BMW Divize
Re: BMW Divize
ExFun: Mozne to je, jen pri znalosti reality fungovani koncernu jako je e.on si nejsem jist, jestli by toho realne vubec byli schopni Aktualne maji vice problemu sami se sebou. Ale samozrejme, jim a dalsi podobnym to hraje do karet...
Ad potreba energie dodatecne energie - da se to snadno spocitat, ceska statisticka rocena uvadi spotrebu motorovych paliv v kg. Z toho si lze snadno spocitat spotrebu "efektivni energie" pri uvazeni efektivity spalovacich motoru a nasledne pri uvazeni cca 20 procentnich ztrat elektromobilu (realne to asi bude vice, ale budme optoimiste) priblizne odhadnout potrebu elektricke energie pro jejich dobijeni/pohon.
Pocital jsem to pri prilezitosti selhani ve Fukusime, vyslo to na cca 32 miliard kWh za rok potrebnych pro pohon vsech aut jezdicich v CR. Temelin aktualne vyrabi okolo 15 mld kWh za rok, takze pro auta by bylo treba postavit dva nove Temeliny. Neni to az tolik, ale realne to beztak neni, zvlast nyni.
Vetsi uhelna elektrarna vyrobi okolo 0,5 mld kWh rocne, takze takovych by bylo treba okolo 64 navic. To uz vubec neni realne...
Mimochodem, pri vyrobe onech 0,5 mld kWh v uhelne elektrarne se vyprodukuje cca 550 000 tun CO2.
A posledni informace - z jadra se dnes celosvetove dela okolo 15 % veskere elektriny.
Staci pet minut pocitani, aby kazdy rozumny clovek videl, jak utopicka myslenka nahrazeni konvencnich aut elektromobily je. Ano, ona ropa jednou dojde. Tak az dojde, zvolime druhou nejlepsi moznost, protoze zadna lepsi uz nebude. Ale volit ji predem jen proto, ze jednou muze dojit? To neni odpovedne, ale nekonecne hloupe. Ona take muze dojit za 50 nebo 100 let, kdy mohou byt soucasne elektromobily a jejich reseni jen usmevnou vzpominkou...
Ad potreba energie dodatecne energie - da se to snadno spocitat, ceska statisticka rocena uvadi spotrebu motorovych paliv v kg. Z toho si lze snadno spocitat spotrebu "efektivni energie" pri uvazeni efektivity spalovacich motoru a nasledne pri uvazeni cca 20 procentnich ztrat elektromobilu (realne to asi bude vice, ale budme optoimiste) priblizne odhadnout potrebu elektricke energie pro jejich dobijeni/pohon.
Pocital jsem to pri prilezitosti selhani ve Fukusime, vyslo to na cca 32 miliard kWh za rok potrebnych pro pohon vsech aut jezdicich v CR. Temelin aktualne vyrabi okolo 15 mld kWh za rok, takze pro auta by bylo treba postavit dva nove Temeliny. Neni to az tolik, ale realne to beztak neni, zvlast nyni.
Vetsi uhelna elektrarna vyrobi okolo 0,5 mld kWh rocne, takze takovych by bylo treba okolo 64 navic. To uz vubec neni realne...
Mimochodem, pri vyrobe onech 0,5 mld kWh v uhelne elektrarne se vyprodukuje cca 550 000 tun CO2.
A posledni informace - z jadra se dnes celosvetove dela okolo 15 % veskere elektriny.
Staci pet minut pocitani, aby kazdy rozumny clovek videl, jak utopicka myslenka nahrazeni konvencnich aut elektromobily je. Ano, ona ropa jednou dojde. Tak az dojde, zvolime druhou nejlepsi moznost, protoze zadna lepsi uz nebude. Ale volit ji predem jen proto, ze jednou muze dojit? To neni odpovedne, ale nekonecne hloupe. Ona take muze dojit za 50 nebo 100 let, kdy mohou byt soucasne elektromobily a jejich reseni jen usmevnou vzpominkou...
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Skanz3n
Re: BMW Divize
@pj ref spotřeba energií: takže to sou vlastně fotovoltaický elektrárny v bleděmodrým....
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Re: BMW Divize
brasci: Da se to priblizne spocitat jednoduse. Na Smart kaslu, ale treba M3 GTS ma kombinovanou spotrebu 12,7 litru benzinu na 100 km a emise CO2 295 g/km. Takze tu mame 0,127 litru na kilometr, coz odpovida priblizne 0,328 kWh "efektivni energie". Abych to same dostal do elektromobilu, potrebuji pri stejnem predpokladu efektivity jako vyse vyrobit okolo 0,41 kWh v elektrarne.
Uhelna elektrarna "nadela" cca 1 100 g CO2 na kWh, takze abych v ni udelal 0,41 kWh, vyprodukuji cca 451 g CO2. Takze to z uhli dokonce vyjde hure, coz neni az tak prekvapive. Kdyz se k tomu prida nejake jadro a dalsi zdroje, vyjde to treba podobne. Ale zasadne lepe? Utopie...
Ten slovensky vypocet je spise optimisticky , ale predpokladam, ze bere v uvahu nejaky "britsky energeticky mix"...
Uhelna elektrarna "nadela" cca 1 100 g CO2 na kWh, takze abych v ni udelal 0,41 kWh, vyprodukuji cca 451 g CO2. Takze to z uhli dokonce vyjde hure, coz neni az tak prekvapive. Kdyz se k tomu prida nejake jadro a dalsi zdroje, vyjde to treba podobne. Ale zasadne lepe? Utopie...
Ten slovensky vypocet je spise optimisticky , ale predpokladam, ze bere v uvahu nejaky "britsky energeticky mix"...
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Skanz3n
Re: BMW Divize
Je zjevné, že jsou elektromobily v současných podmínkách a v současné podobě naprostá blbost. Jejich fanatiční stoupenci si nevidí ani na špičku nosu.
Nicméně. Systémově v Evropě, kde ropy moc nemáme, souhlasím s tím, aby byla snižována závislost na Rusku a OPECu a jiných státech. Otázka je tedy čím... Třeba BMW Hydrogen 7 vypadá zajímavě. Ale blíže jsem to nezkoumal.
Je škoda, že odpovědná místa, pro mě logický směr naprosto znetvořila v honbu za CO2 a prosazováním utopické představy, místo toho, aby podporovali vývoj reálných alternativ, kde Evropa mohla získat know-how a náskok, po které by časem jistě zatoužil celý zbytek světa Evropa k tomu měla všechny předpoklady - vzdělané obyvatelstvo, tlak nedostatku vlastních přírodních zdrojů, automobilovou tradici
Nicméně. Systémově v Evropě, kde ropy moc nemáme, souhlasím s tím, aby byla snižována závislost na Rusku a OPECu a jiných státech. Otázka je tedy čím... Třeba BMW Hydrogen 7 vypadá zajímavě. Ale blíže jsem to nezkoumal.
Je škoda, že odpovědná místa, pro mě logický směr naprosto znetvořila v honbu za CO2 a prosazováním utopické představy, místo toho, aby podporovali vývoj reálných alternativ, kde Evropa mohla získat know-how a náskok, po které by časem jistě zatoužil celý zbytek světa Evropa k tomu měla všechny předpoklady - vzdělané obyvatelstvo, tlak nedostatku vlastních přírodních zdrojů, automobilovou tradici
Back to basics.
Příčina -> následek
Příčina -> následek
Re: BMW Divize
Vyhlizim nejakou atmosferu R6, zatim mi to vychazi na Z4 Coupe, ale libi se mi i 330i Coupe (200 kW). Prosim vas zkusenejsi o porovnani jizdnich vlastnosti. Z4 bude urcite lepsi, ale o kolik? Na druhou stranu 330i Coupe je urcite univerzalnejsi pro bezny jezdeni. Je nejaky jiny rozdil nez tvar mezi 330i Coupe a sedanem?
„Přidej výkon a budeš rychlý na rovinkách. Ale uber hmotnost a budeš rychlý všude.“ Colin Chapman.
Re: BMW Divize
PJ: jenze zapominas na jednu vec. bezny motor bezi v ruznych otackach s ruznou efektivitou apod. pokud je benzinovy motor, ktery pohani generator, pak muze bezet konsntnimi otackami a to takovymi, ve kterych ma nejlepsi efektivitu. Mas to jako dizl-generatory, taky maji na to, jaky je celkovy vykon generatoru neskutecne malou spotrebu.
Re: BMW Divize
goes: Jak to souvisi? Chapu, ze treba uhelna elektrarna (jakkoli je to porad jen Carnotuv cyklus, s jehoz vychozi efektivitou nelze nic delat) dokaze vyrabet podobnym principem energii s vyssi ucinnosti nez spalovaci motor fungujici v rozlicnych rezimech. Jenze to co timto ziska se zase ztrati tim, ze jednak vyrobi energii elektrickou a ja potrebuji pohybovou a druhak tim, ze ji vyrobi v Pardubicich a ja ji potrebuji v Praze. A prenosy, nabijenim a pretvarenim v pohybovou energii nakonec ztratim vice, nez kolik ziskam tim co zminujes Ty. Proste v aute mas tu elektrarnu pod kapotou a vyrabi rovnou pohybovou energii...
Myslim, ze objektivni ucinnost tohoto reseni je nesmyslne zpochybnovana, nic lepsiho proste ted neni. Viz vyse vypocet s CO2, nakonec ta uhelna elektrarna prave kvuli v predchozim odstavci zminenym faktorum vyprodukuje CO2 vice.
Budu podporovat hybridy, jakmile si budu jist tim, ze jejich celkova efektivita je vyssi nez u konvencnich aut, zatim si tim uz vzhledem k malemu rozsireni jisty nejsem. Ale toto reseni skutecne dokaze efektivitu nekam posunout, kdyz vyuzije energie jinak zmarene brzdenim. U elektromobilu tohle samozrejme plati take, ale cele to reseni je s ohledem na nutnost opakovane transformace energie, ktera je beztak vyrabena v drtive vetsine z fosilnich paliv, z ekonomickeho i ekologickeho reseni neefektivni. V tuto chvili urcite.
Myslim, ze objektivni ucinnost tohoto reseni je nesmyslne zpochybnovana, nic lepsiho proste ted neni. Viz vyse vypocet s CO2, nakonec ta uhelna elektrarna prave kvuli v predchozim odstavci zminenym faktorum vyprodukuje CO2 vice.
Budu podporovat hybridy, jakmile si budu jist tim, ze jejich celkova efektivita je vyssi nez u konvencnich aut, zatim si tim uz vzhledem k malemu rozsireni jisty nejsem. Ale toto reseni skutecne dokaze efektivitu nekam posunout, kdyz vyuzije energie jinak zmarene brzdenim. U elektromobilu tohle samozrejme plati take, ale cele to reseni je s ohledem na nutnost opakovane transformace energie, ktera je beztak vyrabena v drtive vetsine z fosilnich paliv, z ekonomickeho i ekologickeho reseni neefektivni. V tuto chvili urcite.
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Skanz3n
Re: BMW Divize
PJ: tim jsem chtel rici to, ze velkovyroba energie v optimalnim procesu je daleko efektivnejsi, nez vyroba po malych kouscich. Proste z tuny ropy dostanes v rafinerce a elektrarne vice energie, nez kdyz ji rozdelis do tisicovky aut a kazdy pojede sam. Ano, je tam distribucni sit o tom zadna. Na druhou stranu zapominas na to, ze tu el. energii jsi schopen vyrabet i z jinych zdroju, nez z ropy, nektere jsou vyrazne levnejsi apod. takze te to pak vyjde celkove lepe.
Ty se na to divas zatim tak, ze nekde bezi benzinovy motor, ktery udela elektrinu a ta bude pohanet elektromotor. Ale zase, aby sel benzinovy motor je za tim ropny prumysl, tanker ci ropovod, rafinerika, distribuce apod. a teprve pak to nalejes do auta.
Ty to srovnavas tak, ze mas litr benzinu a resis, co je efektivnejsi, zda ho spalit v aute rovnou, nebo v generatoru, ktery udela elektrinu a pak az je elektormotor. V takovem srovnani vitezi samozrejme prime spaleni. Ale co kdyz to bude tak, zda je lepsi vyrobit ten benzin, ci ropny produkt a pak udelas to porovnani zda je efektivnejsi to pak spalit v elektrarne, rozvest do zasuvek, nabit a jet na elektrinu, ci tu ropu vice zpracovat v rafinerce, pak rozvest do stanic, pak natankovat a pak spalovat. A tam uz ta bilance tak jednoznacna neni.
Ono kdyz si oparas zdaneni na paliva a elektrinu a srovnas pak ceny, abys videl realne srovnani, zjistis, ze elektromobil jezdi levneji a jeho celkovy provoz na treba 100tkm je levnejsi i s ohledem na porizeni. A energetickou narocnost odrazi cena. Takze elektromobil je v tomto porovnani efektivnejsi.
Ty se na to divas zatim tak, ze nekde bezi benzinovy motor, ktery udela elektrinu a ta bude pohanet elektromotor. Ale zase, aby sel benzinovy motor je za tim ropny prumysl, tanker ci ropovod, rafinerika, distribuce apod. a teprve pak to nalejes do auta.
Ty to srovnavas tak, ze mas litr benzinu a resis, co je efektivnejsi, zda ho spalit v aute rovnou, nebo v generatoru, ktery udela elektrinu a pak az je elektormotor. V takovem srovnani vitezi samozrejme prime spaleni. Ale co kdyz to bude tak, zda je lepsi vyrobit ten benzin, ci ropny produkt a pak udelas to porovnani zda je efektivnejsi to pak spalit v elektrarne, rozvest do zasuvek, nabit a jet na elektrinu, ci tu ropu vice zpracovat v rafinerce, pak rozvest do stanic, pak natankovat a pak spalovat. A tam uz ta bilance tak jednoznacna neni.
Ono kdyz si oparas zdaneni na paliva a elektrinu a srovnas pak ceny, abys videl realne srovnani, zjistis, ze elektromobil jezdi levneji a jeho celkovy provoz na treba 100tkm je levnejsi i s ohledem na porizeni. A energetickou narocnost odrazi cena. Takze elektromobil je v tomto porovnani efektivnejsi.
Re: BMW Divize
goes: Vubec nechapu, kam miris. Neresili jsme zde cenu (ta by mimochodem byla daleko nejlevnejsi u aut se spalovacim motorem, kdyby sis odmyslel spotrebni dan, to uz jsem kdysi pocital), ale predevsim ekologickou efektivitu. Tj. kolik musim vyrobit energie a s jakymi nasledky, abych rozpohyboval dve auta ruzne koncepce. Vypocet sis mohl precist vyse.
To, s jakymi nasledky vytezim ropu nebo uhli, udelam z toho pouzitelny produkt apod. to samozrejme ovlivni, ale myslim, ze to bude u obou techto zdroju podobne.
Samozrejme, nejsou jen uhelne elektrarny, ale pokud treba jaderne delaji 15 % svetove produkce, nijak to nezmeni. To zrejme bere v potaz i odkazovany slovensky clanek, ktery jiste vychazi z toho, s jakymi nasledky z hlediska produkce CO2 se vytvari elektricka energie v UK. I to vyslo podobne.
Ja tedy opravdu nevidim tu Tvoji vyssi efektivitu elektrickeho pohonu. Ukaz mi ji. Nevidim zejmena z hlediska produkce CO2 (to jsme tu v navaznosti na predchozi diskusi resili predevsim), nevidim ji ani ryze energeticky (rozhodne neplati, ze bych v elektrarne mohl pracovat s natolik vyssi efektivitou, abych prebil ztraty pri transformaci, presunu, nabijeni, ztraty elektromotoru atp.) a nevidim ji ani ekonomicky (ale to je na slozite pocitani, ktere si radeji odpustime).
Opravdu nevim, co chces rici. Dej sem vypocet, ktery ukaze, ze spaleni primarniho energetickeho zdroje v elektrarene a nasledne pouziti elektromobilu muze byt ekologicky nebe energeticky vyrazne efektivnejsi nez spaleni paliva primo v aute. A to s respektem k tomu, jak se dnes elektrina ve svete vyrabi nebo vyrabet muze. Ja jsem k takovemu zaveru rozhodne nedospel.
To, s jakymi nasledky vytezim ropu nebo uhli, udelam z toho pouzitelny produkt apod. to samozrejme ovlivni, ale myslim, ze to bude u obou techto zdroju podobne.
Samozrejme, nejsou jen uhelne elektrarny, ale pokud treba jaderne delaji 15 % svetove produkce, nijak to nezmeni. To zrejme bere v potaz i odkazovany slovensky clanek, ktery jiste vychazi z toho, s jakymi nasledky z hlediska produkce CO2 se vytvari elektricka energie v UK. I to vyslo podobne.
Ja tedy opravdu nevidim tu Tvoji vyssi efektivitu elektrickeho pohonu. Ukaz mi ji. Nevidim zejmena z hlediska produkce CO2 (to jsme tu v navaznosti na predchozi diskusi resili predevsim), nevidim ji ani ryze energeticky (rozhodne neplati, ze bych v elektrarne mohl pracovat s natolik vyssi efektivitou, abych prebil ztraty pri transformaci, presunu, nabijeni, ztraty elektromotoru atp.) a nevidim ji ani ekonomicky (ale to je na slozite pocitani, ktere si radeji odpustime).
Opravdu nevim, co chces rici. Dej sem vypocet, ktery ukaze, ze spaleni primarniho energetickeho zdroje v elektrarene a nasledne pouziti elektromobilu muze byt ekologicky nebe energeticky vyrazne efektivnejsi nez spaleni paliva primo v aute. A to s respektem k tomu, jak se dnes elektrina ve svete vyrabi nebo vyrabet muze. Ja jsem k takovemu zaveru rozhodne nedospel.
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Skanz3n
Re: BMW Divize
pjanda, goes: Myslim ze opravdu efektivni vypocet neni. A jestli ho nekodo skutecne delal, nebyl pusten dal na verejnost. Vse je zalezitosti ruznych ekonomickych lobby, ktere se vzajemne pretlacuji a vysledkem je tenhle zmatek. Z toho si urednici, podle toho pod vlivem jakych lobby jsou, vytahnou vzdy to potrebne a protiargumenty se zamlcuji Viz jine obory, napriklad zarovky kontra usporne zarivky.Nebo v cyklistice, kterou mimochodem k nelibosti nekterych "ridicu" miluju Tam byly jednoduche, lehke, dostatecne ucinne a hlavne na udrzbu jednoduche V-brzdy nahrazeny kotoucovkami. Vyjma silnicnich specialu uz dnes lepsi kolo bez kotoucovek nekoupite. Mohl bych jmenovat i dalsi. To nejhorsi na vsem je, ze neni moznost vyberu
„Přidej výkon a budeš rychlý na rovinkách. Ale uber hmotnost a budeš rychlý všude.“ Colin Chapman.