Hmotnost litých kol
Re: Hmotnost litých kol
Při procházení BMW dílů jsem narazil na zajimavé údaje ohledně kovaných vs. litých kol. Kované 19"ky pro novou M2/M3/M4 mají o dost nižší hmotnost, než lité 18"ky:
Styl 437M kované rozměr přední/zadní: 9x19"/10x19" hmotnost 10,4/10,6kg
Styl 640M lité přední/zadní: 8,5x18"/9x18" hmotnost 11,3/11,9kg
Styl 641M lité přední/zadní: 8,5x19"/9x19" hmotnost 13,15/13,8kg
Tedy o place menší průmer a užší disk a o cca 1 kg větší hmotnost, oproti litým 19" jsou kované o cca 3kg lehčí!
A perlička - zadní kolo 681M z M4 GTS s hybridní konstrukcí alu-karbon sice nemá zatím uvedenou hmotnot, ale BMW si ho cení na 5506eur/kus...
Styl 437M kované rozměr přední/zadní: 9x19"/10x19" hmotnost 10,4/10,6kg
Styl 640M lité přední/zadní: 8,5x18"/9x18" hmotnost 11,3/11,9kg
Styl 641M lité přední/zadní: 8,5x19"/9x19" hmotnost 13,15/13,8kg
Tedy o place menší průmer a užší disk a o cca 1 kg větší hmotnost, oproti litým 19" jsou kované o cca 3kg lehčí!
A perlička - zadní kolo 681M z M4 GTS s hybridní konstrukcí alu-karbon sice nemá zatím uvedenou hmotnot, ale BMW si ho cení na 5506eur/kus...
3.0 B58 & 2.2 M54 & TSI
Re: Hmotnost litých kol
hehe pekna cena, ja nasel celou sadu za 12700 Eur jako priplatek u gts. Pry uspora 7kg oproti 666M. Akorat trochu polovicaty reseni kdyz mustang ma celekarbon kola (18lb). Btw koengisegg ma 13lb jedno 19" kolo
Re: Hmotnost litých kol
Ono se to špatně vysvětluje, ale zjednodušeně řečeno, technologie kování "zhustí" mřížku struktury materiálu, která se pak poruší jen minimálním obráběním a tedy výsledný tvar je i při méně materiálu použitého na výrobu pevnější. Technologie lití je pak sice levnější jako taková, ale zas materiálu musí být více kvůli zachování pevnosti a je třeba podstatně více obrábění, čímž se nepatrně porušuje struktura materiálu. Proto jsou kované např. ojnice, klikové hřídele a jiné součástky, u kterých se dost hraje na velkou pevnost a dostatečnou pružnost a zároveň relativně nízkou hmotnost.
Citroën XM 99' Berline Exclusive 2,1TD 12V "Silver Shadow"
Citroën XM 95' Berline Exclusive 3.0V6 12V "Deep Blue"
Citroën C5 01' Berline Plus 2.0HDi "Pracant"
Citroën GS 72' Berline Confort 1.0 "Pekáč"
Citroën XM 95' Berline Exclusive 3.0V6 12V "Deep Blue"
Citroën C5 01' Berline Plus 2.0HDi "Pracant"
Citroën GS 72' Berline Confort 1.0 "Pekáč"
Re: Hmotnost litých kol
Moje BBS RC336 7,5x18 by měli co jsem se na anglickejch fórech dočet vážit 9.9 kg.
Ale když se tady bavíme o odporu proti zrychlení, nezáleží jen na hmotnosti kola, ale taky na soustředění tý hmotnosti. I když budu mit superlehké 18ky a vedle nich stejně těžké 17ky. Tak ty 17ky budou mít menší moment setrvačnosti, protože mají tu hmotu soustředěnou blíž k ose rotace.
BTW: Ty OZka jsou stejně strašnej úlet
Ale když se tady bavíme o odporu proti zrychlení, nezáleží jen na hmotnosti kola, ale taky na soustředění tý hmotnosti. I když budu mit superlehké 18ky a vedle nich stejně těžké 17ky. Tak ty 17ky budou mít menší moment setrvačnosti, protože mají tu hmotu soustředěnou blíž k ose rotace.
BTW: Ty OZka jsou stejně strašnej úlet
Nejhezčí pohled na silnici je skrz prorezivělou podlahu na dvojitou plnou čáru.
Re: Hmotnost litých kol
Na CTR jsem mel Team Dynamics ProRace 1.2 v 8x18", co vazily s ET45 9,3 kg. Pritom nejde o zadna ultralight kola, ale o poctive disky pouzivane treba na zavodech typu BTCC, ruzne rallye podniky apod. . A stoji relativne pakatel (4 ks byly tusim pod 800€), nevyhodou je to, ze nemaji zadnou homologaci.
Stejna kola mam i ted na Exige, velikost + sirka (na kazde naprave je jiny prumer a sirka rafku), roztec, ET, prumer stredove diry a barvu mam na zakazku. Hmotnost netusim, nevazil jsem je jeste, hned jsem na ne tenkrat obul pneu.
Ad vliv hmotnosti v zavislosti na vzdalenosti od stredu otaceni kola- na obvode (behoun pneu) se kazdemu kilu udava ekvivalent cca dvojnasobku, cim bliz ke stredu, tim se situace vyrovnava. Ve stredu otaceni je to zase 1:1. Kdysi to nekdo spocital s chybou a od te doby se vsude papouskuje ctyrnasobek, je to ale vyvraceny omyl.
Stejna kola mam i ted na Exige, velikost + sirka (na kazde naprave je jiny prumer a sirka rafku), roztec, ET, prumer stredove diry a barvu mam na zakazku. Hmotnost netusim, nevazil jsem je jeste, hned jsem na ne tenkrat obul pneu.
Ad vliv hmotnosti v zavislosti na vzdalenosti od stredu otaceni kola- na obvode (behoun pneu) se kazdemu kilu udava ekvivalent cca dvojnasobku, cim bliz ke stredu, tim se situace vyrovnava. Ve stredu otaceni je to zase 1:1. Kdysi to nekdo spocital s chybou a od te doby se vsude papouskuje ctyrnasobek, je to ale vyvraceny omyl.
Re: Hmotnost litých kol
Až budu mít někdy chuť a čas, tak si to spočítám, pokud si na to vypomenu, není to zas až tak těžký výpočet. Namodelovat a spočítat rozdíl 17" vs 18" by mohle být zajímavé.
Nejhezčí pohled na silnici je skrz prorezivělou podlahu na dvojitou plnou čáru.
Re: Hmotnost litých kol
Myslím že to jde spíše jen odhadnout. Přesný výpočet je vzhledem k členitosti ráfků asi docela komplikovaný. Navíc setrvačnost nedělá jen ráfek, ale kompletní kolo s pneumatikou která taky hraje významnou roli.
A v praxi k tomu ještě jde i náboj a brzdovým kotoučem.
A v praxi k tomu ještě jde i náboj a brzdovým kotoučem.
Re: Hmotnost litých kol
Však píšu namodelovat a samozřejmě že i s pneumatikou. Matematický model je zjednodušený tvar toho kola, na výpočet rozdílu momentu setrvačnosti to bohatě stačí.
Nevím proč do toho pleteš náboj a kotouč, na moment setvračnosti kola to nemá žádný vliv, momenty setrvačnosti se sčítají, takže, pokud chceš spočítat rozdíl mezi momentem setrvačnosti 17" a 18" kola, nepotřebuješ tyhle věci vůbec započítat.
Nevím proč do toho pleteš náboj a kotouč, na moment setvračnosti kola to nemá žádný vliv, momenty setrvačnosti se sčítají, takže, pokud chceš spočítat rozdíl mezi momentem setrvačnosti 17" a 18" kola, nepotřebuješ tyhle věci vůbec započítat.
Nejhezčí pohled na silnici je skrz prorezivělou podlahu na dvojitou plnou čáru.
Re: Hmotnost litých kol
Tak ona ta hmotnost navíc na zavěšení neprospívá ani u částí co nerotují. Jinak moje poznatky po přezutí A3 1,9 TDI z http://vagparts.2am.fi/index.php?part=8L0601025 se zimníma pneu na letní http://vagparts.2am.fi/index.php?part=8L0601025E - Trochu míň to teď drncá na nerovnostech a znatelně ostřeji brzdí s menšími sklony k vadnutí, ale jinak jsou jízdní vlastnosti stále stejné, tj. vlastně žádné. Není to zdaleka takový rozdíl jak když jsem na staré lehké Corse A rozhodil veškeré chování auta jen o pár kilo těžšíma kotoučema.
《》1.5 dCi & 0.9 TCe
Re: Hmotnost litých kol
Jistě, pro vyplnění teoretické tabulky ten rozdíl momentů setrvačnosti stačí. Pokud ale chceš odhadnout vliv na reálné chování, je ti rozdíl celkem k ničemu. Rozhodně více vypovídající je podíl obou hodnot a srovnávat proto musíš celkové momenty včetně náboje a kotouče._sulcik_ píše:...Nevím proč do toho pleteš náboj a kotouč, na moment setvračnosti kola to nemá žádný vliv, momenty setrvačnosti se sčítají, takže, pokud chceš spočítat rozdíl mezi momentem setrvačnosti 17" a 18" kola, nepotřebuješ tyhle věci vůbec započítat.