Elektromobily a vse kolem nich

Elektromobily, hybridy, alternativní paliva a vše kolem emisí nebo spotřeby paliva.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od Vana »

Josef: Děkujeme za objasnění. Že hospodárnost je daná účinností a výkon je součinem rychlosti a síly jsme doteďka fakt netušili.
To je všechno co jsi nám chtěl sdělit ?
Uživatelský avatar
ctrl_j
Letec
Příspěvky: 3775
Registrován: úte 09 dub 06:33

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od ctrl_j »

Vana píše:Asi mi uniká pointa. Píšeš že když budeš chtít, křivky se protnou při 3500 rpm a na důkaz dáš graf s protnutím o 500 otáček níže. Stejný nesmysl je i tvoje tvrzení o jednotném nebo nejednotném měřítku. Jak prosím tě může být jednotné měřítko pro dvě RŮZNÉ veličiny ?

Nicméně je to stejně debata o ničem. Místo protnutí volbou křivek se opravdu mění už pouhou volbou měřítek grafu, tj. otáčky průniku nemají žádný vztah ke skutečné charakteristice motoru a Josefovy teorie jsou proto pouhé blouznění
Tak v prvnim odstavci pises ze nejednotne meritko je nesmysl, v druhem ze se misto protnuti meni podle meritka grafu.
No, vezmu to tak ze kazdy pouzivame nejspis dane nazvoslovi s tim ze tim myslime trosku neco jineho, tak naposledy.
Pri jednotnem meritku se grafy vykonu a tociveho momentu VIZUALNE neprotnou nikdy (leda v bode nula). Jednotnym meritkem myslim situaci kdy na grafu bude osa X= otacky motoru, osa Y= hodnoty 0 az 400, coz je tento graf. To ze se tam srovnavaji dve rozdilne veliciny nikdo nerozporoval a neni to podstata.
Nejednotne meritko je stav kdy budou dve osy Y, kdy na leve strane (kW) jsou zcela rozdilne hodnoty od prave (Nm), pricemz jsou v horizontalne shodne rovine. A pak navic zalezi na tom, jak si dane meritko posunu. Proto jsem graf protnul ve 3000 rpm a zamerne napsal ze vhodnym nastavenim jej protnu i ve 3500 rpm. Hotovo.
3500 rpm
3500 rpm
3000 rpm
3000 rpm
„Simplify, then add lightness.“ /Colin Chapman/
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od Vana »

Hele, to jednotné měřítko tam přece není nikdy. Pokud se jedná o dvě různé veličiny, tak i když nastavíš na ose Y stupnici od nuly do 400, to měřítko je pro každou z veličin samostatné. Ano, číselně se překrývat můžou, ale porovnáváš hrušky s jablkama. Schválně zkus třeba výkon do toho jednotného grafu zanést ne v kW, ale jen ve wattech. Nebo v koních a moment třeba v lb-ft.
Už i odlišná volba jednotek ti graf s "jednotným" měřítkem úplně rozbourá
Uživatelský avatar
pavproch
Letec
Příspěvky: 16742
Registrován: pon 14 bře 20:41
Bydliště: m4Zlik + 3er = 2x N52B30

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od pavproch »

Vana píše:Tvoje odpověď mi přijde hodně zmatená, takže to raději vezměme po pořádku. A ptám se:

1. Proč v prvním grafu výkon elektromotoru klesá, přestože do něj pouštím více proudu ? Pokud tvrdíš že je to vlastnost, čím konkrétně je způsobená ?
2. Co myslíš tím protnutím křivek u grafu spal.motoru ? Každá přece vyjadřuje jinou veličinu a jejich tvar hodně závisí i na použitém měřítku, takže bod průniku nemá absolutně žádný význam
3. A z toho vyplývá i další dotaz, co konkrétně myslíš tou rovnováhou křivek a jak z ní vyplývá ta účinnost ?
Jaxa doma s pochroumaným kolenem nudím (příští týden budeme dělat střední až generální opravu) taxe snažím zaměstat šedou kůru mozkovou...

ad 1. Imho Josef zaměnil výkon s krouťákem sériového (trakčního) elmotoru, u kterého Mk opravdu s narůstajícícm proudem klesá (nejprve strmě hyperbolicky, pak velmi málo, skoro lineráně)

ad 2. Už sme to tu proprali ze všech stran...

ad 3. Zřejmě tím chtěl říct něco o účinnosti spalovacího motoru v závislosti na otáčkách - a to, že spalovací motor má s otáčkami proměnlivou účinnost (nejen ten) .... viz i ten jeho poslední graf -tam, kde má filajová křivka (měrné spotřeby) minimum, je zároveň i maximální účinnost
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od Vana »

pavproch: Tak jasně že spalovací motory mají svoje charakteristiky a účinnost se mění v závislosti na zatížení, otáčkách atd. Ale Josefova "rovnováha křivek" je nicneříkající pojem

Vysvětli mi ale prosím jak je to s tím vztahem momentu a proudu u sériového elmotoru. Když budu zvyšovat napájecí napětí a proud bude narůstat, tak se moment sníží ??
Uživatelský avatar
pavproch
Letec
Příspěvky: 16742
Registrován: pon 14 bře 20:41
Bydliště: m4Zlik + 3er = 2x N52B30

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od pavproch »

Hmm, tak kromě kolena asi nechám opravit i šedou kúru mozkovou.... mno, u mně spíž mezkovou... :D

Sem to tak dlouho a důkladně promýšlel, až sem se do toho zamotal taky a úplně.... :ymblushing:

Takže znova... a snad už líp: Mk klesá s narůstajícíma otáčkama, ne s rostoucím proudem..... sorry
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od Vana »

O.k., to už beru. Vím že momentové křivky elektromotorů jsou různě zauzlované, ale tohle mi bylo už hodně podezřelé :)
Uživatelský avatar
racer
Autoškolák
Příspěvky: 81
Registrován: pon 12 lis 19:30

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od racer »

Vana: já si ten graf (snižující se výkon el. motoru v závislosti na zvyšujícím se proudu) dovedu vysvětlit pouze tak, že od určitého proudu již budou ztráty (např. vířivými proudy) růst enormně tak, že opravdu bude mít motor nižší výkon než při nižším příkonu.
Musel bych tedy motor přetěžovat a pouštět do něj vyšší proud než je jeho jmenovitý.
A např. v extrémním případě bude výkon nulový jelikož vlivem vysokého proudu dojde ke zničení motoru. Ovšem jestli je udaný průběh reálný říci nedokážu.
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od Vana »

racer: jasně, graf v pravé části může popisovat mechanické přetížení elektromtoru kdy s klesjícími otáčkami opravdu jde výkon k nule a zároveň roste příkon, tj. silně se zvyšují i ztráty. Může se ale jednat i o běžný pracovní režim elektromotoru zahrnující rozjezd z nuly. Na počátku rozjezdu má každý elmotor prakticky nulovou účinnost

O ničem takovém se ale Josef ani nezmínil. Takže mi doteď není jasné proč tam ten graf vůbec dal a jestli on sám má tušení o čem je řeč.
Uživatelský avatar
racer
Autoškolák
Příspěvky: 81
Registrován: pon 12 lis 19:30

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od racer »

No graf tam údajně dal jak sám psal aby ukázal že není jednoduché optimálně řídit elektromotor. Ovšem předložený graf (závislost účinnosti, příkonu a výkonu na vstupním proudu) má pramalou souvislost s celkovou účinností elektromobilu, jelikož jen hlupák by dnes reguloval výkon elektromotoru pouze velikostí vstupního proudu.
Pak tomu odborník Josef nasadil korunu věštěním parametrů spalovacího motoru z bodu protnutí křivky výkonu a Mk, kdy smíchal hrušky nejen s jabkama, ale i s košema a baňama dohromady. Smutné je že další se na tuto evidentní hloupost chytili a začali navíc operovat s pseudovědekými termíty jako jednotnost měřítka, což je opravdu směšné. =))
Odpovědět