Vana píše:ExFun píše:Vana : můžeš to nějak rozvézt ?
to snad ani není třeba rozvádět, platí přece zákon o zachování energie
Pokud tlumiče tlumí tak se zahřívají, a ta energie se musí odněkud brát. No a bere se samozřejmě primárně z palivové nádrže.
Prostřednictvím motoru, převodů a kol se dostane až k tlumičům, každé zhoupnutí auta, propérování kol znamená díky tlumičům ztrátu kinetické energie a její přeměnu na teplo. Tlumiče brzdí pohyb. Jednoduché jak facka
Pro lepší představu - při najetí kola na krátkou nerovnost se kolo zatlačí do podběhu a na to se spotřebuje trocha kinetické energie auta. Pokud by tlumiče netlumily, celá energie by se zase vrátila při pohybu kola zpátky při opuštění nerovnosti. Protože tlumí, vrátí se té energie míň a zbytek pro udržení rychlosti se dodá z paliva.
Nejprve je vhodné si uvědomit, že tlumič pohlcuje převážně síly laterární (boční), při rovnoměrné jízdě nás jejich opotřebení až tak výrazně trápit nemusí. V zatáčkách je tažná síla rozložená v poloměru zatáčení. Vzhledem k tomu, že technika jízdy vyžaduje nájezdy bez plynu a průjezdy jen s lehkým plynem, je zde klíčová servačnost a udržení rychlosti. Tlumič který netlumí, vůz rozhoupe posadí na bok a začne vůz výrazněji zpomalovat (špatné přesuny hmotností, houpání, příliš veliký náklon atpd). Výsledkem je, že onu rychlostní ztrátu musíme srovnat na rovince zase plynem.
Chceš snad tvrdit, že opotřebenými tlumiči je jízda mnohem plynulejší? tím pádem i s nižší spotřebou? To co říkáš, říkáš přesně naopak.
PS: Optimalizace podvozku je klíčovým parametrem ke zlepšení spotřeby, s nezdravým podvozkem prostě dobrá spotřeba zajet nelze. Při přímočarém zrychlování na spotřebu zase nedochází k tak razantní akceleraci, aby se to na špatném podvozku dalo nějak objektivně měřit, ovšem chci tím říct, že i zde, je nezdravý tlumič spíše na škodu, potvrdí každý sprintér, co ví, že se špatnými tlumiči vůz hůře sprintuje, je pomalejší tudíž je i vyšší spotřeba. A to propružení na nerovnosti, které zmiňuješ, je tím nejmenším kouskem ubírající výkon.
- energie zde nezmiňuj, neb zde figuruje účinnost, která zastupuje technický stav tlumiče.
(je nasnadě se ale zmínit, že rozdíl je v tom, zda je tlumič opotřebený, tedy že jezdí po dráze s nižší účinností, nebo je prasklý, vyteklý a náprava tak visí jenom na pružině. Tam se to liší, ale spotřeba bude tak i tak zase horší.