Subaru Impreza WRX - porizeni a provoz
Napsal: čtv 24 úno 19:46
Na podzim lonskeho roku na me prisla nutnost poridit nejake dalsi auto a jednim z modelu, ktere se dostaly do hledacku, byla Impreza. Predem rikam, ze o Subaru jsem v te dobe vedel jen to, ze pouzivaji boxery a jsou to ctyrkolky, nic moc vic. Dnes vim jen o malo vic, presto se to pokusim sesumirovat tak, aby pripadny zajemce o to same mel trochu lehci pozici.
Predem je asi potreba rict, ze jsem se predevsim zajimal o 2. generaci imprezy, ktera ma oznaceni GD/GG. Vyrabela se mezi lety 2001 - 2007 jako sedan a kombi. Pak ji nahradila treti generace. Ta uz jen jako hatchback, ma modernejsi interier, technika je ale stejna.
Prvni rozhodnuti, ktere zajemce o Imprezu musi udelat, je volba mezi atmosferickymi a preplnovanymi modely. Ty atmosfericke jsou velmi civilni, ctyrkolka je u nich spise kvuli trakci a nejake to vetsi radeni s nimi lze provozovat jen v zime. O verzich s motorem 1.5i se zminovat nebudu, to snad nikoho nenapadne. Dalsi v rade je dvoulitr o ruznych vykonech. Zacinalo se myslim na 125 k, od roku 2005 byl myslim v nabice motor se 150 k. Nejel jsem v nem, ale co jsem se vyptaval, uz umi s Imprezou docela slusne zahybat a je tedy pouzitelny i jinam, nez na jezdeni po horskych silnicich kolem komina. Z pocatku to byl muj favorit, ale v Cechach je tezko dostupny a do Rakous, kde jich docela hodne, se mi jet nechtelo. Docela me mrzi, ze se v Evrope neprodavala Impreza s 2.5 l atmo motorem. Dle meho nazoru to musi byt idealni kombinace pro potahove auto. Pokud by po ni nekdo vylozene touzil, asi by nebyl problem ji dotahnout z US. Nejsem si ale jist, zda se to vyplati.
Dostavam se k tem "zajimavejsim" verzim, tedy s preplnovanymi motory. Zacina se u WRX, pokracuje u STi. To uz je ale mimo me, o tu jsem se nezajimal, takze ji vynecham. WRX byla k dispozici z pocatku s motorem 2.0t, vykon myslim 163 kW, od 2005, kdy probehl posledni facelift (pozna se podle noveho tridilneho grilu), ma motor 2.5t s vykonem 169 kW. Dala se poridit jako kombi a sedan. V jeho pripade pozor na jeden prakticnost omezujici faktor, nelze u nej sklapet operadlo zadniho sedadla a ani nema pruvlak na lyze.
Prvnim faktem, ktery jsem se v souvislosti s WRX dozvedel, je to, ze pokud by snad nekdo chtel delat nejake vetsi upravy, ma rovnou koupit STi. Rozdil ve strevech motoru je pry takovy, ze WRX uz zadne velke zvysovani vykonu nesnese, to pry plati i o spojce. Overovat to neminim, tento zamer je mi cizi. Jedinou veci, ktera by u WRX zaslouzila vylepsit, a taky se to casto dela, jsou brzdy. Plati to i v pripade meho kousku, prestoze jsou na predku dvoupistkove brzdice, ucinek zadna slava. Ne, ze by to nebrzdilo, ale silnejsi brzdeni vyzaduje velky tlak z nohy, coz pak trochu komplikuje presnost meziplynu.
Ted konkretneji k potencialnim zadrhelum. Co jsem se dozvedel, tak Impreza netrpi nejakymi specifickymi bolestmi a vztahuje se na ni to, co na vsechny ojetiny - kontrola laku, spar, koroze, nosnych prvku kastle atd. Pozor je potreba dat na dodrzeni intervalu rozvodu, coz se dela ve 100t km a neni to uplne nejjednodussi operace - motor musi ven. Pak je potreba zkontrolovat, ze neunika olej kolem tesneni hlav. Problemem muze byt spojka, prevodovka a v zavislosti na zachazeni taky vyklepane ulozeni kardanu. Proste vibrace od naprav ci jinych prvku pohonne soustavy nevesti nic dobreho. Taky motor by na volnobeh mel jet hladce a neklepat se jak pes na mrazu. Sam bych to shrnul tak, ze plati obecna rada, ze nejlepsi koupe je ta z overeneho zdroje. U turbomotoru hodne zalezi na chovani majitele a WRX to plati taky. Pokud jsou na aute ruzne upravy, byl bych o to opatrnejsi.
Posledni drobnosti, ktere jsem si vsiml u vsech prohlizenych Imprez, je zrezavely levy predni uchyt sedacky ridice. Kdyz jsem se poptaval na forech, tak je to obecna vlastnost vsech modelu. Je to divne, ale je to tak. Dle meho nazoru je to nejaka elektricka koroze.
Dostavam se k samotnemu shaneni auta. Na rovinu, slusnych kousku je jak safranu. Sam jsem dal sanci v podstate jen dvoum, jedne z roku 2004 s 80t km na tacho, druhe s rv 2006 a 40t km. Koukal jsem tedy jen po kombi, prece jen to auto slouzi coby potah, a tak jsem uprednostnil prekticnost pred vzhledem. Prvni kousek byl bohuzel "jety". Technicky docela v poradku, ovsem spinavy interier neni idealni vizitkou. Druhy byl docela drahy, ale zase s jasnou minulosti, serviskou, cisty a moc pekny. Tak jsem koupil ten a nelituji, s vyjimkou vymeny prednich brzdovych desek jsem na nem nemusel nic delat, STK i prohlidkou v servisu prosel bez ztraty kvetinky. Pak jsem auto vzal na projizdku pres pul Evropy a taky vse cajk.
A zaverem dlouheho traktatu neco malo postrehu k Impreze jako takove:
- spotreba: sam jsem byl zvedav a zatim to vypada docela zajimave. podle tankovani zere 13 na 100 bez ohledu na to, jak zrovna jedu. D1 s hustym provozem, nemecke dalnice v relativne konstantnich rychlostech 160 - 170, popojizdeni kolem mesta, furt je to 13 +- 0.5 l.
- hluk: motor neni slyset temer vubec, piska turbo. spise se ozyvaji diferaky. od 150 nahoru uz je to docela hlucne auto.
- pohodli: sedadla fajn, jen maji kratke sedaky. hledani vhodne polohy za volantem komplikuje nemoznost podelneho nastaveni volantu. rad jezdim v pozici dlouhe nohy, kratke ruce a to se tady moc neda.
- prevodovka: sice jen petistupnova, ale velmi dobre poskladana. sestka by se hodila kvuli uspore paliva, ale v zasade nechybi.
- podvozek: velmi plavny, na ceskych rozbitych cestach vyborny. pritom docela rychly. stve me vrozena nedotacivost. co ale chtit po autu s motorem pred predni napravou.
Z Rezou jsem spokojeny, jako auto se mi libi, libi se mi i jeji "drevorubecky" projev. Presto priznam, ze se mi styska po noblese e46 330i, ktere nahradila. Stejny vykon, stejna kila, presto jelo BMW tak nejak lip.
Nejsem zadny velky Subarista a i s timto autem mam prozatim omezene zkusenosti, takze kdokoliv cokoliv prida, opravi, doplni atd, tak budu jen rad.
Predem je asi potreba rict, ze jsem se predevsim zajimal o 2. generaci imprezy, ktera ma oznaceni GD/GG. Vyrabela se mezi lety 2001 - 2007 jako sedan a kombi. Pak ji nahradila treti generace. Ta uz jen jako hatchback, ma modernejsi interier, technika je ale stejna.
Prvni rozhodnuti, ktere zajemce o Imprezu musi udelat, je volba mezi atmosferickymi a preplnovanymi modely. Ty atmosfericke jsou velmi civilni, ctyrkolka je u nich spise kvuli trakci a nejake to vetsi radeni s nimi lze provozovat jen v zime. O verzich s motorem 1.5i se zminovat nebudu, to snad nikoho nenapadne. Dalsi v rade je dvoulitr o ruznych vykonech. Zacinalo se myslim na 125 k, od roku 2005 byl myslim v nabice motor se 150 k. Nejel jsem v nem, ale co jsem se vyptaval, uz umi s Imprezou docela slusne zahybat a je tedy pouzitelny i jinam, nez na jezdeni po horskych silnicich kolem komina. Z pocatku to byl muj favorit, ale v Cechach je tezko dostupny a do Rakous, kde jich docela hodne, se mi jet nechtelo. Docela me mrzi, ze se v Evrope neprodavala Impreza s 2.5 l atmo motorem. Dle meho nazoru to musi byt idealni kombinace pro potahove auto. Pokud by po ni nekdo vylozene touzil, asi by nebyl problem ji dotahnout z US. Nejsem si ale jist, zda se to vyplati.
Dostavam se k tem "zajimavejsim" verzim, tedy s preplnovanymi motory. Zacina se u WRX, pokracuje u STi. To uz je ale mimo me, o tu jsem se nezajimal, takze ji vynecham. WRX byla k dispozici z pocatku s motorem 2.0t, vykon myslim 163 kW, od 2005, kdy probehl posledni facelift (pozna se podle noveho tridilneho grilu), ma motor 2.5t s vykonem 169 kW. Dala se poridit jako kombi a sedan. V jeho pripade pozor na jeden prakticnost omezujici faktor, nelze u nej sklapet operadlo zadniho sedadla a ani nema pruvlak na lyze.
Prvnim faktem, ktery jsem se v souvislosti s WRX dozvedel, je to, ze pokud by snad nekdo chtel delat nejake vetsi upravy, ma rovnou koupit STi. Rozdil ve strevech motoru je pry takovy, ze WRX uz zadne velke zvysovani vykonu nesnese, to pry plati i o spojce. Overovat to neminim, tento zamer je mi cizi. Jedinou veci, ktera by u WRX zaslouzila vylepsit, a taky se to casto dela, jsou brzdy. Plati to i v pripade meho kousku, prestoze jsou na predku dvoupistkove brzdice, ucinek zadna slava. Ne, ze by to nebrzdilo, ale silnejsi brzdeni vyzaduje velky tlak z nohy, coz pak trochu komplikuje presnost meziplynu.
Ted konkretneji k potencialnim zadrhelum. Co jsem se dozvedel, tak Impreza netrpi nejakymi specifickymi bolestmi a vztahuje se na ni to, co na vsechny ojetiny - kontrola laku, spar, koroze, nosnych prvku kastle atd. Pozor je potreba dat na dodrzeni intervalu rozvodu, coz se dela ve 100t km a neni to uplne nejjednodussi operace - motor musi ven. Pak je potreba zkontrolovat, ze neunika olej kolem tesneni hlav. Problemem muze byt spojka, prevodovka a v zavislosti na zachazeni taky vyklepane ulozeni kardanu. Proste vibrace od naprav ci jinych prvku pohonne soustavy nevesti nic dobreho. Taky motor by na volnobeh mel jet hladce a neklepat se jak pes na mrazu. Sam bych to shrnul tak, ze plati obecna rada, ze nejlepsi koupe je ta z overeneho zdroje. U turbomotoru hodne zalezi na chovani majitele a WRX to plati taky. Pokud jsou na aute ruzne upravy, byl bych o to opatrnejsi.
Posledni drobnosti, ktere jsem si vsiml u vsech prohlizenych Imprez, je zrezavely levy predni uchyt sedacky ridice. Kdyz jsem se poptaval na forech, tak je to obecna vlastnost vsech modelu. Je to divne, ale je to tak. Dle meho nazoru je to nejaka elektricka koroze.
Dostavam se k samotnemu shaneni auta. Na rovinu, slusnych kousku je jak safranu. Sam jsem dal sanci v podstate jen dvoum, jedne z roku 2004 s 80t km na tacho, druhe s rv 2006 a 40t km. Koukal jsem tedy jen po kombi, prece jen to auto slouzi coby potah, a tak jsem uprednostnil prekticnost pred vzhledem. Prvni kousek byl bohuzel "jety". Technicky docela v poradku, ovsem spinavy interier neni idealni vizitkou. Druhy byl docela drahy, ale zase s jasnou minulosti, serviskou, cisty a moc pekny. Tak jsem koupil ten a nelituji, s vyjimkou vymeny prednich brzdovych desek jsem na nem nemusel nic delat, STK i prohlidkou v servisu prosel bez ztraty kvetinky. Pak jsem auto vzal na projizdku pres pul Evropy a taky vse cajk.
A zaverem dlouheho traktatu neco malo postrehu k Impreze jako takove:
- spotreba: sam jsem byl zvedav a zatim to vypada docela zajimave. podle tankovani zere 13 na 100 bez ohledu na to, jak zrovna jedu. D1 s hustym provozem, nemecke dalnice v relativne konstantnich rychlostech 160 - 170, popojizdeni kolem mesta, furt je to 13 +- 0.5 l.
- hluk: motor neni slyset temer vubec, piska turbo. spise se ozyvaji diferaky. od 150 nahoru uz je to docela hlucne auto.
- pohodli: sedadla fajn, jen maji kratke sedaky. hledani vhodne polohy za volantem komplikuje nemoznost podelneho nastaveni volantu. rad jezdim v pozici dlouhe nohy, kratke ruce a to se tady moc neda.
- prevodovka: sice jen petistupnova, ale velmi dobre poskladana. sestka by se hodila kvuli uspore paliva, ale v zasade nechybi.
- podvozek: velmi plavny, na ceskych rozbitych cestach vyborny. pritom docela rychly. stve me vrozena nedotacivost. co ale chtit po autu s motorem pred predni napravou.
Z Rezou jsem spokojeny, jako auto se mi libi, libi se mi i jeji "drevorubecky" projev. Presto priznam, ze se mi styska po noblese e46 330i, ktere nahradila. Stejny vykon, stejna kila, presto jelo BMW tak nejak lip.
Nejsem zadny velky Subarista a i s timto autem mam prozatim omezene zkusenosti, takze kdokoliv cokoliv prida, opravi, doplni atd, tak budu jen rad.