ExFun píše:Je to trochu OT, ale kdo spustil (nebo spíš restartoval) současnou vlnu turbomotorů? Saab je měl vždy, ale ten trh moc neovlivňuje. Nebyla to 1,8T od Audi/VW?
Turba byla od svých počátků (Porsche 911 Turbo, BMW 2002 Turbo, Saab 99...) v nabídce některých značek pořád, u jiných tak na přeskáčku, ale nějaké bylo k mání vždycky.
V Itálii je dělali už od konce 70. / začátku 80. let pořád, aby udrželi objem motoru pod "daňovou" hranici dvou litrů, takže turbo mělo i Maserati a vrcholné řady Lancie a Alfy.
Ale turba dělali i Francouzi (Renault 5 / 11 / 18 / Fuego a následně 21 a v malých sériích i 25 a Safrane, Peugeot 405, 406, 605, Citroëny Xantia a XM...) a Japonci. A u sportovních aut je měl kdekdo - Ford, Opel, Audi...
Občas se objevil i kompresor (Lancia, Jaguar, Mercedes...)
pjanda: Mimochodem, jaký máte názor na motory s kompresorem? Já nikdy neměl to štěstí se v nějakém projet
