FWD vs. RWD zkušenosti
FWD vs. RWD zkušenosti
Nedávno jsem měl debatu se známým, co v autě uznává pouze AWD systémy, což mu v žádném případě neberu, ale diskutovali jsme na téma FWD vs RWD a jejich chování na sněhu, konkrétně v zasněženém kopci. Hledal jsem na YT nějaké porovnání dvou podobných aut, ale všude jen stupidní američani, co zkouší AWD na letních proti RWD na zimních apod... tak mě napadlo zeptat se tady, jestli máte někdo vlastní zkušenosti, případně video, jak se na stejném kopci chová předokolka a jak zadokolka.
Samozřejmě hodně záleží na konkrétním autě (hmotnost a její rozložení, gumy, rozvor, délka auta..) a kopci (sklon, množství sněhu), ale budu rád, když tady rozpoutáme debatu, klidně odbornější..jak je to s odhlehčením př. nápravy v kopci a těžištěm,.....atd.
Jediné hezké video, na které jsem narazil.. akorát bude trošku pozitivně laděné pro BMW
Samozřejmě hodně záleží na konkrétním autě (hmotnost a její rozložení, gumy, rozvor, délka auta..) a kopci (sklon, množství sněhu), ale budu rád, když tady rozpoutáme debatu, klidně odbornější..jak je to s odhlehčením př. nápravy v kopci a těžištěm,.....atd.
Jediné hezké video, na které jsem narazil.. akorát bude trošku pozitivně laděné pro BMW
- řidičBOB
- Antiradar FAN
- Příspěvky: 27921
- Registrován: stř 16 úno 20:26
- Bydliště: furt rovně a pak druhý barák vpravo
- Kontaktovat uživatele:
Re: FWD vs. RWD zkušenosti
Ono ani dva zadohraby nedělají nic stejně... Já mám zkušenost MB CLS vs. 5er, kdy BMW nemělo v podstatě v běžném provozu problém, ale MB naopak - ten rozhodil i sebemenší kopec.
Teoreticky i prakticky je na zasněžený kopec lepší FWD a to z toho důvodu, že byť omezeně, lze korigovat směr, kterým se šplhám. FWD jde dveřma napřed a přední kola to korigují jen velmi těžko.
Jakmile ale zůstaneč v kopci stát, tak je prakticky jedno, co máš, bo tam zůstaneš viset.
Teoreticky i prakticky je na zasněžený kopec lepší FWD a to z toho důvodu, že byť omezeně, lze korigovat směr, kterým se šplhám. FWD jde dveřma napřed a přední kola to korigují jen velmi těžko.
Jakmile ale zůstaneč v kopci stát, tak je prakticky jedno, co máš, bo tam zůstaneš viset.
No pain, no gain.
Vespa time
Vespa time
Re: FWD vs. RWD zkušenosti
Neporovnavame dve konkretni auta, takze taky obecne:
FWD ma v tomhle pripade (stoupani s nizkou adhezi) vyhodu hlavne v tom, ze ma drtivou vetsinu hmotnosti na naprave, ktera se stara o vsechno. Takze muze nejenom zatacet, ale ma (predevsim) i vetsi trakci.
Zminene RWD BMW v tomhle pripade nebude mit co do zmeny smeru o moc vetsi problem nez FWD, protoze ma napravu, kterou se zataci, zatizenou motorem. Problem ma prave s trakci, kvuli pohonu nezatizene napravy. Kdyz mu ujede zadek bokem, predkem toho proste uz moc nezkoriguje, i kdyz by mu to jinak slo jako predokolce.
FWD ma v tomhle pripade (stoupani s nizkou adhezi) vyhodu hlavne v tom, ze ma drtivou vetsinu hmotnosti na naprave, ktera se stara o vsechno. Takze muze nejenom zatacet, ale ma (predevsim) i vetsi trakci.
Zminene RWD BMW v tomhle pripade nebude mit co do zmeny smeru o moc vetsi problem nez FWD, protoze ma napravu, kterou se zataci, zatizenou motorem. Problem ma prave s trakci, kvuli pohonu nezatizene napravy. Kdyz mu ujede zadek bokem, predkem toho proste uz moc nezkoriguje, i kdyz by mu to jinak slo jako predokolce.
Re: FWD vs. RWD zkušenosti
Dyž si vzpomenu na svoje ježdění s RWD (žigul a e36), tak .... dva pytle cementu resp 80kg plát železa do kufru (+ u žigula pořádné zimní protektory) udělaly čárymáry fuk a žádná FWD neměla sebemenší šanci vyjet tam, kam se s tím vyhrabal... a nepamatuju se, že by s tou zátěží to někdy mělo snahu jezdit dveřma napřed, to už spíš to zůstalo v přímem směrua prostě se začala zadní kola protáčet na místě...
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
- řidičBOB
- Antiradar FAN
- Příspěvky: 27921
- Registrován: stř 16 úno 20:26
- Bydliště: furt rovně a pak druhý barák vpravo
- Kontaktovat uživatele:
Re: FWD vs. RWD zkušenosti
já miloval 120GL! Dyž sa začlo šmýkať, tak jsem trošku přizvedl ručku a udělal si uzávěrku
No pain, no gain.
Vespa time
Vespa time
Re: FWD vs. RWD zkušenosti
Já mám opravdu primitivní zkušenosti, jen co jsme vyjížděli s kamarádem zasněžený kopec na kostkách, on ve Fabii(FWD) se nemohl rozjet rovně, auto mu klouzalo do stran, hlavně předek..myslím, že tam měl sezónu starý Michelinky. Já v 7er(RWD) na rok starých Sottozerech jsem se po menším omezení ze strany DSC rozjel naprosto bez problému, ale je pravda, že mám dost věcí v kufru + půlku nádrže benzínu(40l) a plnou LPG(85l), což teda nějakou zátěž tvoří. Jasně, porovnávám nesrovnatelný auta, ale přijde mi, že RWD má v kopci na zadních kolech větší trakci, i když fyzikálně je náprava stále méně zatížená, než u FWD s motorem vepředu..
A když jsem zkoušel vyjíždět uježděný kopeček se 7er s rozjedem v nejprudší části, zkoušel jsem různé režimy s DSC/bezDSC, automat na D/S/M1-3 a nejlíp mi přišlo, že se to do pohybu dalo na M3 bez DSC. Trošku to hráblo, ale rozjelo se to nejlíp. Když jsem v tomtéž kopečku zastavil s Focusem kombi, měl jsem s ESP on i off co dělat, abych to dal do pohybu, samozřejmě jemně se spojkou a plynem, ale citelně ujížděla přední náprava do stran, prostě s BMW se mi rozjíždělo líp. Ale to je zase jiná kategorie auta..
řBOB: My jsme právě jeli jeho novým GL350 a zastavili v kopci před sjezdovkou, kde se mě zeptal, jestli si myslím, že bych se v něm s BMW rozjel a silně pochyboval, že jo. Když píšeš s tím CLSem, on má v garáži ještě CLS63 AMG, ale to bude nejspíš taky 4Matic, tak nevím, jestli čerpá ze zkušeností právě s tím CLSem..spíš ale ne. Mimochodem to GLo jelo na sněhu perfektně a i s tím monstrem s ESP "off" (nevím jestli je plně vypínatelné, spíš ne) to drželo v zatáčce parádně stopu.
A když jsem zkoušel vyjíždět uježděný kopeček se 7er s rozjedem v nejprudší části, zkoušel jsem různé režimy s DSC/bezDSC, automat na D/S/M1-3 a nejlíp mi přišlo, že se to do pohybu dalo na M3 bez DSC. Trošku to hráblo, ale rozjelo se to nejlíp. Když jsem v tomtéž kopečku zastavil s Focusem kombi, měl jsem s ESP on i off co dělat, abych to dal do pohybu, samozřejmě jemně se spojkou a plynem, ale citelně ujížděla přední náprava do stran, prostě s BMW se mi rozjíždělo líp. Ale to je zase jiná kategorie auta..
řBOB: My jsme právě jeli jeho novým GL350 a zastavili v kopci před sjezdovkou, kde se mě zeptal, jestli si myslím, že bych se v něm s BMW rozjel a silně pochyboval, že jo. Když píšeš s tím CLSem, on má v garáži ještě CLS63 AMG, ale to bude nejspíš taky 4Matic, tak nevím, jestli čerpá ze zkušeností právě s tím CLSem..spíš ale ne. Mimochodem to GLo jelo na sněhu perfektně a i s tím monstrem s ESP "off" (nevím jestli je plně vypínatelné, spíš ne) to drželo v zatáčce parádně stopu.
Re: FWD vs. RWD zkušenosti
Pokud ti ručka nebrzdila jen na jedno kolo tak to byl pouze dokonalý placebo efekt.řidičBOB píše:já miloval 120GL! Dyž sa začlo šmýkať, tak jsem trošku přizvedl ručku a udělal si uzávěrku
Ale co se týká tématu záleží podle mě především na rozložení váhy. Třeba obytňák mám RWD s cca 2/3 váhy vzadu a do kopce na sněhu jede jako tank
Re: FWD vs. RWD zkušenosti
Mám teď druhou zimu RWD (E90) a přijde mi, že je to hlavně o pneu. Od původního majitele tam bylo cosi s názvem Peltas a zasekl jsem se i prakticky na zasněžené rovince. Letos jsem koupil Conti TS850 a při nedávné "kalamitě" v ČR jsem jel z Hradce do Prahy celou dobu sám v neprotaženém levém pruhu 80-90 km/h se zapnutým DTC a auto se jen občas trochu zavlnilo. Při testu rozjezdu v kopci jsem se zasekl prakticky na stejném místě, jako měsíc stará Fabia, ikdyž bůhví co tam bylo za obutí.
Jinak obecně, byť zadokol klouzne dříve než předokol, mám pocit větší kontroly nad autem. Když mi kdysi uklouznul předokol skončil jsem na obrubníku, protože kola odmítla poslouchat. U zadokolu stačí většinou jemná korekce volantem a jede se dál.
Jinak obecně, byť zadokol klouzne dříve než předokol, mám pocit větší kontroly nad autem. Když mi kdysi uklouznul předokol skončil jsem na obrubníku, protože kola odmítla poslouchat. U zadokolu stačí většinou jemná korekce volantem a jede se dál.
Re: FWD vs. RWD zkušenosti
Tak o pneu je to snad vždycky. Horší pneu jen odhalí případné nízké limity auta daleko rychleji.
Re: FWD vs. RWD zkušenosti
Vida - chtěl jsem založit nové téma a je to už tady
Já o tom začal přemýšlet taky, protože mám na léto zadohrab a jinak předohrab a pořád přemýšlím o tom, proč by měl mít předohrab větší trakci na sněhu, když ji nemá ani na mokru ani na suchu. Zatímco zadohrab zabírá líp, maximálně má trochu veselejší prdel.
Já o tom začal přemýšlet taky, protože mám na léto zadohrab a jinak předohrab a pořád přemýšlím o tom, proč by měl mít předohrab větší trakci na sněhu, když ji nemá ani na mokru ani na suchu. Zatímco zadohrab zabírá líp, maximálně má trochu veselejší prdel.