Arnie J píše:
Do X1 proč ne, s tím stejně jezdí lopaty a manželky, a pro ně se "turboprůběh" točivého momentu hodí více. Jinak ale souhlas.
Tohle je trochu klise. Podivejte se na nasledujici:
![Obrázek](http://www.bimmerfest.com/forums/attachment.php?attachmentid=251308&d=1287696032)
Prubeh vykonu N52 190 kW
![Obrázek](http://img23.imageshack.us/img23/7703/n20b20.gif)
Prubeh vykonu N20 180 kW
Jiste, N20 ma o 10-15 procent vice tociveho momentu v nizsich a strednich otackach a tedy i o neco vyssi vykon, je ale treba to vnimat v cele sve siri.
Graf neprozrazuje celou realitu, je vzdy umirneny, ale i zde je to videt a znate to z praxe sam: turbo ma vzdy mensi rozsah pouzitelnych otacek. Pod nejakych 1 600 ot. bude N20 bez zivota (N52 funguje od volnobehu), ale hlavne mu chybi vykon ve vysokych otackach. Nad nejakych 6 500 ot. uz se nebude dit nic (N52 funguje jeste daleko za 7 000 ot.).
To znamena, ze turbo ma minimalne o stejnych 10-15 procent uzsi spektrum pouzitelnych otacek (to jsem optimista, realne to bude vice), o ktere musi mit delsi prevody, aby rozlozilo svuj vykon do stejneho spektra rychlosti. Ve vysledku tak Vami zminena vyhoda mizi, i v nizsich otackach pojede atmosfera stejne nebo lepe diky kratsim prevodum, ktere ji pritom jinak nic neuberou.
Ze tohoto stavu BMW nevyuziva a N52 je parovan s jeste delsi (spise absurdne dlouhou, opet ulitba normam) prevodovkou nez N20 je vec jina. Nic to ale nemeni na tom, ze kdybychom na vec pohledli racionalne a reseni byla optimalizovana pro uzivatele, ne pro normy (to by ale zadny N20 ani nevznikl...), neprinese ani "manzelky a lopaty" turbo zadnou vyhodu. Naopak i v tech prima turbootackach si ridic bude muset na akci motoru nejakou pulsekundu pockat zatimco atmosfera netrpi prodlevami, coz vysledek dale zhorsi v neprospech turba.
Turbo misto atmosfery samo o sobe opravdu neprinasi zadnou uzivatelskou vyhodu. Je to jen nahrazka, ktera lepe obstoji v testu normovane spotreby, ne lepsi reseni.
Milovník starých pořádků.
Skanz3n