Jak snižovat spotřebu

Elektromobily, hybridy, alternativní paliva a vše kolem emisí nebo spotřeby paliva.
Odpovědět
Jakub.K
Autoškolák
Příspěvky: 27
Registrován: pát 17 úno 08:18

Re: Jak snižovat spotřebu

Příspěvek od Jakub.K »

Vana píše:
ExFun píše:Vana : můžeš to nějak rozvézt ?

to snad ani není třeba rozvádět, platí přece zákon o zachování energie
Pokud tlumiče tlumí tak se zahřívají, a ta energie se musí odněkud brát. No a bere se samozřejmě primárně z palivové nádrže.
Prostřednictvím motoru, převodů a kol se dostane až k tlumičům, každé zhoupnutí auta, propérování kol znamená díky tlumičům ztrátu kinetické energie a její přeměnu na teplo. Tlumiče brzdí pohyb. Jednoduché jak facka

Pro lepší představu - při najetí kola na krátkou nerovnost se kolo zatlačí do podběhu a na to se spotřebuje trocha kinetické energie auta. Pokud by tlumiče netlumily, celá energie by se zase vrátila při pohybu kola zpátky při opuštění nerovnosti. Protože tlumí, vrátí se té energie míň a zbytek pro udržení rychlosti se dodá z paliva.



Nejprve je vhodné si uvědomit, že tlumič pohlcuje převážně síly laterární (boční), při rovnoměrné jízdě nás jejich opotřebení až tak výrazně trápit nemusí. V zatáčkách je tažná síla rozložená v poloměru zatáčení. Vzhledem k tomu, že technika jízdy vyžaduje nájezdy bez plynu a průjezdy jen s lehkým plynem, je zde klíčová servačnost a udržení rychlosti. Tlumič který netlumí, vůz rozhoupe posadí na bok a začne vůz výrazněji zpomalovat (špatné přesuny hmotností, houpání, příliš veliký náklon atpd). Výsledkem je, že onu rychlostní ztrátu musíme srovnat na rovince zase plynem.

Chceš snad tvrdit, že opotřebenými tlumiči je jízda mnohem plynulejší? tím pádem i s nižší spotřebou? To co říkáš, říkáš přesně naopak.

PS: Optimalizace podvozku je klíčovým parametrem ke zlepšení spotřeby, s nezdravým podvozkem prostě dobrá spotřeba zajet nelze. Při přímočarém zrychlování na spotřebu zase nedochází k tak razantní akceleraci, aby se to na špatném podvozku dalo nějak objektivně měřit, ovšem chci tím říct, že i zde, je nezdravý tlumič spíše na škodu, potvrdí každý sprintér, co ví, že se špatnými tlumiči vůz hůře sprintuje, je pomalejší tudíž je i vyšší spotřeba. A to propružení na nerovnosti, které zmiňuješ, je tím nejmenším kouskem ubírající výkon.

- energie zde nezmiňuj, neb zde figuruje účinnost, která zastupuje technický stav tlumiče.
(je nasnadě se ale zmínit, že rozdíl je v tom, zda je tlumič opotřebený, tedy že jezdí po dráze s nižší účinností, nebo je prasklý, vyteklý a náprava tak visí jenom na pružině. Tam se to liší, ale spotřeba bude tak i tak zase horší. =:)
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Jak snižovat spotřebu

Příspěvek od Vana »

uff, takovou zmatlaninu pojmů jsem už dlouho nečet
nevím jestli má taková diskuze smysl, ale dobrá zkusím pochopit tvoje myšlenkové pochody - když tlumiče tlumí tak se zahřívají, ale to teplo se bere podle tebe odnikud a naopak netlumící tlumiče spotřebu zvyšují protože nekladou jízdě žádný odpor. A taky pomaleji sprintující vůz má vyšší spotřebu a energie je při řešení spotřeby bezvýznamný pojem Je to tak správně ? ;)

Mimochodem nikde jsem netrvdil že s opotřebovanými tlumiči je jízda plynulejší. Jen říkám že netlumící tlumiče neodebírají autu pohybovou energii. Že se s ními musí do zatáček pomaleji je věc jiná.
Jakub.K
Autoškolák
Příspěvky: 27
Registrován: pát 17 úno 08:18

Re: Jak snižovat spotřebu

Příspěvek od Jakub.K »

nikdy bych si nedovolil tvrdit, že se energie bere někde odnikud (ostatně jsem to na modelu zatáčení vysvětlil dost jasně, dostředivá síla je mrcha). Nikdy bych si ale základní funkčnost tlumiče nedovolil spojovat se spotřebou, neb od spálené nafty vede k tlumiči vážně moc dlouhá cesta.... A když přistoupím na onu hypotetickou úroveň a přivlastním si onen příklad tlumení nějaké nerovnosti, dostaneme se k výpočtu hodný diplomové práce a výsledku hodný polepšovny, neb to prostě ani téměř nejde (kvůli pneumatikám).... opravdu zanedbatelné výsledky, hodno zaokrouhlování na tisíciny litrů na 100km.....

Jinak onen tvůj modelový příklad je krásně modelový, jelikož 90% děr a nerovností tlumí sama pneumatika. A zde to můžeme zase krásně rozvést....

Takže omluv moje návaly emocí a toliko nesmyslů, jen mi prostě nepřijde jako správné vyzdvihovat ty věci téměř nepodstatné, které se zajisté na nerovnostech projevují (v tom tvé tvrzení nevyvracím) ale hned v první zatáčce ušetříš tolik paliva, že máš na dalších 1000km rovinky pokoj (s novým tlumičem).

nic víc v tom nehledej.
Uživatelský avatar
charger
Mistr volantu
Příspěvky: 805
Registrován: úte 08 bře 10:03
Bydliště: ČR

Re: Jak snižovat spotřebu

Příspěvek od charger »

Jakub.K píše: 90% děr a nerovností tlumí sama pneumatika
Opět procenta vycucaná z prstu, navíc tohle už je velký přestřel :D Chci vidět, co nějaký run flat v rozměru 285/35 R19 odtlumí
Ain´t nobody got time for that
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Jak snižovat spotřebu

Příspěvek od Vana »

Jakub.K: od spálené nafty může vést cesta jak chce dlouhá, důležitý je výsledek a sice že se tlumič zahřívá. Pochopitelně na rovné cestě se bude zahřívat nepatrně, ale na rozbitější - například na D1 - kde kola rychle za sebou rytmicky propérovávají už může být ztráta kinetické energie v tlumičích i poznat. Samozřejmě že vliv odporu vzduchu na spotřebu při dálniční rychlosti je mnohem větší

Tímhle neřeším mizerné chování auta bez tlumičů, říkám jen a jen že tlumiče když tlumí tak pohlcují energii dodanou palivem a zpomalují auto.
Jakub.K
Autoškolák
Příspěvky: 27
Registrován: pát 17 úno 08:18

Re: Jak snižovat spotřebu

Příspěvek od Jakub.K »

Re Charger: přesně tak, od boku, neboť to závisí vždy na jízdním stylu.... Vycházím ale pochopitelně z faktu, že dotyčný člověk chce jezdit na spotřebu, tudíž tomu upravuje jízdní styl a stejně tak vycházím z předpokladu, že člověk, co jezdí na runflatech 285 ultra brutal nízkoprofil, nebude takový "deb*l" a nebude jezdit na spotřebu.... Asi tak k tvé nijak vypovídající reakci. :-h Příště budu na tebe myslet a nebudu se vyjadřovat v orientačních číslech, prostě jen napíšu "většina", spokojen?
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Jak snižovat spotřebu

Příspěvek od Vana »

No nesmysl to je ve vztahu ke všem pneumatikám, nejen k nízkoprofilům. Každá pneumatika vždy informuje o větším kamínku na cestě, o spáře mezi panely i prakticky jakékoliv díře. Takže guma sice část rázu pohltí, ale určitě v tomhle nezůstane sama a zbytek přenese do podvozku. Jakub.K tady píše podle mě dost velké bludy
Jakub.K
Autoškolák
Příspěvky: 27
Registrován: pát 17 úno 08:18

Re: Jak snižovat spotřebu

Příspěvek od Jakub.K »

Re Vana:
Ano od člověka co tlumič považuje za aktivní prvek ubírající výkon to sedí. Nejprve se obeznam s tím, co aktivně výkon odebírá a v jaké míře. Možná tě pak nenapadne tlumiče zmiňovat jako aktivní příčinu vyšší spotřeby (zvláště když ses zmiňoval jen o tlumiči samotném... to chce odvahu), zvláště, kdy ty pasivní jsou řádově stonásobně vyšší.... to k těm bludům, jen tak na okraj. (myslet znamená, víš co...)

K pneumatikám snad jen jedno, už si jel někdy jen na ráfcích? Zkus to, a zapřemýšlej nad tím co jsem si tu psal... Bez urážky, ale tvoje narážky jsou už dost domýšlivé a hlavně zcestné..... Bodejť, když se vlastně na ničem jiném než na gumě jezdit nedá, tak ti to samozřejmě pak ani nepřijde.... To jen tak na okraj, zase další blud viď?? Vynechej slovíčkaření, je jasné, že část síly se vždy přenese, jde o to, jestli má smysl, se o té "části" vůbec bavit.

Tak jen pro tvou představu, úroveň vibrací u běžného sériového vozu stoupne o přibližně dvoj až třínásobek.. Což je v richterově škále (cca 9-12) už docela destruktivní zemětřesení, když seš takový termomechanik, přepočti si, okolik víc energie tlumiče následně absorbují (u běžného vozu střední třídy).... Pobav mě k jakým výsledkům se dopočítáš, máš volné ruce, frekvence a četnost tlumení nechám na tobě. pojďme dokazovat a ne tlachat. Jste přeci všichni odborníci, mile rád se novým věcem přiučím, pokud mi je někdo odůvodní, asi tak jako ti co se už dávno ptali, aby jsi své tvrzení rozvedl, přitom ses na to vykašlal
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Jak snižovat spotřebu

Příspěvek od Vana »

Jakub: takže za prvé - žádám tě o citaci kde "zmiňuji tlumiče jako aktivní příčinu vyšší spotřeby"

za druhé - co se týká energetické ztráty počítat se mi to nechce ale ocituju link co na mě vypad z gůglu. Je to na téma zpětného zisku energie z tlumení, takže když započteme účinnost výroby elektřiny tak skutečně zmařená energie bude ještě výrazně vyšší než níže uvedená čísla
http://www.physorg.com/news/2011-07-ene ... award.html

...Due to bumps and vibrations from normal driving, the sliding tubes or rotating generator can produce an electric voltage. When installed in a medium-sized passenger car traveling at 60 mph, the shock absorber can generate 100-400 watts of energy under normal driving conditions, and up to 1600 watts on particularly rough roads. Trucks, rail cars, and off-road vehicles get a return of 1-10 kilowatts, depending on road quality....

Když si třeba šáhnu na tlumič na motorce po jízdě v terénu, tak se spálím. a to je lehoučká motorka. Takže těmhle číslům i věřím.

a za třetí k pneumatikám - jel jsi někdy v autě zcela bez odpružení ? Pokud ano poznal jsi rozdíl ? Správně bys ho poznat ani neměl protože přece "...90% děr a nerovností tlumí sama pneumatika...". Tj. pružiny a tlumiče jsou na autě téměř zbytečně. Říkám to správně ?
Uživatelský avatar
charger
Mistr volantu
Příspěvky: 805
Registrován: úte 08 bře 10:03
Bydliště: ČR

Re: Jak snižovat spotřebu

Příspěvek od charger »

Aštare Šerane, zachraň nás :-t
Ain´t nobody got time for that
Odpovědět