Elektromobily a vse kolem nich

Elektromobily, hybridy, alternativní paliva a vše kolem emisí nebo spotřeby paliva.
Odpovědět
Uživatelský avatar
abgx1
Letec
Příspěvky: 1676
Registrován: stř 14 říj 17:09

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od abgx1 »

LiFePO4 existuje uz dlhe roky, datasheety a mnozstvo udajov je dostupnych online. Jeden 18650 LFP clanok sa da kupit asi za 40CZK :)

Uroven maximalneho nabitia nema takmer ziadny vplyv na zivotnost LFP. Nejaky tam je, ale je uplne zanedbatelny voci tomu ako zivotnost ovplyvnuje hlbka vybitia, teplota a rychlost vybitia pri jednotlivych cykloch. Ak sa ale bavime v teoretickej rovine, tak je to opak toho o com sa tu bavite -> cim viac bateriu nabijem, tym viac ju opotrebuvavam.

To doporucenie nabijat na 100% tam bude kvoli "nakalibrovaniu" pocitadla %/dojazdu. LFP baterie maju tu krivku napatia dost rovnu, takze je obtiazne z napatia urcit ci je vlastne bateria nabita na 30% alebo na 80%.

Obrázek

Ak auto X tyzdnov nebolo nabite na 100%, nema referencny bod od ktoreho moze ratat dojazd :)
Uživatelský avatar
Arkis
Letec
Příspěvky: 1353
Registrován: stř 15 srp 20:58

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od Arkis »

Obrázek

V Tesla skupinách a fórech se teď hodně sdílí toto srovnání. Nahoře je elektroinstalace klasického auta. Dole je elektroinstalace Cybertruck.
Tesla se dušuje, že mají minimum kabelů, protože vše funguje na páteřní lince a klasické auta mají na vše vlastní okruhy. A fanoušci samozřejmě jásají.

Já mám ale otázku, na kterou jsem nenašel odpověď. Co se stane za deset let, až se prodře kabel v husím krku dveří? To jako půjde do zkratu celá páteřní linka a kvůli prodřenému drátu ovládání zrcátka nebude fungovat celé auto? Od toho totiž právě jsou samostatné okruhy...
Uživatelský avatar
M.Z.
Letec
Příspěvky: 5753
Registrován: úte 28 srp 13:23
Bydliště: FM

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od M.Z. »

Nejsou po cestě instalované výměnné jistící členy k různým částem?
GTS 992
KTM X-BOW GT
F-150 5,0 ROUSH
M2 MT
hoonring.cz
Coupe JCW KW3
honziss
Letec
Příspěvky: 3570
Registrován: úte 08 bře 09:08

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od honziss »

abgx1 píše: čtv 28 pro 00:08 LiFePO4 existuje uz dlhe roky, datasheety a mnozstvo udajov je dostupnych online. Jeden 18650 LFP clanok sa da kupit asi za 40CZK :)

Uroven maximalneho nabitia nema takmer ziadny vplyv na zivotnost LFP. Nejaky tam je, ale je uplne zanedbatelny voci tomu ako zivotnost ovplyvnuje hlbka vybitia, teplota a rychlost vybitia pri jednotlivych cykloch. Ak sa ale bavime v teoretickej rovine, tak je to opak toho o com sa tu bavite -> cim viac bateriu nabijem, tym viac ju opotrebuvavam.

To doporucenie nabijat na 100% tam bude kvoli "nakalibrovaniu" pocitadla %/dojazdu. LFP baterie maju tu krivku napatia dost rovnu, takze je obtiazne z napatia urcit ci je vlastne bateria nabita na 30% alebo na 80%.

Obrázek

Ak auto X tyzdnov nebolo nabite na 100%, nema referencny bod od ktoreho moze ratat dojazd :)
Ano, charakteristiky LFP clanku jsou dohledatelny snadno, spis jsem marne hledal porovnani degradaci mezi klasikou a LFP ze stejneho auta po nejakem case.

S tou kalibraci to tak bude urcite, zatim jsem 100% zkousel na DC, kde posledni % trvalo snad 10 minut a auto hlasilo kalibraci a na palubni nabijecce, kde taky probihala kalibrace, ale posledni % bylo rychle, pak par vterin kalibrace a hotovo. A prijde mi logicky, ze konecny balancovani bude fungovat lip se zdrojem z interni nabijecky nez z DC.

Jinak prvnich 1000km odjeto, na zimnich 19, polovina po dalnicich, vetsinou v nejakym totalnim hnusu, takze zadny extra rychlostni prumery, hodne snehu a vody, prumer 17.5, coz tak nejak odpovida spotrebe na dalnici pri 130ti po rovine.

Pro rejpaly, teplota 20-21 podle obleceni a vybrivani volantu i sedacky nastaveny na auto.

Predehrati kabiny, sedacek a volantu pri venkovnich 0'C do cca 3-4 minut.
R4...258k
R3...261k
EV...264k
Uživatelský avatar
Arkis
Letec
Příspěvky: 1353
Registrován: stř 15 srp 20:58

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od Arkis »

Bohužel takové informace na netu nekolují. Ono obecně Tesla je v tomto velmi podobná iPhonům. Vykřikovat jásající informace do světa bez technického podložení. Jediné dostupné informace jsou, že to je 48V Canbus s páteřní linkou vyrobenou z gigabitového ethernetu. Na Canbusu už jede většina výrobců dobrých deset let. Liší se to tedy asi jen tím, že všechny kabely jsou sdružené do toho gigabitového ethernetového kabelu.

Což mě přivádí k otázce číslo dva. Není náhodou bezpečnostní riziko mít veškerou elektroinstalaci vedenou přes jednu gigabitovou linku? Si představ, že ti někdo na parkovišti vyloupne mlhovku, napojí se tam na linku a pomocí signálu si přes řídící jednotku auto odemkne.
Uživatelský avatar
řidičBOB
Antiradar FAN
Příspěvky: 27879
Registrován: stř 16 úno 20:26
Bydliště: furt rovně a pak druhý barák vpravo
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od řidičBOB »

Detail!
Je to světové? Je!
V PowerPointu to vypadá skvěle? Vypadá!
Tak nepátrej a hlavně nepřepínej! :-)
No pain, no gain.
Vespa time \m/
Uživatelský avatar
řidičBOB
Antiradar FAN
Příspěvky: 27879
Registrován: stř 16 úno 20:26
Bydliště: furt rovně a pak druhý barák vpravo
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od řidičBOB »

honziss: v klasickém spalováku si topíš také na 20?
No pain, no gain.
Vespa time \m/
petr_riha
Letec
Příspěvky: 2080
Registrován: pon 11 bře 13:42

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od petr_riha »

honziss píše: stř 27 pro 17:12 1. 8z10 je hodne. Auto to nevi, auto to spocita ze vzdalenosti od okolnich prekazek, dle jeho polohy a dle vzorcu chovani v danem miste. Ty zbyle 2z10 situaci musis smer vybrat. Kdyz vlezu do touaregu, kterej kazdej den stoji zadnim naraznikem 10 cm od garaze, proc musim pokazdy volit ze pojedu dopredu? Nechapu, ze tohle nekoho nenapadlo driv...

2. nemyslel sis, ze auto dava blinkry samo, ze ne?
Ad 1. A když budu parkovat v radě aut, budu se s autem pokaždé dohadovat, kam ze to vlastně chci jet? Když se budu otáčet někde, kde není místo? Při výjezdu z garáže mi nedělá problém zařadit, tobě ano?

Ad 2. Spatne jsem četl.
2024: Audi A5 Sportback S line 45 TFSI, 195kW
2019: VW Tiguan Highline R-Line 2.0 BiTDI, 176kW
2016: Audi A6 Avant 2.0 TDi, 140kW
petr_riha
Letec
Příspěvky: 2080
Registrován: pon 11 bře 13:42

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od petr_riha »

řidičBOB píše: čtv 28 pro 13:41 honziss: v klasickém spalováku si topíš také na 20?
Nejsi elektromobilsta, nevíš, jaká teplota je pro tebe dobra.

20 mám v autě taky, než se ohřeje na mých požadovaných 23,5st.
2024: Audi A5 Sportback S line 45 TFSI, 195kW
2019: VW Tiguan Highline R-Line 2.0 BiTDI, 176kW
2016: Audi A6 Avant 2.0 TDi, 140kW
honziss
Letec
Příspěvky: 3570
Registrován: úte 08 bře 09:08

Re: Elektromobily a vse kolem nich

Příspěvek od honziss »

řidičBOB píše: čtv 28 pro 13:41 honziss: v klasickém spalováku si topíš také na 20?
Ve spalovaku 20 (yaris) - 22/23 (touareg), ostatni auta nekde mezi, ne vsechny topi stejne a material sedacek + prosklena plocha maj taky asi trochu vliv..?
R4...258k
R3...261k
EV...264k
Odpovědět