Nejvíc se toho samozřejmě dočteš na specializovaných serverech a férech, zejména na
http://www.alfisti.cz
Ale stručně: 159 je výrazně jiné auto, než předchozí generace Alf 147/156/GT/166. V podstatě nahradila jak 156 tak 166, velikostí i prostorem uvnitř je tak někde mezi nimi. Je to samozřejmě mnohem modernější auto, s vynikající pasivní bezpečností, tuhou karoserií (nekroutí se) a na Alfu až nečekaně pohodlné a tiché. Ze starší generace si 159 zachovala velmi dobré jízdní vlastnosti, špičkové brzdy a rychlé, přesné a na dnešní dobu citlivé řízení. Vzhledem k nárůstu hmotnosti, emisním normám atd. se ovšem vytratila většina hravosti, pocitu že řídíš malé sportovní auto s karoserií hatch/sedan, jako to uměly 147/156 a trochu dokonce i 166. U 159 řídíš moderní auto se všemi klady i zápory. V podstatě podobný přerod jaký prodělalo BMW 3er od E46 k E90 (ostatně 159 není o moc těžší než srovnatelná E90 a přitom je prostornější).
Poměrně velkou změnu u 159 znamenal facelift pro modelový rok 2009 (MY 2009). Vzhledové změny jsou nepatrné, ale auto je odlehčené, má novou přední nápravu a vyřešený prakticky jediný problém po stránce spolehlivosti, a to řízení, které u verzí před FL občas zlobilo a muselo se vyměnit za inovovaný díl. Jinak se na 159 nic zásadního nekazí.
Motory:
- 1.8 MPI benzín NEBRAT (Opel...
)
- 1.9 JTS a 2.2 JTS benzín téměř nejsou k mání, nejel jsem
- 3.2 V6 JTS, většinou (ne vždy) se stálým pohonem všech kol Q4 - jede slušně, ale nemá zvuk ani výkonovou špičku jako starší alfácké V6 "Busso", dost žere a upřímně říkám, že se nevyrovná motoru v BMW 330i. Pohon Q4 je dobrý, trvanlivý, ale těžký a ještě přidává spotřebě.
- 1.8 TBi (nebo též 1750 TBi): příšel spolu s FL, je to s náskokem nejlepší benzín a asi vůbec nejlepší motor ve 159. Jede téměř jako V6 JTS, ale žere o nějakých tři až pět litrů míň, je lehčí a výhradně s pohonem předních kol, zato s elektronickou simulací špéry Q2, která celkem dobře funguje. S ním je 159 krásně vyvážená, umí být i náznakově lehce přetáčivá, vrátila se jí část hravosti. Sám o ní vážně uvažuji
- 1.9 JTDm (Multijet): nafta, s výkonem 110 kW / 150 koní nejčastější motorizace ve 159. Spolehlivý trvanlivý motor, rozumná spotřeba, rozumné zrychlení, nepřetěžuje předek auta, ale žádná velká zábava. Dynamikou někde mezi BMW 318d a 320d.
(existuje i verze 1.9 JTDm 88 kW / 120 koní, ale těch je velmi málo a není důvod ji hledat, ač nejede tak zle jak by se dalo čekat)
- 2.0 JTDm (Multijet): nahradil 1.9 JTDm, o něco silnější (170 koní), celkem povedený, o spolehlivosti se zatím nic neví
- 2.4 JTDm: pětiválec, výkon kolem 200 koní, mohl být i s pohonem Q4, ale většina je FWD. Výrazně dynamičtější než 1.9 JTDm, na naftu pěkný zvuk, spolehlivost bez problémů. V přímce rychlejší než 320d, pomalejší než 330d (E90). Ale docela váží, takže auto s ním je v rychlejších zatáčkách více nedotáčivé.
Ještě bych dodal, že 159 mohla mít Sportpaket, který se týkal sedadel, kol, volantu + pedálů a dalších vzhledových věcí a pak drahý a skvělý TI paket, který kromě výše uvedeného přidával i sportovní ladění podvozku a až 19" kola (nebo 18", podle přání).
Moje volba: jednoznačně 1750 TBi + TI paket. To je jeden z favoritů na moje budoucí auto.