jak (ne)prevratit auto

Ať už se chcete stát lepším řidičem, nebo poradit ostatním, jak se zlepšit.
Uživatelský avatar
charger
Mistr volantu
Příspěvky: 805
Registrován: úte 08 bře 10:03
Bydliště: ČR

Re: jak (ne)prevratit auto

Příspěvek od charger »

kazysvjet píše:odpoji se u awd pri zatazeni rucky zadni nahon? aspon u nekterych typu evo, sti?
U Eva určitě ano, u STi nevim...
Ain´t nobody got time for that
Uživatelský avatar
metaljohn
Mistr volantu
Příspěvky: 553
Registrován: stř 16 úno 17:05
Bydliště: Svitavy/M. Boleslav

Re: jak (ne)prevratit auto

Příspěvek od metaljohn »

Myslím, že větší šanci k převrácení má auto, pokud už se kola netočí, tzn. šlo by fakt 90°bokem. Může v tomto případě být větší šance k převrácení?
MX-5 NB 10th AE, ex BMW E46 323i
bitmap
Řidič začátečník
Příspěvky: 174
Registrován: stř 16 bře 11:12

Re: jak (ne)prevratit auto

Příspěvek od bitmap »

Vana píše:drobný dotaz - umí ruční brzda běžně na asfaltu zablokovat zadní kola ?
U kotoucove brzdy za to chce tahat mamuti silou a po par takovych manevrech jsou lanka na serizeni, ale jde to.
U bubnove brzdy to nazvdory zazitym predsudkum jde mnohem snadneji nez u kotouce, takze kdo chce blbnout s ruckou na suchem asfaltu, at si koupi nejakou podmotorovanou nakupni tasku, co ma vzadu bubny :)
Uživatelský avatar
kazysvjet
Pan Řidič
Příspěvky: 347
Registrován: pát 18 bře 07:11
Bydliště: Bechyně

Re: jak (ne)prevratit auto

Příspěvek od kazysvjet »

ja mam bubny a kdyz jsem daval rucku na snehu v zime, jak byly ty hrozny mrazy, tak se ozyvaly pri zatazeni hrozny rany od tech bubnu 8-x
jezdím pod své možnosti a jsem ovce
bitmap
Řidič začátečník
Příspěvky: 174
Registrován: stř 16 bře 11:12

Re: jak (ne)prevratit auto

Příspěvek od bitmap »

metaljohn píše:Myslím, že větší šanci k převrácení má auto, pokud už se kola netočí, tzn. šlo by fakt 90°bokem. Může v tomto případě být větší šance k převrácení?
Auto se pri jizde zacne prevracet v momente, kdy "spring rate" pruzin na zatizene strane auta je vycerpan, jde tedy do nekonecna, a podelna osa, okolo ktere se karoserie otaci(naklani)pri bocnim pretizeni, se presune z priblizneho stredu karoserie k mistu, kde se vnejsi vnejsi okraj vnejsi pneumatiky setkava s asfaltem. Potom staci uz jen dostatecne velka sila a auto se zacne prevracet.
Soucinitel smykoveho treni je nizsi nez soucinitel valiveho treni, takze auto je tim nachylnejsi k prevraceni, cim ma vetsi grip, cili pokud uz klouze a nedojde k nejkemu skokovemu zvyseni adheze, pripadne ze "nezarazi" o nejakou prekazku, je v takovem pripade mene pravdepodobne, ze se prevrati.
Na druhou stranu, pokud to uz v zatacce urvete, blizite se k takovemu "adhezi zvysujicimu" mistu nepomerne rychleji nez by tomu bylo v pripade normalniho prujezdu, takze opet, vsechno je relativni :)

kazisvjete, to bude ale pravdepodobne bug, ne feature :))
Naposledy upravil(a) bitmap dne pát 18 bře 13:38, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
kazysvjet
Pan Řidič
Příspěvky: 347
Registrován: pát 18 bře 07:11
Bydliště: Bechyně

Re: jak (ne)prevratit auto

Příspěvek od kazysvjet »

asi nejaky primrzly nebo co. mozna to dela i normalne, ale to nevim, protoze na suchu nedrifetuju :-D
jezdím pod své možnosti a jsem ovce
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: jak (ne)prevratit auto

Příspěvek od Vana »

bitmap píše:...U bubnove brzdy to nazvdory zazitym predsudkum jde mnohem snadneji nez u kotouce, ...
mám podobné zkušenosti a taky mě překvapilo jak mizerně ručky na zadních kotoučích brzdí
na sněhu je to o.k., ale třeba na suchém asfaltu si točení na ručku nedovedu moc představit

jinak co se týká ručky a AWD, u některých systému to problém udělá, u jiných ne

- typicky asi nebude ručka fungovat u středových diferenciálů s viskózní závěrkou - tj. většina subaru
taky nebude fungovat u zadku připojeného přes viskózní spojku

- naopak bez problémů funguje u 4x4 s otevřeným středovým diferenciálem (např. některé Mercedesy) nebo se středovým torsenem (např. AUDI A4, A6 , passat B5),
nebo středovým difem s řízenou závěrkou (např. Subaru s DCCD, starý Touareg) ale tady je to vždy o nastavení SW
a samozřejmě by neměly mít problém ani všechny odpojovací systémy jako Haldex, x-drive ..., pokud s tímhle jejich SW počítá
Uživatelský avatar
mmira
Moderátor
Příspěvky: 5088
Registrován: pon 07 úno 22:51

Re: jak (ne)prevratit auto

Příspěvek od mmira »

rucky u kotoucu:
neni to nahodou tim, ze rucka je u kotoucovych brzd resena pres maly buben, ktery je ve stredu zadnich kotoucu, kdezto u klasickych bubnu se vyuzivaji ty jen pres jinou paku? tedy velikost brzdy a tim i brzdne sily je dost nesrovnatelna?

rucka u subaru nefunguje to te doby, dokud se neslapne na spojku, pak to jde hezky. o vikendu jsem zkousel otoceni na rucku u Suzuji Kizashi iAWD, ktera bohuzel ma automat, a prestoze byl vypnnut jak 4x4 system, tak ESP, tak se to tocit za boha nechtelo ani na vrstve sterku. imho prace ESP.
Autoforum.cz
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
Uživatelský avatar
merlin
Porsche Expert
Příspěvky: 1127
Registrován: stř 16 úno 17:05
Bydliště: Bratislava

Re: jak (ne)prevratit auto

Příspěvek od merlin »

Tak rucka u kotucovych brzd moze mat 3 riesenia. Za prvne je to mala bubnova brzda v naboji kolesa, za druhe maly jednoucelovy strmen a najcastejsie sa to integruje do existujuceho strmena hydraulicke brzdy. Podla mna je najlepsie riesenie samostatny strmen.
Spaste svet od ľudí ktorý ho chcú spasiť
Uživatelský avatar
mmira
Moderátor
Příspěvky: 5088
Registrován: pon 07 úno 22:51

Re: jak (ne)prevratit auto

Příspěvek od mmira »

ja zatim vzdy mel jen to prvni reseni, O I, 3x BMW, Subo. u kterych znacek se daji najit ta druha dve?
Autoforum.cz
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
Odpovědět