očekává a vybere prakticky všechno - spíše o nenadálé situaci na silnici.
Spravne by to tedy melo byt tak, ze hned na zacatku zadek utrhnu plynem (nekdo muze ruckou, ja to rad nemam), tim jej donutim predbihat prid, dam kontra adekvatni zatacce a celou sikanu uz pozici zade rovnam jen prokluzem zadnich kol, tj. plynem. Na konci pak pozvolna srovnam otacky kol s temi prirozenymi a soucasne s tim zacnu rovnat i kola. Na svete je cisty prujezd.
Ale tohle je vylozene difting. Pokud jde o situaci, kdy se snazite o cisty prujezd a za apexem se zacne zad hrnout ven, pak plati: hlavne nepanikarit. Opet je to premira vykonu na hnane ose, ktera situaci zpusobila, ten je tedy treba ubrat, opet je potreba dat kontra. Ale dulezite je resit to s citem a nesundat nohu z plynu uplne, nebo prilis. V tu chvili, zvlast kdyz k tomu pridam kontra, poslu zad do opacne rotace a bud skoncim nepochopitelne na vnitrni strane zatacky (cato k videni), nebo budu kyvani zade resit jeste 100 metru. Ridici zpravidla v takove situaci opravdu zpanikari a hned jdou dolu z plynu, cimz dojde ke zminenemu. Je treba jit jen lehce z plynu a jemnou kontrou dorovnat auto do prirozene polohy, tj. take vcas kola opet srovnat. Je to hlavne o citu.
Pokud by si ale nekdo chtel byt sicher bez ohledu na ztratu rychlosti/casu, vzdy funguje zmacknuti spojky. Spojka je skvely kamarad do trakcni nepohody i proto se divim oblibe automatu, prijit o spojku je problem. Musite pak byt pri vyse zminenych problemech vse schopni vyresit cistou praci s plynem, coz jiste jde, ale pro zacatecnika je to slozite. Spojka resi vse, necha totiz hnana kola volne protacet, neda jim zadny zpetny raz a auto se tak rychle srovna do prirozene polohy.
Spojka + kontra (to samozrejme opet hlavne u zadokolky) = nejrychlejsi srovnani auta. Ale samozrejme, na okruhu budete za lopaty, znamena to velkou ztratu casu, zatimco jemny pretacivy kontrolovany smyk vetsi problem neni
Jiny pristup by to pak chtelo v jinych autech a jinych situacich, ale to muzeme vsechno postupne probrat.
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Skanz3n
Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit
Přesně tak, do kamene testat!pjanda píše:Pokud by si ale nekdo chtel byt sicher bez ohledu na ztratu rychlosti/casu, vzdy funguje zmacknuti spojky. Spojka je skvely kamarad do trakcni nepohody i proto se divim oblibe automatu, prijit o spojku je problem. Musite pak byt pri vyse zminenych problemech vse schopni vyresit cistou praci s plynem, coz jiste jde, ale pro zacatecnika je to slozite. Spojka resi vse, necha totiz hnana kola volne protacet, neda jim zadny zpetny raz a auto se tak rychle srovna do prirozene polohy.
Italská auta jsou nespolehlivá, KSČM je demokratická strana, člověk způsobuje globální oteplování a stroje těžší vzduchu nikdy nemohou létat!
Re: Jak srovnat přetáčivý smyk?
Pokud vím tak aikoN jezdí s ZX. Jako první by mě zajímalo jestli je ok zadní elastokinematická náprava. Jezdil jsem s ZX 2.0 16V před i po GO zadku a rozdíl byl výrazný. Od začátku jsem k autu přistupoval s nedůvěrou v nečitelnost zadní nápravy, díky samořídícímu efektu, která se více méně potvrdila. Později jsem jel s tím stejným autem po celkové opravě zadní nápravy a chovalo se to velmi dobře. Poslední fáze byla nazutí R1R a to už se to chovalo opravdu výborně.
Jinak k dotazu. Pokud je ZX v pořádku a dobře obutý, neměly by být sklony k přetáčivosti nijak výrazný. Pokud už k přetáčivýmu smyku dojde, nepomůže nic jinýho než rychlý a přesný ruce. Správně jsi popsal dva nejobvyklejší problémy. Pozdě podchyceno a přetažený kontra. Je to otázka načasování a přesnosti provedení. Překývnutí na opačnou stranu je obvykle větší problém než prvotní smyk, protože se u něj násobí základní chyba. Zatímco pro podchycení prvotní přetáčivosti může stačit včas a přesně provedené malé kontra ze středové polohy volantu, může se při překývnutí jednat o točení od jednoho dorazu ke druhému. A to už je problematické jak na rychlost, tak na přesnost. Většinou člověka zachrání dostatečný úbytek rychlosti při prvním manévru víc než cokoli jiného.
Takže trénovat, zkoušet a vzít si k sobě někoho zkušeného, schopného odhalit eventuální chyby v základním ovládání auta.
Jinak k dotazu. Pokud je ZX v pořádku a dobře obutý, neměly by být sklony k přetáčivosti nijak výrazný. Pokud už k přetáčivýmu smyku dojde, nepomůže nic jinýho než rychlý a přesný ruce. Správně jsi popsal dva nejobvyklejší problémy. Pozdě podchyceno a přetažený kontra. Je to otázka načasování a přesnosti provedení. Překývnutí na opačnou stranu je obvykle větší problém než prvotní smyk, protože se u něj násobí základní chyba. Zatímco pro podchycení prvotní přetáčivosti může stačit včas a přesně provedené malé kontra ze středové polohy volantu, může se při překývnutí jednat o točení od jednoho dorazu ke druhému. A to už je problematické jak na rychlost, tak na přesnost. Většinou člověka zachrání dostatečný úbytek rychlosti při prvním manévru víc než cokoli jiného.
Takže trénovat, zkoušet a vzít si k sobě někoho zkušeného, schopného odhalit eventuální chyby v základním ovládání auta.
RWD
Re: Jak srovnat přetáčivý smyk?
A tak i se zadokolkou se občas svezu, takže přínos, nicméně opravdu se jedná hlavně o zmíněné ZXko. Nápravou by to i být mohlo, od koupě v roce 2002 se na ni nesáhlo - nezdál se být důvod, jsem si řekl že kombík, tak ten zadek trochu víc lítá no. Ale budu teď dávat spravit pár věcí, tak řeknu mechanikovi, aby na to mrknul.
Jinak jsem trénoval a dost se to zlepšilo, ale pořád to ještě není ono, hlavně si nedokážu představit, jak to budu suverénně rovnat při nějaké velké krizovce. Ono to kontra je takové zrádné, to si člověk říká, hergot, nic to nedělá, přidám, zas to skoro nic nedělá, ještě přidám (placebo ve skutečnosti už předtím bylo až až), najednou se to trhne, hodí se to na druhou stranu do hodin a nekontrolovaně se letí prdelí vstříc neznámu.
edit: Na sněhu už umím být king of the parkoviště, ale na výrazně užší silnici a hlavně na asfaltu je to něco dost jiného
Jinak jsem trénoval a dost se to zlepšilo, ale pořád to ještě není ono, hlavně si nedokážu představit, jak to budu suverénně rovnat při nějaké velké krizovce. Ono to kontra je takové zrádné, to si člověk říká, hergot, nic to nedělá, přidám, zas to skoro nic nedělá, ještě přidám (placebo ve skutečnosti už předtím bylo až až), najednou se to trhne, hodí se to na druhou stranu do hodin a nekontrolovaně se letí prdelí vstříc neznámu.
edit: Na sněhu už umím být king of the parkoviště, ale na výrazně užší silnici a hlavně na asfaltu je to něco dost jiného
Rychlost zabíjí!
Re: Jak srovnat přetáčivý smyk?
U tohoto by mě zajímalo: mám 135i ještě se zcela otevřeným diferenciálem (bez přibrzďování odlehčeného kola) a někdy mi v zatáčce zadek ujede, někdy se ale jen roztočí vnitřní kolo. Dá se nějak řízením ovlivnit, jestli se stane to první nebo to druhý?
To by pak pomohlo pracovat s přetáčivostí jak je třeba. Takhle mi to buď ujede a musím rovnat, nebo neujede a pálím gumu.
To by pak pomohlo pracovat s přetáčivostí jak je třeba. Takhle mi to buď ujede a musím rovnat, nebo neujede a pálím gumu.
Re: Jak srovnat přetáčivý smyk?
s otevrenym diferakem to bude dost slozite uhlidat, aby se stalo jedno nebo druhe.
Re: Jak srovnat přetáčivý smyk?
co si pamatuju z 330D tak bylo dulezite to jak moc ten zadek rozhodis..kdyz se vyosí jen lehce, vetsinou palis jen vnitrni kolo, pokud ale uhne o vic nez takovych 20-30 stupnu ze smeru jizdy, uz se protacela obe kola...nejlepsi je poridit LSD..
BMW ///M3 competition
Mini Cooper JCW
Mini Cooper JCW
Re: Jak srovnat přetáčivý smyk?
Reese, presne ako na Lexuse IS Pravdu ma Batman aj ked niekedy nestaci ani to, lepsie to funguje podla mna cim je klskejsi povrch.
Spaste svet od ľudí ktorý ho chcú spasiť
Re: Jak srovnat přetáčivý smyk?
Bez LSD se s přetáčivostí pracuje dost blbě. Dokoupení bych viděl jako nevyhnutelný krok.Reese píše:U tohoto by mě zajímalo: mám 135i ještě se zcela otevřeným diferenciálem (bez přibrzďování odlehčeného kola) a někdy mi v zatáčce zadek ujede, někdy se ale jen roztočí vnitřní kolo. Dá se nějak řízením ovlivnit, jestli se stane to první nebo to druhý?
To by pak pomohlo pracovat s přetáčivostí jak je třeba. Takhle mi to buď ujede a musím rovnat, nebo neujede a pálím gumu.
RWD