Volnoběžný ventil, to neznám..Ale EGR ventil, by to mohl být. Má za úkol odebírat z výfukového potrubí část spalin a ty znovu cpát do sání čistého vzduchu, který jde do spalovacího prostoru a tam se s novým vzduchem ten výfukový kouř znovu spálí a údajně
pozbude více škodlivin, než jednou spálený...tolik Evropské nesmyslné normy. Nejvíce je ventil otevírán při studeném motoru a městském provozu, kdy motor nemá mnoho otáček a všeobecně, kdy při těchto situacích je vysoká emisní hodnota motorů. Postupným zvyšováním a plynulostí otáček (vše vyhodnotí řídící jednotka) se ventil přivírá a saje méně zpět do motoru svinstvo z výfuku, anebo se uzavře a čeká na další příležitost dále zasírat spalovací prostor, sací potrubí, ventily a tvořit neprůchodnost sazemi ve všem, co má být průchodné...A tím snižovat výkon motoru. Ten sami zvyšujeme přidáváním plynu ve snaze udržet výkon, tím spalujeme víc než je třeba, přehříváme tím motor, tvoříme více emisí a daleko víc si zanášíme výše zmíněné komponenty motoru. Kdo se nebojí postihů, u starších vozu EGR odpojuje a má čistý a trvanlivější motor, ovšem ne svědomí..U nových vozů už je to problém, protože řídící jednotka zaznamená absenci EGR a vše požaluje do protokolu na STK, anebo nahodí nouzový režim jízdy a s tím se fungovat dlouho nedá. K té závadě co píšeš asi tolik: Možná je špatné nějaké vyhodnocení o aktuální teplotě motoru a jednotka ten ventil řídí chaoticky. Z norm. volnoběhu (jakoby) zahřátého motoru, zjistí, že je doopravdy studený a přepne ventil na plnou funkci, tím pádem saje výfukové spaliny zpět do motoru a motor bez zatížení-na volnoběhu-nemá ideální poměr dodané směsi vzduchu a má nižší otáčky (trochu se nám dusí).Pak zase může jednotka vyhodnotit vše jinak a jde zase na zavření ventilu a otáčky se zvýší..Může to ovšem být i mech.závada ovládání ventilu (táhlo), anebo totálně ucpán ventil samotný, nebo potrubí sání. Nevím, jsem teoretik, každé auto má jiný způsob ovládání ventilu, jen jeho funkce a kladné či záporné vlastnosti jsou u všech stejné.